Fyrdelat bett

Bukefalos 30 år!

iliedtoday

Trådstartare
Hej, jag undrar lite hur 5 delade bett funkar och hur de är att rida med för hästen, speciellt de 5 delade Baucher som fager har. Flera leder gör ju att de formar sig efter munnen men det blir ju också tryck på fler delar på tungan. Blir det bättre eftersom trycket delas på 4 (4 leder på bettet) eller blir det värre eftersom det är på fler ställen, jag kan verkligen inte bestämma mig vad jag tror eller hitta något online om det! Lägger in en bild på det!

Bifogade filer

• IMG_2609.webp
    IMG_2609.webp
    25 KB · Visningar: 1 834
Bör ju vara lite mildare jämfört med waterford som har en massa "kulor" som get mycket punkttryck. Tor det skulle bero mycket på hur hästen ser ut i munnen och var lederna hamnar. Tänker mig att det kan bli för rörligt och sladdrigt.

Bör ju vara lite mildare jämfört med waterford som har en massa "kulor" som get mycket punkttryck. Tor det skulle bero mycket på hur hästen ser ut i munnen och var lederna hamnar. Tänker mig att det kan bli för rörligt och sladdrigt.
Ja lederna på detta är också ganska platta/mer rundade så det inte blir så skarpt tryck. Baucher skänkeln stabiliserar också bettet så det blir stabilare än ett vanligt 5 delat men endå formar sig efter munnen som ett 5 delat!

Jag skulle testa om jag redan testat andra bett och de inte funkade. Man kan väl hyra från fager också?

Vet ju inte mycket om dig och hästen men, rakt, 2/3 delat, kimblewick är de jag hellre testar.

Skulle undvika vanligt waterford/kulbett.

Jag skulle testa om jag redan testat andra bett och de inte funkade. Man kan väl hyra från fager också?

Vet ju inte mycket om dig och hästen men, rakt, 2/3 delat, kimblewick är de jag hellre testar.

Skulle undvika vanligt waterford/kulbett.
Men tror du att detta blir som ett Waterford, detta har ju inga bitar som är lika rundade som ett Waterford utan är ju ganska platt?

Nej precis, det blir inga extra kulor på, men lederna blir ju fortfarande punkttryck tänker jag. Jag har inget emot det bett du visade för jag har aldrig testat eller ens kännt på ett sånt. Hade det varit min häst och jag hade testat andra bett men inte hittat något som funkat skulle jag absolut kunna testa ett sånt du visade. Men samtidigt vara medventen om att det kan bli fel tryck och varit försiktig och lyssnat på allt hästen get mig.

Tex om better passar så i munnen på hästen att det viker sig i dåligt läge blir det ju ett väldigt skarpt bett, men ligger det bra blir det ju mildare.

Tredelade ligger ju så att de viker sig främst på tungan, lanerna har bara en jämn "stång", med detta tror jag att leden kan hamna just över lanerna och det lär bli obehagligt.

Jag är inget fan av när baucher ringarna sitter i bettet heller, jag tycker det blir som att rida på för stort bett.

Okej tack! Jag är en sån som kan tänka spendera hur mycket pengar som helst på bett för att hitta det rätta så självklart blir det hon som bestämmer över vad hon har i munnen! Beställde tyvärr lite snabbt men tänker att jag ska ha ett vanligt tre delat med lösa ringar eller D ringar så hon får prova detta och gillar hon inte det har vi ett annat tills vi köpt ett annat (vill ha minst två så jag kan variera).

Liknande trådar

• Baucher bett
  • Kräsen häst vad gäller bett
  • Betthjälp
  • Hitta rätt bett till travare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12