Funderingar Hingstvalstråd 2014

*knapp*

Lite oförhappandes lutar det starkt åt att det blir betäckning på mitt sto e. Bugatti Hilltop - Nebraska.
Jag tänkte mig att jag ville ha De Niro-blod på henne och tittade på Dalwhinnie pga hans goda temperament.
Stoet är korrekt i benen men nystar något bak. Bra exteriör och bra gångarter med + på skritt.
Om jag väljer ovanstående hingst blir det Rubenstein x 2 i fjärde led och jag brukar vanligtvis undvika sånt men känner att det ju är lite längre bak i stamtavlan än ren linjeavel.
Vad tycker ni?
Och är Dalwhinnies sjua på ben (bruten tåaxel vf)något att bry sig om?

Kanske någon som har andra hingsttips?
Har även tittat på De Noir men är lite 'rädd' för så mycket fullblod.
Stoet är skarpt i psyket så jag vill inte ha någon 'yrhätta' till avkomma.

Jag vill inte ha en för stor hingst, ingen fux och en med bra skalle.

Bruten tåvinkel är kommenterat pga. att Dalle har en lindrig bockhov fram. Det har inte kunnat bevisas någon ärftlighet på bockhovar, så det är inget man behöver lägga stor vikt vid. De var bara helt enkelt tvugns att kommentera det på exteriörbeskrivningen då det är en avvikelse.
Ang. Rubinstein I i fjärde led på båda sidorna - nej det är inte så mycket. Jag tror inavelsgraden hamnar kring 1% då vilket är väldigt lite. Däremot kommer det nog påverkade lite typmässigt, R-hästar brukar ju ha lite längre linjer, vara kvadratiska i typen och vara elastiska.

En till hingst med Donnerhall-blod, denna dock fri från R-blod, är Fürstenball. Han kanske är lite större än du önskar, men passar in på beskrivningen i övrigt. Förvärvar sig väldigt bra och har ett 10-tal godkända söner redan.

De Noir ger (mig veterligen) väldigt bra temperament till sina avkommor. Fullblodet i honom bidrar med lätthet och bra inlärningsförmåga och D-blodet bidrar med typ och ridbarhet. Absolut ingen hingst jag skulle välja bort pga. osäkerhet på temperamentet.

I övrigt finns det ungefär bara Bocelli tillgänglig som har D-blod utan R-blod alltför nära. Bra förvärvning men typmässigt lite "äldre".

Dionysos har inte löst licens i år eller förra året och tävlas aktivt så semin från honom kan man nog endast få om det finns fryst någonstans och då med ett-sto licens.

Sir Donnerhall finns även. En av Sveriges bästa förvärvare just nu inom dressyr. Inte billig men lämnar normalstort, bra och stabilt temperament och mycket bra gång.
 
Bruten tåvinkel är kommenterat pga. att Dalle har en lindrig bockhov fram. Det har inte kunnat bevisas någon ärftlighet på bockhovar, så det är inget man behöver lägga stor vikt vid. De var bara helt enkelt tvugns att kommentera det på exteriörbeskrivningen då det är en avvikelse.
Ang. Rubinstein I i fjärde led på båda sidorna - nej det är inte så mycket. Jag tror inavelsgraden hamnar kring 1% då vilket är väldigt lite. Däremot kommer det nog påverkade lite typmässigt, R-hästar brukar ju ha lite längre linjer, vara kvadratiska i typen och vara elastiska.

En till hingst med Donnerhall-blod, denna dock fri från R-blod, är Fürstenball. Han kanske är lite större än du önskar, men passar in på beskrivningen i övrigt. Förvärvar sig väldigt bra och har ett 10-tal godkända söner redan.

De Noir ger (mig veterligen) väldigt bra temperament till sina avkommor. Fullblodet i honom bidrar med lätthet och bra inlärningsförmåga och D-blodet bidrar med typ och ridbarhet. Absolut ingen hingst jag skulle välja bort pga. osäkerhet på temperamentet.

I övrigt finns det ungefär bara Bocelli tillgänglig som har D-blod utan R-blod alltför nära. Bra förvärvning men typmässigt lite "äldre".

Dionysos har inte löst licens i år eller förra året och tävlas aktivt så semin från honom kan man nog endast få om det finns fryst någonstans och då med ett-sto licens.

Sir Donnerhall finns även. En av Sveriges bästa förvärvare just nu inom dressyr. Inte billig men lämnar normalstort, bra och stabilt temperament och mycket bra gång.

+ Pontevecchio
Tack för svar!

Jag kommer inte att våga ta fryst så här sent på säsongen och önskar (såklart)en hingst med bra motillitet.
Dio har inte riktigt det jag är ute efter exteriört även om stoets exteriör är förlåtande och utan avvikelser.
Stoets mamma har lång länd men jag satte Bugatti på henne som är ngt kortare och fick en bra rygg på stoet.
Men får jag önska så är ju en lite mer högställd hingst önskvärd.
Dock har stoet lite svårare i sidvärtes och jag tycker mig kunna se lite liknande i De Noirs rörelse men inte i Dalle?
Avkomman blir till mig själv och jag vill ha en snygg och lättriden sak som Inte blir över 170. Helst 165 men vilken hingst lämnar så smått idag? Stoet är 167 ca och har en avkomma e. Highlander på över 170.
Hade gärna satt en Hohenstein-hingst på henne igen men de två? (som finns tillgängliga)faller mig inte riktigt i smaken.
 
+ Pontevecchio
Tack för svar!

Jag kommer inte att våga ta fryst så här sent på säsongen och önskar (såklart)en hingst med bra motillitet.
Dio har inte riktigt det jag är ute efter exteriört även om stoets exteriör är förlåtande och utan avvikelser.
Stoets mamma har lång länd men jag satte Bugatti på henne som är ngt kortare och fick en bra rygg på stoet.
Men får jag önska så är ju en lite mer högställd hingst önskvärd.
Dock har stoet lite svårare i sidvärtes och jag tycker mig kunna se lite liknande i De Noirs rörelse men inte i Dalle?
Avkomman blir till mig själv och jag vill ha en snygg och lättriden sak som Inte blir över 170. Helst 165 men vilken hingst lämnar så smått idag? Stoet är 167 ca och har en avkomma e. Highlander på över 170.
Hade gärna satt en Hohenstein-hingst på henne igen men de två? (som finns tillgängliga)faller mig inte riktigt i smaken.

Ja inom dressyr är det i alla fall svårare att hitta en hingst som lämnar litet men bra. Tuschinksi och Apache är ju inte tillgängliga och de lämnar ju lite känsligare avkommor också...
Hermes lämnar ju mindre och trevliga hästar men han är ju tyvärr fux.

Sedan ang. Dalle vs. De Noir: Förvärvningsmässigt tror jag definitivt De Noir är bättre. Han ligger i toppen både i Sverige och i Danmark med sina avkommor medan Dalle's första 3-åringar har varit väldigt blandade (50% av alla visade fick klass I eller diplom). Såklart spelar stomaterialet in också, men det gäller ju alla hingstar.
 
Jag läste nånstans att kortare hästar har svårare för sidvärts. Varför inte Bocelli?

Van Vivaldi är jättefin men knepigare villkor. Nämner Ampere igen, tycker inte avkommorna verkar stora.
 
Jag läste nånstans att kortare hästar har svårare för sidvärts. Varför inte Bocelli?

Van Vivaldi är jättefin men knepigare villkor. Nämner Ampere igen, tycker inte avkommorna verkar stora.

Jag fastnade verkligen för Van Vivaldi... Och han står på färsk också. Även om, som du säger, villkoren var lite... udda.
Hade bestämt att satsa på De Noir men det blir svindyrt med fryst samt sämre chans för dräktighet...
Gah jag känner mig inte alls rådvill och stressad.*ironi*
 
Jag fastnade verkligen för Van Vivaldi... Och han står på färsk också. Även om, som du säger, villkoren var lite... udda.
Hade bestämt att satsa på De Noir men det blir svindyrt med fryst samt sämre chans för dräktighet...
Gah jag känner mig inte alls rådvill och stressad.*ironi*

Hur är hans villkor lite udda? Menar ni hög språngavgift men ingen dräktighetsavgift, eller har jag missat att han är tillgänglig genom fler än en station? Själv är jag lite avvaktande kring honom då han har Jazz nära både på mödernet och fädernet och Jazz är tämligen känd för att lämna lite skarpare tävlingsindivider. Har bara träffat två Jazz-avkommor själv och båda har varit skarpa enmanshästar med massor av talang.
Van Vivaldi själv ser dock sansad ut för sin ålder så han kanske inte alls faller under det typiska Jazz-temperamentet.

Kan du tänka dig kringgå fuxfärg? Deodoro verkar stämma in väldigt bra på vad du vill ha för hingst. Stammen är i världsklass (Damon Hill x Lauries Crusador xx x Donnerhall) han är 163 nu som 3-åring, 9 på galopp, visade utmärkt temperament under bruksprovet, står på AI och TAI och inte är han dyr heller.
 
Deodoro är ju ur avel tillfälligt, står att han är borta ca två veckor från 22/6. Bra att veta så att man inte fixerar sig vid att han är enda kandidaten och så kommer han inte tillbaka som beräknat och hela betäckningssäsongen går.

Även om han inte var intressant i denna diskussion så tror jag inte att Dionysos bara finns på fryst om någon skulle vara intresserad, hans ägare har egen seminstation. Han finns också med bland ettstolicenshingstarna.

Jag tycker att Dalwhinnie är ett utmärkt val, har sett många trevliga och vettiga avkommor som kan röra sig och även hoppa.
 
Jag tycker att Dalwhinnie är ett utmärkt val, har sett många trevliga och vettiga avkommor som kan röra sig och även hoppa.
Att Dalwhinnie verkar nedärva någon speciell hoppning kan jag inte hålla med om med sina 5% i klass 1?
Däremot är Ampere hel outstanding i sin nedärvnining som både gångartshäst och bra resultat i hoppningen på sina avkommor och med den nedärvningsmässigt hingsten har och. Finns dessutom tillgänglig i Sverige med låg språngavgift och bra vilkor med 90 dagarsavgift .
 
Har inte sett att Deodoro skall vara borta igen. Ja, med det i åtanke får man nog ha en stark reservhingst.

Kika på Sir Picardi, mycket Donnerhall-blod i den, starka bakben och ser ut att vara mycket vänlig och ridbar. 169 själv och jag tror han kommer lämna ganska normalstort (165-170). Har bara språngavgift (dock + ett-sto licens) och man får 50% nästa år om det mot förmodan inte blir dräktigt.

Tailormade Temptation kan även vara värd att kolla på. Mycket elastisk med stark bakbensaktion. Själv 169-170 men fädershingstarna bakåt i stammen är lite mindre. Verkar ha fantastisk förvärvning, 100% i klass I el. diplom i SWB, 6 av 9 visade diplom och två st. som missade på en av delpoängerna men ändå nådde upp i diplompoäng. Fin lätt typ på avkommorna. Jag har själv varit i kontakt med hingsthållaren som säger att det finns både färsk och fryst semin att beställa.
 
Ang vv får man en dos perbrunst, dyrt språng och utlandsskick endast mån-ons.
Enkelt att passa allt det..

Nä det kändes lite vanskligt. Men nu har jag bestämt mig för Dalle. Det känns bra även om han var ett andrahandsval. Hade jag kunnat röra mig med lite mer planering så hade det kanske sett annorlunda ut men det här är det 'säkraste' kortet och det som inte heller blir svindyrt.

Ni här i tråden som har bra kolla på avelsbiten kanske kan råda mig lite om när jag borde kolla stoet. Jag vet att hon var i brunst den 17 juni men om det var i slutet av brunst eller inte vet jag inte. Hon hade gått ur åtminstone till midsommardagen (jag har agerat medryttare på min egen häst som är på foder).
Jag funderade på att kolla henne redan nu på fredag eller vågar man vänta till måndag? Vad tror ni?
 
Att Dalwhinnie verkar nedärva någon speciell hoppning kan jag inte hålla med om med sina 5% i klass 1?
Däremot är Ampere hel outstanding i sin nedärvnining som både gångartshäst och bra resultat i hoppningen på sina avkommor och med den nedärvningsmässigt hingsten har och. Finns dessutom tillgänglig i Sverige med låg språngavgift och bra vilkor med 90 dagarsavgift .

Det finns ju lite hoppning här och där i mödernet på Dalwhinnie, så det är väl inte ren slump att han ändå hoppade ok för en dressyrhingst på sitt bruksprov, och lämnar en och annan hoppgen. Givetvis inte i paritet med hopphingstar, men för att vara dressyrhingst.
 
Det finns ju lite hoppning här och där i mödernet på Dalwhinnie, så det är väl inte ren slump att han ändå hoppade ok för en dressyrhingst på sitt bruksprov, och lämnar en och annan hoppgen. Givetvis inte i paritet med hopphingstar, men för att vara dressyrhingst.
Men avkommorna verkar iallafall inte ha visat det på sina Treårstest att han har någon speciellt bra nedärvning på hoppningen .
Då finns det andra dressyrhingstar som verkar nedärva lite hoppning mer än Dalhwinnie.
 
Hej. Hoppar in lite här då de verkar finnas många hingst val kunniga o jag verkligen behöver hjälp nu. Har seminerat mitt sto med Luxus CML men de verkar tyvärr inte ta sig o fick rådet att prova en annan hingst men vilken!?
Stoet är -00 e: Campari M - Elfenspuk. 172 cm med ngt lång rygg. Har mkt motor o rätt tuff i sättet. Aldrig haft föl.
Vilken hingst med hög dräktighet helst utan språng avgift lr alltför dyr o gärna dressyr inriktad skulle ni tipsa om..?
 
Hej. Hoppar in lite här då de verkar finnas många hingst val kunniga o jag verkligen behöver hjälp nu. Har seminerat mitt sto med Luxus CML men de verkar tyvärr inte ta sig o fick rådet att prova en annan hingst men vilken!?
Stoet är -00 e: Campari M - Elfenspuk. 172 cm med ngt lång rygg. Har mkt motor o rätt tuff i sättet. Aldrig haft föl.
Vilken hingst med hög dräktighet helst utan språng avgift lr alltför dyr o gärna dressyr inriktad skulle ni tipsa om..?
Vad jag förstått har luxus mycket bra sperma , så jag hade nog försökt med honom igen ?
 
Hej. Hoppar in lite här då de verkar finnas många hingst val kunniga o jag verkligen behöver hjälp nu. Har seminerat mitt sto med Luxus CML men de verkar tyvärr inte ta sig o fick rådet att prova en annan hingst men vilken!?
Stoet är -00 e: Campari M - Elfenspuk. 172 cm med ngt lång rygg. Har mkt motor o rätt tuff i sättet. Aldrig haft föl.
Vilken hingst med hög dräktighet helst utan språng avgift lr alltför dyr o gärna dressyr inriktad skulle ni tipsa om..?
Hur många försök har du gjort?
Hur såg sperman ut?
Har ni tagit baktprov? Är hon sköljd?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp