Fysiologisk skoning med E.L.

Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Min häst är skodd med likartade skor (natural balance) sedan nästan ett år tillbaka. För hennes del beror det på en mkt bra horntillväxt (skos var 5:e vecka) i kombination med att hon sticker i tårna och sticker under sina trakterna.

Enligt min hovslagare är det väldigt många av dressyrryttarna i skåne som använder sig av den här skon/skometoden. Den som introducerade NB skon var Tull..orps hovslagare (enligt min hovis).

Kan bara säga att jag märker en fantastisk skillnad på min häst!
Dels växer hoven jämnare vilket gör att hon håller balansen i hoven under hela skoperioden, hon ser alltså inte lång ut, utan det är bara när man lyfter hoven och ser hur långt från sulan som skon sitter som man ser tillväxten.
Hon slår inte i sko som tidigare utan känns lättare/snabbare fram.

Ska tillägga att jag har haft samma hovslagare i 2.5 år så det är inte verkningen som är skillnaden utan skon. Hon är bara skodd med den här skon fram.

Det sista stycket du skriver är intressant. Hovslagaren här nere i skåne som kan tänkas vara "Tull..orps hovslagare", eller iallafall är NB´s mest kända namn i Sverige menar att det framförallt är verkningen och placeringen av skorna som gör skillnad, inte skomodellen i sig. Han skor själv inte alla hästar med NB-skor. Han är också mycket noga med att påpeka att den enda som kan tala om ifall skoningen är bra är hästen varför han är väldigt noga med att ha en dialog med ägaren om hur häsen känns/rör sig etc.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Jag tänker passa på att fråga dig om vad du tror ang. EL-skor till min häst.

Halvblod, 165cm, ganska fet :o
Inriktning dressyr men hoppar mkt bra och kommer troligen att hoppas framöver. Rör sig bra med ganska mkt aktivitet både bak och fram. Tenderar att trampa sig fram, som vi har sett problemet så beror det på mkt bensprattel när hon blir taggad :grin:

Hon har dålig hovkvalitet. Mkt "foderränder" trots att inga hastiga foderbyten inträffar vilket gör hoven "vek". Har tidigare haft problem med att hovarna flyter ut men det blir bättre och bättre. Tillväxten går låååångsamt och tån blir aldrig lång. Lite understuckna trakter.

Tillägger att hon har lite korta kotor fram, normala bak.

Hovis pratade om dessa skor och sa att vi skulle fundera på det tills nästa skoning. Vad tror du?

Mvh JV (behöver du mer/annan info så svarar jag gärna på frågor:D)
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

njae, han verkar ju ungefär som innan men som du säger, placeringen av skorna är helt annorlunda och sen raspar han till ett visst mått från lamellranden. Sen raspar han ju bort mkt mer av hoven i efterhand eftersom skon går längre in på hoven.

Märker en klar skillnad på hästen nu när hon under vintern fått gå med guldskor med 6 fasta brodd i och nu har fått på sig sina E.L. skor igen. Vilken skillnad i rörelsemönster!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 066
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp