PRE i sverige

Sv: PRE i sverige

"Hur de gör med registrering av PRE hästarna vet jag inte eftersom jag inte är insatt men jag tror deras hästar är införda i spanska stamboken"

Då kan jag berätta att alla svenskfödda PRE måste visas för en spanskdelegation för att bli godkända PRE. Det är stenhårda regler för att de ska bli godkända.
Föräldrarna måste vara införda i spanska stamboken för att fölet ska kunna godkännas.

Jag kan verkligen rekommendera att köpa PRE i Sverige, inte lika stort utbud som i Spanien men lättare att INTE bli lurad här hemma = större chans att kolla upp själv.

Lycka till!

*från en ägaren av en svenskfödd underbar PRE*
 
Sv: PRE i sverige

ecssory skrev:
"Hittills verker det mest som det korsas hej vilt med vad som finns till hands, utan någon vidare linje i det hela".

Ja. Har själv tittat lite på olika sidor där det verkar finnas någon typ av, för mig, tveksam avelstanke. Bl.a. har det korsats med nordsvensk travare...quarter (???).

Jag trodde att man i ett ev avelsarbete med andalusier skulle blanda in förädlande gener....fel av mig men jag är ju också ren amatör.

http://www.easyrider.se/

Just PRE och quarter är en erkänd korsning. Kallas för Azteca.
 
Sv: PRE i sverige

Men....PRE är en ridhäst lämpad för svåra skolor...quarter - är inte det en mkt tålig boskapshäst med hård skalle och, för ridkonst, inte direkt lyckad exteriör?

Vad vill man uppnå med denna korsning?

Att avla PRE med kallblod dvs nordsvensk (som brukar ha bra gångarter) för att man vill ha ett lättare kallblod kan jag förstå men Quarter?

För Tornerspel och drakjakt?
 
Sv: PRE i sverige

För Tornerspel och drakjakt?
:rofl:

fråga spanjorerna, azteca är inget vi svenskar kommit på. Liksom Hispano-araben (PRE/arab) är de erkända korsningar av moderföreningen.
 
Sv: PRE i sverige

emindy skrev:
fråga spanjorerna, azteca är inget vi svenskar kommit på.

Inte spanjorerna heller väl? :confused:
Tror inte att de korsar med quarter, det är väl ett sydamerikanskt påfund för att få fram en lite smidigare boskapshäst? Tror jag, är väl bäst att säga... :smirk:
 
Sv: PRE i sverige

jag vet inte vem som "kom på" det, men jag vet att det är en godkänd korsning med egen "avdelning" eller vad man säger.
 
Sv: PRE i sverige

Eftersom ingen tydligen orkar gå till länken så kommer texten här: Taget direkt från Easy riders hemsida
"
Aztecahästen är Mexikos egen hästras. Det är en korsning mellan lusitano eller P.R.E (även Criollo) och quarter. Den första aztecahästen föddes 1972 varpå man bildade en statlig stambok. Aztecan är en mycket högt skattad häst i Mexiko och beskrivs som den perfekta ridhästen. Den är mycket atletisk, stark, har lätt för samling, har härdiga starka hovar och ett fantastiskt vänligt och lättillgängligt temperament. Enkelt kan man uttrycka det som att det är en lite robustare iberisk häst med vallinstinkt, eller en quarter med mer resning, ökad elasticitet, bättre hovkvalité och med mer energi.

Den mexikanska staten har ett hårt grepp över denna värdefulla hästras. En registrering kräver två inspektioner vid sju månaders ålder och vid tre års ålder. Denna ska utföras av en godkänd inspektör som är veterinär. Denna omsorg om rasen är förvisso bra men något omodern och svår för oss européer att följa- pga den orimligt höga avgiften vid varje inspektion eftersom en inspektör måste komma hit från Mexiko.

Jag har istället valt att samarbeta med det amerikanska aztecahästregistret, Azteca Horse Registry of America, som bildades 1989. Detta register har ett mer modernt synsätt på rasen. Det amerikanska registret kräver renrasiga papper på båda föräldrarna samt DNA-typning av avkomman och den iberiska föräldern, något som det mexikanska registret inte gör och som visar på det amerikanska registrets seriositet. Aztecan är dessutom halvamerikan-vilket talar för att kvalitén, precis som för quarterhästen, kan bibehållas med gott omdöme och efterfrågan"
 
Sv: PRE i sverige

tottenham skrev:
Jag kan verkligen rekommendera att köpa PRE i Sverige, inte lika stort utbud som i Spanien men lättare att INTE bli lurad här hemma = större chans att kolla upp själv.

Lycka till!

*från en ägaren av en svenskfödd underbar PRE*

Hur gammal är din PRE? Jag undrar bara, eftersom aveln i Sverige inte har hållit på så länge.
 
Sv: PRE i sverige

alazzi skrev:
Eftersom ingen tydligen orkar gå till länken så kommer texten här: Taget direkt från Easy riders hemsida
"
Aztecahästen är Mexikos egen hästras. Det är en korsning mellan lusitano eller P.R.E (även Criollo) och quarter. Den första aztecahästen föddes 1972 varpå man bildade en statlig stambok. Aztecan är en mycket högt skattad häst i Mexiko och beskrivs som den perfekta ridhästen. Den är mycket atletisk, stark, har lätt för samling, har härdiga starka hovar och ett fantastiskt vänligt och lättillgängligt temperament. Enkelt kan man uttrycka det som att det är en lite robustare iberisk häst med vallinstinkt, eller en quarter med mer resning, ökad elasticitet, bättre hovkvalité och med mer energi.

Den mexikanska staten har ett hårt grepp över denna värdefulla hästras. En registrering kräver två inspektioner vid sju månaders ålder och vid tre års ålder. Denna ska utföras av en godkänd inspektör som är veterinär. Denna omsorg om rasen är förvisso bra men något omodern och svår för oss européer att följa- pga den orimligt höga avgiften vid varje inspektion eftersom en inspektör måste komma hit från Mexiko.

Jag har istället valt att samarbeta med det amerikanska aztecahästregistret, Azteca Horse Registry of America, som bildades 1989. Detta register har ett mer modernt synsätt på rasen. Det amerikanska registret kräver renrasiga papper på båda föräldrarna samt DNA-typning av avkomman och den iberiska föräldern, något som det mexikanska registret inte gör och som visar på det amerikanska registrets seriositet. Aztecan är dessutom halvamerikan-vilket talar för att kvalitén, precis som för quarterhästen, kan bibehållas med gott omdöme och efterfrågan"

Jag kan förstå i USA och Mexico, om dom vill förädla den inhemska QH lite grann, men här i Sverige. Vad vill dom uppnå :confused:
Det är två dyra importerade raser, som används till ganska skilda ändamål. Vad har dom tänkt använda de svenska Azteca till, och var finns marknaden för dom? De blir nog ganska dyra i inköp.
 
Sv: PRE i sverige

[Sorry, kom inte in på sidan - nu går det dock!
E iaf lite skeptisk...
 
Sv: PRE i sverige

bobo skrev:
Jag kan förstå i USA och Mexico, om dom vill förädla den inhemska QH lite grann, men här i Sverige. Vad vill dom uppnå :confused:
Det är två dyra importerade raser, som används till ganska skilda ändamål. Vad har dom tänkt använda de svenska Azteca till, och var finns marknaden för dom? De blir nog ganska dyra i inköp.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en Azteca att rida barockridning med.
 
Sv: PRE i sverige

Tack för svaret! Jag är ingen PRE kunnig människa - utan arabmänniska så jag visste inte hur de gör, men vet att de har visat sina hästar för spanska domare som kommit hit och gett deras hästar mycket goda vitsord. Så jag TROR de är införda i spanska stamboken, har inte haft kontakt med dem på ett bra tag och inte frågat heller.

Tror de har avlat på sina PRE (cartujanos) i minst fem -sex års tid, de har importer från spanien som de avlar på, och jag har även sett att de haft ute annonser på häst till salu nån gång ibland.

Camilla
 
Sv: PRE i sverige

Marknaden är inte stor för den rasen i Sverige, nej.

De endasom är intresserad av en liten bärig, atletisk och samarbetsvillig häst, som ligger lite högre i pris, är de som rider barockridning/akademisk ridkonst.
Det finns säkert andra också, men om man generaliserar...

Själv fick jag väldigt nyligen upp ögonen för rasen och har nu börjat leta efter uppfödare av dessa så jag kan få titta lite närmare på dem.

Det är nog ganska stor chans att det slutar med att det blir en sån som nästa häst, om jag inte misstagit mig grovt på dem.
 
Sv: PRE i sverige

Tänkte lägga mig i lite om det går bra...

Jag har erfarenhet av det som kallas Hispanoarabe, tydligen en korsning mellan PRE o arab om jag har förstått det hela rätt.
Allt beror ju på vad man ska ha häst för/till - trevlig ridning, tävling, avel eller kanske allt på en gång? Om du siktar på det första, en trevlig ridhäst så hade du mycket väl kunnat köpa en hispanoarabe och få samma temperament o egenskaper som hos en ren PRE - till ett betydligt rimligare pris. För mig är 150-300.000 kr astronomiska summor men det är ju olika för olika människor förstås.

Jag köpte min hispanoarabe när jag bodde i Spanien, för sisådär 20!år sedan, han var fyra år o hingst, kanske 1,50 i mkh, otroligt vacker svartskimmel med lååång man, en sagohäst. Spanjorerna tyckte jag var galen som ville kastrera honom, men som svensk så tyckte man ju att inte kan man väl ha en hingst om man inte har hingstvana och om man bara vill nöjesrida. I Spanien är det MYCKET ovanligt att man kastrerar, hingstarna är precis lika samarbetsvilliga som vilken valack som helst. Vet inte om det beror på rasen eller en hård grunduppfostran.

Men i a f denna lilla vackra häst, Cancionero, var en DRÖM att rida! Varför ska dressyr vara något svettigt och tungt när man kan dansa fram på en häst som SAMARBETAR och dansar med glädje TILLSAMMANS med sin ryttare? Han kostade motsvarande 10.000 kr, vet inte vad det kan representera i dag men inte några 150.000 i alla fall... Det passade min plånbok och jag fick en underbar ridhäst. När jag flyttade från Spanien fick Cancionero stanna kvar, jag kunde inte tänka mig att ta honom till ett regnigt o dystert Sverige :cry:

Så mitt tips till alla älskare av spanska hästar OCH med liten plånbok; leta efter en hispanoarabe, de kan nog vänja sig vid vårt klimat också ;)
 
Sv: PRE i sverige

Tänkte lägga mig i lite om det går bra...

Jag har erfarenhet av det som kallas Hispanoarabe, tydligen en korsning mellan PRE o arab om jag har förstått det hela rätt.
Allt beror ju på vad man ska ha häst för/till - trevlig ridning, tävling, avel eller kanske allt på en gång? Om du siktar på det första, en trevlig ridhäst så hade du mycket väl kunnat köpa en hispanoarabe och få samma temperament o egenskaper som hos en ren PRE - till ett betydligt rimligare pris. För mig är 150-300.000 kr astronomiska summor men det är ju olika för olika människor förstås.

Jag köpte min hispanoarabe när jag bodde i Spanien, för sisådär 20!år sedan, han var fyra år o hingst, kanske 1,50 i mkh, otroligt vacker svartskimmel med lååång man, en sagohäst. Spanjorerna tyckte jag var galen som ville kastrera honom, men som svensk så tyckte man ju att inte kan man väl ha en hingst om man inte har hingstvana och om man bara vill nöjesrida. I Spanien är det MYCKET ovanligt att man kastrerar, hingstarna är precis lika samarbetsvilliga som vilken valack som helst. Vet inte om det beror på rasen eller en hård grunduppfostran.

Men i a f denna lilla vackra häst, Cancionero, var en DRÖM att rida! Varför ska dressyr vara något svettigt och tungt när man kan dansa fram på en häst som SAMARBETAR och dansar med glädje TILLSAMMANS med sin ryttare? Han kostade motsvarande 10.000 kr, vet inte vad det kan representera i dag men inte några 150.000 i alla fall... Det passade min plånbok och jag fick en underbar ridhäst. När jag flyttade från Spanien fick Cancionero stanna kvar, jag kunde inte tänka mig att ta honom till ett regnigt o dystert Sverige :cry:

Så mitt tips till alla älskare av spanska hästar OCH med liten plånbok; leta efter en hispanoarabe, de kan nog vänja sig vid vårt klimat också ;)
 
Sv: PRE i sverige

Jadu det kan vara svårt, gå en snabbkurs i spanska.. ;)
Här var faktiskt en spanjor i Flyinge för ett antal år sedan som hade stuteri hemma i Spanien. Jag och min vän fick rida hans hingstar nästan varje dag och vi var bara 13 år gamla, fick hjälpa honom när han skulle lära en piaff o sitta på hingsten medans han gick bredvid! Gud vilka vackra djur det är.. Fromma som lamm och tyckte det var jättekul alltihop!
Synd bara att vi inte fick namnet på stuteriet, då hade du iaf haft en liten ledtråd på varifrån fina hästar kommer.. ;)
 
Sv: PRE i sverige

Hej!
Jag söker PRE för fullt just nu! Inte i din prisklass dock. Jag har kontakt med tre hästförmedlare i Spanien just nu (har lite koll apå det som finns i Sverige också). Jag söker en ungsto till rdining och avel.
Om någon har tips eller har någon att rekommendera var snäll och messa mig!! Jag uppskattar all hjälp!!! :bump:
/Juvel
 
Sv: PRE i sverige

Tja... Intressant att följa denna diskussion...

Men, jag måste nog lägga mig i LITE i alla fall =). Korsas hej vilt... det må så vara att det kanske sker... Men det finns också de som bedriver seriös korsningsavel på PRE. T.ex jag då =). De avkommor som min hingst hittills lämnat har varit utmärkta både exteriört, gångartsmässigt och i psyket !

Nyfiken ? Kika gärna in på min hemsida ! www.crossroadstables.se
 
Sv: PRE i sverige

crossroad skrev:
Tja... Intressant att följa denna diskussion...

Men, jag måste nog lägga mig i LITE i alla fall =). Korsas hej vilt... det må så vara att det kanske sker... Men det finns också de som bedriver seriös korsningsavel på PRE. T.ex jag då =). De avkommor som min hingst hittills lämnat har varit utmärkta både exteriört, gångartsmässigt och i psyket !

Nyfiken ? Kika gärna in på min hemsida ! www.crossroadstables.se

Tittade in på din hemsida eftersom jag är i full färd med att välja hingst till mitt sto. Är grymt nyfiken på alla de PRE-hingstar som finns i Sverige. Jag har bestämt mig för att betäcka med en sådan. Och en självklart vill jag hamna hos en seriös hingsthållare. Jag vill ju att avkomman blir så bra som möjligt.

Som stoägare hopar sig en del frågetecken efter besöket på din hemsida...

För det första undrar jag vad som gör ditt avelsarbete så seriöst till skillnad från andra? På din hemsida får jag intrycket av att du precis som "de andra" som du beskriver har korsat din PRE hej vilt med alla typer av ston? Shire, Frieser, oldenburger, fullblod?? Vad menar du med seriös korsningsavel? Varför ska jag som stoägare välja just din hingst? VArför ska jag välja bort andra? Vad gör dom till oseriösa?

Sen det STORA frågetecknet..... du avlar storskaligt på en hingst som INTE är godkänd?? (om jag läst rätt så började du avla på honom from när han var tre år och han verkar ha fått en hel del avkommor. Du verkar bla ha hela FYRA avkommor kvar hos dig till salu från i år...) Som stoägare vill jag ha så bra föräldrar som möjligt till min korsningsavkomma, likaså vill köparna av fölet det... Jag vill absolut inte bidra till någon "busk-avel". Det finns ju en anledning till att det finns premieringar, korningar, avelsvärderingar och allt vad de kallas.. Vissa individer bör man avla på och andra inte.

Jag letar vidare efter en annan hingsthållare...
 
Sv: PRE i sverige

de som håller på med Avel av PRE hästar är oftast väldigt kunniga.
det är dessutom mångar avelshästar i sverige som är importerade från Spanien och även godkända där.

det är säkert ett bra beslut om du väljer att importera en häst från Spanien. jag har varit med och tagit hand om en häst som kom från Spanien som tvååring. hon var helt underbar, men alla hästar är ju inte likadana.
önskar att jag hade råd att köpa en PRE.. lycka till! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 708
Senast: Valle
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 257
Senast: lizan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp