Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Om jag vore du skulle jag ge mer ersättning. Jag höll på att stressa ihjäl mig med maten innan jag bestämde mig för att endast ge ersättning. När jag pumpade brösten efter 3-4 timmar så fick jag ihop 20 ml tillsammans från båda. Efter en hel natt fick jag ihop 40 ml sammanlagt. Fick ge dubbelt så mycket ersättning samt den lilla mjölk jag fick.

Med det här menar jag inte att du ska sluta amma mjölken är det bästa men det är ju inte alltid det räcker helt och hållet.
Visst att barnet kan bli trögt i magen men det finns "botemedel" mot det också.

Jag tycker det är viktigast att vara en bra mamma än en stressad mjölkmaskin, därför jag valde enbart ersättning.

*blogglänk borttagen av moderator*

Lycka till och hoppas mjölken kommer igång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Kanske ska tillägga att jag fick inte igång mjölken ordentligt (de två första veckorna) då jag enbart pumpade och gav i sond. Men när dottern väl började amma så räckte det till det hon åt, men i pumpen kom det knappt något. (Hon fick donatormjölk första veckan)

Jag var så sönderstressad över att personalen på sjukhuset trodde jag fick nog med mjölk att jag skämdes för att be de komma in med ersättning. Men så bestämde jag mig för att släppa allt, fick in en kanna ersättning som jag kunde dryga ut med (där var det angiven mängd mat var 3: dje timme) När jag väl fick prata men den i personalen om att jag nästan sinat trots att jag pumpade var tredje timme och de förstod att jag inte fick ihop all mat till henne så släpte det. Men det var precis att jag lyckades pumpa ur det hon skulle ha över dygnet, inte en droppe mer. Då pratar vi om total dagsranson på någon dl över ett dygn.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

*kl*

Så vitt jag vet är det fortfarande mot forumreglerna att i inlägg länka till blogg eller hemsida.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Ja precis varannan timme kan vara bra och normalt. Om man ammat ca 3 ggr i timmen under tre månaderstid utan att det kommit igång så kommer det inte igång oavsett hur mycket teori det finns om att det alltid kommer igång om man ammar ofta, äter och dricker.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Vill bara tipsa om att äta havregrynsgröt och dricka lättöl (kanske inte ihop, det passar inte så bra ;))
Det är också något som ökar produktionen förutom amningsteet. Och ha "snuttdagar" som skogstrollet (jag hade snuttnätter då jag kunde sova samtidigt)

Dessa saker har funkat för mig. Lycka till!
(och blir det en psykisk stress för dig så självklart sluta. Det ända är väl att lillplutt har svårare att smälta ersättningen så h*n kan få ont i magen)
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Visst är ersättning också bra. Men inte alls lika bra som bröstmjölk.
Många barn som får enbart ersättning blir ofta förstoppade och får en hel del besvär av det.
Om man har möjlighet så tycker jag att man ska amma. Faktiskt. Även om det innebär 1 gång timmen under några månader.

Fast vad har du för belägg för detta egentligen, att barn rent generellt ofta blir förstoppade av ersättning? Att det händer, absolut.

Vad är det som är så fenomenalt bra med bröstmjölken som gör den så mycket bättre än ersättning och vad innefattar ordet om man har möjlighet så ska man amma?

Jag vet att vi har rätt skilda åsikter när det kommer till amning dock, men det är en intressant diskussion.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Det är en intressant diskussion det här så jag ger mig in lite allmänt.

För det första så kan man inte pumpa och sen hänvisa till att det är så mycket man har i brösten. För många fungerar inte bröstpump alls och för mig som pumpar dagligen och tycker det fungerar ganska bra så kan jag ändå inte tömma bröstet som lillen kan när han ammar.

Sen tycker jag liksom många att det är fel att ge ersättning för att man ska få sova 4-5 timmar i sträck som förälder. Om barnet nu vill amma varannan timme så behöver det ju det, inga barn är ju "besvärliga" bara för att. Min son ammade varje/varannan timme de första två månaderna. Han är nu 5 månader och ammar med 2-4 timmars mellanrum, överlag vill han amma oftare på nätterna än på dagarna.

Räcker inte mjölken och man gjort vad man kan för att få igång produktionen är det ju viktigt att ändå amma på båda brösten och sedan ge ersättning till bebis är mätt. Annars minskar ju produktionen ytterligare.

Vad jag begripit så är ju amning det bästa. Man rekommenderar ju till och med att fortsätta amma om man röker/snusar, för det är bättre än ersättning. Jag tycker man är skyldig att ge sitt barn de absolut bästa tänkbara förutsättningarna, därför anser jag att man ska göra allt man kan för att amma.

Sen ska det givetvis inte gå till överdrift, barnet måste ju få i sig vad det behöver.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Tack för era svar..
Det stämmer bra på mig att när jag sovit och när sonen sovit i några timmar ( natten ) så finns det mkt i brösten...
Annars dagtid är dom utpumpade, har verkligen försökt i två månader att anna hela tiden , och det har varit mest 2 ggr i timman ibland mer! Så mina bröst hinneR aldrig producera så han blir mätt :(
Hade det inte vart så att jag verkligen har försökt att helamma å göra honom nöjd så hade jag aldrig tagit till ersättningen.. Jag hade ju bestämt mig för att amma honom...

Jag fick bara ersättning när jag var liten å mig är det ju inga större fel på ;)

Dricker mkt vatten om dagarna och äter rätt så där kan inget vara fel..
Vissa får kanske såhär?!
Min sambos systers mjölk tog bara slut efter ca 2,5 månader så vem vet?
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Det är en intressant diskussion det här så jag ger mig in lite allmänt.

För det första så kan man inte pumpa och sen hänvisa till att det är så mycket man har i brösten. För många fungerar inte bröstpump alls och för mig som pumpar dagligen och tycker det fungerar ganska bra så kan jag ändå inte tömma bröstet som lillen kan när han ammar.

Sen tycker jag liksom många att det är fel att ge ersättning för att man ska få sova 4-5 timmar i sträck som förälder. Om barnet nu vill amma varannan timme så behöver det ju det, inga barn är ju "besvärliga" bara för att. Min son ammade varje/varannan timme de
första två månaderna. Han är nu 5 månader och ammar med 2-4 timmars mellanrum, överlag vill han amma oftare på nätterna än
på dagarna.

Räcker inte mjölken och man gjort vad man kan för att få igång produktionen
är det ju viktigt att ändå amma på båda brösten och sedan ge ersättning till bebis är mätt. Annars minskar ju produktionen
ytterligare.

Vad jag begripit så är ju amning det bästa. Man rekommenderar ju till och med att fortsätta amma om man röker/snusar, för det är bättre än ersättning. Jag tycker man är skyldig att ge sitt barn de absolut bästa
tänkbara förutsättningarna, därför anser jag att man ska göra allt man kan för att amma.

Sen ska det givetvis inte gå till överdrift,
barnet måste ju få i sig vad det behöver.

Hej, tack för ditt svar.. Vill bara tillägga att jag inte ger honom ersättning på kvällen för att få sova mer utan för att det är då det finns som minst..
Hon på BVC gav mig rådet att ge honom ersättning på kvällen så han blir mätt men även på morgonen om jag ville.. Men på morgonen tycker jag att
Det är fullt så att han blir mätt..
Det är lixom på dagen ,ef och kvällen som det inte finns typ verkar det som :(

Jaja, vi får kämpa på :)
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Hej, tack för ditt svar.. Vill bara tillägga att jag inte ger honom ersättning på kvällen för att få sova mer utan för att det är då det finns som minst..
Hon på BVC gav mig rådet att ge honom ersättning på kvällen så han blir mätt men även på morgonen om jag ville.. Men på morgonen tycker jag att
Det är fullt så att han blir mätt..
Det är lixom på dagen ,ef och kvällen som det inte finns typ verkar det som :(

Jaja, vi får kämpa på :)

Det är ju helt i sin ordning att han vill äta mer på kvällen, så är nog de flesta barnen. Ska du ge ersättning någon gång är det ju vettigt att göra det då.

Det finns ju andra som säger att de inte producerar tillräckligt med mjölk, så det är säkert så att en del helt enkelt inte får till det. Min svärmor hade inte tillräckligt med mjölk till sitt första barn, men till andra var det inget problem alls.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Det kan vara så att du har mer mjölk än du pumpar ut. När jag pumpade blev det bara lite i botten på flaskan, så dina bröst är kanske inte "pumpvänliga" utan barnet kan pumpa ur mer än pumpen.

Instämmer helt och fullt i detta!
Jag har inte haft några större problem med mjölktillgången/produktionen med mina två barn (även om jag också i perioder av ökning av tillgången fått amma ofta ofta), MEN när jag pumpat har det till en början kommit ut bara 10 ml. Det beror INTE på att det bara "fanns" 10 ml i det bröstet utan på att pumpning är en viss del teknik, en viss del psykologi och även när man fått till den saken så kan man sällan TÖMMA ett bröst med pump på det sätt som en bebis kan.
När jag pumpade för några månader sedan hade jag en elektrisk pump och den var mycket bättre än den handpump jag hade med första barnet. När jag fått ut som MEST ur brösten och rent av fascinerats av den stora mängden då har jag kunnat få ut kanske 60 - 80 ml på ett bröst. Om jag hållit upp med att pumpa i några dagar - en vecka så är jag raskt nere på max 10 ml igen. Även om bröstet vid pumptillfället är stint och fullt.

TS: om du VILL amma är mitt råd att försöka härda ut lite längre. Låt barnet äta så mycket/ofta det går så ökar din produktion och ni är snart ikapp. Jag har upplevt att efter 4-5 månaders ålder så blir inte dessa intensivamningsperioder lika extrema längre.
Gällande nattätning så är vår lilla snart 10 månader och ammar minst 2-3 ggr per natt fortfarande. NU börjar jag känna att jag måste snart ta tag i att minska detta. Hon har ju ätit "vanlig mat" sen hon var 4 månader, men varit trög med burkmat. Nu jobbar jag heltid så amma får hon bara när jag är hemma. Under dagen blir det två grötmål, mosad frukt, fruktpuréer och bitar av vår mat (hon äter hellre det än burkmat); t ex pasta, ris, köttbullar, smörgås, rån mm.
Och jag tror inte vår tjej är ovanlig faktiskt.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Tack återigen för era svar..

Tänkte höra med er om era bröst läcker ngn mjölk?
Det har bara hänt mig vid ett ända tillfälle och då hade det bröstet vilat i många timmar då han drack ur det andra bröstet innan vi somnade.. Kanske handlar om ca 4-5 timmar som det bröstet hade vilat..
-Blev så jäkla förvånad, har aldrig hänt innan att ens en enda droppe kommit!
Men denna gången kom de' typ en droppe i sekunden..
-Å nu har det inte läckt sen dess.. Verkar som om mina bröst behöver ca 4-5 timmar på sig att bli proppfulla då kanske?

Sen till en annan fråga, jag försöker att pumpa ut lite mjölk då och då.. Tycker det är skönt att ha lite i kylen om min sambo skall ge ett mål tex..
Men det jag undrar är hur man förvarar i frysen?
Om jag mot förmodan skulle få lite över ;)
Vad lägger ni då isf mjölken i?

Mkt tacksam för era svar ;)
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

En del håller på och trixar med istärningspåsar men jag använder Medelas bröstmjölkspåsar som brukar säljas på apoteket. Tycker de är jättebra och smidiga att värma i vattenbad.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

En del håller på och trixar med istärningspåsar men jag använder Medelas bröstmjölkspåsar som brukar säljas på apoteket. Tycker de är jättebra och smidiga att värma i vattenbad.

Va smart, dom ska jag kika efter:)
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Vi använder iskubsformar eller vad de heter. Tycker det är jättesmidigt.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Vi använder iskubsformar eller vad de heter. Tycker det är jättesmidigt.

Vet du Hur mkt en sån "ruta" ungefär rymmer? Om man tänker på sånna "standard" isbitsformar?
Har du någon plastpåse eller ngt över sen eller ligger det lixom "löst" i frysen?
Tänkte om de inte kan komma en massa skit ifrån andra varor osv rakt på mjölken om man inte har ngt förslutande över:)?

Kanske dumma frågor men är helt ny på frys fronten:) hehe
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Tack återigen för era svar..

Tänkte höra med er om era bröst läcker ngn mjölk?

Ja, speciellt de första månaderna. Jag har läckt såpass mycket/ofta så jag har fått ha amningsinlägg i behån till och med barnet är ca 6-7 månader. När jag ammat när de var riktigt små (typ 0-3 månader) så har det ofta läckt såpass mycket från det bröst som inte ammas så att jag kunnat samla upp det i en så kallad amningskopp som väl rymmer en 10-20 ml. Ibland har amningskoppen svämmat över.

Nu när jag delammar (bara kväll och natt) och barnet är snart 10 månader så läcker jag knappt alls. Möjligen om bröstet är väldigt stint/fullt. Det där med hur många timmar det tar innan det är såpass fullt är ju helt individuellt och beror på hur mycket man ammar. Nu har jag givetvis lägre produktion eftersom jag inte helammar längre.
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Ngn mer som läcker mjölk?
Är det normalt att inte läcka
Mjölk som jag?
Alla jag pratat mer har läckt...

Ni som använt ersättning till era bebisar, vilken sort har ni valt och varför? Semper's eller NAN's.
Jag har kört på semper men tycker att lilleman blir hård och gasig i magen..
Kan man byta till nan tro? Ska man i så fall byta rakt över eller ska man börja stegvis i övergången ?

Tacksam för svar:)
 
Sv: Funderingar kring ammning och ersättning! Hjälp !

Vi körde med Hipp, det blev ingen förändring alls i magen eller avföring jämfört med bröstmjölk. Semper luktar gammal spya och den vägrade nästan E att äta, nan var okej.

Hipp kan dock vara svår att få tag i beroende på vart man bor, men jag rekommenderar Hipp om du har tillgång.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 383
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 770
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp