Fungerar inte...

B

banni

Ponnyn fungerar inte alls i traven längre.. Efter ett strålande fjolår med rekordsänkningar och placeringar i nästan varje lopp stämmer ingenting i år.

Hon kan gå mycket snabbare än rekordet, det har hon visat under många år i träningsjobben, så det är inte det det hänger på. Det är inte det att hon inte vill heller, för det tror jag hon gör. En oerhört positiv och ärlig häst som alltid gör sitt bästa och försöker.

Hon travar okej så länge det är i bakvarv, ej doserat, men går inte i rätvarv även om det är på långsidorna :confused: Hon travar orent och ställer och far och känns som om benen är lite överallt, blandat med smågalopper.
Böjprov u.a. efter behandling fram, men jag tror inte det här kommer därifrån.

Hemma travar hon bra mycket bättre än på bana men inte med samma driv i sig som tidigare...

Några idéer???

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Hade det varit min ponny hade jag sökt mig till någon form av alternativ/komplettterande undersökning och ev behandling. Låter som om något sitter fast nånstans tycker jag och tyvärr kan varken veterinärer eller alternativare "allt", utan de helt enkelt kompletterar varandra på bra sätt...
Problemen fram kommer ju också nånstans ifrån, kanske kan alternativaren ifråga hitta orsaken...

(i övrigt hänvisar jag, i egenskap av moderator, vidare hästhälsodiskussioner ifrågan till hästvårdssidan... ;))
 
Vi har ett liknande problem med en av våra hästar, han har haft en kota fel i ryggen vilket även gjort att bak-knäna har tagit stryk som gör att han går orent. Vi har nu haft ut kiropraktor som rätat upp ryggen, samt veterinär som sprutat bakknäna, tyvärr kommer det ta tid innan han får bort spänningarna men det som är över tar vi genom snebalansering och fortsatta behandlingar. Hemma kör vi honom nästan enbart i skog och i långsamma uppförsbackar samt med inspänningar då kotan i ryggen hamnat illa för att han aldrig jobbat rätt med ryggen.
Varje dag masseras han över rygg och knän samt efter varje träningspass stretchar vi honom noga. Om det hjälper återstår att se, han har ännu inte startat efter behandlingarna men vi hoppas det hjälper då han har mest kapacitet i hela stallet...

Ta ut en kiropraktor eller som ameo skrev, en alternativbehandlare.... Även vår häst visar ingenting på böjprov, knappt heller det höga böjprovet på bakknäna.
 
Har haft massör och laserterapeut ute och hon hittade inget hon heller.

Ännu mer konstigt blir det när man rider hästen, då hon går bättre än någonsin i både hoppning och dressyr.. Nog borde väl det visa sig något även där om kotorna är fel?
 
Sv: Fungerar inte...

Hejsan!
Jag känner igen mig i dina bekymmer! Hade en häst (ett russ) en gång som kutade 1,52 när det var plant underlag, men gick aldrig fortare än 2,11 i lopp! Hon funkade inte med doseringarna helt enkelt..!
Hur gammal är din ponny, hur många starter har den gjort osv..?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 699
Senast: Jerseyite
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 249
Senast: Gifted
·
Trav Har en liten treåring som är inkörd, men som har en mycket bestämd åsikt. Min kusk körde in henne och kvalade henne i somras, men sen...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: Jamtland
·
Hästvård För drygt två veckor sedan så konstaterades min häst halt på höger fram. 1 gradig hälta innan böjprov, och 2-3 gradig efter (satt i övre...
Svar
4
· Visningar
2 732
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp