Julmatsfavoriter?

Våra julbord har alltid typ bestått av det de som ska äta det gillar. Vilket då inkluderat klyftpotatis och tzatziki. :) Jag har mest anpassat mig och fixat fram det som önskas utan större engagemang. Men numera är det roligare. Nymaken tar en massa bra initiativ som liksom smittar av sig.

Han fixar t.ex egna sillinläggningar, gravar lax med lime och ingefära bl.a och gör äggost på traditionellt sätt. Själv har jag bakat mandelskorpor med saffran och funderar på nån sorts god sallad med apelsiner, granatäpple, stjärnanis och nåt mer, oklart vad. Bakat vörtbröd har jag också gjort.

Sen vill jag ha löjrom också, för jag gillar löjrom. :)
 
Är det fler som har svårt med det här att det jämnt och ständigt ska vara kokt potatis i alla sammanhang med högtider i sverige? Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tycka om det. Piffar ni upp den på något vis eller äter den som den är? Det är lite av fördelen när jag blev vegetarian för då kunde jag börja säga att dom inte skulle göra sig besväret att fixa till mig utan att jag tog med egen mat...
 
Av de klassiska rätterna så gillar jag rödbetssallad, sill, morotslåda, janssons och vörtbröd. Jag äter inte så mycket kött så det mesta går bort, istället brukar vi göra någon paj och fräsch sallad. Det brukar bli alldeles lagom med mat för mig.
 
Är det fler som har svårt med det här att det jämnt och ständigt ska vara kokt potatis i alla sammanhang med högtider i sverige? Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tycka om det. Piffar ni upp den på något vis eller äter den som den är? Det är lite av fördelen när jag blev vegetarian för då kunde jag börja säga att dom inte skulle göra sig besväret att fixa till mig utan att jag tog med egen mat...
Kokt potatis är ett otyg. Jag kör danskt rågbröd. Mycket godare!
 
Insåg inte hur vanligt/populärt det är med Ris a la Malta O_o Inspirerad av tråden googlade jag lite på ägghalvor med räkor och istället för vanlig kaviar blir det nu räkröra. :angel: Alltså, det är så mycket mat, för en person, att jag kommer behöva leva på det i en vecka. Möjligtvis förköpte jag mig lite på sill, trots att jag tog så lite det var möjligt så vill jag ha flera sorter! :D
 
Är inte heller förtjust i allt på julbordet men vissa saker SKA vara med:
- Glasmästarsill
- Julskinka á la Kajsa Varg. Ingen konstig griljerad avart :cautious:
- Kokta rimmade revben
- Rödkål
- Ris á la Malta (med körsbärssås [och har farmor varit inblandad i tillverkningen av sagda sås är det stora mängder körsbärslikör i den]), samt 1 skållad mandel (så att någon får mandel/brudgåva).
 
Är inte heller förtjust i allt på julbordet men vissa saker SKA vara med:
- Glasmästarsill
- Julskinka á la Kajsa Varg. Ingen konstig griljerad avart :cautious:
- Kokta rimmade revben
- Rödkål
- Ris á la Malta (med körsbärssås [och har farmor varit inblandad i tillverkningen av sagda sås är det stora mängder körsbärslikör i den]), samt 1 skållad mandel (så att någon får mandel/brudgåva).
Brudgåva?

Mandelgåva är jag van vid, men brudgåva?
 
Kom på att jag glömt revbenen så hittade fryst som jag tänkte köra i slow cooker innan jag grillar i ugnen. Får se hur det blir
 
Är inte heller förtjust i allt på julbordet men vissa saker SKA vara med:
- Glasmästarsill
- Julskinka á la Kajsa Varg. Ingen konstig griljerad avart :cautious:
- Kokta rimmade revben
- Rödkål
- Ris á la Malta (med körsbärssås [och har farmor varit inblandad i tillverkningen av sagda sås är det stora mängder körsbärslikör i den]), samt 1 skållad mandel (så att någon får mandel/brudgåva).

Min ömma moder slänger alltid i en näve så ingen ska bli ledsen:D förra julen fick jag 7 st.
Liz Taylor-många.
 
Är inte heller förtjust i allt på julbordet men vissa saker SKA vara med:
- Glasmästarsill
- Julskinka á la Kajsa Varg. Ingen konstig griljerad avart :cautious:
- Kokta rimmade revben
- Rödkål
- Ris á la Malta (med körsbärssås [och har farmor varit inblandad i tillverkningen av sagda sås är det stora mängder körsbärslikör i den]), samt 1 skållad mandel (så att någon får mandel/brudgåva).
Gömma mandeln gör man väl i gröten, inte nått äckligt gräddris? :yuck:

Nej förresten, köttbullarna är goda för dom har jag också gjort, med parmesan och rökt skinka....mmmm
Köttbullarna lät goda, har du något recept? :d
 
Är det fler som har svårt med det här att det jämnt och ständigt ska vara kokt potatis i alla sammanhang med högtider i sverige? Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tycka om det. Piffar ni upp den på något vis eller äter den som den är? Det är lite av fördelen när jag blev vegetarian för då kunde jag börja säga att dom inte skulle göra sig besväret att fixa till mig utan att jag tog med egen mat...

Vi har hasselbackspotatis till skinkan och bröd till sillen. Jag har inga problem med kokt potatis generellt men det finns ju massor att ersätta det med om man inte vill :)
 
Jag älskar julmat och det är så roligt att få gå ut på julbord och prova all sköns olika styltor och inläggningar och jox men det blir bara kanske vart 5:e år.

Hemma är favoriterna
-sillsallad på mormors vis, den ska inte vara röd och äts med grädde till.
-älgtunga :d
-gravad lax
-ris ala malta, även den på mormors vis dvs med blåbärssoppa till, inga jäkla apelsiner.
 
What! Aldrig hört talas om! Är vegetarian så kommer aldrig prova men av nyfikenhet undrar jag hur en sån tillagas, smakar och hur den äts? Är det som vilken köttbit som helst?
Det är pappa som brukar tillaga den så jag har inte stenkoll men den kokas med bland annat morötter och lagerblad och sen äter vi den oftast skivad på tex tunnbröd.
Väldigt speciell i konsistensen, svårt att jämföra med något. Inte som vilken köttbit som helst :) ganska speciellt.
 
Himla intressant när nya nationaliteter dyker upp i julfirandet. Har i år testat polska kåldolmar med tomatsås och någon sorts speciell kryddning (jättegoda), plus även två polska sallader med ganska mycket majonäs i. Röbetssoppa och en levande karp som ska avlivas i badkaret samma dag ingick också, tydligen, men de bitarna skippade vi. :)
 
Jag tycker bäst om rödbetssallad och julskinka och ägghalvor :D

Och gottebordet:d:angel:

Jag är jättesugen på julmat men väl på tallriken blir det för mastigt och tungt och jag äter knappt nånting :( revbenen ser såå goda ut, kokta i flera timmar och sen marinerade. Olika sorters sill och pepparlaxen :d Gräddiga jansonen osv, men så orkar/kan jag bara inte äta..

(Jag jobbar som kock:angel:, det är godast i köket när man provsmakar, på tallriken är det för mycket på en gång :o :D)
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 274
Senast: skogaliten
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 306
Senast: Huggorm
·
Äldre På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 293
Senast: Sel
·
Hemmet Jag ligger redan sömnlös och oroar mig för julen. Vi ska ha gäster som stannar i flera dagar och det är mycket som ska ordnas innan. Nu...
Svar
5
· Visningar
2 460
Senast: imrahil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp