Fundersam hästägare!

Y

Yeeeh_

Hej. Jag skall byta stall då ägarna skall sälja av alla sina hästar. Har hittat ett stall som ligger hyfsat nära mig. Och det vill ha 500 kronor i Kallhyra. Då ingår Box, el och vatten. De har 3 stycken till hästar. 500 kronor i kallhyra är ett helt okej pris tycker jag. Eller vad tycker ni? Men saken är den att ägaren vill att jag skall ta hand om hennes hästar också några dagar i veckan. För hon påstår att 500 kronor är ett väldigt under pris. Där håller jag inte riktgigt med! 500 kronor för box el och vatten tycker jag låter helt rimligt? Eller är jag helt ute och cyklar?
Men däremot kan jag tänka mig att hjälpa till med hennes hästar om hon hjälper mig med min häst några dagar i veckan. Men då tycker jag att det skall läggas upp rättvist och att vi hjälper varandra lika mycket?
Jag är öppen för förslag och hoppas att ni kan ta er tid att svara då jag känner mig lite osäker på den här fronten.
Mvh !

Sv: Fundersam hästägare!

det beror ju helt på vart stallet ligger (ligger nära staden ,hur stor stad,komunikationer ,närhet till ridhus etc..

Det ligger inte nära någon stor stad och finns varken paddock eller ridhus på anläggningen. Men däremot finns det ca 2 km därifrån.

Vad menar du med hjälpa till? Ska du mocka o sköta hennes häst ngr dagar i veckan? Eller gäller det typ att du ska hjälpa till med fodrningar, ut och insläpp från hagarna o.s.v? Isåfall tycker jag 500 kr är ett bra pris men då ska ni ju hjälpas åt ungefär lika mkt.

Jag kan inte veta om det är rimligt förrän jag får reda på hur mkt du förväntas hålla på med hennes hästar & vad du ska göra.Mocka, In & utsläpp, motionering?Att hjälpa till med mockning ngn gång i veckan samt några nattningar tex är ok tycker jag.

Stallägaren tycker att jag skall göra allt åt hennes 3 hästar 3 dagar i veckan förutom motinering och utsläpp. Det menas med: Mockning, vattenbyte ( inne i stallet och hagar ) , göra i ordning maten + kvälls fodring. Även insläpp de dagarna.

Så ägaren behöver typ inte vara i stallet alls de dagarna kan man säga, förutom att ta in dom och rida om hon nu vill så ska hon inte göra ngt alls de dagar? Får du ngn hjälp av hennes ngr dagar då? Förstår egentligen inte varför du ska behöva ta hennes hästar. Okej om ni ska hjälpas åt med in/utsläpp och fodring, men varför du ska mocka åt hennes hästar förstår jag inte.

Så ägaren behöver typ inte vara i stallet alls de dagarna kan man säga, förutom att ta in dom och rida om hon nu vill så ska hon inte göra ngt alls de dagar? Får du ngn hjälp av hennes ngr dagar då? Förstår egentligen inte varför du ska behöva ta hennes hästar. Okej om ni ska hjälpas åt med in/utsläpp och fodring, men varför du ska mocka åt hennes hästar förstår jag inte.

Nej, hon behöver bara släppa ut hästarna de dagarna och rida om hon nu skall göra det. Resten är meningen att jag skall sköta de 3 dagarna.
Ja hon hjälper mig att mocka och byta vatten 2 dagar. Men saken är den att jag har 1 häst och hon har 3 hästar! Så jag får göra dubbelt så mycket åt henne än vad hon behöver göra åt mig.

Jag tycker istället att jag kan mocka och byta vatten till 2 hästar bara eftersom hon bara behöver mocka och byta vatten åt min häst 2 ggr.
Eller vad tycker ni?

Det hon kräver verkar vara en hästskötare 3 dagar i veckan i ett par timmar, lågt räknat är det värt så där en 100kr gånger antalet timmar per gång gånger antalet dagar, kanske 2 timmar X 14 dagar X 100 kr= 2800, en en ganska saftig kallhyrar. Om hon gör det samma för dig återstående dagar så blir värdet av det knappt 900. Väldigt sumariskt räknat får du en kallhyra runt 2400, knappast försvarbart någonstans utom möjligen i centrala stockholm.

Okej. Men om det var jag så skulle jag nog kolla efter en annan stallplats om möjlighet finns. Jag kan ta hand om min häst själv och om jag hyr en box så vill jag inte hjälpa till med de andras hästar regelbundet, med undantag för in/utsläpp och fodringar. Om hon vill ha en hästskötare så kan hon säkert hitta ngn som inte har en egen häst att ta hand om oxå.

Är det bara du ska stå där, förutom stallägaren själv då?

Det hon kräver verkar vara en hästskötare 3 dagar i veckan i ett par timmar, lågt räknat är det värt så där en 100kr gånger antalet timmar per gång gånger antalet dagar, kanske 2 timmar X 14 dagar X 100 kr= 2800, en en ganska saftig kallhyrar. Om hon gör det samma för dig återstående dagar så blir värdet av det knappt 900. Väldigt sumariskt räknat får du en kallhyra runt 2400, knappast försvarbart någonstans utom möjligen i centrala stockholm.

Det låter som en förnuftig uträkning.
Nu har jag fått lite mer kött på bena tror jag. För de flesta av er värkar hålla med mig om att jag inte skall behöva göra dess saker. Skall höra med henne om hon kan ändra uppfattning och kanske gå med på att dela lika istället. :bow:

Får jag fråga vem som släpper ut och morgonfodrar alla dagar i veckan ??
Om det är stallägaren, så tycker jag det är ok att du hjälper henne ett par ggr/vecka. Iallafall om stallhyran är 500 kr/mån.
Men viktigast av allt KOMMUNIKATION, prata med varandra brukar vara det bästa.:bow:

Mvh Gabriella

Jag blir lite fundersam, har själv inackorderat på samma villkor som du det vill säga jag betalar 450 kronor och då ingår el,vatten och box.
Är billigt men det skall inte vara mer eftersom det inte heller hos mig finns paddock eller ridhus.

Det där med att du skall hjälpa henne så pass mycket? av vilken anledning? jobbar hon eller är hon bara bekväm?
Om ni nu skall hjälpas åt med något i stallet, kan ni inte hjälpa varann med ut och insläpp i första hand? det är sådana saker som ni har gemensamt liksom?
Känns inte riktigt rättvist att du skall ta tiden till att mocka och sköta hennes tre hästar utan att få något tillbaka.
Det är väl bättre att hon skaffar sig en medryttare/skötare om hon vill ha avlastning? :confused:

Kan ni inte komma överens så att båda parter blir nöjda, så tycker jag nog att du skall söka dig en annan stallplats, är det bråttom att komma iväg från ditt "gamla" stall? annars kanske du kunde vara kvar tills du hittar ett stall med lite bättre villkor?

Lycka till! :banana:

*kl*

Det jag tycker är lite märkligt i de flesta stallhyrediskussioner är att många dels tror att hö är jättebilligt och dels tycker att stallägaren ska jobba gratis - men om inhyrningen hjälper till med något ska den ha rejäl ersättning.

De flesta brukar t.ex. vara överens om att en kallhyra på ca 500 +- några hundra är helt ok? Men om man tar samma kallhyra och lägger på den faktiska kostnaden för hö och strö (som då ingår) så blir det aldeles för dyrt?! Dessutom ska helst då all service ingå, utan extra kostnad.

Ett litet räkneexempel. Vi tar 1800 kr. Då ingår hö och torv, vilket kostar mig minst 1000 kr att köpa in, kanske uppåt 1300 om hästen äter mycket. Då återstår 500-800, och utan moms alltså ca 400-650 kr kvar till mig. I detta ingår då box, el, vatten, bra hagar, ridhus, samtliga insläpp, utsläpp, täckespåklädningar, fodringar och vattningar. Detta tycker folk är DYRT, troligen eftersom totalsumman 1800 kr låter mycket?

Men om jag istället tar en kallhyra på samma peng, runt 500 kr, då skulle det alltså vara helt rimligt pris?! Och jag skulle då dessutom slippa allt jobb med inhyrningen...

Lobelia har rätt, det är inte försvarbart att du ska ta hand om hennes hästar.
Du är hennes kund och det är hon som tar betalt av dej för servicen HON ger, tycker hon det är en för låg summa så får hon väl höja den till vad hon tycker är rimligt och sedan anställa någon som sköter hennes hästar:devil:
Du kommer att få problem om du flyttar dit. Jag hade aldrig gjort det.

Generellt sett så tycker jag inte detta är någon hög stallhyra, snarare tvärt om. Det är klart att är höet kass, ingen paddock och stallet skrangligt och dragit så är den hög, men garanterar du bra hökvalitet, har någon typ av belyst ridbana och stallet är fint så är hyran snarare låg än hög. En stallhyra jag gärna skulle betala för den typen av service du beskriver.
Man verkar få vad man betalar för, men där jag står med mina hästar får vi mycket mer än vi betalar för...man får väl bara vara tacksam:love:

Jag betalar 500 i månaden, och då ingår box, el och vatten.
Vi har lagt upp det så att den som går något åt en häst gör det åt alla, mockning, utfodring, in och utsläpp o.s.v., och det funkar superbra! Vissa veckor gör hon mer än mig, och andra veckor gör jag mer än henne. Jag tog hästarna både jul och nyår, så att hon skulle kunna fira med familjen, och för 2 veckor sen fick min sambo reda på att han skulle åka bort med jobbet, så då tog hon min häst i 5 dagar, så att jag skulle slippa göra det med en ettåring på armen. :bow:

Prata i all ära, men vad som blivit sagt är en annan sak när man inte är överens.
Det bästa är att skriva ett utförligt avtal där allt skall ingå. Inte glömma att speca foderkvalitet, viktigt!!! för har man skrivit ett avtal där foder ingår så vill man ju ha bra foder och ska man hålla med foder själv så lägger man ju ofta ut i hagen och jag skulle inte vilja att någon lade ut mögligt hö i min hästs hage Allt foder som finns i stallet skall man förbinda sig hålla bra kvalitet på, avmaskning, utnyttjande av ridbana mm ALLA rättigheter och skyldigheter i detalj.
självklarheter för en person är inte självklarheter för en annan.

Om någon då tycker att det är dyrt så var du glad att du slipper dem som hyresgäster:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 297
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka