fusklapp bomvidder och grader.

Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Hur vet man hur många grader ens häst behöver? Mäter man med en gradskiva? Jag har en kompis vars arab tydligen ligger på 158 grader, kan det verkligen stämma :crazy:. Hon har övergått till bomlöst..
Jag har inte använt gradskiva men min ena new forestponny är nog i närheten av det också. Hon går med bomlöst just nu...
vid.jpg


Man mäter över ryggen, ca 3 fingrar bakom bogbladet.
 
Senast ändrad:
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

KL..

Puttar upp tråden i förhoppning om att någon vet ungefärligt gradtal på prestige sadlarna?
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

delvis kl*

Ang hur bred hästen är. Om man kollar på din bild kommer ju vinkeln bli olika om man mäter ca 3-4cm ner från mitten (ca150grader) än om man mäter mer i ändarna på stickan(ca 120grader). Vilken tumregel använder ni för att hitta lagom höjd?
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

När du mäter graderna på en mankmall för att få fram vilken vinkel koppjärnet skall ha så lägger du mankmallen på ett papper och använder en linjal och låter linjalen följa hela benet på en sida och ritar till en linje uppåt som har exakt samma vinkel som hela ena sidan sen gör du samma sak på andra sidan och då får du en skärningspunkt ovanför manken det är den vinkeln du sedan mäter för den talar om vilken vinkel det skall vara på koppjärnet för att den skall följa sidan på hästen.
Nu ser man inte helt ena benet på ameos bild men den mankmallen om jag gissar det halvsynliga benets vinkel rätt är "bara" mellan 110-120 grader.

Det är det som är problemet med gradmätning såväl av hästar som av sadlar att väldigt många inte vet hur de skall mäta.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Jag kan väl då säga att en sadel med ca 120-graders koppjärn i (egenhändigt utbankat, snarare mer än 120 grader än mindre) var för smal på ponnyn som gav den ovan visade flexicurven.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Jo jag är med på att man ska dra en linje längs vardera ben och mäta från skärningspunkten. Men benen är ju inte helt räta utan lite rundade. Alltså måste man ju tangera benet lite mer någon stans?

Hur låg är orginal flexicurven? ( jag har bara en hemmagjord med godtycklig längd..)

kl*

amero: Om jag ska fortsätta på min teori vore de för att ortspetsarna hamnar högre upp där vinkeln är vidare? eller så var sadeln inte tillräckligt öppen i framvalvet?
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Jag kan väl då säga att en sadel med ca 120-graders koppjärn i (egenhändigt utbankat, snarare mer än 120 grader än mindre) var för smal på ponnyn som gav den ovan visade flexicurven.

Mankmallen ljuger ju inte den ligger svart på vitt på bilden, väldigt enkelt var det också för jag har en mankmall liggande här på skrivbordet som nästan var identisk (kan tipsa om att amerigos +3,5 (extravid) passar som klippt och skuret till en sådan tom nästan lite vid, min tillhör mitt mkt smäckra 4 åriga halvblod så han lär väl lägga på sig lite så skönt att ha lite utrymme till breddning till i sadeln.
Om det bara vore så enkelt att det bara är koppjärnet som skall vara i rätt vidd för att sadeln skall passa.......
Gissar att det var din throwgood (hur sjutton stavas det) du syftar på, jag har kikat en del på dem och jag blir inte riktigt klok på var de sadlarna gör av vidden något knepigt är det med uppbyggnaden på dem, för de blir aldrig i närheten av så vida som de borde sett till hur de ligger på hästen med de olika koppjärnen i. Måste ha något med vinkeln koppjärnet sitter i sadeln som påverkar att de blir väldigt mkt smalare monterade i sadeln. Sådant påverkar ju massor. En annan sak som gör att de inte kommer ner på ryggen på breda hästar är att de är alldeles för smala i kanalen vid mankbasen precis som nästan alla sadlar med utbytbara koppjärn så påverkas bredden där alldeles för lite av bytet, en bred häst är nästan alltid även bred där och då hjälper det inte hur vid själva fronten blir de kommer inte ner ändå. Jag skulle nästan säga att just bredden bak vid mankbasen påverkar nästan mest hur en sadel kommer ner på en bred häst, har breddat ett par sadlar där till mina som ligger runt 120 grader och det gör en enorm skillnad plötsligt passar sadlar som tidigare inte ens kommit i närheten av att komma ner.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Jo jag är med på att man ska dra en linje längs vardera ben och mäta från skärningspunkten. Men benen är ju inte helt räta utan lite rundade. Alltså måste man ju tangera benet lite mer någon stans?

Hur låg är orginal flexicurven? ( jag har bara en hemmagjord med godtycklig längd..)

kl*

amero: Om jag ska fortsätta på min teori vore de för att ortspetsarna hamnar högre upp där vinkeln är vidare? eller så var sadeln inte tillräckligt öppen i framvalvet?

Du skall inte alls titta på rundningen upptill när du mäter vinkeln utan det är vinkeln benen har utåt som avgör vilken vinkel du skall ha på koppjärnet alltså lägger du en rak linjal som hela vägen ligger rakt utanför mankmallen bombenen på sadeln skall vila fritt längst sidan på hästen.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Okej Gylle, jag har ju sett min häst och hur sadeln ligger på henne, så jag känner nog att jag har mer koll än vad som går att avgöra utifrån en bild på en flexicurve.
Jag har också provat min Zaldi på henne, även den gränsar mot för smal när hon har normalt hull...
185c5f0f-653c-479a-902d-42e316ea735d_zps6142f11c.jpg


Just nu har hon dock fallit ur då hon ger di (och krånglar med tillskottsfodringen :crazy: ), annars hade jag kunnat visa med bild på häst med sadel på ryggen.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Alltså vad är det du oponerar dig mot ?
Menar du att flexicurven inte stämmer med hästen eller vad ? Jag kommenterade hur många grader din flexicurve är som du lagt in, inget annat för den har vi ju svart på vitt i tråden.

Och som jag sen sa graderna på koppjärnet är långt ifrån det enda som skall stämma för att en sadel skall gå på en vid häst.

För övrigt så om jag gissar rätt var bombenen går i din sadel som är det man måste mäta för att få ut vinkeln på den så förstår jag att den gränsar till för smal för den ligger runt 115 grader i vinkeln. Den hade varit för smal för min mankmall som ligger här som var nästan identisk med din.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Här har jag ritat på din bild efter hur jag gissar att bombenen går i den, mät själv så ser du att den är ganska exakt 115 grader
ameozald1_zps2862c1e3.jpg
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Vad jag opponerar mig emot?
Att du försöker tala om för mig att du vet bättre än jag vad som behövs på min häst.

Jag ska, när jag har tid och mindre migrän :mad:, mäta exakt på sadeln för det du visar stämmer inte.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Och här har du mankmallen ritad på och nu när man har ritat på den kan man utläsa att den är ca 117 grader.
ameomankmall2_zps60d14298.jpg
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Har jag någonstans kommenterat vad din häst behöver ?
Jag har kommenterat att mankmallen du lade in med ett hävdande om att den skulle vara typ 158 grader inte alls är i närheten av att vara det.
Andra i tråden försöker lära sig hur man mäter graderna då blir det rätt heltokigt att det kommer in en bild på en mankmall som är 117 grader men hävdas att den är typ 158 grader.

Som jag sagt gång på gång det är inte bara vinkeln på koppjärnet som påverkar hur en sadel passar, jag har inte en enda gång överhuvudtaget kommenterat vad din häst behöver för sadel.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Grejen är att om sadelns koppjärn hade hamnat där du ritar din vinkel så hade du kanske haft rätt. Men det gör det inte, utan det är på den vidare delen koppjärnet ligger an - på den här ponnyn. Jag har inte mätt med någon gradskiva, bara konstaterat att det är väldigt vid vinkel på den. MYCKET vidare än på mitt platta halvblod, som ligger nånstans runt 125 grader.
Det hela beror ju på hur lång flexicurve man har - någonstans börjar ju ryggen gå över i sidor också - och sadlarnas koppjärn är ju också olika långa.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

???? Nu har du fullkomligt tappat mig, vad menar du ?
Oavsett hur långt ner på din mankmall du hävdar att koppjärnet skall ligga an så är det samma vinkel som gäller för det man får fram från en mankmall är vilken vinkel hästen behöver på ett koppjärn för att det skall ha rätt vinkel för hästen, det spelar ingen roll om vi gör mankmallen 10 cm längre det är ändå samma vinkel som gäller = 117 grader. I cm blir det naturligtvis bredare och bredare ju längre ner man kommer men vinkeln är oförändrad.

Du har själv hävdat att zaldi sadeln passar utmärkt på ditt breda halvblod, den är ca 115 grader mätt från bilden. Om du inte mätt med gradskiva så har jag svårt att förstå hur du så bestämt kan hävda att den är vissa grader.

Synintrycket och verkligheten i mått är inte alltid överens. Jag har tre olika hästar som är ganska exakt 120 grader (alla faktiskt syskon) inte två av dem ser ut att vara lika vida, den ena ser extremt vid ut men är faktiskt den som är snäppet smalare än de andra när man väl mäter eller för den delen lägger gränsfallssadlar på. Den av dem som inte alls ser så extremt bred ut utan tvärtom rätt så normal ut är den som är allra vidast. Det är där mätningen blir väldigt bra att göra för hur rutinerad man än är så blir man lurad ibland.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Ber om ursäkt om jag skapade förvirring med min fråga. Har nu googlat och hittat att original flexicurven är 30 cm. Vad tanken är med just 30 cm kan jag inte svara på men min teori är att den ska motsvara ortspetsarna på något sadelmärke eller medellängden typ..

Det kan bli, i extremfallet breeed häst, att flexicurven (30 cm) inte "når ner" på sidorna( hur stor sannolikheten är vet jag inte men i teorin)

Skissade en supersnygg bild i paint :p för att förklara vad jag menar. Båda hästarna ligger i samma vinkel men den breda kommer inte flexicurven få samma vinkel, förutsatt att den har samma längd vid mätning på båda hästarna.

Skiss%20vinkel%20och%20flexicurve.png


Detta visar också som många säger att vinkeln inte är allt för att sadeln ska passa en häst. Om ni tänker er en häst mitt i mellan de 2 i skissen kommer den och den smala få samma vinkel på flexicurvens ändar.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Ber om ursäkt om jag skapade förvirring med min fråga. Har nu googlat och hittat att original flexicurven är 30 cm.
DET förklarar kanske varför gylle tycker att jag ska ha koppjärnen på sidorna på hästen, vilket det blir med den skiss hon har ritat.
Min flexicurve är 50 cm och således betydligt längre än normala koppjärn.

Flexicurven har fler användningsområden än att mäta hästryggar, på förpackningen till min fanns det ett antal matematiska kurvor som man kunde forma curven till för att kunna rita av.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Nej det förklarar ingenting, har ingen av er läst matte eller ?

Vinkeln förändras inte ett dugg om du så väljer att använda en, 1 meter lång sak att mäta med.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 109
Senast: alazzi
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 425
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hur är Globus i bomvidden? Har försökt leta, men hittat lite olika svar. Någonstans såg jag att 38 är ca 120 grader, någon som vet om...
Svar
1
· Visningar
2 277
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp