Fysiologisk skoning med E.L.

Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Tänk va skit man skulle få om man komenterade att "jag tycker dock att dina br*st är lite för smala och hänger lite för långt ner, liksom att det högra br*stet sitter lite högre upp/längre än det andra.

Rent fysiologiskt så är det perfecta helt omöjligt att uppnå,, inte ens med plastik operation.

:bow::D

Det var så bra skrivet..
Hästar är individer precis som vi och ser olika ut..
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Har haft en äkta N.B hovslagare i 1 år och har sett honom verka och sko många hästar. Änsålänge har han inte raspat mer än det du visar på bilden...


Då tycker jag att du nästa gång du träffar denna "äkta" N.B hovslagaren ska be honom att ta med och visa upp sitt certifikat. Sedan tror jag du kommer skriva kopia framöver.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Extrem skoning? EL-skon är i så fall lika extrem som en NB-sko.

Det finns dock en skillnad och det är formen på skon och placeringen av sömhålen. E.L. skon är formad som en hästhov, N.B. skon är formad som en åsnehov.

Nu handlar inte denna tråd om N.B. utan om E.L. Vill du profilera för N.B skon så finns det massor av trådar i underforumet åsnevård som behandlar ämnet.
Var vänlig och respektera det, Tack!
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Är det dags för nya bilder? Läser intr trådar här på Buke men är inte "aktiv" skrivare. Skulle vara kul med uppdatering om denna häst. Vill ge dig en eloge för att du " orkar " delge oss din kunskap.

Jo hästen blev omskodd förra fredagen och ägaren tog bilder både före och efter, tydligen så många att batteriet tog slut. Så snart ägaren lyckas hitta sin laddare så har jag blivit lovad dessa bilder för att här kunna lägga upp dom i tråden. Kanske har vi tur och ägaren denna helg ägnat sig åt städning.:rofl:
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Bara ett allmänt inlägg :)

Min valack har skotts med dessa skor två skoperioder och jag måste säga att jag aldrig har upplevt en sådan (positiv) skillnad vad gäller skoning tidigare! Nu sista vändan fick han vanliga skor, då hovis hade råkat ta med sig fel storlek... Märkte direkt att herr häst inte slappnar av och rör sig lika bra med de vanliga, så jag ska be hovis att byta snarast möjligt.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Kommer du med felaktig fakta kan jag tyvärr inte respektera det.

Ang. att de är framtagna till åsnor tror jag inte på. Åsnor är mkt mer avlånga och inte lika breda i sina fötter. Men det ska självklart kollas upp innan jag hävdar något mer.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Hur är det med western då? fungerar det tror du på en boskaps häst med sådana här skor?

Vad jag kan läsa här så är folk nöjda med EL. Jag har precis skaffat en ny hovslagare som nu bara ska verka hästen några gånger framöver då han ska skos först till våren.

Skulle det här vara ett bättre alternativ att skos på för en tung Paint som eg behöver lite bredare fötter med tanke på sin vikt? Nu vet jag ju inte om hovarna eg breddas på det här sättet (ser så ut) berätta gärna mer för en okunnig

Jag undrar också om hovslagaren ska ha special kompetens för det här?
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Och som Coari beskrev att han var mera "gåvillig" efteråt, så kan jag efter att nu ha ridit honom i tre dagar instämma i det fullt och fast. Jag har fått en häst som känns lösare och ledigare i sin trav och med mera spänstiga rörelser. En otroligt häftig känsla.

Precis samma upplevelse som jag fick efter att pålle fick dessa skor :)
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Vad är blir det för skillnad för hästen mellan tåriktining och E.L?


Det beror på två saker.

1. Hur är tåriktningen utförd.

2. Är individen vid verkningen verkad med kort tå in till vita linjen.


Jag har sett ex. på skoning med E.L. där full tålängd i tådelen behållits med detta beslag och det blev totalt bakslag. Efter verkning en rak benaxel men efter att beslaget anlagdts så blev det en bakåtbruten benaxel.

Totalt felaktigt och detta är sant eftersom jag fick ta del av det hos en hoppryttare på internationell nivå som även kan sko bättre än 90% av dagens verksamma hovisar men har anlitat kvalificerade konsulter för detta utförande.



Det viktiga med all fysiologisk skoning är att man arbetar upp symetri i hoven, söker en så centrerad överrullning över själva hovleden och har ett beslag som ger den slutliga balancen i hoven där sömhålens placering sitter i rätt avstånd från skons ytterdel (8mm) in till vita linjen.

E.L. skon har dom egenskaperna samtidigt som den har en fri överrullning i tådelen från laterala andra sömhålet till nediala andra sömhålet, konkav anläggning i tådelen mot sulan, plan anläggning från andra sömhålet till traktdel med urfasad innre skodel.

Mkt sällan man ser en korrekt optimalt tårikdad sko förutom från M.W. N.P. + några till. En ortopediskt korrekt tåriktning ska ske från laterala andra sömhålet genom hela tådel ut till andra mediala sömhålet i en mjuk rundad form.

Meningen är att hoven ska "rulla" lätt utan påverkbara brytningar både framåt i tådelen och i tåsidodelarna.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

okej, tackar för utförligt och lättfattligt svar!

Nu ska jag hänga som en hök over hans axel nästa gång Hovis kommer!
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Jo hästen blev omskodd förra fredagen och ägaren tog bilder både före och efter, tydligen så många att batteriet tog slut. Så snart ägaren lyckas hitta sin laddare så har jag blivit lovad dessa bilder för att här kunna lägga upp dom i tråden. Kanske har vi tur och ägaren denna helg ägnat sig åt städning.:rofl:


Är jag psykolog eller en riktig kvinno tjusare :crazy: Tro det eller ej men ägaren har lyckats finna laddaren så nu ska det bli spännande att se resultatet.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

så här ser det ut innan omskoning och det va 8 veckor sedan vi första gången skodde den med E.L.

PA300096_redigerad.jpg


PA300101_redigerad.jpg


PA300099-1_redigerad.jpg
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

och så här ser det ut när den är omskodd med E.L. för andra gången.

PA300103_redigerad.jpg


PA300104_redigerad.jpg


PA300105_redigerad.jpg


PA300106_redigerad.jpg


PA300107_redigerad.jpg
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Vad trevlig hoven ser ut nu. Lite avis, vill också ha så bra hovslagare! :)
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Me to :( Får väl leta häromkring men vette 17. Har hittills bara hittat 1 hovslagare jag var 100% nöjd med men hittar honom inte igen när jag köpte nya hästar efter ett par års uppehåll :confused:

Coari! Flytta ner PRONTO!!
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

ÅÅ ville ha fler bilder från sulan innan/ efter verkning. Blir till att prova dessa skor. Säga vad man vill om dig " Coari " men du lägger ut snygga skoningar!
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Därför att hornrören växer i den riktning dom belastas så har vi nu ändrat hornrörens belastning så måste man ocxå ändra hornrörens riktning.

Så mkt är det väl inte raspat??? Titta på en en äkta N.B skoning så ska du få se på raspning ända in till hovbenet.

Mycket nyfiken på att få se en "äkta N.B skoning där man raspat ända in till hovbenet", har du möjligtvis nån bild?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 067
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp