Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Det jag tycker är lite märkligt i de flesta stallhyrediskussioner är att många dels tror att hö är jättebilligt och dels tycker att stallägaren ska jobba gratis - men om inhyrningen hjälper till med något ska den ha rejäl ersättning.
De flesta brukar t.ex. vara överens om att en kallhyra på ca 500 +- några hundra är helt ok? Men om man tar samma kallhyra och lägger på den faktiska kostnaden för hö och strö (som då ingår) så blir det aldeles för dyrt?! Dessutom ska helst då all service ingå, utan extra kostnad.
Ett litet räkneexempel. Vi tar 1800 kr. Då ingår hö och torv, vilket kostar mig minst 1000 kr att köpa in, kanske uppåt 1300 om hästen äter mycket. Då återstår 500-800, och utan moms alltså ca 400-650 kr kvar till mig. I detta ingår då box, el, vatten, bra hagar, ridhus, samtliga insläpp, utsläpp, täckespåklädningar, fodringar och vattningar. Detta tycker folk är DYRT, troligen eftersom totalsumman 1800 kr låter mycket?
Men om jag istället tar en kallhyra på samma peng, runt 500 kr, då skulle det alltså vara helt rimligt pris?! Och jag skulle då dessutom slippa allt jobb med inhyrningen...
Generellt sett så tycker jag inte detta är någon hög stallhyra, snarare tvärt om. Det är klart att är höet kass, ingen paddock och stallet skrangligt och dragit så är den hög, men garanterar du bra hökvalitet, har någon typ av belyst ridbana och stallet är fint så är hyran snarare låg än hög. En stallhyra jag gärna skulle betala för den typen av service du beskriver.
Man verkar få vad man betalar för, men där jag står med mina hästar får vi mycket mer än vi betalar för...man får väl bara vara tacksam![]()
Nej jag tycket att det är en lagom Kallhyra om jag inte skulle behöva hjälpa till soppas mycket. Jag tycker att vi ska hjälpa till lika mycket. Tex om inte har tid någon dag så hjälper jag gärna till med hennes häst om hon hjälper till med min häst när jag skall bort!
Hö ingår inte detta pris. Det får jag köpa själv! Även spån köper jag själv.
Jag tycker inte att du ska flytta till det här stallet. Du har ju redan nu ställt in dig på att du är orättvist behandlad. Att det är en relativt låg hyra är bara att konstatera. I det som du kallar kallhyra ingick boxen, el och vatten men hur är det med tömning av dyngstack, hagar och kanske ett uppvärmt rum att ha utrustningen i? Ska du betala extra för de sakerna eller ingår det i den s k kallhyran? Mitt råd är att du ska söka dig ett annat stall där allt ingår så slipper du fundera på om du jobbar för mycket i jämförelse med vad du betalar för att din häst ska ha ett hem.
Hej Yeeeh_
Jag är i samma situation som du kan komma i. Jag står i ett litet stall med bara stallägarens hästar och så min egen. Kallhyran är på 300 kr men då har min häst inte en egen box utan står på ett spånat område i stallgången kan man säga. Mat betalar jag 1/3 på och spånet köper vi våra egna balar. Dessutom står jag för en del av fodret till hennes djur eftersom de äter mer än min så egentligen är stallhyran närmare 400 kr.Jag och stallägaren delar på jobbet och tar hand om varandras hästar ett par dagar i veckan samt varannan helg. Det är ingen vidare rolig situation och eftersom vi inte har något skrivet så har mina arbetsuppgifter tenderat att öka med tiden. Ibland känns det också som om jag inte hinner med min egen häst för jag har så mycket att göra med hennes.
Kallhyran på 500 kr tycker väl jag verkar rätt ok, men det beror på vad hyrorna ligger på runtomkring där du bor. Men det jag tycker du ska fundera på är hur beroende du är av platsen. Har du fler alternativ till uppstallning så har du ju lite förhandlingsläge, men är det enda alternativet så kanske du är tvungen att gå med på hennes önskemål även om du självklart kan ta upp och diskutera villkoren med henne innan. Självklart tycker folk med "stockholmshyror" på 3000-5000 kr/mån att 500+ mycket eget arbete är något man ska acceptera och vara tacksam för, men där du bor kanske du får en helinackorderingsplats för tusenlappen (som där jag bor) och då är det väldigt mycket arbete för dig för 500 kr extra i månaden.
Så fundera noga innan du bestämmer dig, kolla alternativ och skriv papper så inte arbetsuppgifterna växer. Och det där med att betala stängsel låter märkligt, vad ger det för extra månadskostnad??? Tillkommer det mer extrautgifter? tex be någon tömma dyngstacken. Det kanske inte blir så billigt för dig i längden som kallhyran först tyder på.
Då det finns ett annat ställe där ALLTING ingår för endast drygt över 1000 lappen. Då ingår till och med mockning och alla fodringar och in och utsläpp!
Men vilken FÖRLUST det stallet måste gå med. Helinackordering för dryga tusenlappen?! Vad tusan, min inackordering äter och bajsar ner för 2000kr i månaden. Och då har jag inte räknat med arbete, boxhyra, hagar, gödselstad mm. För min del vore det ju billigare att hyra in mina egna hästar på ett sådant ställe än att ha dem kvar hemma!![]()
![]()