Fy för priser på arrende!

C

Colleen

Gården som vi arrenderar 1,5 hektar av, har bytt ägare. De nya ägarna vill ha 5000 kr/år för 1,5 hektar!!!!
Anser ni det rimligt? Alltså marken används till bete/hage och har inte varit sådd på säkert över 10 år(så bete kan man nog inte kalla det). Jag ringde till LRF och frågade vad priserna låg på här ute och de låg på 500 - 800 kr/år.
Så egentligen ska jag betala max 1500:-
De nya ägarna vet att vi måste ha marken och det gör mig såååå arg.
Vad kan jag göra?
Får de ta sådan överpris?
 
Där jag bor ligger priserna på runt 800 :- per hektar (det är iallafall vad jag får för marken jag arrenderar ut).

Tyvärr tror jag inte någon kan hindra dem från att begära ett sådant överpris, även om det är för j-vligt när folk gör så. Synd att du är i behov av marken, annars tycker jag att du skulle tacka nej och vänta tills de får sänka priset... :p
 
Jag tycker det låter ytterst rimligt ifall ägarna nyss köpt marken och betalt dyrt för den samt måste undanta den från EU-bidragen som kan vara i storleksordning 3000 kr/hektar.

Arrendera och betala eller köp själv egen mark så får du se vad DET kostar ;)

Tim
 
Är det du som arrenderar så är det du som ska sköta marken...
Ska ägarna dessutom plöja och så in vall och gödsla så får du vara beredd att betala ännu mer än vad de begär nu.
 
För cirka 2 år sedan läste jag någon form av rekommendation från Eu gällande priser på arrende.
Tydligen så var det bara i stockholmstrakterna och Skåne som man generellt betalade rekommenderat pris om 5000 kr per hektar. Så 5000 kr för 1,5 hektar torde inte alls vara orimligt. Enligt mina egna uträkningar motsvarar det ca 6000 kg hö vilket ger ett netto på ca detsamma i kronor.
 
Jösses..här uppe kan man KÖPA mark för ca 10 000 kr / hektar.. vilket man ju tjänar in ganska snabbt om man skulle behöva betala såna ockerpriser.. Jag har snälla grannar & betalar inte ett skvatt för min lånade täckt på 1,5 hektar.. Självklart måsta jag då sköta om den, men det skulle man ju göra om man ägde den oxå.. Om inte mina pållar betade av marken skulle den antagligen växa igen så vi hjälper liksom varann :)
 
Jag betalade 3000,- om året för knappt 1 hektar, detta var 1999-2000. På hälften av marken fick det endast gödslas med naturlig gödsel. Ägaren till marken brukade putsa betet ett par gånger om året och så fick hans får gå in och äta det hästarna inte ätit. Ca hälften av det jag arrenderade använde jag året om och resten var rent sommarbete. Nu var detta i Skåne, men långt ute i skogen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 183
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 762
Senast: Pudlan
·
Hemmet Har bestämt att jag ska köpa ett sittbadkar (eller minibadkar som jag föredrar att kalla det, eftersom sittbadkar låter som något Agda...
Svar
16
· Visningar
2 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp