fusklapp bomvidder och grader.

Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Ett litet tillägg:
Kentaur av lite äldre modell är vidare. Hade en 3:a till min häst som passade jättebra tills hon breddade sig. Då kom hon upp i närmare 115 grader och kunde inte längre ha den. Provade en ny 4:a men den var smalare än min 3:a som var 2 år gammal då. Den vidare sadeln var inköpt 2005.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Jag har bara koll på min egna som är 31½ i bomvidd. Den är ca 105 grader. och det är absolut maximalt då den är breddad det som går. :)
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Intressant. Ska ut och mäta vår, tror det är en 29:a. Är det sadeldoktorn då som har breddat den?
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Intressant. Ska ut och mäta vår, tror det är en 29:a. Är det sadeldoktorn då som har breddat den?

Ja det är han. Han vågade inte lägga ut den mer då han var rädd att bommen skulle sprängas. Är en 30 orginal. Så vidare än min går nog inte få.
Men jag kan ha mätt fel!! Är ganska dålig på att mäta på sadeln. Kan lägga upp en bild så kan de som är duktiga på att mäta få kontrollmäta :) Kanske är kul att få se en hyffsat vid jaguar? :)
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Lägger in bild på sadeln. Som sagt är jag kass på att mäta och Sadelfoktorn mäter inte i grader, utan i cm. Så jag har ingen aning om hur den nakna bommen ser ut. Men lite hastigt och säker felaktigt ser den ut att vara ca 105 grader (obs för manken) och sen blir den ju vidare ner till. Min hästs rygg i genomskärning ser ut typ såhär

32751522.jpg


Ganska normal manke och sen blir han bred som sjutton nere vid bröstkorgen. Så han stryps i vanliga sadlar. Därför är min väldigt breddad under själva anläggningen för manken. Sadeln är breddad efter mall som ser ut ungefär som bilden för att ens kunna ha en möjlighet att passa hästen.

Sadeln ser ut såhär.

32751520.jpg


32751521.jpg


Den som vill får gärna mäta för ett mer korrekt svar. Tror risken är att jag kan ha lite fel. :) Sadeln är aldrig riden i så stoppningen ska sjunka in och sätta sig och lämna ännu mer plats åt hästen. Bommen är nu 1cm för smal för honom, men enligt sadeldoktorn bör stoppningen sköta det. Det gick inte bredda bommen mer. Så ja, man får hoppas på det då :D
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Någon som vet vad Claridge House med 33 i bom motsvarar? Är det vid eller xvid? :S Är urdålig på dethär med sadlar
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Jag har claridge house trevor, stl 30 den är normal, nästan lite åt det normalvida hållet. Så jag skulle tro att en 33 är xvid :)
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

:bump:

Upp med tråden, jag är nyfiken på vad fler har för erfarenheter av olika bomvidder!
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Pfiff
I smal
II normal
III vid 105, så 4 bör vara bredare
IV extravid, 100-105
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Wellington(Norska & Danska Windsor, ej Hööks budgetsadel)
No.4 vid ca 90
No.5 xvid 100-105

Jämfört med Edinbrugh, är inte de i princip samma?
har haft en 4:a till honom, och upplevde inte den som smal till honom.
Har provat MoN 32 som är för smal, Knigts MW som är för smal.
Äldre Albion W, och äldre Jensen Amiral W har passat.
Men tycker inte att Edinburgh fit 4 var för smal.
Någon som kan svara på hur vid Edinburghs 4a är??
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Har mätt å funderat själv över grader på Amerigo å då jag fått min häst flera gånger till att vara ca 95 gr å hennes +2 Amerigo var för liten å jag nu mer ska ha en +3 så borde den vara runt där någon stans. :-) å har hört någon stans att en halv st i Amerigo är 2 gr, alltså en hel 4-5 gr så borde en +2 vara 90... vilket kan stämma då den såg ut ungefär som järnet i pessoa xw som är precis 90. Dektektiv-jajemen!

Kom igen nu, en jättebra tråd!
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Om jag inte missminner mig är trainers samma system som pessoan system, alltså samma som Anky och knightssadlar. X-changesystem 2 när det är dressyr. Nån som vet graderna? Har för mig att vi mätte xw till ca 100 gr ( jämfört med pessoa x- change som xw är ca 90 gr) men resten minns jag inte.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

:bump:Gudars vilken kanonbra tråd!!! Måtte den hålla i sig länge till!! *puff-puff* :bump:
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Zaldi confort vidd 34 ser ut så här - borde vara 120-125 grader nånting med tanke på vad hästen brukar behöva.
z_zps490ae26d.jpg
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Någon frågade efter Amerigos grader men de mäter inte heller i grader. Dessutom varierar det väldigt från sadel till sadel. Jag har en som ska vara +1, dvs ngt vidare än normal, men den var lika bred som en +2 när vi jämförde o i grader var den ca 100 när jag mätte med gradskiva.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

*kl*

Nån som har koll på Santa Cruz? Jag har en Arthur deluxe och en Celine, men ingen gradskiva - är lite nyfiken.
 
Sv: fusklapp bomvidder och grader.

Hur vet man hur många grader ens häst behöver? Mäter man med en gradskiva? Jag har en kompis vars arab tydligen ligger på 158 grader, kan det verkligen stämma :crazy:. Hon har övergått till bomlöst..
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 234
Senast: Karamello30
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 477
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hur är Globus i bomvidden? Har försökt leta, men hittat lite olika svar. Någonstans såg jag att 38 är ca 120 grader, någon som vet om...
Svar
1
· Visningar
2 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp