Fysiologisk skoning med E.L.

Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

*kl*

Man är ju evigt tacksam för att denna tråde endast avspeglar hovar i stället för vissa användares egen fysiologiska förutsättningar som verkar förefalla perfekta.

Tänk va skit man skulle få om man komenterade att "jag tycker dock att dina br*st är lite för smala och hänger lite för långt ner, liksom att det högra br*stet sitter lite högre upp/längre än det andra.

Rent fysiologiskt så är det perfecta helt omöjligt att uppnå,, inte ens med plastik operation.

Kan vi inte i denna tråd hålla oss till verkligheten??
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Som ägare till hästen i tråden så vill jag börja med att säga att det var väldigt intressant att i fredags få vara med och se resultatet växa fram. En riktig aha-upplevelse.

Och som Coari beskrev att han var mera "gåvillig" efteråt, så kan jag efter att nu ha ridit honom i tre dagar instämma i det fullt och fast. Jag har fått en häst som känns lösare och ledigare i sin trav och med mera spänstiga rörelser. En otroligt häftig känsla. Nu befinner vi oss bara i början av ingångsättning ännu efter fångvarningen, så det ska bli spännande att följa vartefter träningen ökas på.

Vill bara inflika att du är den perfecta hästägaren och fortsättning följer.

Det är som du skriver en spännande resa.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

hahaha glad som en lärka så läser jag om din jämförelse med br*st, men måste dock bara undra att hovar har ju ändå en större förmåga att ändras fortare till det mer ideala än vissa anatomiska delar på oss, om man bortser från att det finns kosmetisk kirurgi då.

Eller har jag fel (vilket såklart jag kan ha)? Dock kanke förmågan att förändra sig inte gäller själva den delen av strålens 'infästning'? (ja jag medger jag har ingen aning om vad det heter korrekt där haha men du förstår vad jag menar hoppas jag, samma sak som kommenterades om, delen där strålen börjar baktill vid ballarna liksom)

Häftiga stora hovar annars, hoppas den fortsätter att bli bättre men låter ju som den var på bra väg redan :)
tack för att du delar med av bilder och takc till ägarna för att dom låter dig :)
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Mycket intressant!!!!Vi har precis börjat använda E.L.skon till våra hopphästar och märker ett klart bättre steg och en mycket bättre överrullning.
Förra skoningen kompletterade vi med gummisulan "Go soft",de funkade bra, men tyvärr har tappsko frekvensen ökat i och med det trots 6 veckors intervall och dubbla tåkappor som det är på dessa framskor.
Har du som hovslagare något tips eller någon ide om annan stötdämpning i skon för hopphästar?
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Jag är antagligen trög men jag förstår inte om ditt inlägg var ett svar på min fråga eller ett rent knapplån?:confused:

Frågeställningen var följande;
"Det ser ut som att ena delen av strålen är högre/längre än den andra (jag ser på kortet som visar blödningen efter stengallan). Varför är det så (eller är det en synvilla?) och vad gör man åt det?"

Är svaret att hästen är skapt sådan från början och det är inget som behövs korrigeras så skriv gärna det.
Jag frågar inte för att bli förlöjligad utan helt enkelt för att öka min kunskapsbank. Att försöka förlöjliga någon som har ett ärligt syfte och vill lära sig mer är lite som att sparka på småbarn i min värld.

När det gäller hovar så har man ju större chans till perfektion än bröst eftersom hovar faktiskt kan påverkas till det bättre genom bra verkning, bröst har ju snarare en tendens till att blir längre med åren och där är det endast operation som hjälper.




*kl*

Man är ju evigt tacksam för att denna tråde endast avspeglar hovar i stället för vissa användares egen fysiologiska förutsättningar som verkar förefalla perfekta.

Tänk va skit man skulle få om man komenterade att "jag tycker dock att dina br*st är lite för smala och hänger lite för långt ner, liksom att det högra br*stet sitter lite högre upp/längre än det andra.

Rent fysiologiskt så är det perfecta helt omöjligt att uppnå,, inte ens med plastik operation.

Kan vi inte i denna tråd hålla oss till verkligheten??
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

*kl*

Man är ju evigt tacksam för att denna tråde endast avspeglar hovar i stället för vissa användares egen fysiologiska förutsättningar som verkar förefalla perfekta.

Tänk va skit man skulle få om man komenterade att "jag tycker dock att dina br*st är lite för smala och hänger lite för långt ner, liksom att det högra br*stet sitter lite högre upp/längre än det andra.

Rent fysiologiskt så är det perfecta helt omöjligt att uppnå,, inte ens med plastik operation.

Kan vi inte i denna tråd hålla oss till verkligheten??


Jämnför du hovar med bröst?
Ja, de har ju nästan samma funktion... :crazy:
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Mycket intressant!!!!Vi har precis börjat använda E.L.skon till våra hopphästar och märker ett klart bättre steg och en mycket bättre överrullning.
Förra skoningen kompletterade vi med gummisulan "Go soft",de funkade bra, men tyvärr har tappsko frekvensen ökat i och med det trots 6 veckors intervall och dubbla tåkappor som det är på dessa framskor.
Har du som hovslagare något tips eller någon ide om annan stötdämpning i skon för hopphästar?


Lustigt att du just nämner skoning med E.L på hopphästar. Diskuterade det just med en kollega som skor flera hopphästar med E.L. Jag kände mig lite tveksam tveksam till det eftersom jag själv tidigare tävlat mkt hoppning.

Viss en hopphäst ska ha en kort tå och en bra överrullning men min tanke går till om det inte kan bli lite "för bra" främst i landningen efter ett större hinder.

Risken som jag ser det är att hoven aldrig i landningen hamnar i en vilofas utan så snart den tar mark direkt går över i överrullnings fasen.

Till saken hör oxå att det gäller att få balans mellan frambenens rörelse och bakbenens rörelse, får vi för "bra" rörelse i frambenen men glömmer att skapa balans med bakbenen så kan resultatet lätt bli att bakbenen får en långsammare rörelse och frambenen en snarlik "bläddrande" rörelse. Observera att tempo och hastighet har en mkt stor avgörande betydelse hur "bläddrig" denna rörelse blir.

Kontentan blir då att bakbenen försöker springa ikapp frambenen i ett desperat försök för hästen att hålla sin jämvikt och balans. (Hoppas du förstå vad jag försöker säga) Resultatet kan då tyvärr oftas ses i form av antal ökade tappskor.

Stötdämpning: Själva skon (så länge vi talar om en basic järnsko) kan aldrig vara ett stötdämpande beslag, är det det vi är ute efter så får det bli PG sko (bevare mig väl) eller den berömda gummi skon Örlöv.

Det finns som sagt för dagen en hel uppsjö av s.k. stötdämpande sulor och olika silicon på marknaden.

I bland är en lädersula i komb. med vanlig silicon ett bra alt. Ibland en hård sula i komb. med ett mer snabbhärdande silicon, ibland kan även sulplast vara ett bra alt.

Det som jag hittils funnit som ett bra stötdämpande komp. på en järnsko är kerckhaerts "competition Pad" och som understödjande silicon Wettex "silicon-pak" som är snabbhärdande på max 2 minuter.

Det som trots allt avgör hur stor stötdämpning hästen uppfattar stötdämpningen är och kommer alltid förbli underlaget!!
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Skulle du sko en dressyrhäst med detta beslag?

Ja det har hittils utfallit till full belåtenhet.

Missuppfatta mig inte nu att hopphästar absolut inte ska skos med detta beslag för så menade jag inte.

När det gäller skoning md E.L på hopphästar så gäller dock att man tänker till både två och tre ggr eftersom dom tävlar i ett helt annat tempo och uteslutande i endast en gångart (galopp)

Den gamla skrönan om att en dressyrhäst ska ha höga hovar och långa tår för att få ett "flaschigt" steg är tack å lov historia.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Tack för ett uttömmande och konkret svar!:)
Ska tänka över vad du sa om för snabb överrullning!Tror ändå att kanske fördelarna i vårt fall överväger nackdelarna?Ponnyn rids balanserat ,hålls ihop mellan hindrena och blir inte lång,har också mycket bakbensaktivitet.Vad gäller stötdämpningen ska jag ta upp det du nämde med vår hovslagare,tack för tipset!.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Tack för en mkt intressant tråd!

Det är nog inte så bra nej för hopphästar med sådana här skor. Iaf NB har vi märkt att endel hästar blir osäkra när de hoppar högre, och det har väl antagligen att göra med att de just rullar över för fort i landningen. Därför har "proffsen" inte blivit så långvariga med dessa skor.

Själv går min ena med NB pga diverse olika saker, men de ligger längre fram än vad de egentligen ska göra enligt deras riktmått, och det har faktiskt funkat bra. Men jag har funderat på att ha E.L skor i stället (eller gå tillbaka till vanliga igen) för det borde bli mindre och mildare överrullning än med NB.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Tack för en mkt intressant tråd!

Det är nog inte så bra nej för hopphästar med sådana här skor. Iaf NB har vi märkt att endel hästar blir osäkra när de hoppar högre, och det har väl antagligen att göra med att de just rullar över för fort i landningen. Därför har "proffsen" inte blivit så långvariga med dessa skor.

Själv går min ena med NB pga diverse olika saker, men de ligger längre fram än vad de egentligen ska göra enligt deras riktmått, och det har faktiskt funkat bra. Men jag har funderat på att ha E.L skor i stället (eller gå tillbaka till vanliga igen) för det borde bli mindre och mildare överrullning än med NB.

Eftersom jag har återkommande daglig kontakt med flera "proffs" så vet jag precis vad du menar med skoning N.B. på dessa hästar och resultatet.

Jag tycker absolut att du ska prova sko med E.L. Prova och återkom gärna med resultatat för det du beskriver så låter det som att E.L. skon kommer bli perfekt, ett mellanting och inte extremt åt ngt håll.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

*kl*

En kollega till mig sa förra veckan,, jag förstår inte alla dessa nymodigheter,, det finns väl för fasen en ganska enkel förklaring till varför hästarna även har en tådel. Den har två funktioner, ta upp belstningen i vilofasen och påskjutande i överrullnings fasen..

Tänkvärda ord!!

Ville bara förmedla den tanken.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Mmm jag tror faktiskt vi ska göra det. Tyckte dirket jag såg dessa skor att de kunde vara just något mellanting, vilket jag tror hade varit perfekt för denna häst. Lagom är ju alltid bäst:) brukar man väl säga...
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Min häst är skodd med likartade skor (natural balance) sedan nästan ett år tillbaka. För hennes del beror det på en mkt bra horntillväxt (skos var 5:e vecka) i kombination med att hon sticker i tårna och sticker under sina trakterna.

Enligt min hovslagare är det väldigt många av dressyrryttarna i skåne som använder sig av den här skon/skometoden. Den som introducerade NB skon var Tull..orps hovslagare (enligt min hovis).

Kan bara säga att jag märker en fantastisk skillnad på min häst!
Dels växer hoven jämnare vilket gör att hon håller balansen i hoven under hela skoperioden, hon ser alltså inte lång ut, utan det är bara när man lyfter hoven och ser hur långt från sulan som skon sitter som man ser tillväxten.
Hon slår inte i sko som tidigare utan känns lättare/snabbare fram.

Ska tillägga att jag har haft samma hovslagare i 2.5 år så det är inte verkningen som är skillnaden utan skon. Hon är bara skodd med den här skon fram.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

...med tanke på olika stötdämpande skor, min häst gjort MRI efter en längre tids hälta, diagnosen blev en bentäthet/skleros på insidan av hovbenet som kommer från en gammal skada, typ spricka. De fick ingen signal på insidan av hovbenet när det gjorde MRIn, samt mindre förändringar på sidoligamentens fästen.
Veterinären var tveksam till att hästen öht kommer att bli bra. Det han blev lite bättre av var när han gick med päronskor i ca 3 veckor i somras, sen trycktes strålen ihop för mycket och han blev kort i steget.
Vet tyckte jag skulle testa PG och vila i liten hage i 9 mån till att börja med. Finns det ett bättre alternativ än PG i detta läge?
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Vet tyckte jag skulle testa PG och vila i liten hage i 9 mån till att börja med. Finns det ett bättre alternativ än PG i detta läge?


Min ringa erfarenhet säger NEJ !

Man kan se det på två sätt,

1. man ser till att individen har ett för individen optimalt stötdämpande underlag (läs närmiljö) och att den även i arbete utsätts för ett på individen passande stötdämpande underlag.

2. Man kan inte av en eller annan orsak erbjuda individen en för den optimalt sviktande underlag och då får man ta till "konstgjord" andning.

Mäster E.H. själv sa till mig för många många år sedan,,,

Coari,, om hästen inte fungerar på PG skor så finns det tyvärr bara en lösning kvar.:cry:

Det du nämde om päronskor har även jag sett mer än ett ex på,, det är förlegat och tillhör historik att den skon skulle tillföra individen bättre hovmekanism eller stötdämpning.

För dagen så påminner päronskons (dåtida) "reveletionerande" inverkan på hovens främjande av hovmekanismen som barfotatalibanernas eviga tjatande om att vikten av att strålen ska ta upp den primära belastningen.

Som du skrev, Det han blev lite bättre av var när han gick med päronskor i ca 3 veckor i somras, sen trycktes strålen ihop för mycket och han blev kort i steget.


Jag har fortfarande inte blivit överbevisad om att hästen ska primärt ta upp belastningen över hovens mjukdelar...

Du skriver själv att du av erfarenhet stödjer mitt resonemang.

Tack för det.

Nog om PG och stötdämpande beslag,, denna tråd handlar om fysiologisk balanc med E.L. sko och dess för och nackdelar.

Finns intresse så starta gärna en tråd om stötdämpande beslag mot ett icke stötdämpande underlag och hur det fortplantar sig med gångart och hastighet. Kanske oxå hur ett icke stötdämpande underlag secundärt påverkar individens leder och seapparatur.

Jag lovar,, jag ska i så fall svara i den tråden.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Nu ska man inte ropa hej när man "tror sig" ha kunnat ge individen en bättre fysiologisk skoning enbart genom att ändra beslaget,, svaret ser man mkt tydligt den dagen det är dags att sko om individen och i så fall hur belastningen har ändrats.

Jag hoppas "vi" kan återkomma den dagen med nya bilder innan den skos om och jämföra dom med hur den vid denna skoning såg ut i belastningen före skoningen.

En sak är dock säkert,, den va mkt mera "gåvillig" efter denna skoning.

Hoppas ngn tyckte tråden va lite tänkvärd.
_____________________________________________________

Är det dags för nya bilder? Läser intr trådar här på Buke men är inte "aktiv" skrivare. Skulle vara kul med uppdatering om denna häst. Vill ge dig en eloge för att du " orkar " delge oss din kunskap.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Titta på en en äkta N.B skoning så ska du få se på raspning ända in till hovbenet.

Har haft en äkta N.B hovslagare i 1 år och har sett honom verka och sko många hästar. Änsålänge har han inte raspat mer än det du visar på bilden...
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Intressant tråd!

Min häst fick diagnosen strålbensbursit för ett år sedan, behandlades en gång och blev "frisk". (iallfall inte halt)

Då skodde hovis på kliniken honom med NB skor. Men jag är lite frågande till en så extrem skoning i längden....
Min hovis tyckte att vi skulle testa att "bara" tårikta honom på gamalt hederligt sätt.
Hur är det jämfört med El skon?
hästen är idag forsatt ohalt med tåriktiningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 069
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp