PRE i sverige

Sv: PRE i sverige

Hallå! kan tala om att det finns en del svenskfödda Hispano i sverige redan, dom flesta är dessutom reggade i cria cabbalar :)
Sen vill jag säga till crossroad att jag håller med LEWINA att i seriös avel .Korsning eller ren så använder man inte en hingst som inte är godkänd! Jag har själv en P.R.E hingst som jag har låtit betäcka ston av andra raser så jag är inte emot korsnings avel , så länge jag kan se att sto och hingst kompletterar varandra ;)

Men tycker att det är inte shysst emot köparna av dessa korsningar om man inte vet om fadern kommer att bli godkänd eller inte :crazy:


Sen så börjar aveln gå framåt i Sverige på den rena P.R.E sidan
Det kan vara svårt att köpa en häst från spanien om man inte är mycket kunnig och dessutom behärskar språket ;)
många har blivit lurade och betalat dyra pengar för en häst som spanjorerna kanske inte själva skulle vilja använda i avel.
Rådet är att man kontaktar våra föreningar som finns i sverige
Vi har ju två stycken så nått bra svar kan man nog få i från båda två :angel:
Jag som uppfödare blir ju glad om det blir lättare för oss att sälja våra avkommor . Men jag tror också att det är en slags status att ha en P.R.E som man importerat en köpt hemma i svedala :angel:
Det finns bra sidor att gå in och lära sig mycket om rasen på nätet!!
Sen när man har läst på så mycket man kan ,så kan man ju först titta på den svenska uppfödningen och finns det inget som duger där Ja då får man åka till södern ;)
hälsningar Tesora
 
Sv: PRE i sverige

crossroad skrev:
Tja... Intressant att följa denna diskussion...

Men, jag måste nog lägga mig i LITE i alla fall =). Korsas hej vilt... det må så vara att det kanske sker... Men det finns också de som bedriver seriös korsningsavel på PRE. T.ex jag då =). De avkommor som min hingst hittills lämnat har varit utmärkta både exteriört, gångartsmässigt och i psyket !

Nyfiken ? Kika gärna in på min hemsida ! www.crossroadstables.se

Jag får nog hålla med de andra att även du korsar hej vilt. Som sagt har du en icke godkänd hingst, och vad vet du om hans stam och de individer som finns bakom honom? Jag kan icke se vad det är som är mer seriöst i din avel mot de andra i Sverige som korsar med PRE. Det enda skulle vara att du gör det i affärssyfte, vilket inte gör det mer seriöst i sig.
Förresten är reglerna här på detta forumet stränga när det gäller att lägga ut sin hemsida i annonssyfte så som du har gjort.
 
Sv: PRE i sverige

Det kan vara svårt att köpa en häst från spanien om man inte är mycket kunnig och dessutom behärskar språket,många har blivit lurade och betalat dyra pengar för en häst som spanjorerna kanske inte själva skulle vilja använda i avel.
Talar du för dig själv, kanske :angel:
 
Sv: PRE i sverige

Du är välkommen att besöka mig och mina hästar så kanske du kan tala om vilka som ej skulle användas i avel????????

Du får ursäkta mig men jag förstår inte på hoppet?? :confused:
Alla mina ston och min hingst är avelsgodkända med bra poäng.
Så att jag skulle ha erfarenhet av att jag har köpt en skithäst för dyra pengar ! så tar du nog fel på person :crazy:
Dessutom så har jag fått goda vits ord på mina hästar av ett antal kunniga( läs uppfödare ,domare) på mina hästar och avkommor efter min hingst!
Men förklara dig gärna ;)
Däremot så har jag hjälpt ett antal personer i sverige som köpt på sig falska hästar och har varit på väg att köpa sig en häst för dyra pengar som inte varit värt det
men som sagt förklara dig
Hälsningar tesora
 
Sv: PRE i sverige

Oj, ett sånt försvarstal på en oskyldig fråga :smirk: Påhopp tycker jag inte man kan kalla det.

Vilka är de domare och uppfödare som har lovordat dina hästar? Det skulle vara intressant att veta, ifall det är personer jag känner till. Jag har inte sett din hingst i verklighet så jag kan inte uttala mig om honom, men jag såg några av hans avkommor på utställningen i Blommeröd. Varför visade du inte hingsten på utställningen?
 
Sv: PRE i sverige

ja du kan ha sett tre avkommor på utställningen ! en hispano och en svart hingst och en brun vallack! som inte är inskriven för mamman är inte godkänd
Anledningen att han inte ställdes ut var att han var halt.
och ja jag kallar det på hopp i och med som du säger ! du har inte sett några av mina hästar?
Vet du dessutom så kommer han inte ställas ut på dom utställningar som kommer i år heller
Vill du veta varför ? För att vi har just nu fullt med ston som ska betäckas i stallet ;)
Och när nästa utställning är som den andra föreningen har så är jag förhoppningsvis i karibien och latar mig :angel:
men han kommer att finnas för inskrivning i den svenska stamboken i år på gustavsbergs gård!

så om du ger dig till känna där så kan vi ju pratas vid , alltid trevligt att prata hästar speciellt P.R.E hästar
antar att du är uppfödare eller hingsthållare i och med att du engagerar dig så ;)
Tycker egentligen att allt´det här är kindergarten nivå !!
Att man ska behöva bevisa saker för en anonym människa
men du kan ju få ett namn och se i fall du blir klokare av det :angel:
Francisco José Raja Pére

Med vänlig hälsning Tesora
 
Sv: PRE i sverige

Du är väl rolig. Det är ingen som har ställt dig mot väggen eller har bett dig bevisa något. Jag bara frågade helt oskyldigt av rent intresse.
Att du sen reagerar som du gör kan inte jag rå för.

För att återgå till diskussionen, så finns det kunniga och hjälpsamma människor i Spanien, jag har varit i kontakt med flera stycken. (Är det någon som vill veta får ni skicka PM). Alla är inte ute efter att lura "dumma utlänningar". Jag tror också att dom som blir lurade skulle bli lurade vad dom än köpte, det ligger mer i personen än i hästrasen.
 
Sv: PRE i sverige

Fast "spanjoren i Flyinge´s" hästar var inte renrasiga, de är hispanoangloarab (ca 80-85% P.R.E, resten angloarab). Men jag håller med om att hans hästar var jättetrevliga!
Tyvärr lever han inte längre :( men jag tror stuteriet finns kvar.

Annars har vi ju en ganska stor koncentration av P.R.E just runt Flyinge (de flesta importerade från Spanien) :d
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: Valle
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 256
Senast: lizan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp