Bukefalos 28 år!

Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

"Men jag vidhåller fortfarande att man som förälder omedvetet lär sina barn att deras värde och status i gruppen till viss del bedöms efter antal kalasinbjudningar om man börjar gråta, ringer upp föräldrarna till födelsedagsbarnet, kontaktar skolan eller reser bort för att barnet inte är bjudet.."

Varför ska man sitta hemma och ha tråkigt och må dåligt när barnen leker i huset brevid? Jag förstår inte hur en engagerad förälder som ger barnet alternativ istället för att vara ledsen hemma skulle kunna omedvetet lära sina barn det du skrev ovan. Jag skyddar inte mitt barn från omvärlden om jag gör så utan jag visar barnet att det inte är något att fokusera på att inte bli bjuden på ett kalas. Det finns så mycket annat i världen som är roligare att göra.

Att bjuda alla tjejer, alla killar, halva klassen, eller se som barnen vanligtvis har någon idrott ihop osv är standard för mig. Inte 17 skulle jag kunna lämna 2 barn utanför och aldrig grannens barn! Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn valde bort någon enstaka heller. Det är mitt jobb som förälder att se till att barnen lär sig leva i samhället, ta hand om varandra och visa omtanke. Därför måste jag om en sån situation skulle uppstå, prata med barnet och förklara hur fel det skulle bli och hur ledsen de 2 som inte blev bjudna, skulle känna sig.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Då får jag vänligt men nyfiket fråga;

-Vart ska gränsen dras?

Någonstans utmed den linjen lär ju något eller några barn bli besvikna!

Varför ska man sitta hemma och ha tråkigt och må dåligt när barnen leker i huset brevid? Jag förstår inte hur en engagerad förälder som ger barnet alternativ istället för att vara ledsen hemma skulle kunna omedvetet lära sina barn det du skrev ovan. Jag skyddar inte mitt barn från omvärlden om jag gör så utan jag visar barnet att det inte är något att fokusera på att inte bli bjuden på ett kalas. Det finns så mycket annat i världen som är roligare att göra.

Just det här tycker jag personligen visar på just det exemplet jag tog upp!

Jag är själv expert på att curla mina barn och det är alltid lättare att se det utifrån men jo, jag tycker att om man skriver "sitta hemma och må dåligt" och vi åker bort för att du ska slippa att vara ledsen över att du inte blev bjuden på kalaset lägger FOKUS på att inte vara inbjuden!;)
Det understryker istället känslan av att det är något alldeles säreget märkvärdigt att inte bli bjuden på kalas!
 
Senast ändrad:
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Att bjuda alla tjejer, alla killar, halva klassen, eller se som barnen vanligtvis har någon idrott ihop osv är standard för mig.

Anta att du har en kille som går i en stor skola.
Han har 28 klasskamrater. Det är 400 barn på skolan.

I fotbollslaget är de 25 st, i ishockeylaget lika många och så tränar han judo på måndagar.

Ska det vara standard som förälder att hyra Ulriksdals Slott för att "alla" ska med!;)
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

I mitt fall (jag talar bara om det för det är det enda jag har erfarenhet av) så handlar det absolut inte om kalashysteri! Jag har för övrigt knappt haft barnkalas för mina egna barn för jag tycker det är så otroligt överskattat.

Detta är RIKTIGA landet, det går 3-5 elever i varje årskurs på skolan som har ÅK 0-5. Vi bor i ett av fyra hus som ligger i en klunga med 500 meter till närmaste granne åt alla håll. Det blir alldeles för uppenbart tydligt i ett sånt fall om ett barn (i det här fallet mitt) blir uteslutet!

Det handlar inte om att inte bli bjuden (även om sonen konstaterade på kvällen när han la sig att "jag blir ALDRIG bjuden på kalas"), det är flera komponenter i det här aktuella fallet som gör det så mycket känsligare.

Självklart är förutsättningarna olika från fall till fall och jag är den siste att generalisera.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Tack för förklaringen, men jag förstår ändå inte riktigt. Som svar på din fråga så kan jag nog säga att är en eller två utanför så är det fel. Är det tre eller fler så kan det vara okej.

Att hjälpa barnet fokusera på andra saker, inte bekymra sig om att inte bli bjuden, hur kan det vara fel? Man är väl ingen curlingförälder för att man hjälper barnet att se annat än ledsamma saker? Om man sen har värsta myskvällen hemma, åker iväg till en lekpark, går på bio eller besöker andra släktingar/vänner kan inte vara fel. Menar du att man ska stanna hemma och gå in i känslan som uppstår när sånt här händer? Hur ska det utveckla barnet? Jag förstår inte alls. :confused:
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Som jag skrev så ser jag det ur ett annat perspektiv i o m att man bor där det finns flera barn.

På mindre orter, och speciellt så som du beskriver det, så tycker jag självklart inte att man utesluter en!
Det skrev jag i mitt tidigare inlägg så jag hoppas inte att ni tror att jag förespråkar det här!

Mina inlägg är mer en allmän betraktelse över den, i mitt tycke, allmäna kalashysteri som råder.
Där barnens status bedöms efter både dyra och hypade kalas och antal inbjudningar.

Mina inlägg är väl ett sätt att motverka det här genom att bagatellisera.;)
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Tack för förklaringen, men jag förstår ändå inte riktigt. Som svar på din fråga så kan jag nog säga att är en eller två utanför så är det fel. Är det tre eller fler så kan det vara okej.

Att hjälpa barnet fokusera på andra saker, inte bekymra sig om att inte bli bjuden, hur kan det vara fel? Man är väl ingen curlingförälder för att man hjälper barnet att se annat än ledsamma saker? Om man sen har värsta myskvällen hemma, åker iväg till en lekpark, går på bio eller besöker andra släktingar/vänner kan inte vara fel. Menar du att man ska stanna hemma och gå in i känslan som uppstår när sånt här händer? Hur ska det utveckla barnet? Jag förstår inte alls. :confused:

Jag fick inget svar på vart gränsen ska dras heller!

Jag tycker bara att det är så märkligt att när "vi" växte upp så var det inget konstigt med att ibland blev man bjuden på ett kalas och ibland inte!
De här diskussionerna tycker jag har kommit på senare tid och jag tror att det är vi föräldrar som skapar hönor av fjädrar i all välvilja gentemot våra barn!

Nej, det är självklart inget fel att mysa till det med sitt barn oavsett om det är hemma i soffan eller i parken samtidigt som det sker ett kalas i närheten.
Men jag tror att om man själv inte gör en stor grej inför sitt barn av att inte vara bjudet -om man klarar av det- så skulle inte barnet heller "gå in i en känsla av utanförskap" på samma sätt.

Om nu barnet f.ö inte är utanför i det vardagliga livet.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Jag försökte svara på din gränsdragningsfråga!

Det är självklart inte lätt, men vi har försökt begränsa kalasen till de barn som dottern VERKLIGEN VILL ha med. Och hittills har det inte resulterat i "bara en utanför" i någon grupp, så det känns som om det fungerar någorlunda.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Mina inlägg är väl ett sätt att motverka det här genom att bagatellisera.;)

Jag är nog ganska känd för att bagatellisera ;). Det gör jag även inför mina barn, till och med när de har slagit sig etc... något som jag faktiskt ser som en mindre god egenskap hos mig själv. Men det finns tillfällen och situationer som "inte ens jag" fixar att rycka på axlarna åt. Det här var en av dem.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Det förstår jag, jag hade med reagerat.

Som mamma till en synskadad son som aldrig kommer kunna cykla med de andra, inte köra moppe, ta körkort, vara med i fotbollsföreningar etc. så bävar jag redan nu för framtiden.

Mina reflektioner är mer baserade på att barnet i det "övriga" livet är delaktigt på samma villkor men att det just vid kalasdags rörs upp så starka känslor om ni förstår vart jag vill komma.

Är barnet utestängd från gemenskapen annars med så har jag missuppfattat hela tråden.
Jag trodde att det handlade om barn som vid ett tillfälle inte blev inbjudet på ett kalas!
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

I min klass gick det en kille som aldrig någonsinn bjudit mig, körde alltid på mig med sparken på smalbenen prejades med cykeln så man åkte ner i diket, en gång rev han sönder min systers nya skolväska.. han var den ende i klassen som redan som liten var sjukt elak.

Skulle vi bjudit honom oxå, för sakens skull? Nää knappast, jag känner verkligen inte sympati för vissa barn.

Tycker heller inte att föräldrar ska behöva bjuda 30 st på hempoppade popcorn och saft om de hellre vill bjuda 10 och ha clown eller vad som helst, det ska man ju få bestämma själv.

Är jättemkt emot mobbing och utstötning, tycker det är vidrigt men har full förståelse för att mina kommande barn kanske inte vill bjuda alla om de nu känner tex rädsla för ett visst barn.

En på mitt ena kalas tappade min guldhamster i golvet 8ungfaan klättrade upp på en pall då mamma ställt hamstern så ingen skulle nå den plus informerat om att INGEN rör hamstern) tror faan att hon inte bjöds året efter.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Tycker heller inte att föräldrar ska behöva bjuda 30 st på hempoppade popcorn och saft om de hellre vill bjuda 10 och ha clown eller vad som helst, det ska man ju få bestämma själv.

Om du hade läst hela tråden så hade du förstått att det var inte riktigt läget här. Nu handlade det om att bjuda 7 ungar istället för 5, typ.

Trygg; Min son är inte mobbad i skolan, men jag har haft trådar tidigare om att han inte funkar riktigt bra med kompisar - så visst finns det mer bakgrund än vad som står i den här tråden. Jag förstår att det inte är så lätt att hänga med ;).
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Svaret var bara generellt inte riktiad till någon, det blir bara så när man svarar på den sista :)

Enda undantaget till att jag skulle utesluta ett barn är för att den har varit elak mot mitt barn och mitt barn känner rädsla för denne, annars tycker jag inte man utesluter ett barn.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Ja, om det sker på regelbunden basis, så är det en form av mobbning, men på vilket sätt mår då mobbingoffret bättre av att bli tvångsbjuden till mobbaren på kalas??

Det gör den senare mobbningen etter värre tyvärr.

En inbjudan är ju precis vad det heter - en inbjudning. Det beyder att man kommer om man vill. Jag skulle aldrig drömma att bara bjuda in några. Alla får komma - även min värsta fiender (nu har jag visserligen inte några "värsta fiender" längre sen jag slutade grundskolan). Då har man ju åtminstone ett val. Det spelar ingen roll om kalashållaren vet att personen inte kommer komma - man bjuder ändå. Det kallas vanlig hyfs!
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Så du tror inte att mobbaren (i de fall, där det faktiskt handlar om just mobbning och inget annat!) kommer till offrets kalas om den blir inbjuden??
Hur kul blir det kalaset kan man ju undra :crazy:

Varje mynt har två sidor liksom.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Men om man vet att ens barn tex. blir retat av ett annat barn.
Måste man bjuda in det barnet då?

Det kommer jag inte utsätta mina barn för.
Hyfs eller inte!
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Jag tyckte att jag svarade med de här orden: "Som svar på din fråga så kan jag nog säga att är en eller två utanför så är det fel. Är det tre eller fler så kan det vara okej."

Men det verkar som vi är rätt överens då. Jag menar inte heller att man ska göra så stor sak av det. Det är bättre anser jag om man istället kan fortsätta göra sånt man mår bra av och som är roligt.

Samtidigt tycker jag att en granne som har kalas och väljer bort enstaka barn, borde kunna vara vänlig och prata med föräldern till det barn som inte är bjudet i tid, så att föräldern är medveten om vad som händer. Då är det lättare att hantera situationen och slippa att det blir så stor sak av det.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Men om man vet att ens barn tex. blir retat av ett annat barn.
Måste man bjuda in det barnet då?

Det kommer jag inte utsätta mina barn för.
Hyfs eller inte!


Det absolut humanaste, enklaste och smartaste är att du bjuder bästa kompisarna och gör ett lite mindre kalas.

Det enda man gör när man utesluter en eller två, är att cementera motsättningarna. Vem tjänar på det?
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 984
Senast: pimy
·
Småbarn Tycker så oändligt synd om min snart-sexåring. Denna vanligtvis så glada kille var ledsen idag när jag hämtade från dagis. Varför? Jo...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 414
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 814
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp