Fyrkantig läkare, helt förvirrad!

Jag tror hen menar att en stafettläkare är just sådana läkare man bara träffar en gång. Alltså, jag har enbart träffat stafettläkare. Aldrig haft en och samma utan vid varje besök får jag träffa en ny läkare.

Jag vet vad en stafettläkare är.
Fast "leker" är nedsättande, som om det var nåt trams de håller på med för att de är så värdelösa på allt annat.
 
Jag vet vad en stafettläkare är.
Fast "leker" är nedsättande, som om det var nåt trams de håller på med för att de är så värdelösa på allt annat.

Aha! Jag tycker hela ordet "stafettläkare" är nedsättande. Dock har jag inte träffat någon bra stafettläkare så... För mig passar det bra att säga så. Många av de läkare jag träffat håller på med just trams! Därmed inte sagt att dom är värdelösa på allt!
 
Jag har problem med min husläkare som tycker att mina värden är bra men jag mår inte bra alls. Jag vet att Bo Wikland med flera anser att TSH ska ligga under 2,65 och vad jag har fått fram ligger TSH på runt 0,40 på friska blodgivare.
Här är klipp från http://dinamediciner.se/nyheter/normalvarden-skoldkortelhormon

Normala referensvärden på sköldkörteln:

  • TSH - högst 2,5 (Inte uppåt 3-4 som vissa har som normalvärde, anser doktor Bo Wikland.)
  • T4, fritt, 9-22 pmol.
  • T3, fritt, 2,5 - 5,6 pmol.
För att se om autoimmun sjukdom finns i botten, kan ytterligare ett test göras för att se förekomsten av antikroppar.

Normalvärden för antikroppar:

  • TPOAK ska ligga under 5,6
TgAK ska ligga under 4,8


Jag äter nu 150 mkg Levaxin och ligger på
S--TSH
(mIE/L) (0,4-4,0) 3,37 och
S--Tyroxin fritt[fT4]
(pmol/L) (12,0-22) 18,1
T3
har inte testats alls på mig.

Tog också TPO men känner inte igen mätmetoden?
S--Tyreoideaperox ak[antiTPO]
(kIE/L) (:heart4) 18
Jag tror att TPO ska ligga under 34 enligt mitt resultat men enligt Bo W ska värdena ligga under 5,6?

Nån som kan förklara?

Kan tillägga att min läkare tycker att jag ska äta endast 100 Levaxin, det är jag själv som tagit beslutet att öka till 150.

Ditt prov på 3,37 är ju högt då om värdet inte ska överstiga 2,5. Jag håller själv på och trixar med levaxin. Jag har dock inte hypoteros i grunden utan hypertyreos. Behandlar den med thacapzol samt levaxin nu. Senaste provet visade visst på att min ämnesomsättning "låg utmärkt". Synd jag tyvärr inte mår utmärkt än.
 
Fast, det där låter rätt konstigt. Jag har tidigare ätit 100 mikrogram. Sänkte sen dosen till 75. Nu står jag kvar på 75. Jag mådde mycket bättre på 100, men fick då hjärtklappning. Det var därför jag sänkte. När du säger 1,5 tablett, vilken styrka menar du att tabletten är i då? Levaxin finns ju rätt många olika styrkor.

Gå på 100 µg istället då och be läkaren skriva ut Inderal för hjärtklappningen.
 
Ditt prov på 3,37 är ju högt då om värdet inte ska överstiga 2,5. Jag håller själv på och trixar med levaxin. Jag har dock inte hypoteros i grunden utan hypertyreos. Behandlar den med thacapzol samt levaxin nu. Senaste provet visade visst på att min ämnesomsättning "låg utmärkt". Synd jag tyvärr inte mår utmärkt än.

Tack för svar :-)
Visst är det för högt.
Om det dessutom stämmer vad jag läste, tyvär hittar jag inte källan....att friska blodgivare ligger lågt, runt den nedre referensen 0,40 så är det verkligen inte bra.
Ska kolla i min historik och försöka hitta undersökningen el studien ? från blodgivarna, kan vara bra att mejla min läkare.
Vad synd att du inte hittar rätt i dosering, eller nu kan må bra efter provsvaret....vad jag förstår av allt googlande, så är det tydligen väldigt individuellt på vilket värde, provsvar som man mår bra av.
Ge dig inte, be om att ändra på medicineringen tills du mår bra!!!
Eller gör som jag....jag ändrar själv utan att tala om det för läkaren....
 
Gå på 100 µg istället då och be läkaren skriva ut Inderal för hjärtklappningen.

Jag kan ju googla själv förstås men du verkar insatt?
Hur inverkar Inderal och är det ofarligt, utan biverkningar när nu tex Levaxinen ger hjärtklappning?
Jag tänker att den ena ger hjärklappning och sen tar man en annan medicin för att motverka?
 
Jag kan ju googla själv förstås men du verkar insatt?
Hur inverkar Inderal och är det ofarligt, utan biverkningar när nu tex Levaxinen ger hjärtklappning?
Jag tänker att den ena ger hjärklappning och sen tar man en annan medicin för att motverka?

Det där tänkte jag också på, men hann såklart inte skriva det. Men precis, att ta en medicin som bland annat ger hjärtklappning (men jag mår okej bra på dosen) och sen ta en annan medicin som motverkar hjärtklappning. Jag har ingen erfarenhet alls kring Inderal.
 
Här är mina provsvar förresten. Någon som vill ta sig an och tyda? :)

svar.png
 
Jag kan ju googla själv förstås men du verkar insatt?
Hur inverkar Inderal och är det ofarligt, utan biverkningar när nu tex Levaxinen ger hjärtklappning?
Jag tänker att den ena ger hjärklappning och sen tar man en annan medicin för att motverka?

Hej,

Det finns ingen kontraindikation för att medicinera på det sättet men det är den behandlande läkaren som får ta det beslutet. Jag vet inte vilka andra mediciner TS står på som kan ge kontraindikation till Inderal. Men det är förslag värt att ta upp.
 
Det är så himla märkligt att vissa personer träffar den ena dåliga läkaren efter den andra. Oftast hittar de inga fel eller vill inte skriva ut det läkemedlet som personen vill ha. Själv anser jag att jag har rätt stor erfarenhet av att vara patient och mamma och anhörig i vården. Om jag räknar in 10 personer som jag följt om de varit inom sjukvården under 25 år så har min mamma blivit lämnad så länge på akuten en gång att hon blev dålig av hunger. Hon är liten och smal och äter pyttelite och ofta normalt. Annars var den vården också superbra. I alla andra fall har jag tyckt allt varit toppen! Varenda gång.
 
Hej,

Det finns ingen kontraindikation för att medicinera på det sättet men det är den behandlande läkaren som får ta det beslutet. Jag vet inte vilka andra mediciner TS står på som kan ge kontraindikation till Inderal. Men det är förslag värt att ta upp.

Tack för svar :)
Nu fick jag lära mig ett nytt ord, "kontraindikation"
 
att ta en medicin som bland annat ger hjärtklappning (men jag mår okej bra på dosen) och sen ta en annan medicin som motverkar hjärtklappning
Det där att ta en medicin för att motverka biverkan från en annan medicin, det är verklighet för många av oss. Det handlar nog mest om att acceptera att man behöver sin medicin i rätt dos för att må bra och om man får biverkningar, behandla bort dem också om det är möjligt. Det är kanske inget man gör med ett leende på läpparna, men absolut nödvändigt i många fall.
I mitt eget medicinskåp finns några mediciner jag behöver och några till som jag tar för just för att minimera biverkningar. jag har accepterat det.
 
Det där att ta en medicin för att motverka biverkan från en annan medicin, det är verklighet för många av oss. Det handlar nog mest om att acceptera att man behöver sin medicin i rätt dos för att må bra och om man får biverkningar, behandla bort dem också om det är möjligt. Det är kanske inget man gör med ett leende på läpparna, men absolut nödvändigt i många fall.
I mitt eget medicinskåp finns några mediciner jag behöver och några till som jag tar för just för att minimera biverkningar. jag har accepterat det.

Tack för att du delar med dig.
Visst är det nödvändigt och jag förstår att det är ett måste som ska accepteras.
Jag har inte behövt medicin innan så allt blir nytt för mig men försöker göra det jag tror är bäst, nämligen att ta reda på så mycket jag kan som amatör, för att kunna vara med att ta beslut om min hälsa.
 
Det är så himla märkligt att vissa personer träffar den ena dåliga läkaren efter den andra. Oftast hittar de inga fel eller vill inte skriva ut det läkemedlet som personen vill ha. Själv anser jag att jag har rätt stor erfarenhet av att vara patient och mamma och anhörig i vården. Om jag räknar in 10 personer som jag följt om de varit inom sjukvården under 25 år så har min mamma blivit lämnad så länge på akuten en gång att hon blev dålig av hunger. Hon är liten och smal och äter pyttelite och ofta normalt. Annars var den vården också superbra. I alla andra fall har jag tyckt allt varit toppen! Varenda gång.

När man inte mår bra men prover är "normala" är det svårt.

Jag har haft turen att träffa på läkare som frågar hur man faktiskt mår.

Även om jag just precis nu är lite besviken på gynekologen som inte ringde idag som utlovat.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i...
2
Svar
26
· Visningar
6 209
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 872
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp