Fundersam hästägare!

Sv: Fundersam hästägare!

Ja, eftersom man inte precis blir förmögen av att hyra ut stallplats så har jag mycket hellre tomma boxar än gnälliga inhyrningar ;)

:bow: Ja, man ska ju ha kul i stallet och sådana höjer ju inte stämningen direkt:angel:

*kl*

Många som hyr stallplats vill inte göra rätt för sig !

Ja, det är ett hårt och elakt påstående så låt mig få förklara...

När man räknar bort ALLA omkostnader i form av grovfoder (även om man tar eget hö så kostar avskrivning på maskiner, diesel och eventuell utebliven höförsäljning pengar), slitage på inredning, el, vatten, strö, skatter, stängsel m.m. så hamnar man på bortåt 1500-3000 kr per månad.

Att hyra ut stallplats för under 1500 per månad är FÖRLUST för en stallägare (förutsatt att det ingår mer än bara kallhyra dvs).

Om man dessutom ska kliva upp på morgonen för att släppa ut någon annans hästar så vill man ju ha något för det besväret, inte bara att det går runt... om det BARA går runt kan man hellre låta bli att hyra ut och sova lite längre på morgonen istället.

För att man då ska känna att det är VÄRT att hyra ut stallplats så måste inackorderingarna "göra rätt för sig", antingen genom arbete eller genom pengar. Personligen skulle jag föredra att en inackordering betalar i pengar eftersom dom i de flesta fall är flickor som inte kan smida eller snickra eller mecka traktor.

Att man som i den här tråden har någon som får betala genom att mocka är inte mer än rätt !

*kl*

Det jag tycker är lite märkligt i de flesta stallhyrediskussioner är att många dels tror att hö är jättebilligt och dels tycker att stallägaren ska jobba gratis - men om inhyrningen hjälper till med något ska den ha rejäl ersättning.

De flesta brukar t.ex. vara överens om att en kallhyra på ca 500 +- några hundra är helt ok? Men om man tar samma kallhyra och lägger på den faktiska kostnaden för hö och strö (som då ingår) så blir det aldeles för dyrt?! Dessutom ska helst då all service ingå, utan extra kostnad.

Ett litet räkneexempel. Vi tar 1800 kr. Då ingår hö och torv, vilket kostar mig minst 1000 kr att köpa in, kanske uppåt 1300 om hästen äter mycket. Då återstår 500-800, och utan moms alltså ca 400-650 kr kvar till mig. I detta ingår då box, el, vatten, bra hagar, ridhus, samtliga insläpp, utsläpp, täckespåklädningar, fodringar och vattningar. Detta tycker folk är DYRT, troligen eftersom totalsumman 1800 kr låter mycket?

Men om jag istället tar en kallhyra på samma peng, runt 500 kr, då skulle det alltså vara helt rimligt pris?! Och jag skulle då dessutom slippa allt jobb med inhyrningen...

Men det var inte riktigt det som frågan handlade om. Det är mågna som betalar allt för lite i stallhyra så det knappt täcker ens omkostnaderna, men för dens skull kan man inte säga att 500 kr i månaden + kanske 25-30 timmars arbete är rimligt. Då utgår jag från att det verkligen är kallyra och inte fullskötsel minus mat/spån etc.

Generellt sett så tycker jag inte detta är någon hög stallhyra, snarare tvärt om. Det är klart att är höet kass, ingen paddock och stallet skrangligt och dragit så är den hög, men garanterar du bra hökvalitet, har någon typ av belyst ridbana och stallet är fint så är hyran snarare låg än hög. En stallhyra jag gärna skulle betala för den typen av service du beskriver.
Man verkar få vad man betalar för, men där jag står med mina hästar får vi mycket mer än vi betalar för...man får väl bara vara tacksam:love:

Nej jag tycket att det är en lagom Kallhyra om jag inte skulle behöva hjälpa till soppas mycket. Jag tycker att vi ska hjälpa till lika mycket. Tex om inte har tid någon dag så hjälper jag gärna till med hennes häst om hon hjälper till med min häst när jag skall bort!
Hö ingår inte detta pris. Det får jag köpa själv! Även spån köper jag själv.

Nej jag tycket att det är en lagom Kallhyra om jag inte skulle behöva hjälpa till soppas mycket. Jag tycker att vi ska hjälpa till lika mycket. Tex om inte har tid någon dag så hjälper jag gärna till med hennes häst om hon hjälper till med min häst när jag skall bort!
Hö ingår inte detta pris. Det får jag köpa själv! Även spån köper jag själv.

Nu var inte detta svar på din fråga utan på en annan.
Jag tycker man ska göra upp i ett avtal vad som gäller. Aldrig några flummigheter som att hjälper du mej så hjälper jag dej.
En inackordering är ålagd att betala den summa pengar som står i avtalet vare sig mer eller mindre oavsett hur stor/liten summan är. En "uthyrare" är skyldig att speca summan det kostar att stå enligt avtal, står det bara i avtalet att inackrderingen är skyldig "att hjälpa till" så blir det tvist, det är 100% säkert. Speca exakt vad som gäller i avtal, allt arbete som skall skötas av inackorderingen ska specas.
I mina öron så låter det som den här personen vill ha hjälp med sina hästar och tänker utnyttja dej till det. Jag skulle iaf vilja ha det specat i avtalet vad som gäller, antal dagar och vad som ska göras, både vad hon har skyldihet att göra och vad du har skyldighet att göra, då slipper man konflikter. Skulle aldrig gå med på något annat i dagens läge (vis av erfarenhet)

Jag tycker inte att du ska flytta till det här stallet. Du har ju redan nu ställt in dig på att du är orättvist behandlad. Att det är en relativt låg hyra är bara att konstatera. I det som du kallar kallhyra ingick boxen, el och vatten men hur är det med tömning av dyngstack, hagar och kanske ett uppvärmt rum att ha utrustningen i? Ska du betala extra för de sakerna eller ingår det i den s k kallhyran? Mitt råd är att du ska söka dig ett annat stall där allt ingår så slipper du fundera på om du jobbar för mycket i jämförelse med vad du betalar för att din häst ska ha ett hem.

Nej jag skrev knapplån eftersom jag kom lite utanför ämnet.

Men om det är stallägaren som sköter alla utsläpp, och så insläpp och nattning de andra 4 dagarna plus att den mockar åt inhyrningen 2 dagar i veckan så behöver det inte vara orimligt.

Det beror ju på hur mycket jobb det är också, men att det skulle ta 25-30 timmar per månad har jag svårt att tro. Att mocka till mina tre hästar tar nog en kvart, och det får plats i en skottkärra. Om någon bara skulle mocka till två av hästarna skulle jag tycka att det var bortkastat, då måste jag ju ändå dit och släpa fram mockgrejerna. Hellre då att mocka till alla men färre dagar, om man kommer fram till att det är orättvist mycket.

Jag tycker inte att du ska flytta till det här stallet. Du har ju redan nu ställt in dig på att du är orättvist behandlad. Att det är en relativt låg hyra är bara att konstatera. I det som du kallar kallhyra ingick boxen, el och vatten men hur är det med tömning av dyngstack, hagar och kanske ett uppvärmt rum att ha utrustningen i? Ska du betala extra för de sakerna eller ingår det i den s k kallhyran? Mitt råd är att du ska söka dig ett annat stall där allt ingår så slipper du fundera på om du jobbar för mycket i jämförelse med vad du betalar för att din häst ska ha ett hem.

Jag får tillgång till hagar men jag skall betala sängsel och stolpar själv. Det finns en sadelkammare men ingen uppvärmd.
Dyngstacken hjälps vi åt att tömma.

*kl*

Tycker det låter lite konstigt att du får tillgång till hagarna men du får byta och stå för stolpar och stängsel själv. Ska din häst gå ensam eller de ska gå tillsammans med din? Ska de gå med din låter det som om hon är lat. Det hade varit en annan sak om du hade haft några hästar som skulle gå för sej själva.

Att få betala 500kr i kallhyra tycker jag låter rimligt beroende på var hon bor, hur omgivningen ser ut, stora hagar och om hon har en ridbana.

Men ska hon byta vatten till din de dagar du inte ska sköta hennes hästar?

Där jag har stått har vi gjort lite olika. Oftast är det jag som har fyllt på vatten åt hästarna för att jag har haft mest tid, de andra har jobbat och på så vis kommit senare. Vi har hjälps åt att mocka och fylla på vatten. När hö/halm har kommit har alla varit delaktiga i att få in det under tak. In/utsläpp turades vi om men det blev i slutändan endå rättvist samt att vi fick en lägre kostnad mot vad det skulle varit om stallägarna själva hade gjort allt

Hej Yeeeh_

Jag är i samma situation som du kan komma i. Jag står i ett litet stall med bara stallägarens hästar och så min egen. Kallhyran är på 300 kr men då har min häst inte en egen box utan står på ett spånat område i stallgången kan man säga. Mat betalar jag 1/3 på och spånet köper vi våra egna balar. Dessutom står jag för en del av fodret till hennes djur eftersom de äter mer än min så egentligen är stallhyran närmare 400 kr.Jag och stallägaren delar på jobbet och tar hand om varandras hästar ett par dagar i veckan samt varannan helg. Det är ingen vidare rolig situation och eftersom vi inte har något skrivet så har mina arbetsuppgifter tenderat att öka med tiden. Ibland känns det också som om jag inte hinner med min egen häst för jag har så mycket att göra med hennes.

Kallhyran på 500 kr tycker väl jag verkar rätt ok, men det beror på vad hyrorna ligger på runtomkring där du bor. Men det jag tycker du ska fundera på är hur beroende du är av platsen. Har du fler alternativ till uppstallning så har du ju lite förhandlingsläge, men är det enda alternativet så kanske du är tvungen att gå med på hennes önskemål även om du självklart kan ta upp och diskutera villkoren med henne innan. Självklart tycker folk med "stockholmshyror" på 3000-5000 kr/mån att 500+ mycket eget arbete är något man ska acceptera och vara tacksam för, men där du bor kanske du får en helinackorderingsplats för tusenlappen (som där jag bor) och då är det väldigt mycket arbete för dig för 500 kr extra i månaden.

Så fundera noga innan du bestämmer dig, kolla alternativ och skriv papper så inte arbetsuppgifterna växer. Och det där med att betala stängsel låter märkligt, vad ger det för extra månadskostnad??? Tillkommer det mer extrautgifter? tex be någon tömma dyngstacken. Det kanske inte blir så billigt för dig i längden som kallhyran först tyder på.

Jag tycker att 500 i kallhyra är helt OK.
Stallägaren har en kostnad för stallet (el, vatten, underhåll) och om h*n dessutom släpper ut och/eller fodrar så är det riktigt billigt.
Att underhålla hagar (staket, elaggregat och annat) kostar också en hel del pengar.

Sista stället jag hade Besten på tog 1500 i kallhyra - på sommaren när hästarna gick ute i små gräshagar dygnet runt.:o Då ingick fodring på morgonen samt täckesservice vid behov.

Immer

Hej Yeeeh_

Jag är i samma situation som du kan komma i. Jag står i ett litet stall med bara stallägarens hästar och så min egen. Kallhyran är på 300 kr men då har min häst inte en egen box utan står på ett spånat område i stallgången kan man säga. Mat betalar jag 1/3 på och spånet köper vi våra egna balar. Dessutom står jag för en del av fodret till hennes djur eftersom de äter mer än min så egentligen är stallhyran närmare 400 kr.Jag och stallägaren delar på jobbet och tar hand om varandras hästar ett par dagar i veckan samt varannan helg. Det är ingen vidare rolig situation och eftersom vi inte har något skrivet så har mina arbetsuppgifter tenderat att öka med tiden. Ibland känns det också som om jag inte hinner med min egen häst för jag har så mycket att göra med hennes.

Kallhyran på 500 kr tycker väl jag verkar rätt ok, men det beror på vad hyrorna ligger på runtomkring där du bor. Men det jag tycker du ska fundera på är hur beroende du är av platsen. Har du fler alternativ till uppstallning så har du ju lite förhandlingsläge, men är det enda alternativet så kanske du är tvungen att gå med på hennes önskemål även om du självklart kan ta upp och diskutera villkoren med henne innan. Självklart tycker folk med "stockholmshyror" på 3000-5000 kr/mån att 500+ mycket eget arbete är något man ska acceptera och vara tacksam för, men där du bor kanske du får en helinackorderingsplats för tusenlappen (som där jag bor) och då är det väldigt mycket arbete för dig för 500 kr extra i månaden.

Så fundera noga innan du bestämmer dig, kolla alternativ och skriv papper så inte arbetsuppgifterna växer. Och det där med att betala stängsel låter märkligt, vad ger det för extra månadskostnad??? Tillkommer det mer extrautgifter? tex be någon tömma dyngstacken. Det kanske inte blir så billigt för dig i längden som kallhyran först tyder på.

Ja det är ett normal pris i mitt område skulle jag vilja säga. Då det finns ett annat ställe där ALLTING ingår för endast drygt över 1000 lappen. Då ingår till och med mockning och alla fodringar och in och utsläpp! Men tyvärr är det fullt i det stallet. Annars hade jag gärna haft hästen där i stället. För det är även kortare resväg dit.

Tack för alla svar. Nu har jag lite mer kött på bena!:bow:

Då det finns ett annat ställe där ALLTING ingår för endast drygt över 1000 lappen. Då ingår till och med mockning och alla fodringar och in och utsläpp!

Men vilken FÖRLUST det stallet måste gå med. Helinackordering för dryga tusenlappen?! Vad tusan, min inackordering äter och bajsar ner för 2000kr i månaden. Och då har jag inte räknat med arbete, boxhyra, hagar, gödselstad mm. För min del vore det ju billigare att hyra in mina egna hästar på ett sådant ställe än att ha dem kvar hemma! :idea: :confused:

Jag tycker att priset är rimligt, men inte att du ska ha 100% hand om hennes hästar 3 dagar i veckan.

Ni kan inte lägga upp det så att ni mockar åt era egna hästar, och sen tar hand om in/utsläpp och fodringar tillsammans?
Det tycker jag är det mest rättvisa i ett inack. stall, och det som verkar fungera bäst.

Sen tycker jag självklart att det ska fördelas rättvist, eftersom hon har tre hästar ska också hon ha mer fodringar/inutsläpp.
En häst är det inte så mkt arbete med, men med tre hästar blir det betydligt mer.

Jag har stått i ett stall där jag betalade 500 kr i kallhyra. Då ingick box, vatten, el, ridbana och hage, sen hjälptes vi åt.
Inget foder ingick.

Sen ha jag stått i ett stall där jag betalade 800 kr och då ingick fri tillgång på halm, hö/silage, havre och kornkross. Box, vatten, el, hage, ridbana.
Sen hjälptes vi åt med in- och utsläpp och mockning. Man hade en stalldag i veckan.

Har även stått i ett stall där jag betalade 1000 kr i kallhyra.
Inget foder ingick, vi hjälptes åt med allt och det var en större anläggning m ridhus.

Om jag skulle betala 500 kr i månaden för att ta hand om min och 3 hästar till så skulle det hellre vara att hon betalade mig de 500 kr eller lät mig stå där gratis. Annars så blir man ju i stort sett en stall- och hästskötare som någon annan skrev.

Så visst är 500 kr mycket om hon inte hjälper dig lika mycket eller resten av dagarna eftersom du bara har en häst.

Skulle vara tveksam att flytta dit som någon annan sa.

Men vilken FÖRLUST det stallet måste gå med. Helinackordering för dryga tusenlappen?! Vad tusan, min inackordering äter och bajsar ner för 2000kr i månaden. Och då har jag inte räknat med arbete, boxhyra, hagar, gödselstad mm. För min del vore det ju billigare att hyra in mina egna hästar på ett sådant ställe än att ha dem kvar hemma! :idea: :confused:

Det kan vara så att priset på 1000 kr är uträknat till just hennes häst. När jag stod i ett stall förut där allt inkl foder, mockning och allt annat ingick så betalade jag 1700 för min D-ponny, men andra betalade annat. helinackorderingspriset var uträknat indviduellt på vad just deras hästar åt.

Til TS:
I det stall jag hyr nu så betalar jag 1200 kr i kallhyra / box inkl moms. Då ingår box och hagar. Ingen ridbana, utan hur in oss på grannens ridbana med en extra kostnad av 700 kr / månad. Men då är det för samtliga hästar i stallet, 7 st.
Allt jobb med skötsel, lättare underhåll av stallet, och all underhåll av hagarna sköter jag själv.
Jag tycker att 500 kr i månaden är väldigt billigt. Och skulle nog tycka att det skulle ingå lite extra jobb för den som hyr till det priset. Men det man ska ta i beräkningen att lite extra jobb med nån annans häst betyder mindre tid för din häst. Och för mig så skulle det nog vara den övervägande orsaken om jag skulle ta det eller inte. Annars så skulle jag nog försöka hitta ett annat stall i stället. Sen tycker jag att det ska vara självklart att man ändå ska kunna hjälpas åt ifall nån ska bort eller så.

När du säger kallhyra, menar du då bara box, el och vatten?
Hur var det med utsläppen, skötte stallägaren dem? I så fall pratar vi inte kallhyra längre...

Jag betalar 500 kr i hyra. Då ingår el, vatten, halm, morgon fodring, utsläpp och middagsfodring, täckesservice. Jag tar in alla hästar varje kväll. (bara 3 st) Det finns ingen ridbana el dyligt. Jag betalar allt foder till min häst själv. Så jag tycker att det är en rimlig peng.

Senast ändrad av en moderator:

Att du ska sköta allt hennes jobb några gånger i veckan tycker jag låter lite väl mycket, beroende på vad hon gör för dig de dagarna hon har stallet. Mockar hon åt dig några dagar så kan du mocka åt henne. Men det ska ju inte sluta med att du får jobba mer än henne och du dessutom får betala för det.

Själv hyr jag ut 3 boxar till en och samma ägare. Jag tar 550 kr för box, el och vatten, in- och utsläpp och fodring morgon eftermiddag kväll och täcken av och på. Då tar hyresgästen hand om lunchen och ser till att det finns vatten i hagarna under veckan. Då är det också sagt att OM de eller jag åker bort så hjälps vi åt med övriga saker också som mockning och mat. Så jag kan få en sovmorgon ibland eller åka på semester och inte vara helt låst. Egentligen, om man sitter ner och tittar på hur mycket av hyran som faktiskt går åt till el och grepar och hinkar som går sönder, plus jobbet, så är 550 en låg kostnad. Det mesta försvinner ju bort till räkningar.

Nu funkar det superbra med hyresgästen, jag får köpa superhö av dem, och de tar torv av mig då de behöver. Jag har haft tur!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 297
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka