Köpa hästen eller inte köpa? Önskar lite feedback.

Fast nu hittar du ju på. Vore trevligt om du lät bli att göra det. Ponnyn är inte oren. Ingenstans så har jag skrivit att den är det. Den hade en kortvarig reaktion av en ledprovokation. Som värmde ur efter 1-2 steg. Det är inte samma sak som att den skulle vara oren. Oren är en häst som rör sig knackigt och är halt vid arbete eller öht rörelse. Det är rätt många här nu som försökt förklara skillnaderna för de av er som inte förstår vad en ledprovokation är kontra vad en oren, knackig häst är.

Du ger alltså "feedback" om att du tycker jag ska köpa en annan slags ponny än vad jag vill köpa och blir som "kränkt" när jag inte håller med dig. Du får gärna tycka att jag ska köpa en D-ponny eller vad det nu är du anser vara lämpligare istället men du får ju liksom på något sätt bara "ta det" att jag inte håller med och inte ta det personligt och gå i försvar och istället komma med konstiga och felaktiga påståenden. Man kan ju tycka att du borde gett dig efter mitt första svar om att det du föreslog inte var ett alternativ för oss. Folk har liksom t o m bett dig tagga ner. Please do so.

Det blir ju helkonstigt om jag inte kan bemöta felaktiga påståenden i ett inlägg riktat till mig?
 
Tänker på det här med priser.. Enda gången det är rimligt att tänka sig värdeökning är väl om man köper ung/outbildad, utbildar den i några år och sedan säljer den när den är "mitt i livet".
Köper man läromästare med några år på nacken så antar man väl från början att aldrig få igen pengarna?
Och är ryttaren dessutom grön så lär ju ingen direkt värdeökning ske.

Hehehe - det är ganska sällsynt med värdeökning, hos de flesta vanliga dödliga... I synnerhet om man köper hästen för sig själv/sitt barn/familj och inte har för avsikt att träna/tävla för att senare sälja.

Jag säger inte att det inte händer, det är bara mer ovanligt än att hästens värde minskar med åren.

Den ponny vi köpte kunde nog fått en värdeökning med rätt ryttare/matchning. Han är riktigt duktig på att hoppa, men vi (familjen), rider lite efter olika förmågor.
 
Det jag funderade mest på när jag funderade på köp av äldre häst är vad som händer om ett par år. Dvs den kanske inte håller att sälja vidare som läromästare etc men är inte redo att avlivas.
Jag hade eventuellt kunnat köpa ponnyn du skriver om. Jag hade dock då planerat att inte få ut några pengar utan tom får ge bort den då dottern inte kan rida den längre. Samma sak med försäkring etc. Jag hade då varit medveten om att man kan vara tvungen att låta bli behandlingar etc som man hade gjort på en yngre ponny.
Därför hade jag kunnat köpa ponnyn men velat få ner priset. Men om det är en jättebra ponny kan ju dottern ha ett par riktigt bra år med den.
 
Nu verkar du ju själv redan vara inne på det spåret, men jag säger också att ni ska avstå köp.

Den är både äldre och mindre än vad ni egentligen är ute efter. Den är fet, har problem med tänderna och den är dessutom i dyraste laget. Det enda som egentligen talar för ponnyn är att ni redan är fästa vid den. Men ni kommer ju kära ner er i vilken ponny ni än köper.
 
Det blir ju helkonstigt om jag inte kan bemöta felaktiga påståenden i ett inlägg riktat till mig?
Men lyssnar du inte på vad folk skriver?
Såhär skrev jag i inlägg #107
Det är inte felaktigt. Zoya säger att hennes 11 åring inte klarar en Dponny, du säger att alla 11åringar klarar Dponny.
Zoya känner sin unge, du känner inte dottern.
End of.
 
Ja, och man måste inte ha argument. Det kan räcka med att man tänkt om.

Men, säger du som det är, så finns chansen att det fungerar ändå. Det kan hända att de släpper ponnyn för den försäkrade summan. Kanske inser det att det är svårt att sälja till andra också.

Ja, vi får se. Jag tvivlar på det för jag blev lite "sur" när infon om att den bara var försäkrad för 23' kom upp (det hade sagts att den var försäkrad för 40' innan) och försökte med att värdet inte var högre än så då och då gjorde hon klart för mig att en prissänkning inte var ett alternativ.
 
Nu verkar du ju själv redan vara inne på det spåret, men jag säger också att ni ska avstå köp.

Den är både äldre och mindre än vad ni egentligen är ute efter. Den är fet, har problem med tänderna och den är dessutom i dyraste laget. Det enda som egentligen talar för ponnyn är att ni redan är fästa vid den. Men ni kommer ju kära ner er i vilken ponny ni än köper.

Ja, och att det är en perfekt läromästare som är snäll, stabil och nog kan lära min dotter en hel del.
Sen så har den inte problem med tänderna. Den har två mindre frakturer som inte ger den besvär idag men man vet ju int eom de kan göra det senare.
 
Ja, vi får se. Jag tvivlar på det för jag blev lite "sur" när infon om att den bara var försäkrad för 23' kom upp (det hade sagts att den var försäkrad för 40' innan) och försökte med att värdet inte var högre än så då och då gjorde hon klart för mig att en prissänkning inte var ett alternativ.

Hm. Men då for säljaren med osanning. Mycket märkligt.
Synd att hästen verkar så trevlig och rätt för er. Det är ju svårare då att "bara" avstå.

Är det dessutom så att de inte behöver sälja ponnyn? Låter ju märkligt att vara hårdnackad kring priset när det uppdagas att försäkringssumman inte är den som man sagt att den är.

Jag hörde en gång talas om en familj som skulle köpa en ganska dyr ponny. Då hade säljaren berättat att den aldrig varit skadad, men så bad den potentiella köparen om att få försäkringsnumret och fullmakt för att kontrollera. Då hade säljaren tagit illa upp och vägrat, eftersom det var självklart att det fanns skadehistorik.

:crazy:

Det blev inget köp.
 
Hm. Men då for säljaren med osanning. Mycket märkligt.
Synd att hästen verkar så trevlig och rätt för er. Det är ju svårare då att "bara" avstå.

Är det dessutom så att de inte behöver sälja ponnyn? Låter ju märkligt att vara hårdnackad kring priset när det uppdagas att försäkringssumman inte är den som man sagt att den är.

Jag hörde en gång talas om en familj som skulle köpa en ganska dyr ponny. Då hade säljaren berättat att den aldrig varit skadad, men så bad den potentiella köparen om att få försäkringsnumret och fullmakt för att kontrollera. Då hade säljaren tagit illa upp och vägrat, eftersom det var självklart att det fanns skadehistorik.

:crazy:

Det blev inget köp.

Säljaren har kanske inte hängt med i den sänkning som sker automatiskt från det hästen är 16 år. På mitt sto sänkte de 20% varje år ner till en viss summa som jag inte minns.
 
Säljaren har kanske inte hängt med i den sänkning som sker automatiskt från det hästen är 16 år. På mitt sto sänkte de 20% varje år ner till en viss summa som jag inte minns.
Så kan det vara!

Men då har ju värdet sänkts. Försäkringsbolaget anser inte att hästen är värd mer än så.
 
Hm. Men då for säljaren med osanning. Mycket märkligt.
Synd att hästen verkar så trevlig och rätt för er. Det är ju svårare då att "bara" avstå.

Är det dessutom så att de inte behöver sälja ponnyn? Låter ju märkligt att vara hårdnackad kring priset när det uppdagas att försäkringssumman inte är den som man sagt att den är.

Jag hörde en gång talas om en familj som skulle köpa en ganska dyr ponny. Då hade säljaren berättat att den aldrig varit skadad, men så bad den potentiella köparen om att få försäkringsnumret och fullmakt för att kontrollera. Då hade säljaren tagit illa upp och vägrat, eftersom det var självklart att det fanns skadehistorik.

:crazy:

Det blev inget köp.

Jag tror egentligen inte att hon farit med osanning utan mer att hon inte hade koll på att försäkringsbolagen sänker livförsäkringen från 16 års ålder. Han var nämligen försäkrad för 40' när de köpte honom för 3 år sedan. Å andra sidan står ju summan i försäkringsbrevet men men.

Jag vet faktiskt inte varför hon är så hård. Troligtvis för att hon tror att hon kan hitta en annan köpare ganska snabbt som betalar det hon vill ha. De ska ju själv köpa en ny, ganska mkt dyrare ponny så hon vill väl ha ut så mkt som möjligt för denna för att inte behöva skjuta till så mkt själv för den nya.

Men som sagt, vi får väl se. Egentligen är dte ju dumt att inte sänka för han kostar ju 3000 kr/månad minst att bara hålla så på 2 mån förlorar hon ju det hon hade kunnat sänka honom för. Jag ska meddela henne imorgon hur vi ämnar göra. Så får vi se vad hon säger helt enkelt.

Har iaf bokat in provridning på två andra ponnyer i veckan också, bara för att :)
 
Egentligen är dte ju dumt att inte sänka för han kostar ju 3000 kr/månad minst att bara hålla så på 2 mån förlorar hon ju det hon hade kunnat sänka honom för.

Ja, minst 3000 kr!

Visst är det så! Jag sålde min häst billigare av den anledningen. Jag räknade på månadskostnaden och insåg att jag kunde sänka priset och slippa ev veliga köpare/utdragen process.

Fast folk är ibland inte med på det. Det skall säljas för en viss summa, kosta vad det kosta vill.

Jag håller tummarna för er!
 
Jag tror egentligen inte att hon farit med osanning utan mer att hon inte hade koll på att försäkringsbolagen sänker livförsäkringen från 16 års ålder. Han var nämligen försäkrad för 40' när de köpte honom för 3 år sedan. Å andra sidan står ju summan i försäkringsbrevet men men.

Jag vet faktiskt inte varför hon är så hård. Troligtvis för att hon tror att hon kan hitta en annan köpare ganska snabbt som betalar det hon vill ha. De ska ju själv köpa en ny, ganska mkt dyrare ponny så hon vill väl ha ut så mkt som möjligt för denna för att inte behöva skjuta till så mkt själv för den nya.

Men som sagt, vi får väl se. Egentligen är dte ju dumt att inte sänka för han kostar ju 3000 kr/månad minst att bara hålla så på 2 mån förlorar hon ju det hon hade kunnat sänka honom för. Jag ska meddela henne imorgon hur vi ämnar göra. Så får vi se vad hon säger helt enkelt.

Har iaf bokat in provridning på två andra ponnyer i veckan också, bara för att :)
Du har alldeles rätt i att det kostar att hålla hästen, men ibland tänker nog inte folk riktigt på det... Vi resonerade lika när vi sålde huset. Bättre att acceptera utgångspriset än att vänta och se om man kan få mer. Det kostar ju liksom att behålla huset varje dag och månad som går.... Plus det extra jobbet (jag ville verkligen inte ha två hus att klippa gräset vid en sommar till), och det har man ju med en häst också. Någon måste ju kanske rida den för att den ska hållas igång inför försäljningen, och det blir kanske inte lika roligt när det finns en ny "stjärna" som pockar på uppmärksamheten.....
 
Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny. Ponnyn ifråga ägs av en bekant till mig och vi har haft den som vår egen i ca 1,5 vecka i sommar så vi vet att den personlighetsmässigt och ridmässigt passar dottern som handen i handsken.

Det finns dock några abers. Ponnyn är ganska gammal (19 år) och min dotter, som är lång för sin ålder, kommer antagligen inte kunna rida honom mer än max 2 år. Tilläggas här kan att jag hade aldrig varit intresserad av en 19 år gammal ponny på den "öppna marknaden" utan varför jag är det är för att det är bekantens ponny och vi har all historik på den och den är en utmärkt läromästare som gått högt i både hopp som fälttävlan.
Ponnyn är enligt mig ganska dyr. Jag har lyckats pruta ner den ordentligt men det är fortfarande i mesta laget kan jag tycka.

Idag klinikbesiktigade vi den. Den hade anmärkningar på böjprovsreaktion på båda fram och ena bak (1 grad). Värmde ur fort och visade inget vid longering. Dessutom något gallig på båda bakknäna. Han är ju som sagt bättre begagnad så jag bryr mig inte om dessa reaktioner.

Veterinären sa också att han är ganska överviktig - såpass att han faktiskt hade fått en rejäl fettnacke samt "lovehandles" på sidorna. Det är ju som jag förstått det en predisposition för fång? Han har dock aldrig haft fångkänningar (än iaf). Kommer ju iaf antagligen inte kunna gå på bete vilket ju ställer en hel del krav på oss som ägare.

Vi gjorde även en utökad tandkoll då han hade haft lite munproblem i våras och det visade på två tandfrakturer längst bak. Inget jätteallvarligt och tandläkaren trodde inte att de skulle ge problem men man vet ju aldrig. De kan ju inte garantera något. Skulle det bli problem så pratar vi rotfyllning (=dyrt) och försäkringen täcker bara upp till 5000 kr/år (kollade upp det efteråt i villkoren).

Försäkringen var också en sak - ägaren sa till mig innan att han var livförsäkrad i XX kr (mer än priset) men när hon ringde upp sitt förs. bolag idag för att kolla hur man ska göra för att överlåta försäkringen så visade det sig att hans livförsäkring sänkts så den är lägre än vad priset är. Påpekade detta för säljaren och ansåg att han är inte värd mer än försäkringssumman men hen vägrar gå ner mer i pris då hen tycker att hen redan gjort det såpass mycket.

Nu börjar jag tveka. Särskilt det där med fettnacken stör mig med tanke på att det står överallt att det är ett första steg mot fång. Eftersom hans livförsäkring dessutom är lägre än priset så skulle jag behöva ta bort honom så förlorar jag en hel del på det då det aldrig kommer gå att uppförsäkra honom till inköpssumman. Dessutom måste vi ju själv försöka sälja honom om två år typ eftersom han kommer vara för liten för dottern då och det vet ju inte jag hur lätt det är med en typ 21 år gammal ponny.

Samtidigt är han så himla snäll, go och fin och perfekt för dottern nu och dessutom är jag urless på att åka runt och kolla på ponnyer land och rike runt. :wtf:

Jag önskar nu lite feedback. Vad har ni för tankar om det jag skrivit och hur tror ni att ni skulle gjort?

Livbeloppet sänks varje år efter en viss ålder. Mitt bolag har 7.500kr eller om det var 10.000kr som lägsta liv belopp. Passar ponnyn. Priset sänkt i vart fall till summan som livbeloppet på försäkringen är så var för inte? Nacken o övervikten kommer ni att få bort med arbete o bra koll på fodret. Tänderna som är trasiga? Kan för lite om det. Men de bör troligt åtgärdas. Men tänder är dyrt att behandla.
Anmärkning på rörelse/ ben. Kan gå bra o inget mer händer. Det kan bli en halt ponny. Det är svårt. Samtidigt kostar ponnyn prngar för ägaren om den ska säljas. O passar den ditt barn. Och kommer överens. Då är det priset det hänger på.
 
Undra oxå de faktiskt...

Vid en böjprovsprovokation på en äldre häst som är igång och fräsch (inte under utredning) hade jag inte reflekterat över en jämn mindre reaktion. Det är inte en smärtreaktion under arbete, det är ju under provokation.

Jag fungerar i vardagen, men skulle aldrig i livet klara ett böjprov.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 178
Senast: Sirap
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 066
Senast: Tokyo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 718
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp