fusklapp bomvidder och grader.

Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Du tänker helt fel på din teckning, dessa två hästar skall ha samma vinkel på sitt koppjärn oavsett hur dess manke ser ut, hästen som du i ditt exempel tänker helt felaktigt som smalare, är en precis lika bred häst fast med hög manke då får man välja en sadelmodell som är anpassad för hög manke, man kan aldrig välja ett smalare koppjärn för att hästen har hög manke då kommer bombenen att gå rakt in i sidorna på hästen.
Alltså båda hästarna har exakt samma behov av vinkel på koppjärnet men lämpligen två helt olika sadlar i utförandet.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Men snälla rara gylle, sadelns koppjärn ska inte ha den vinkeln som yttre delen av flexicurven visar, det ska vara den inre delen. Det är DÄR koppjärnet hamnar på en normal sadel. Och det ger en HELT annan vinkel än den du ritat ut. Och jämfört med de sadlar jag har provat på hästen så stämmer det att det är den vinkeln man ska gå efter, det är då det är möjligt att få bra passform på sadeln till denna häst. Och nej, den är inte 158 grader, men den är nånstans mellan 145-150 enligt den mätning jag har gjort nu. Och detta är betydligt mycket bredare än vad de flesta sadlar i butik har.
Detta är en ponny vars rygg/sadelläge är plattare än mina plattryggade shettisar och den reds med bomlös sadel de gånger vi åkte på den innan högdräktigheten.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Snälla rara Ameo hur kan den ha en annan vinkel än vad mankmallen visar ? Oavsett hur högt du anser att den slutar så blir det SAMMA vinkel, titta på min ritning igen även om du så bara vill ha den till att gå 4 cm så blir det samma vinkel. Jag har inte ritat efter var koppjärnet exakt kommer gå, jag har plockat fram i vilken vinkel koppjärnet måste gå för att överensstämma med hästen och då utgått från din mankmall. Om du tar ett bredare koppjärn kommer det inte överensstämma med hästen utan bombenen kommer inte följa hästen utan peka rakt ut i luften vilket inte ger optimalt understöd.
Frågar återigen har du aldrig läst matte och lärt dig om vinklar ???
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Du tänker helt fel på din teckning, dessa två hästar skall ha samma vinkel på sitt koppjärn oavsett hur dess manke ser ut,

Manke.. där sa du nåt. Tror jag förstår din frustration över att jag verkar rita en sak och påstå något annat. Min mening var att rita lite mer(få med bogpartiet) än bara mankens siluett men det lyckades jag visst inte med :p

Visst är det så att vinkeln förblir den samma oavsett hur långt ner på benen man mäter är förutsatt att de är räta!

Det jag ville diskutera var om det kan göra skillnad på hur lång flexicurve man använder när man mäter vinkeln på en häst. Jag anser att det gör det om(!) hästen skulle var extremt bred, alltså hela bog/rygg-partiet är brett inte bara manken. (Om Ameos sadel/mall har en viss vinkel eller ej är för mig rätt ointressant just nu)

Gjorde en ny bild som jag hoppas på är tydligare så skrotade paint...
Det jag försöker visa är att på den breda hästen ryms ortspetsarna innan kroppen rundar av mot vinkeln som man får med en längre flexicurve(blå). Den korta flexicurven(röd) får en annan, bredare vinkel.
DSC_0658.jpg
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Snälla rara Ameo hur kan den ha en annan vinkel än vad mankmallen visar ? Oavsett hur högt du anser att den slutar så blir det SAMMA vinkel, titta på min ritning igen även om du så bara vill ha den till att gå 4 cm så blir det samma vinkel. Jag har inte ritat efter var koppjärnet exakt kommer gå, jag har plockat fram i vilken vinkel koppjärnet måste gå för att överensstämma med hästen och då utgått från din mankmall. Om du tar ett bredare koppjärn kommer det inte överensstämma med hästen utan bombenen kommer inte följa hästen utan peka rakt ut i luften vilket inte ger optimalt understöd.
Frågar återigen har du aldrig läst matte och lärt dig om vinklar ???
Jag har läst massor av matte och lär mig om vinklar.
Men du använder FEL LINJE när du gör din vinkel!
Det ÄR just den större vinkeln från mitten ut till den de viker av lite mer som jag måste följa för att hästen ska kunna ha sadeln. En smalare sadel än så skulle ofelbart åka fram och upp på bogarna. Jag har provat alla de bredaste sadlar jag har att tillgå och de har inte varit i närheten av vida nog för att ligga kvar där en sadel ska vara.
Bombenen pekar INTE rakt ut i luften.
VARFÖR är det så svårt för dig att acceptera???
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Frågan är i stället varför det är så svårt att inse för dig att du har fel, du visar en mankmall och du visar dessutom en sadel som nästan passar på hästen. Mankmallen är 117 grader sadeln är 115 grader = stämmer utmärkt med vad du hävdar ang passform på sadeln till hästen. (Och ja 115 grader stämmer med Zaldi 34 vilket du väl sagt att det var i en annan tråd)

I nästa andetag vill du ha det till att hästen behöver en vinkel på 150 grader men samtidigt hävdar du att en sadel på 115 nästan passar. Hmmmm det är något som är väldigt fel i den ekvationen.

Koppjärnets uppgift är att bestämma vinkeln på bombenen som om du fullkomligt missat det sitter tom lägre än stigläder krampan = jo det sitter vist en bit ner på sidan, får du för stor vinkel på dem så står de rakt ut från hästen och belastningen från bommen blir helt fel.

Jag förstår att du har svårt att hitta sadlar till alla dina hästar om du mäter dem helt fel då är det dels inte så troligt att du ens hittar något att prova eller dels att de väl passar när du provar.

Jag har som sagt 3 hästar med nästan identiska mankmallar som dina eller tom vidare i ett fall och vet du vad jag har inga problem att få tag i sadlar till dem eftersom flera märkes xw håller just sådana mått eller tom ett snäpp vidare. Men se då vet jag ju att det är 120 grader jag skall leta efter och inte 150 eftersom jag vet hur man mäter.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

bth_ameomankmall2_zps9bef79ca.jpg


Blir väldigt olika vinkel beroende på var man mäter.
Jag förstår vad ameo menar med att mäta där koppjärnet ligger.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

bth_ameomankmall2_zps9bef79ca.jpg


Blir väldigt olika vinkel beroende på var man mäter.
Jag förstår vad ameo menar med att mäta där koppjärnet ligger.

Nu är det dock bombenen som är det intressanta därav måste man ta måttet från deras placering, koppjärnets uppgift är att bestämma vinkeln på bombenen.
Man kan ju aldrig få något rätt om man bara gör en vinkel uppe ovanpå manken, skall bombenen sen stå rakt ut från sidorna på hästen eller ? För bombenen sitter aldrig ovanpå manken utan som alla säkert vet en bit ner på sidan på hästen.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

bth_ameomankmall2_zps9bef79ca.jpg


Blir väldigt olika vinkel beroende på var man mäter.
Jag förstår vad ameo menar med att mäta där koppjärnet ligger.

Ja frågan är vart ska man mäta, :), jag har fått lära mig att man ska mäta ett visst antal cm ner på profilen, minns inte hur många exakt.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Har precis 3 olika sadlar hängande på trappräcket här inne och var bara för det tvungen att kontrollmäta hur långt bombenen egentligen går ner och lite slarvigt mätat från framvalvet så är det på samtliga 22-25 cm ner till bombensspetsen från centrum på framvalvet.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Ja frågan är vart ska man mäta, :), jag har fått lära mig att man ska mäta ett visst antal cm ner på profilen, minns inte hur många exakt.

Nej det är inga konstigheter var du skall mäta, du skall mäta hela mankmallen eftersom det du mäter ut är att det blir rätt vinkel på bomspetsarna och de skall följa hästen sida exakt, för smala och de gräver sig in, för vida och de står rakt ut och sadeln kommer ramla rakt ner på manken och inte ligga korrekt alls.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Nej det är inga konstigheter var du skall mäta, du skall mäta hela mankmallen eftersom det du mäter ut är att det blir rätt vinkel på bomspetsarna och de skall följa hästen sida exakt, för smala och de gräver sig in, för vida och de står rakt ut och sadeln kommer ramla rakt ner på manken och inte ligga korrekt alls.

... jag har för mig jag läst minst 20 cm ner på själva profilen ska man börja rita vinkelbenen
Testade, vinkeln blir inte likvärdig om jag börjar ritar vinkelbenen 10 cm ner och upp eller om jag börjar med vinkelbenen längst ner på profilen
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Då är frågan om du verkligen har gjort en korrekt mankmall har aldrig träffat på en häst som totalt ändrar vinkel i sadelläget. Kan du lägga in bild på mallen ?
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

man ser samma fenomen på bilden ovan som mahlmt kommenterat.

Nej inte om man mäter som en sadel faktiskt sitter, man kan naturligtvis aldrig bara mäta ovanpå manken som hon har visat, hur skulle en sådan sadel se ut ? Eller för den delen bli kvar på hästen ?
Naturligtvis måste man alltid mäta ner till där bombenen är placerade eftersom det är dem man mäter ut vinkeln på när man mäter grader på en häst. Omvandla det till en häst med hög manke skulle man få något vettigt mått att använda av att mäta mankspetsen och inget annat ?
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Nej inte om man mäter som en sadel faktiskt sitter, man kan naturligtvis aldrig bara mäta ovanpå manken som hon har visat, hur skulle en sådan sadel se ut ? Eller för den delen bli kvar på hästen ?
Naturligtvis måste man alltid mäta ner till där bombenen är placerade eftersom det är dem man mäter ut vinkeln på när man mäter grader på en häst. Omvandla det till en häst med hög manke skulle man få något vettigt mått att använda av att mäta mankspetsen och inget annat ?

ja därför är det viktigt att veta vart man ska rita så man får rätt. :)
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Fast såvitt jag vet ska man inte lägga sadeln på manken, utan bakom.
Ponnyn som jag lagt ovan nämnda mall på har faktiskt ganska hög manke trots sin platta rygg.
Det är ju synd att hon är ur form nu, annars skulle jag visat exakt hur jag menar. Det får bli när hon återfått sin normalvikt.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Förhoppningsvis har du väl gjort mankmallen där man skall = tre fingrar bakom bogbladet = där sadeln skall ligga. Har än idag aldrig träffat någon häst där det måttet är bakom mankbasen oavsett om hästen har låg manke eller inte. Den hästen skulle ha en väldigt egendomlig exteriör om sadelläget var bakom mankbasen.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

KL

Hoppas jag skriver i rätt tråd nu :)

Om jag inte vet vilken storlek min sadel är, hur mäter jag då? Har en santa cruz celine här hemma, men ingen aning om den är vid, extra vid osv...
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

gjorde en mankmall till min ponny och fick 101* och har en lewa dressyrsadel med 29 i bomvidd som min tränare tillika hästens ägare tog fram för 1 månadsen för den gamla inte passade längre och då sa hon den satt bra men nu när jag mätte så kändes det inte så, höll även mallen framför sadlen och så skulle sadlen vara väldigt tight "bakom" bogarna

någon som vet vilka grader som gäller i lewa sadlarna ifall sadeln passar eller det bara är att leta efter en ny sadel;)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 494
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hur är Globus i bomvidden? Har försökt leta, men hittat lite olika svar. Någonstans såg jag att 38 är ca 120 grader, någon som vet om...
Svar
1
· Visningar
2 295
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp