Fysiologisk verkning.

Sv: Fysiologisk verkning.

Jamen lilla coari, du kan inte bara ta en bild och använda den utan att fråga fotografen. Detta är inte laglig till att börja med.
Eftersom du tagit denna bild och även kommenterar den så skulle jag gärna vilja veta
*Historiken bakom denna häst
*I vilket skede bilden är tagen
*Vem som trimmar hästen, är det du??
Berätta lite mer om bilden?

Mirja
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag tittade runt lite på din hemsida och har bara ett par frågor:

På före-bilden på din häst, där skorna precis är avdragna- där ser jag en hov som varit väldigt dåligt verkad och skodd tidigare.
Så har aldrig våra hästars hovar sett ut- varken fullblodens (som ändå hade ganska kassa fötter), ponnyernas eller halvblodens.

Vad jag undrar är om detta har att göra med något speciellt, t.ex om det var strålbensproblemen som hade ett finger med i spelet, eller om det beror på att en hovslagare av den sämre sorten har varit framme?

Funderar lite på om du inte hade haft mycket finare fötter på hästen redan från början om du hade valt en hovis som skodde annorlunda?


När min hovis verkar och skor får jag aldrig, aldrig någonsin en sådan form på hoven.
Skulle jag råka med en hovslagare som inte verkar/skor hästen på ett BRA sätt så byter jag hovslagare- det ansvaret är ju mitt som hästägare.
Därför går mina hästar med skor- jag har en sjuhelsikes bra hovslagare som verkar och skor i balans och alltid ser till hästens bästa. Jag har liksom aldrig ens behövt tänka utanför de ramarna.



Bara några funderingar från en frågvis hästägare :)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jamen lilla coari, du kan inte bara ta en bild och använda den utan att fråga fotografen. Detta är inte laglig till att börja med.
Eftersom du tagit denna bild och även kommenterar den så skulle jag gärna vilja veta
*Historiken bakom denna häst
*I vilket skede bilden är tagen
*Vem som trimmar hästen, är det du??
Berätta lite mer om bilden?

Mirja

Berätta själv,,, du har ju lagt in mer än endast denna bild i detta inlägg.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9582958&postcount=19

Det har nu gått ett år sedan dessa bilder. Hur har du genom din verkning återfått dom fysiologiska förutsättningarna
??
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Ja det här ser verkligen inte ut som en traditionell verkning gjord av en hovslagare.
Jag har en fråga: Strålen på v.f. ser ganska ihoptryckt ut och stålen är ganska utdragen, har hästen tidigare varit skodd?

Mirja
Hästen har som du ser haft lite strålröta och är nästan ok nu.
Även barfota hästar kan få svamp/bakterieangrepp under extrema väderförhållanden.;)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag tittade runt lite på din hemsida och har bara ett par frågor:

På före-bilden på din häst, där skorna precis är avdragna- där ser jag en hov som varit väldigt dåligt verkad och skodd tidigare.
Så har aldrig våra hästars hovar sett ut- varken fullblodens (som ändå hade ganska kassa fötter), ponnyernas eller halvblodens.

Vad jag undrar är om detta har att göra med något speciellt, t.ex om det var strålbensproblemen som hade ett finger med i spelet, eller om det beror på att en hovslagare av den sämre sorten har varit framme?

Funderar lite på om du inte hade haft mycket finare fötter på hästen redan från början om du hade valt en hovis som skodde annorlunda?


När min hovis verkar och skor får jag aldrig, aldrig någonsin en sådan form på hoven.
Skulle jag råka med en hovslagare som inte verkar/skor hästen på ett BRA sätt så byter jag hovslagare- det ansvaret är ju mitt som hästägare.
Därför går mina hästar med skor- jag har en sjuhelsikes bra hovslagare som verkar och skor i balans och alltid ser till hästens bästa. Jag har liksom aldrig ens behövt tänka utanför de ramarna.



Bara några funderingar från en frågvis hästägare :)
Jag tittade oxå in på den där hemsidan.:angel:
Jag reagerar på en sak,även om hovarna ser bättre ut på den "botade" strålbenshästen så avlastar hästen hf på tre bilder av fyra!!
I min värld visar det en häst som avlastar hoven pga smärta,det kan inte vara en slump att hästen står likadant på bilderna.
Frågan är om hästen verkligen är botad .:confused:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jamen lilla coari, du kan inte bara ta en bild och använda den utan att fråga fotografen. Detta är inte laglig till att börja med.
Eftersom du tagit denna bild och även kommenterar den så skulle jag gärna vilja veta
*Historiken bakom denna häst
*I vilket skede bilden är tagen
*Vem som trimmar hästen, är det du??
Berätta lite mer om bilden?

Mirja

Du har ju själv lagt in bilderna på Bukefalos så att kommentera dina bilder kan knappast va olagligt eller?
Varför inte själv kommentera dina egna bilder?
Kanske just Coari (som är en mkt skicklig hovis, samt en sann äkta djurvän) kan ge dig tips om hur du skall hjälpa denna skeva individ må bättre .
Han nekar aldrig en häst i nöd.

Vore mkt intressant att se hovarna på denna din häst idag ,ett år senare.:idea:
Eller lever inte hästen längre?:confused:

Sen kan du väl försöka va lite trevlig när Coari lagt ner jobb på att skapa en sån här seriös tråd.;)
Du verkar lite obalanserad .
 
Sv: Fysiologisk verkning.

En sån som dig skulle man vilja få tag på som hovslagare! :bow:
Vad skönt det vore att få tag i någon som kan förklara vad som händer och varför, jag letar fortfarande!
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Fel av mig! Jag trodde du tagit bilden från min websida, hade faktiskt glömt av att jag satt in dessa bilder på en tråd, sorry!

Vi kan nog diskutera rätt och fel i oändlighet. Jag har en bättre idé.

En utmaning!

Varför inte ta 2st eng.fullblod som har dålig benställning och hovar och så trimmar coari den och jag fortsätter med mitt eng.fullblod sen träffas vi efter en tid och rider en clearround distans lopp, barfota !så får vi se vilken häst som är finast i mål både konditionsmässigt och hovmässigt.
Ska nämna att Tellius knappt är inriden så det kommer att bli härlig utmaning för mig.

Trevligt att ni tittar in på min websida.

mirjabengtsson
 
Sv: Fysiologisk verkning.

:rofl:
Om en häst har dålig benställning bör man ta hänsyn till det o inte vara mallig för att den klarar av en distansritt.
Man vill väl att den ska bli gammal:confused:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Mirja, vi är ett par st. i den här tråden som skrev ut funderingar och frågor om bilderna på din hemsida- hade varit trevligt att få svar på våra inlägg! :)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Coari kan inte trolla på en verkning.

Det var dit jag ville komma.
Man kan väl inte på en verkning fixa till en hov som innan är sned?

Måste man inte ta det långsiktigt?

Utöver det undrar jag också, vissa hästar sliter väl mer snett än andra, anledningen kan vara svår att göra något åt, men med bra verkning, skoning, kan det hållas i schack?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Det är inte frågan om hur hästens ben SKALL vara skapta utan att många hästar inte är rätt skapta i benen. En ev snedhet måste tas ut någonstans. Tänk på det innan du beskyller folk för att inget lära sig. Vad har du lärt dig? Vem har lärt dig det?
Något ovanför hoven har du definitivt inte lärt dig eller fattat.
Luktar Strasser lång väg!
PL
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Det var dit jag ville komma.
Man kan väl inte på en verkning fixa till en hov som innan är sned?

Måste man inte ta det långsiktigt?

Utöver det undrar jag också, vissa hästar sliter väl mer snett än andra, anledningen kan vara svår att göra något åt, men med bra verkning, skoning, kan det hållas i schack?
Hästen på bilden har en gammal nackskada som han kompenserar i bla bäckenet,det visar sig när han är otränad och är överviktig.Han stelnar helt enkelt till i kroppen då, och obalanserna blir tydliga.
(nu blev det extra tydligt då verkningsintervallet tyvärr blev för låångt.)
I kombination med mkt blöta hagar slets hovarna fort .

Skodd sliter han helt jämnt och dessutom breddar sig strålarna snabbt och hovarna blir mer runda,vilket jag förstår barfotaverkarna inte förstår.;):D


Denna vidriga regniga vinter har gjort hagarna mindre trevliga och hästen har dessutom haft strålröta/svamp vf bla.(ser nu i efterhand ett samband med Ivomecavmaskningen,antagligen stördes tarmfloran då)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag skulle bli jätteglad om vi kunde låta denna tråd hålla sig till ämnet för tråden är inte skapad för oss som startade den utan för ER här på Bukefalos. Vi har den kunskapen som krävs men tyckte det skulle vara kul att dela med oss till alla Er andra och det tog faktiskt väldigt mkt av våran fritid att genomföra detta så därför tycker jag det vore trevligt om tråden kunde uppskattas och hålla sig till ämnet för i annat fall tror jag inte att vi orkar offra mer "fritid".

O.B.S. Detta inte menat till dig morganie för du har en stor poäng i ditt inlägg utan bara som ett K L och allmän bedjan.

Själv är jag mkt nyfiken på frågor och svar som rör ämnet från både kollegor och främst hästägare som vill utveckla tråden.

Där lägger vi gärna ner vår fritid för att försöka besvara Er och skapa en liten kunskapsbank tillsammans.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag har några frågor ang verkning som är svåra att hitta svar på om man undviker sidor med speciella inriktningar. Vore jättebra om ni kan svara!
Hörnstöden ska ju inte vara för långa. Men exakt hur långa är idealiskt? Jämnsmed sulan? 1 mm längre?
På dina bilder ser det ut som om de är exakt jämnsmed sulan.

Och traktstöden? Finns det riktlinjer på hur höga de bör vara jämfört med sula (eller stråle)?

Själva hornet runt om ser ut som om det är i nivå med själva "vallen" som går runt hoven (har den ett namn?), är det så, eller sparar du några mm i slitmån?

Jättesnällt om ni svarar på detta! :)

Tillägg: finns det någon sida där man hittar liknande bildexempel på korrekt verkade hästar? Det finns inga på hovslagarförbundets sida, vad jag kan hitta.
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning.

*KL*

För diskussioner som rör annat än trådämnet, föreslår jag att man öppnar en ny tråd för dessa frågor i rätt forum.
Denna tråd avhandlar verkning, låt den få fortsätta med det.

Boj/moderator
 
Sv: Fysiologisk verkning.

*kl*

Hur ska en förstärkt skevhet i hoven kunna göra den balanserad?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Hästens rörelsemkanik består inte bara av själva hoven. Hela benet ska bli rätt.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Precis.
Jag tror att det skulle vara nyttigt för tråden med bilder på föl som fått skor som sitter flera cm utanför hoven- för att rätta till benställningar.

Såg senast för en vecka sen en jättestor häst som hade en bit fastsvetsad på utsidan av skon för att den annars vred "ner" sin utsida på ena bak- under rörelse- som även ingår i hästens mekanik- belastning.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

hur påverkas hovbenet av att snedbeslatas?

Varför uppkommer skruvande rörelser med benen/hoven? Och varför försvinner sånna "rörelsestörningar" om hoven verkas med markparallellt hovben?

Vad händer med ben som växer under tryck?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 077
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp