Fysiologisk verkning.

coari

Trådstartare
Statisk obalans fram före verkning.


Statisk obalans v.f. före verkning, inåt roterad kota,svagt inåttåad.


Obalans i hoven v.f före verkning.hög insida,trakt.


V.f underifrån före verkning. Lägg märke till hörnstöden och den överbelastade yttre traktdelen/ hörnstödet.


V.f. underifrån efter verkning. sula,stråle och hörnstöd renskuret från gammalt dött horn. Bärranden verkad i fysiologisk balans.


V.f. efter verkning där insida ,innertrakt verkats mer för att balansera upp hoven.



Statisk balans v.f. efter verkning där rotation i kotan ,inåttåningen avtagit och belastningen tas upp i benets styvaste riktning.

 
Sv: Fysiologisk verkning.

Mycket trevliga bilder och lättförståeliga kommentarer. (Till och med jag förstod :o :D)

Jag bockar och bugar för detta! :bow: :bow: :bow:

Får man fråga vad det är för häst dvs rids den barfota etc ?

Hur lång verkningsintervall brukar den ha?

Sen undrar jag en sak till: Det stod att den hade obalans i v.f med bl a hög trakt. Var det bara v.f som trakten var hög och vad kan i så fall orsaken till det vara?

jag undrar pga "vetgirighet" eftersom jag känner till en häst som alltid får högre trakt i h.f
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Ingen stråle som sticker upp där o får bära upp hela hästens vikt:bow:
Jättebra initiativ:banana:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag har ett par frågor efter att ha sett dina bilder.

Jag har aldrig tidigare sett en hovslagare verka en häst för barfotagång på detta sätt. Gör du alltid en liknande verkning? Dvs tar bort det överflödiga horn så som på dessa bilder?

Jag har nämligen bara sett hovar verkade av utbildade hovisar som ser ut som på före bilderna EFTER verkning. Har alltid funderat över varför. En bekant till mej har en av instruktörerna på hovslagarskolan som hovslagare till sina hästar. Den ene är skodd och den andre barfota. Hästen som är barfota har mkt understuckna trakter och HÖGA hörnstöd som är klart värre än dina före bilder och går runt hela strålen. Hästen är så understucken att den bara tycks belasta drygt hälften av hoven mot vad den borde. Hovisen/instruktören hade en gång sagt att hästen behövde mer horn att gå på då den är barfota.

Men allvarligt, denna häst ser verkligen vanvårdad ut. Har sett den strax efter verkning och hovslagaren har då sagt att "ja, det var ju inte så mkt att ta här":confused:

Är ju glatt överraskad om fler verkar som enligt dina bilder för det har jag aldrig sett irl. Har jag bara sett resultat av dåliga hovslagare?

Och hur kan en instruktör verka så?

Hoppas på seriöst svar för detta är mkt intressant! Du kan självklart inte säga VARFÖR denna instruktör gör så här. Men något måste det ju bero på, hästen hade fina hovar innan och nu ser det riktigt illa ut. Samma instruktör sa till hästägaren när denne åkte till skolan och fick den skodda hästen omskodd att den inte behövde komma förrän efter 10 v igen:eek: Även om den växer långsamt behöver den väl ändå tittas över.

Jag är av den uppfattningen att om hovslagaren måste ta massor varje gång så har hästen gått för länge mellan verkningarna. Blir förvirrad av alla olika åsikter bland hovslagare.

Bilder på hovar som visats här på forumet har av er hovslagare kunnat kallas vanvård/brist på hovvård och ändå sett bättre ut än min bekants nyverkade häst:(

Ursäkta det låånga inlägget, men vore mkt tacksam om någon kan reda ut detta. Bilderna som lagts ut här är bland dom bästa hovslagarverkade jag har sett, undrar varför?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Ruskigt likt en SANHCPverkning med korta tår, nedverkade hörnstöd och skapligt låg trakt... Och du var emot deras verkningsmetod??...:angel:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Mycket trevliga bilder och lättförståeliga kommentarer. (Till och med jag förstod :o :D)

Jag bockar och bugar för detta! :bow: :bow: :bow:

Får man fråga vad det är för häst dvs rids den barfota etc ?

Hur lång verkningsintervall brukar den ha?

Sen undrar jag en sak till: Det stod att den hade obalans i v.f med bl a hög trakt. Var det bara v.f som trakten var hög och vad kan i så fall orsaken till det vara?

jag undrar pga "vetgirighet" eftersom jag känner till en häst som alltid får högre trakt i h.f

Först o främst Tack !! men jag ska inte ta åt mig äran helt själv då vi va två kollegor som gjorde detta.

På frågorna svarar jag.

1. Visst rids den barfota för i annat fall hade den varit skodd, hur mkt den rids vet jag däremot inte men tydligen inte mer än att den klarar av att vara traditionellt verkad. Ras och ålder kan jag inte svara på, det enda jag vet är att den heter Boj.:rofl:

2. Den verkas bara när jag besöker min kollega.:p Alvarligt, det beror på årstid/ hur den håller sig i fysiologisk balans och hur hovarna slits men i snitt var 6:e vecka.

3. Nej, titta noga på dom övriga benaxlarna och förhållande mellan ytter/inner trakt så ser du att den har före verkning samma obalans i alla fyra benaxlarna med hög innertrakt och innåt roterad kota samt svagt innåttåad. Eftersom den har exakt samma fysiologiska förutsättningar på dom övriga tre benen så tyckte vi att det va onödigt att upprepa samma text. Vi hade hoppats på att dom som läser tråden och analyserar bilderna själva skulle se likhetet. Titta igen så förstår du säkert hur vi menar och hur dom övriga tre benen/hovarna ser ut före och efter verkning och hur dom åtgärdats.

Tråden är tänkt för Er som är "vetgiriga", vill tänka och se helheten i rent studiesyfte och kunskapsgivande information.

Detta är inte ovanligt på en häst som "mår bra" (läs är enligt mitt tycke lite för rund) och detta leder till att hästen rent fysiologiskt lägger mer vikt lateralt (utsida) än medialt (insida).

På din sista fråga så är mitt svar att om en häst har endast hög innertrakt på v.f. så har den garanterat en överbelastning i det benet och då på den hovens ytter trakt. Det man ser här är det fysioligiska secundära belastnings förhållandet och den primära skadad sitter i 9 fall av 10 diagonalt bak, d.v.s. i h.b.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Ruskigt likt en SANHCPverkning med korta tår, nedverkade hörnstöd och skapligt låg trakt... Och du var emot deras verkningsmetod??...:angel:

Skillnaden här är att denna häst kan brukas fullt ut på alla underlag från den dagen den skoddes av utifrån traditionell skoning så sent som för 2 1/2 månad sedan av min kollega.

Jag skulle önska att fler sanchp verkare kunde utföra denna enkla traditionella verkning då den är helt i linje med det man lär ut på hovslagarskolorna.

Titta mkt noga så ser du skillnaden, denna häst tar upp den primära belastningen på befintlig bärrand med symetriskt vägghorn och ett secundärt belastnings upptag på själva sulan och strålen.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag har ett par frågor efter att ha sett dina bilder.

Jag har aldrig tidigare sett en hovslagare verka en häst för barfotagång på detta sätt. Gör du alltid en liknande verkning? Dvs tar bort det överflödiga horn så som på dessa bilder?

JA !!:bow:

Allt gammalt dött sul och strålhorn ska renskäras, det står t.o.m. i svensk standardskoning på föreningens hemsida.

Ett par saker dock som man måste tänka på och förstå skillnaden mellan skodd och oskodd hov.

1. En oskodd hov måste ha ett fullt understöd från hela hornkapseln och främst från det yttre skyddande vägghornet. Hörstöden tillhör det bärande vägghornet och får under inga omständigheter renskäras mer än till sulans nivå, i annat fall kommer det bärande vägghornet försvagat markant i trakten vilket leder till ömmhet eller kolaps. Ej renskurna hörnstöd kommer leda till att dom övervuxna hörnstöden vid belastning kommer orsaka tryck rakt upp över strålbenet/strålbensbörsan vilket secundärt kommer leda till stressat strålben/börsa med trauma som secundär skada.

2. En oskodd hov ska verkas i fysiologisk balans, d.v.s. lika mkt yttre vägghorn utanför vita linjen runt hela hornkapseln vilket kommer leda till en maximalt fri centrerad överrullning rakt över själva hovleden.
Den primära belastningen ska tas upp av det bärande yttre vägghornet inkl hörnstöden med ett secundärt belastningsupptag över sula och stråle. Detta leder till optimal hovmekanism och leder till en frisk hov.

3. En skodd hov bearbetas på samma sätt vid verkningen, dock så ska tån kortas in till strax framför vita linjen då skon i annat fall kommer ligga ocentrerat långt fram i tådelen med hämmande överrullning som följd.

Fördelen med en skodd hov är att man även genom skons balansering på hoven snabbare kan återskapa en hov i balans som tidigare av en eller annan orsak gått ur balans genom manipulerande utlägg på hovens tidigare överbelastade sida/del. En hov med dåligt uppvisad hovmekanism kan även bearbetas lite "hårdare" (läs försköras) för att försöka återskapa en bättre hovmekanism då skon kommer skydda dom förskörade strukturerna i hoven.

Vilken hovslagarskola du hänvisar till vet jag inte och heller ej vilken instruktör du hänvisar till. Jag finner det helt ointressant men vill du så får du gärna visa bilderna för din instruktör så kanske den/dom kan förklara mer ingående för dig hur dom ser på saken.;)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Tack för seriöst svar!

Namn kan jag självklart inte skriva här men det är en av intruktörerna i Skara.

Efter vad jag är van att se är jag som sagt förvånad över denna verkning. Men trevligt att se. Om fler höll verkningsintervallerna tillräckligt korta och hovslagarna verkade som ovan så skulle det innebära mindre hovproblem hos dagens hästar.

Tror absolut att fler hästar med rätt verkning kunde gå barfota, men det krävs ganska mkt av ägaren och självklart förutsättningar för det. Men ex ridskolor där hästarna nästan bara rids på bana/ridhus + lite i skogen borde väl klara sej barfota i större utsräckning än man ser idag?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Men ex ridskolor där hästarna nästan bara rids på bana/ridhus + lite i skogen borde väl klara sej barfota i större utsräckning än man ser idag?


Det tror jag däremot inte, dom har ju även en obalanserad elev att balansera upp.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Först o främst Tack !! men jag ska inte ta åt mig äran helt själv då vi va två kollegor som gjorde detta.

På frågorna svarar jag.

1. Visst rids den barfota för i annat fall hade den varit skodd, hur mkt den rids vet jag däremot inte men tydligen inte mer än att den klarar av att vara traditionellt verkad. Ras och ålder kan jag inte svara på, det enda jag vet är att den heter Boj.:rofl:

2. Den verkas bara när jag besöker min kollega.:p Alvarligt, det beror på årstid/ hur den håller sig i fysiologisk balans och hur hovarna slits men i snitt var 6:e vecka.



Tråden är tänkt för Er som är "vetgiriga", vill tänka och se helheten i rent studiesyfte och kunskapsgivande information.

.

Hallå kära kollega.
Jag får rätta dig lite:o hästen heter Boy :D.
Och är rätt rund om magen ja.:angel:
Just nu gör han inte mkt alls hästen och det är endast mattes fel,tyvärr har matte också låtit verkningsintervallen bli lite för lång mot vad den brukar, normalt sett när han går barfota verkas han var fjärde,femte vecka.
Nu i detta skitväder med blöta och åter blöta hagar hade han behövt verkas lite oftare än vad det nu råkat bli .:o

Hästen är 12 år ,154 hög med rena New Forestgener,men misstas ofta för litet halvblod.(Eller även nordsvensk när magen och manen fått växa fritt..:rofl:)
Tack för samarbetet kollega.
Kan tillägga för läsarna att jag verkar på samma sätt.;)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Tack för trevliga och tydliga bilder!

Hur fungerar det där med "utflytning"?
Är det belastningen som är boven?

Hur gör du i tex. ett fall med utflutna "fullblodshovar"?
Långa tår, understuckna trakter, breda hovar som inte "vill" hålla ihop utan bär iväg även om hästen ser hyfsad ut nyskodd?

Sula?
Specialbeslag?

Har stött på en hel del olika funderingar under åren...

Hästen ifråga ser helt ok ut numera, även om man inte verkar kunna få till det riktigt så bra som jag skulle önska.

Hur mycket "törs" en hovslagare ändra på hoven och dess vinklar utan att det påverkar hästen negativt i övriga strukturer?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Kan säga att om alla hovisar verkat på detta sätt hade jag nog aldrig anlitat en barfota-nisse. (Som för övrigt verkar rätt likt din verkning!)

Varför verkar många utbildade hovslagare som dj-la hemlärda nötter om det står i era "intruktioner" att det är så här det ska gå till? :eek:

Kan ni inte klona er och sprida er lite över landet? ;)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Ruskigt likt en SANHCPverkning med korta tår, nedverkade hörnstöd och skapligt låg trakt... Och du var emot deras verkningsmetod??...:angel:

De flesta som är mot barfotametoderna är det mest pga denna hallelujaattityd som brukar komma från barfotahållet!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 067
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp