Fyra av hennes hästar dog

(DT)
På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att hon ska få djurförbud.
- Det är en tragedi med hästarnas död och det är oklart vad som orsakat deras död. Däremot är det dokumenterat av veterinärer att hästarna var välvårdade, bedyrar Anette.

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article335463.ece
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

:) tar upp det där med fång igen.
Har aldrig hört nån få djurförbud för att deras häst avlivades i fång. Fång som helt klart är en vanskötsel sjukdom. Anta att vi låter första insjuknandet passera utan förbud men nästa återfall ska då ovilkorligen leda till förbud. Ut och leta efter fånghästar, dom är fler än de andra fallen som så glatt diskuteras.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Håller med dig om att fångfall ofta orsakas av felaktig hästhållning(men inte alltid, fång kan vara en lurig sjukdom) o att ställen med upprepade fångfall är ett större problem än ställen med flera oförklarliga dödsfall.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Men vad händer om det skulle bli djurförbud, hästarna sprids ut o det senare visar sig vara en smitta?
Är det så svårt att förstå att man måste ha fakta innan man vidtar drastiska åtgärder?
PL

Om jag ska vara helt ärligt så tänkte jag itne så långt som att det fanns fler hästar på området :p
Men det bör ju hur eller hur inte tas Dit några hästar.

Jag tycker som sagt det är bättre att förebygga istället för att ta risken att döda fler!
Får man inte fram något trots massa prover/utredning så är det väl dock inget man kan göra utan då är det ju självklart att de måste få ta in hästar igen.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Om dina katter låg döda när du kom hem en dag, du fick djurförbud - och det sedan visade sig vara så att dina katter blivit förgiftade av tex inköpt kattmat - skulle du fortfarande tycka att ett djurförbud vore rätt då?

Särskilt som ett sådant löper på väldigt lång tid...

Jag har hela tiden sagt tillfälligt förbud tills man vet varför hästarna dött.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Du har hela tiden pratat om djurförbud vilket innebär att de hästar som finns på plats skall bort o att personen inte får inneha några djur.
Ett föreläggande att inte ta dit några fler hästar kanske hade varit rimligt men knappast hållbart utan stöd av veterinär expertis. Dessutom har jag en känsla av att det inte ens behövts utan att du slår in öppna dörrar.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Du har hela tiden pratat om djurförbud vilket innebär att de hästar som finns på plats skall bort o att personen inte får inneha några djur.
Ett föreläggande att inte ta dit några fler hästar kanske hade varit rimligt men knappast hållbart utan stöd av veterinär expertis. Dessutom har jag en känsla av att det inte ens behövts utan att du slår in öppna dörrar.
PL

Nu ger jag upp. Du verkar inte ens vilja förstå det jag skriver. :grin:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

*kl*

Måste bara säga att varför ens snacka om djurförbud!!!

Hon har gjort allt för att få ett svar på vad som har hänt hennes hästar. Betalt allt ur egen ficka vilket inte är speciellt billigt :crazy:
så varför börjar vissa av er ens gapa om att det är för jävligt att hästarna inte är försäkrade. Var istället glad över att det inte höjer era premier :devil:
Och var står det att hon tänker skaffa nya hästar just nu? Hon vill ju ha ett svar på vad som har hänt innan hon gör det, det fattar varenda människa med lite sunt förnuft och det tycks många här inne sakna :devil::grin:

Och enligt viss är jag nog en djurplågare eftersom jag inte har alla mina hästar försäkrade men tvekar inte en sekund att ta ut veterinär eller åka till djursjukhuset om det behövs. Jag skulle förlora rätt mycket pengar om någon av de försäkrade dör eftersom jag har bara försäkrat dom i 5000 i liv men 50000 i veterinärvård.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är inte ofta jag har skador på mina hästar. När jag, efter 6 skadefria år, fick spatt på en ponny så räknade jag ut att jag hade betalat in runt 250 000 kr till F-bolaget. De tjafsade om livbeloppet på 10 000 kr på ponnyn. Jag valde då att plocka bort alla försäkringar på mina djur och istället sätter jag in en viss summa på ett "veterinärvårdskonto" varje månad. Det kontot ligger mycket plus just nu. :) Jag kan behandla mina djur utan bekymmer om jag behöver och kan även köpa ny, utan att någon annan behöver bli utdömd först. Och jag har både billiga och värdefulla hästar...Jag tycker det är ett alldeles utmärkt system och jag som är noggrann med mina hästar, plus att jag aldrig har ridit fram kotledsinflammation på någon häst, tycker inte att jag behöver vara med och sponsra andra mindre noggranna hästägare. :grin:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Himmel och pannkaka, har du en hel ridskola? 250000 kr i premier på 6 år, kostar inte mig inte ens hälften av dina premier fastän är jag har 5 hästar försäkrade med full liv i A1 på alla, dubbla veterinärvård på alla samt rehab försäkringar på 4 st och 2 dolda fel försäkringar.:eek:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är räknat på 3500 kr i månaden. Det var då två halvblod och 4 ponnier, 3 welsh och ett russ. Ingen var överförsäkrad. Tvärtom, långt under marknadsvärdet. Men det är halvbloden som kostar skjortan att ha försäkrade, de gick på 1100-1200 kr styck/månad. Men det blir otroligt mycket pengar när man börjar räkna. Jag blev själv förvånad när jag gjorde det.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Men det jag ville säga också att det blir otroligt mkt pengar när man har ett gäng hästar. (Ett elände när hela familjen är intresserade) Man behöver inte vara oansvarlig för att man väljer att ordna det på ett annat sätt. Så länge jag hade enbart en häst och kanske några 100-lappar i månaden i premie hade jag också häst försäkrad. Självklart. Men man blir lite chockad när man inser hur mycket man har betalat in under årens lopp. Hu!! Många hästar blir det....
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Nej jag vet att det är dyrt, har en bekant med verksamhet som valt att ha merparten av sina hästar oförsäkrade. Några av de mest värdefulla har hon försäkringar på, resten betalar hon ur egen ficka när det smäller. Hon hade råd att köpa 2 nya hästar per år samt att betala ganska mycket i veterinärvård per år innan premien var uppnådd.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är inte ofta jag har skador på mina hästar. När jag, efter 6 skadefria år, fick spatt på en ponny så räknade jag ut att jag hade betalat in runt 250 000 kr till F-bolaget. De tjafsade om livbeloppet på 10 000 kr på ponnyn. Jag valde då att plocka bort alla försäkringar på mina djur och istället sätter jag in en viss summa på ett "veterinärvårdskonto" varje månad. Det kontot ligger mycket plus just nu. :) Jag kan behandla mina djur utan bekymmer om jag behöver och kan även köpa ny, utan att någon annan behöver bli utdömd först. Och jag har både billiga och värdefulla hästar...Jag tycker det är ett alldeles utmärkt system och jag som är noggrann med mina hästar, plus att jag aldrig har ridit fram kotledsinflammation på någon häst, tycker inte att jag behöver vara med och sponsra andra mindre noggranna hästägare. :grin:

Är dom helt oförsäkrade menar du? Där våran polle står nu krävs att dom är försäkrade så man är ju i händerna på deras regler. Men
annars har jag också lust att se över min försäkring och istället ha ett vet vårds konto, ja usch börjar man räkna så på flera års sikt blir det ju massor. Hunden har jag oförsäkrad pga av den försäkringen var i princip lika dyr som hästförsäkringen, och det enda jag behövt göra med henne var en enkel operation som kostade ca 4000kr men det hade försäkringen inte täckt iallafall, så i det läget hade den inte hjälpt mig.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Ja, mina hästar är oförsäkrade. Men jag har dom hemma så jag kan välja lite själv hur jag har dom ihop i hagen mm. Så jag kan undvika mkt skador på det viset. Sen ska man "mota olle i grind", tänka efter före vad en häst kan skada sig på. Och sen foder av bra kvalitet.
Och vad det gäller veterinär så är det ofta bara ett besök och det är lagom att man kommer precis till självrisken. Så hur många gånger har man användning av försäkringen!! :confused:
Ibland använder jag mig även av alternativa metoder såsom equiterapeuter, infrarött ljus-behandling (kan jag skarpt rekommendera) mm och självklart låta skadorna läka ut ordentligt.. Mycket bättre, billigare och mer hållbart för framtiden. Tror inte mycket på att åka och spruta tuppkam och sen igång igen efter några veckor. Då kommer problemen snart tillbaka.
Så faktiskt, jag går ganska mycket plus på mitt veterinärvårdskonto.:angel:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Ja, mina hästar är oförsäkrade. Men jag har dom hemma så jag kan välja lite själv hur jag har dom ihop i hagen mm. Så jag kan undvika mkt skador på det viset. Sen ska man "mota olle i grind", tänka efter före vad en häst kan skada sig på. Och sen foder av bra kvalitet.
Och vad det gäller veterinär så är det ofta bara ett besök och det är lagom att man kommer precis till självrisken. Så hur många gånger har man användning av försäkringen!! :confused:
Ibland använder jag mig även av alternativa metoder såsom equiterapeuter, infrarött ljus-behandling (kan jag skarpt rekommendera) mm och självklart låta skadorna läka ut ordentligt.. Mycket bättre, billigare och mer hållbart för framtiden. Tror inte mycket på att åka och spruta tuppkam och sen igång igen efter några veckor. Då kommer problemen snart tillbaka.
Så faktiskt, jag går ganska mycket plus på mitt veterinärvårdskonto.:angel:

ja och självrisken är ju också så hög och vid ev bandling av något så efter ett par månader måste man ju börja om på ny självrisk även om det är samma skada, samt equiterapefter och infraröttljus erätts kanske iallafall inte av ev en försäkring antar jag. Jag ska se om jag kan ändra något i min försäkring då man vill ju iallafall ha en livförsäkring om hon knall o fall skulle gå och dö plötsligt. Ska kolla med sveland.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Fast alternativa behandlingsmetoder kostar en bråkdel av vad veterinären kostar. Oftast beror ju t ex en kotledsinflammation på ren o skär överansträngning eller låsning någon annanstans i kroppen. I det första fallet tycker jag veterinär är befogat men i andra fallet tycker jag att en equiterapeut är duktigare på att hitta orsaken. Då väljer jag att börja i den änden. Hos veterinären blir det ju bara kortison och tuppkam och sen är man kanske inne i den valsen...
Sen finns ju infra-rött ljus som bygger på akupunkturpunkterna = kroppen sätter igång sin egen läkeprocess, typ. Det kan jag verkligen rekommendera. Även som en allmän genomgång före ordentlig igångsättning. Kostar runt 500 kr.
Usch, nu blir jag nog ansatt av halva Sveriges veterinärkår och även anklagad för att göra reklam....men så här tänker jag efter 35 års mycket aktivt hästägande. :angel:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Fast alternativa behandlingsmetoder kostar en bråkdel av vad veterinären kostar. Oftast beror ju t ex en kotledsinflammation på ren o skär överansträngning eller låsning någon annanstans i kroppen. I det första fallet tycker jag veterinär är befogat men i andra fallet tycker jag att en equiterapeut är duktigare på att hitta orsaken. Då väljer jag att börja i den änden. Hos veterinären blir det ju bara kortison och tuppkam och sen är man kanske inne i den valsen...
Sen finns ju infra-rött ljus som bygger på akupunkturpunkterna = kroppen sätter igång sin egen läkeprocess, typ. Det kan jag verkligen rekommendera. Även som en allmän genomgång före ordentlig igångsättning. Kostar runt 500 kr.
Usch, nu blir jag nog ansatt av halva Sveriges veterinärkår och även anklagad för att göra reklam....men så här tänker jag efter 35 års mycket aktivt hästägande. :angel:

Jag tycker du verkar ha ett "sunt" hästtänk, ja men risken för att nån arg vet kommer med nåt inlägg, det kan man ju inte bry sig så mkt om. Man måste ju få tycka saker utan att bli kallad okunnig, men det är klart, jag har ju också bara haft häst ungefär lika kort tid som du.. i 36 år så det är ju klart...:angel: då kan man ju inte ha snappat upp så mkt...:angel: :rofl:
Jag har behandlade min valack med infrarött ljus för en skada i carpalsenskidan... han blev dock ej bra men vet tyckte det var helt ok att pröva. Däremot så vet jag att det har funkat på flera andra hästar. Jag säger det samma om att spruta i lederna, bättre och försöka förebygga och se till så de får vila och återhämta sig så man inte bara "kör på".
Men visst ibland har man ju inget val förstås, men kul är det inte.
Tror du vi har börjat spåra ur lite från tråden nu? :rofl:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Lite kanske, :angel: men det är ingen annan som säger något heller så. Ämnet i ursprungstråden är kanske slutdiskuterat....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar har avlidit i samband med en stor tågolycka vid Vattjom utanför Sundsvall. Hästarna tog sig ur hagen och ut på tågrälsen där...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog under tisdagskvällen i en trafikolycka i Björkeryd, Småland. En lastbil med släp körde på en samling hästar som befann...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: EmmaW
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog vid en kollision med en lastbil på väg 31 mellan Ekenässjön och Stensjön under tisdagskvällen. Ytterligare två hästar...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: Snowball
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) I januari 2010 hittades en häst död i sin box. En veterinär som kallades till stallet tidigare då hästen inte mådde...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp