Bukefalos 28 år!

Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

W

walkyria

Hej.
Jag börjar inse att mina kunskaper kanske inte riktigt är tillräckliga för att utbilda en häst, och även om jag lär mig på vägen så kommer det nog ta tid och jag vill komma igång och rida ordentligt nu känner jag....

Så alltså går jag i tankar kring att skicka min häst på vidareutbildning...
Just nu kan han skritt, trav och hmm ja typ svänga :smirk:

Hur hittar men en "bra" person?
Hur kan man lita på att dom verkligen gör ett bra jobb?
Vad brukar det kosta?

Till och börja har jag fått erbjudande om att skicka iväg honom 2 veckor på intesivstart hos en tjej. Och sedan är väl meningen att hon ska komma ut då & då och hjälpa till i vårt stall.
Jag är superrädd att skicka iväg honom, tänk om hennes syn på ridning är totalt olik min, om hon "förstör" honom på ngt sätt?

Till en början skulle jag vilja att han lärde sig svänga, flytta för skänklarna och ja sådana enkla saker, kanske fatta galopp :)

Så alla tips osv mottages tacksamt!!!

(Även förslag på person via pm, norrbotten)
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Jag har haft min nu på träning i ca 3 mån.
Kännde att jag måste ha lite hjälp ;)

Innan kunde han ungefär lika mycket som din.

Letade på nätet efter en westerntränare och hittade en på bra avstånd. Åkte dit med min lilla bäbis och allt verkade bra.
Efter ca 3 veckor kommer min granne upp (uppfödare) Och ber mig att hämta hästen direkt :confused:
Det visar sig då att andra personer har tagit hem sin lilla bäbis efter ca 4 mån, och hästen är helt förstörd :(
Vi hämtade honom samma dag. Han hade knappt suttit på min så inga problem där.

Fick sedan ett nummer till en annan tränare som flera pratat gott om och där är han nu. Kommer hem på onsdag :bump:

Så lita inte på fina hemsidor och meriter, utan lyssna på de omkring dig är det enda råd jag kan ge.

Åk dit minst 1 gång i veckan och titta när tränaren rider.
Vill inte tränaren det, så är det något mysko :crazy:

För mig kostade träning och full uppstallning 6000-6500 kr/ mån.

Stressa inte på för mycket galoppfatting kommer att ta en stund att lära. 2 veckor kommer inte att räcka.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp ;)
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Jag har haft min nu på träning i ca 3 mån.
Kännde att jag måste ha lite hjälp ;)

Innan kunde han ungefär lika mycket som din.

Letade på nätet efter en westerntränare och hittade en på bra avstånd. Åkte dit med min lilla bäbis och allt verkade bra.
Efter ca 3 veckor kommer min granne upp (uppfödare) Och ber mig att hämta hästen direkt :confused:
Det visar sig då att andra personer har tagit hem sin lilla bäbis efter ca 4 mån, och hästen är helt förstörd :(
Vi hämtade honom samma dag. Han hade knappt suttit på min så inga problem där.

Fick sedan ett nummer till en annan tränare som flera pratat gott om och där är han nu. Kommer hem på onsdag :bump:

Så lita inte på fina hemsidor och meriter, utan lyssna på de omkring dig är det enda råd jag kan ge.

Åk dit minst 1 gång i veckan och titta när tränaren rider.
Vill inte tränaren det, så är det något mysko :crazy:

För mig kostade träning och full uppstallning 6000-6500 kr/ mån.

Stressa inte på för mycket galoppfatting kommer att ta en stund att lära. 2 veckor kommer inte att räcka.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp ;)


Nämen usch då, vilken tur att ni hann hämta hem pållen!
Det är precis det jag menar, man VET ju aldrig hur det kommer bli... och det är lite skrämmande...


Nej jag trodde inte heller han skulle lära sig galopp på 2 veckor, men kanske att svänga:smirk:

Du vet inte vart man kan hitta tränare/tillridare????

Jag har haft ute en annons själv och fått ett svar, så nu har jag skrivit att jag vill ha refernser, får vi se hon svarar :)
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Jag har just haft min häst på utbildning i en månad.Jag är jätteglad att jag ställde dit honom!Innan han skickades iväg kunde han ridas i skritt,trav och galopp på rakt spår,större volt och i skogen.Han fattade galopp från trav.
Innan jag bestämde mig för att ställa dit honom var jag där och tittade då tränaren red andra unghästar,pratade med honom om vad jag ville ha ut av min hästs vistelse där och klargjorde att det var ok för mig att komma när jag ville och se på träningen.Utan dessa förutsättningar skulle jag aldrig ställa min häst på ett stall dät jag inte har kontroll över den.:crazy:

Under hela tiden min häst stod på utbildningsstallet hade jag regelbunden kontakt med tränaren och tränade även för honom ett par gånger.Både jag och hästen fick ut otroligt mycket av detta och jag ser det som en mycket god investering att låta någon "proffessionell" rida och utbilda hästen. Jag betalade 6000 för en månadoch då ingick full skötsel.

Mitt tips till dig är att prata med den här tjejen och ta reda på hur era syner på ridning skiljer sig.Berätta om dina önskemål och fråga om hon är villig att tillmötesgå dem.Åk gärna och hälsa på i stallet där hästen skulle stå,det känns ju tryggare när man vet hur den kommer att bo.Kom överens om ett pris som båda är nöjda med och se till så att ni är överens om hur hästen skall hanteras och skötas.Kolla referenser på ev.tränare du hittar,är ju alltid bra att höra om andras erfarenheter av tränaren.
Det skall kännas tryggt att lämna bort sin häst,gör det inet det är det bättre att hålla den hemma!

Lycka till!:)
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Den här annonsen har jag lagt ut.
Vad tror ni om den?????

Hej!
Jag behöver hjälp med att utbilda min kallblodsvallack.

Och söker därför en erfaren, ambitiös, noggrann, ödmjuk person som ser till hästens förutsättningar och jobbar därefter.

Jag kan tänka mig att stalla upp honom hos dig under en period. Eller så kan du komma ut till oss några dagar i veckan och jobba honom.

Referenser ett krav!

Är du intresserad att hjälpa oss komma vidare så hör av dig!
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Jag letar också efter nån som kan rida in min häst klart, ett snart 3-årigt halvblod som jag ridit 20 tal ggr i skritt och trav..... hinner inte utbilda henne innan 3-årstestet, men de jag kollat med tar 5-9000kr för en månad....och vem har råd med det???
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Jag letar också efter nån som kan rida in min häst klart, ett snart 3-årigt halvblod som jag ridit 20 tal ggr i skritt och trav..... hinner inte utbilda henne innan 3-årstestet, men de jag kollat med tar 5-9000kr för en månad....och vem har råd med det???

Nämen usch vad dyrt!!!
Har du också satt ut annons?
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Har samma problem, tjejen som skulle hjälpa mig att rida in min unghäst har inte tid längre.
Jag har ridit in en massa hästar förut men har blivit för feg helt enkelt. Min unghäst är supersnäll så det är inte han som är problemet utan jag. Jag har inte råd att skicka iväg honom då jag har eget stall med 7 hästar/ponny. (jag avlar) 3 års testet närma sig och jag vet inte vad jag ska göra.:confused: Kan tänka mig att ge % på försäljningsbeloppet då jag ska sälja honom efter 3 års testet. Men alla vill ha månads betalning tror jag.

/Hanna
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Usch att det ska vara sååå dyrt :(

Hursomhelst har jag ännu inte fått tag på någon som är intresserad :(

Så nu är min undrar såhär..
Jag har tänkt börja rida lektion med honom 1-2veckan nu även fast han inget kan.
Så jag tänkte att det kanske går att utbilda honom på det viset?
Medans jag rider lektion för tränare, vad tror ni???

Givetvis måste det ju vara en tränare med erfarenhet själv av att rida in och utbilda hästar....
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Det är väl ett bra alternativ om du nu har svårt att hitta någon som hjälper dig. :idea:

Ett annat tips är att inte bara använda din egen annons utan leta efter annonser själv också. Det finns sida upp och sida ner med tillridare här på bukes länksidor t.ex.
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Jag tror att hjälp med grundutbildningen är en väl värd investering!
Sedan beror det ju på om man vill göra allt själv och "tar" att det kanske inte blir lika perfekt som med hjälp av proffs, vi har ju olika mål med vårt hästeri!

Om du inte kan lämna bort den, ta som du säger hjälp med träning!
Kanske du har någon tränare som kan hålla lektion och också sitta upp själv 1-2 gånger per vecka och utbilda hästen?
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Jag har fått tag på en tjej som tar 3500 kr i månaden och som fixar 3-årstestet.
Fick henne rekommenderad utav en uppfödare som min pappa känner,de skickar dit sina unghästar för inridning och 3-årstest. De andra var väldigt dyra,och denna tjejen käne rjag till namnet sen den tiden man var ute och tävlade. Men oftast annonserar de inte ut att de rider in/till hästar pga av att de är privatpersoner som gör det som en hobby.... annonserar man så riskerar man att starta företag med alla dess avgifter.
Så i Kalmar området finns det 1 och på Öland finns det 2.om nån är intresserad så kan jag fixa hemsideadress eller telefonnummer.
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Sådant är jättesvårt, jag skulle själv ha väldigt svårt att lämna bort en häst på utbildning utan att känna personen i fråga. Nu är jag i omvänd sits, tar istället emot hästar på inridning och utbildning. Annonserar en del, men trots schyssta priser och ref. frågar folk ofta efter en hemsida, vilket jag kan förstå. Men jag förstår egentligen inte vad man kan få ut av en hemsida som man inte får genom mail och telefonkontakt.

Får de flersta hästar genom kontakter, och det anser jag helt klart vara värt guld. Har tackat nej till många hästar jag fått förfrågan om genom annons, då det verkar krylla av oseriösa hästägare (alldeles för unga hästar som ska ridas in, hästar som ska ridas in på orimligt korta tidsperioder och hästar som ska klättra i klasserna i racerfart). Jag förstår självklart att hästägaren vill ha ett bra resultat för det dom betalar för, men att rida in en ohanterad häst på en månad, klättra upp med en halvgammal häst som gått CR till 130 hoppningar på en säsong etc är helt orimliga saker.

Det är en chansning med ref. och se personen in action är de bästa garantier man kan få.

Kostnaden brukar ligga på 3000:-/mån och uppåt.
 
Sv: Funderingar kring att skicka hästen på utbildning

Jag hade funderingar på att skicka iväg min häst oxå på träning.. Men dels pga de kostander som blir så avstog jag.. Men jag har all tid i världen.. Har inga starka mål med tids begränsing.

Men fråga hur tränaren tänker gå till väga.. Vad den anser om om tex slag eller användning av sporrar o piska. Hur h*n tänker gå till väga när han börjar och vilka metoder h*n använder.

Jag såg en känd tränare va lite för hård för min smak mot en häst han skulle få bukt med.. Självklart ifrågasatte jag hans metoder.
Men det va ingen misshandel.. Utan mer skräm hästen till att göra rätt.
Men han förklarade Vad målet va och jag fick bitvis ändra uppfattning då han hade en hel del vettiga förklaringar..
Helt överens va vi inte. Men det är ju ofta så att det inte är så illa som det ser ut..

Så åk och kolla på träningar.. Och va inte rädd för att fråga.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 408
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 699
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 327
Senast: geting
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 274
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp