Fyrgångshingstar

Sv: Fyrgångshingstar

WorldFengur

Alla medlemmar i SIF har gratis tillträde till databasen World Fengur (WF).
Så här gör du för att få tillgång till WF vid nyregistrering:
Maila följande uppgifter till Avelskansliet, e-post avel.svenska@icelandichorse.se:
Skriv ansökan om WF, ditt namn, medlemsnummer (står på baksidan av tidningen), din mailadress samt vilken förening du är huvudmedlem i.
När din medlemsavgift är inbetald till SIF så skickar WF ett mail till dig med Pin code och en Activation code.
Gå då in på SIFs hemsida och klicka på Avel/World Fengur och skriv in den Pin code och Activation code som du fått från WF, samt att du fyller i de uppgifter som saknas.
När du gjort detta så får du en bekräftelse från WF med det användarnamn (User name) och lösenord (password) som du valde i ansökan.
Nu kan du gå in på WFs hemsida, www.worldfengur.com och logga in med ditt användarnamn och lösenord.
De som tidigare har haft WF abonnemangkommer automatiskt att få sitt abonnemang förlängt under förutsättning av medlemsavgiften är betald i tid.

Med vänlig hälsning,
Rolle
IpL
 
Sv: Fyrgångshingstar

Soldan heter frá Hvitanesi och det var den jag tipsade om senast vi sågs.
Tror han skulle passa din dam bra!

/Malin

Ett mycket bra råd skulle jag säga! Känner Malin dessutom din häst så skulle jag nog nappa på idén. Har sett riktigt bra Soldan avkommor, tror att de börjar komma nu. Hingst med enorm mjukhet i kroppen som bara har fortsatt att utvecklas med sin ryttare under åren, verkar ha hög ridbarhet, klockrena gångarter och tölt i stammen så det skriker om det. Hade han stått närmare så hade jag helt klart haft en avkomma.
http://www.youtube.com/watch?v=Hj5lWeDw6VY
 
Sv: Fyrgångshingstar

En Hingst jag skulle rekommendera är Godi frá Audsholtshjáleigu :)
Han är en dröm att rida! Elasticiteten i gångarterna är extrem. Hans gångarter är stora, taktrena och med mycket aktion. Godis lynne är otroligt, han är en stor personlighet och är lugn i alla lägen. Han är en häst som gör allt för sin ryttare. Bor i närheten av Frötuna där han tidigare bodde, träffade honom då varje dag och red honom några gånger :) Väldigt fin exteriör med en poäng på 8,06. Han harr många fina meriter och fin stam :)
Meriter:
• Icetöltchampionships 2004 Island: 4: de plats med poäng 8,70!
• Mälardalsmästerskap Höst 2004, Sverige: Fyrgång A-klass 1:a, Tölt A-klass 1:a
• Borås Istölt 2005 5:a
• Danmark Istölt 2005 Hingstshow 5:a
• 6:a Tölt - SM 2006
• 6:a Tölt - Elit Island 2007 Uttagningspoäng 7,0 !!
• 5:a Tölt - Norrländska Mästerskapen 2007
• SM 2007 Fyrgång 8:nde plats
• SSM 2008 Fyrgång 7:nde plats
• SM 2008 Tölt: 7:nde plats med b la 8,5 och 8 för ökad tölt!!
• Passchampionatet i Zachow, Tyskland-2008: B-flokk Gaedingakeppni: 5:a med poängen 8,41!

Stam:
Godi´s far är den legendariske Orri frá Thufu. Orri har 9,5 för tölt, han har en totalbedömning på 8,34. Exteriör: 8,09 Ridegenskaper: 8,61 som fyrgångare!!! Godi´s mor är Gletta frá Argerdi, ett 1:a klass sto med 9 för tölt och hon har lämnat en mängd fina avkommor på Island.


e: 1144 Orri frá Thufu
ee: 1050 Otur frá Sauðárkróki
eu: Dama frá Thufu
eee: 963 Hervar frá Sauðárkróki
eeu: 3526 Hrafnkatla frá Sauðárkróki
eue: 978 Adam frá Meðalfelli
euu: Svana frá Þúfu u: 9650 Gletta frá Árgerði
ue: 882 Ófeigur frá Flugumýri
uu: 6680 Elva frá Árgerði
uee: Kolskeggur frá Flugumýri
ueu: Kengála frá Flugumýri
uue: 985 Snældu-Blesi frá Árgerði
uuu: Fjóla frá Árgerði
Riktigt fin hingst om du frågar mig :)

Vet dock inte vart han står nu efter att ägarna separerat och han sålts :(
 
Sv: Fyrgångshingstar

Godi står i Åsbo utanför Gävle. Jag har sett några väldigt fina avkommor efter honom häromkring :)
 
Sv: Fyrgångshingstar

En Hingst jag skulle rekommendera är Godi frá Audsholtshjáleigu

Oavsett sto??
Han har DMRT3-locus; CA och då anser jag man måste vara noggrannare med stoet då det kan bli DMRT3-locus; CC = en häst med svårighet för tönten (3-gångare).
Rätta mig gärna om jag har fel ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Fyrgångshingstar

Vill man betäcka med en fyrgångare så har de i teorin CA eller CC, så rekommenderar man en fyrgångshingst så är det liksoM inbygt i konceptet och det är 4-gångare tråden handlar om. CC innebär inte per automatik problem med tölten eller snarare man vet inte riktigt men det finns CC hästar som har såpass fin tölt att de visats på bedömning och som definitivt inte är 3-gångare.
 
Sv: Fyrgångshingstar

Jag var kanske lite otydlig. Risken ökar för "tregångare".
Om man kollar hingst med sto i WF så får man % talet för respektive DMRT3-locus. Det är alltid en ökad risk att betäcka 4 gångs sto med 4 gångshingst utan att veta DMRT3-locus.
Men medvetenheten rent allmänt verkar inte vara så stor. Vet inte om du var på avelsmötet i höstas då det pratades en del om detta. Þorvaldur Arnason redogjorde lite om DMRT3-locus och hur det lagts in i WF "Virtual Mate Selection"

Rolle
 
Sv: Fyrgångshingstar

Min poäng är att äkta 4-gångare alltid har locus CA eller CC så vill man överhuvudtaget ägna sig åt 4-gångsavel så har man den risken och inte specifikt med Godi. Vill man veta säkert så finns det test att göra http://www.capiletgenetics.com/sv/islandshaestar, på sidan finns även mer information om anlaget.
 
Sv: Fyrgångshingstar

Givetvis är risken stor även med andra 4 gångshingstar, jag bara svarade på inlägget som gällde Godi. Har absolut inget emot honom eller andra 4 gångshingstar generellt.

Ja, man kan ta blodprov idag för att se om man har femgångare eller inte på travhästar och Islandshästar. Vad jag menar är att om vi inte tar hänsyn till DMRT3-locus när vi avlar så får vi kanske fler och fler CC hästar, är det det vi vill?

Jag vill bara efterlysa mer seriösitet ibland när man ska avla och inte bara titta på flaschiga hingstar utan att fundera på vad som passar stoet. Vi har bra verktyg till hjälp idag som man bör utnyttja. Vi har även duktiga avlare både i Sverige och utomlands man kan lyssna på.

Jag har fått den uppfattningen när jag lyssnat på erfarna isländska avlare att de undviker avla på två fyrgångare då man riskerar att tölten blir besvärlig att ta fram.

Rolle
 
Sv: Fyrgångshingstar

Risken är den samma eller större oavsett vilken fyrgångshingst, jag ville med inlägget just ta bort fokus från en specifik hingst då alla har samma förutsättningar ( och enstaka sämre). Det som kan behövas är i så fall en diskussion om man ska riskera att avla på två fyrgångare och inte ha en diskussion utifrån en specifik hingst.

Frågan är också om det är svårare att ta fram tölt på hästar med CC anlag, det är mest något man, kanske på goda grunder, misstänker men det finns raser helt utan pass som har tölt samt även islandshästar som har CC anlag som kan tölta. Det är här nya upptäcker med anlaget för pass och som även sammanfaller med förmågan att trava snabbt, jag tror det håller på att forskas om om CC hästar och töltförmåga, vill minnas att man efterlyste svårtöltade hästar i det syftet. Kanske är det ett helt annat anlag som styr tölten...
 
Sv: Fyrgångshingstar

Ja och då är det en annan femma ;)
Förstår dock inte varför man vill ha bort passen om den är bra?

Rolle
Som föredrar 5 växlat:D
 
Sv: Fyrgångshingstar

Jag har fått den uppfattningen när jag lyssnat på erfarna isländska avlare att de undviker avla på två fyrgångare då man riskerar att tölten blir besvärlig att ta fram.

Rolle


Så finns det också avlare som tycker att man inte ska blanda en fyrgångare och en femgångare. Antingen vill man ha en BRA femgångare och då parar man ihop två sådana, eller så vill man ha en BRA fyrgångare och parar ihop två sådana... Istället för att få en 4,5 gångare som kanske inte riktigt duger till som varken femgångs eller fyrgångs :)
 
Sv: Fyrgångshingstar

Det går bra så länge man har CA+CA. Men om det är CC+CC så är man ute i lösgruset och slirar ;) Det kan bli 3½ gångare :(
Det har de flesta jag pratat med insett.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Fyrgångshingstar

Givetvis men utan femgångarna har vi kanske inte fyrgångare på lång sikt, om vi inte är noga ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Fyrgångshingstar

Men ingen har väl föreslagit att vi skulle sluta avla på femgångare? Det skulle för övrigt vara möjligt att avla bort fyrgången genom att selektera bort fyrgångare, det skulle nara ta en generation eller två men det är nästan omöjligt att bli av med femgångarna även om man avlade för optimal fyrgång och bara valde 4-gångsföräldrar och i synnerhet om det stämmer att CC hästarna är svåra att tölta och därmed selekteras bort som avelsmaterial i större utsträckning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 016
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
27
· Visningar
1 004
Senast: Sel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp