Fyra av hennes hästar dog

(DT)
På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att hon ska få djurförbud.
- Det är en tragedi med hästarnas död och det är oklart vad som orsakat deras död. Däremot är det dokumenterat av veterinärer att hästarna var välvårdade, bedyrar Anette.

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article335463.ece
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Skulle någon ha ihjäl mina katter skulle jag inte släppa ut dem / skaffa fler. :grin: (Skulle EN katt bli mördad skulle jag låsa in de andra för gott, eller lämna bort dem)

I detta fallet vet de ingenting. Det KAN ju vara så att det är något i stallmiljön som tar död på hästarna och jag tycker det är självklart att inte ha några nya djur där innan man vet vad som har hänt..
Att misstänka grannen kan ju lika gärna vara paranoia, och det man "vill" tro.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Skulle någon ha ihjäl mina katter skulle jag inte släppa ut dem / skaffa fler. :grin: (Skulle EN katt bli mördad skulle jag låsa in de andra för gott, eller lämna bort dem)

I detta fallet vet de ingenting. Det KAN ju vara så att det är något i stallmiljön som tar död på hästarna och jag tycker det är självklart att inte ha några nya djur där innan man vet vad som har hänt..
Att misstänka grannen kan ju lika gärna vara paranoia, och det man "vill" tro.
låt oss säga då att de inlåsta katterna sen självdör i ditt hem då...och du har även sett tecken på inbrott...ok då kanske du inte skaffar fler katter men kan inte heller göra det i framtiden pga att du fått djurförbud...och vad jag vet har hon inte skaffat några fler hästar.. och sen måste du oxå skilja på ett djurförbud som är personligt.. och förbud mot att ha hästar på den specifika gården, för i princip skulle hon då inte ens kunna ha fler hästar även om hon valde att flytta till ett säkrare stall...
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag har ju skrivit att jag tycker det är stället som ska ha djurförbud tills de vet vad som är orsaken. Inte ägaren personligen. eftersom det kan finnas skit i miljön.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag har ju skrivit att jag tycker det är stället som ska ha djurförbud tills de vet vad som är orsaken. Inte ägaren personligen. eftersom det kan finnas skit i miljön.

Ursprungligen postat av Vita_N_6520
Tycker du då att det är bättre att hon inte får hästförbud, och istället går och köper sig nya hästar??
(Om hon nu ens har råd med det efter att ha betalat vet. för fyra hästar )

I ovanstående text tolkar jag det du skrev att det var "hon" och inte "stället"..
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Ursprungligen postat av Vita_N_6520
Tycker du då att det är bättre att hon inte får hästförbud, och istället går och köper sig nya hästar??
(Om hon nu ens har råd med det efter att ha betalat vet. för fyra hästar )

I ovanstående text tolkar jag det du skrev att det var "hon" och inte "stället"..

Ja men efter det har jag ju förklarat mer hur jag tänkte, så vad spelar usrprungsinlägget för roll? :grin:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag tycker ni rättfärdiga som dömer ut människan så totalt får skärpa er nu!
I tidnigsartikeln står det tydligt att hon har försökt ta reda på orsaken till dödsfallen. Hon kommer nog att försöka tills hon hittar orsaken. Det står heller ingenstans att hon har skaffat/kommer att skaffa nya hästar just nu. Antagligen väntar hon tills orsaken till dödsfallen är uppklarad för att det inte ska upprepas. Hon kanske heller inte har råd, efter alla veterinärräkningar. Vem vet, efter alla dessa skriverier kanske hon har ledsnat totalt på att ha häst.

Men här ska det skrikas efter djurförbud, hon har ju själv tagit död på sina hästar enligt många här. Vidare har hon begått flera andra dödssynder: inte ha hästarna försäkrade trots att det inte är obligatoriskt på något sätt, att ha en jordbruksmaskin stående på fel plats (den kanske bara stod där tillfälligt), att inte vara hemma när inspektören kom och till råga på allt ha låst stallet när hon gick hemifrån. Låser man sitt stall så inte obehöriga kan kliva in hur som helst, ja då har man definitivt något att dölja :devil:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

:) och så kan man avsluta allt med att det är ingen katastrof om hästar dör.
Vem har skrikt att biltrafik skall förbjudas? det dör hundratals människor och tusentals djur i trafiken varje år.
Denna här överdrivna djurskydds ivern är bara för att rikta uppmärksamheten från viktigare saker i samhället.
Folk som anmäller för att dom ser en tom vatten hink skulle in på lilla sinnesundersökningen. Förmodligen så är dom rätt störda.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag har för längesedan lämnat tråden, men följer den med intresse...(?) - Vad är det som gör att en människa inte har förmågan att ta åt sig av andras åsikter, erfarenheter , utan idogt fortsätter att hävda att allt h*n säger är det enda rätta???

helt utanför trådens riktiga ämne...men jag är så fascinerad över detta beteende.:)
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

"Hästarna föds in i fångenskap."
:) det gör vi med. Men hästarna har större frihet i lagen än vi :)
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Människor i trafiken har ett val.
Hästarna föds in i fångenskap.
så renonerade man kanske när man var ung och oerfaren av livet... men verkligheten ser inte ut så...människor som råkar ut för trafikolyckor har oftast inga "val".. det där är bara nonsensresonemang... när man läser en artikel från en tidning måste man oxå försöka läsa "mellan raderna.." dvs förstå bakgrunden...
sen tycker jag visst att tidigare inlägg man gör måste "räknas" spec om det inte är mer än ca 1 dag gammalt om man nu inte specifikt skriver en rättelse angående det, att man i så fall ändrat inställning..
Tycker inte alls det du skrev senare skulle på något vis påtala att du ändrat inställning i den här frågan..så min hänvisning till ditt tidigare inlägg var helt befogat, dessutom har du skrivit att djurförbud borde ges i fler än ursprungsinlägget...
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag har ju skrivit att jag tycker det är stället som ska ha djurförbud tills de vet vad som är orsaken. Inte ägaren personligen. eftersom det kan finnas skit i miljön.
Tydligen har en annan häst dött inärheten så då bör det väl bli djurförbud i hela Älvdalen:devil:
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag har för längesedan lämnat tråden, men följer den med intresse...(?) - Vad är det som gör att en människa inte har förmågan att ta åt sig av andras åsikter, erfarenheter , utan idogt fortsätter att hävda att allt h*n säger är det enda rätta???

helt utanför trådens riktiga ämne...men jag är så fascinerad över detta beteende.:)

Jag förstår faktiskt itne vad du syftar på.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

så renonerade man kanske när man var ung och oerfaren av livet... men verkligheten ser inte ut så...människor som råkar ut för trafikolyckor har oftast inga "val".. det där är bara nonsensresonemang... när man läser en artikel från en tidning måste man oxå försöka läsa "mellan raderna.." dvs förstå bakgrunden...
sen tycker jag visst att tidigare inlägg man gör måste "räknas" spec om det inte är mer än ca 1 dag gammalt om man nu inte specifikt skriver en rättelse angående det, att man i så fall ändrat inställning..
Tycker inte alls det du skrev senare skulle på något vis påtala att du ändrat inställning i den här frågan..så min hänvisning till ditt tidigare inlägg var helt befogat, dessutom har du skrivit att djurförbud borde ges i fler än ursprungsinlägget...


Alltså självklart kan olyckor hända som vi inte har någon som helst men om man tar trafiken som exempelt så är det ju människans påhitt.
Om jag väljer att gående korsa en väl trafikerad gata så är det ju jag som måste se till att jag håller koll runt omkring mig utan att bli påkörd. Men nu har ju itne det med diskussionen att göra.


Anledningen till att jag ändrade texten var för att jag itne skrev så utförklarligt som jag tänkte i mitt huvud, plus att jag när jag tänkte efter lite extra och hörde på de andras åsikter förstod att det jag tänkte på från första början inte var hållbart.
Därför förtydligade jag det i övriga inlägg. :)
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Tydligen har en annan häst dött inärheten så då bör det väl bli djurförbud i hela Älvdalen:devil:
PL

Ja för innan var det ju bara dessa fyra hästar från ursprungsinlägget som hade dött , någonsin. :grin:

Hästar dör, människor dör, blommor dör. Så är det bara.
Men om fyra hästar (människor, hundar..) dör av okänd anledning på samma ställe så är det ju en helt annan sak.
Förstår inte att någon kan tycka det är "normalt" och att man bara borde se mellan fingrarna på det.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Nej ingen har påstått att det är normalt men däremot har jag påstått att det inte är grund till ett djurförbud. Märk väl att det är inte den grunden inspektören krävt djurförbud på. Du är helt enkelt ute o cyklar.
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Men jag anser att det skulle kunna bli djurförbud på stället, så är det bara.
Jag tycker inte att fler djur ska behöva dö.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Men vad händer om det skulle bli djurförbud, hästarna sprids ut o det senare visar sig vara en smitta?
Är det så svårt att förstå att man måste ha fakta innan man vidtar drastiska åtgärder?
PL
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Om dina katter låg döda när du kom hem en dag, du fick djurförbud - och det sedan visade sig vara så att dina katter blivit förgiftade av tex inköpt kattmat - skulle du fortfarande tycka att ett djurförbud vore rätt då?

Särskilt som ett sådant löper på väldigt lång tid...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar har avlidit i samband med en stor tågolycka vid Vattjom utanför Sundsvall. Hästarna tog sig ur hagen och ut på tågrälsen där...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog under tisdagskvällen i en trafikolycka i Björkeryd, Småland. En lastbil med släp körde på en samling hästar som befann...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: EmmaW
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog vid en kollision med en lastbil på väg 31 mellan Ekenässjön och Stensjön under tisdagskvällen. Ytterligare två hästar...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: Snowball
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) I januari 2010 hittades en häst död i sin box. En veterinär som kallades till stallet tidigare då hästen inte mådde...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp