Fysiologisk verkning.

Sv: Fysiologisk verkning.

Är det ALLTID så att trakterna skall tas ner? Finns det hästar/hästraser som skall ha trakterna "kvar"? Vad säger du/ni?

/Lewina
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Hallå kära kollega.
Jag får rätta dig lite:o hästen heter Boy :D.
Och är rätt rund om magen ja.:angel:

Hästen är 12 år ,154 hög med rena New Forestgener,men misstas ofta för litet halvblod.(Eller även nordsvensk när magen och manen fått växa fritt..:rofl:)
Tack för samarbetet kollega.
Kan tillägga för läsarna att jag verkar på samma sätt.;)

Jaha,,, så den heter boy. Jag tyckte det stod boj på stamtavlan och tyckte det va slående likt (namnet) på vår moderator.

New Forest är just rasen på denna häst.Påminner om en förvuxen "raggsocka" både i höjd,"fysiologi" och vinterpäls.:bow:

Säg mig,,, vem kan förväxla denna ras med ett halvblod eller även nordsvensk.:eek:

Tack själv för samarbetet, jag förstår att du fann det bekvämt eftersom det va du som höll i kameran och jag i hovarna. *pust,pust*:o
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Du skrev att hovväggen utanför vita linjen ska vara lika tjock hela vägen runt hoven.

Vad händer om den görs tunnare i, säg, den främre halvan och tjockare längre bak? Hur påverkar det hoven och hästen?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Tack för trevliga och tydliga bilder!

Hur fungerar det där med "utflytning"?
Är det belastningen som är boven?

Hur gör du i tex. ett fall med utflutna "fullblodshovar"?
Långa tår, understuckna trakter, breda hovar som inte "vill" hålla ihop utan bär iväg även om hästen ser hyfsad ut nyskodd?

Sula?
Specialbeslag?

Har stött på en hel del olika funderingar under åren...

Hästen ifråga ser helt ok ut numera, även om man inte verkar kunna få till det riktigt så bra som jag skulle önska.

Hur mycket "törs" en hovslagare ändra på hoven och dess vinklar utan att det påverkar hästen negativt i övriga strukturer?

Ja felaktig belastning är boven i dramat.

Utflutna "fullblodshovar" har jag sett men inte tagit del av efter redan tidigare visad verkning/skoning. Uppvisar hoven obalans och återkommande utflytningar så är det ett tecken på en secundär felaktig belastning och den remiteras direkt till klinik för grundlig undersökning.

Återgå till startinlägget och studera bilderna,noga !!

Hästens hovform avslöjar hela hästens belastning och avlastning. Där har du hemligheten för hur fysiologisk skoning/verkning ska utföras och den information vi yrkesutövare är skyldiga att delge ägaren i rent informativt syfte.

Sula,sjukbeslag är mkt ovanligt i min värd, kanske 10 % av mina kunder är i behov av det ena eller det andra och i så fall enbart under en kort rehabeliterings intervall.

Jag har hela tiden en klingande mening från min mentor så fort jag utför ett arbete och jag delar gärna med mig av dessa kloka ord.

Citat: Make it simple.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Kan ni inte klona er och sprida er lite över landet? ;)

Det är ju precis det jag, vdb och Lilla Skutt gör genom internet.

Alla kan ta del av våran erfarenhet,kunskap utifrån traditionell lärdom samt dagens forsknings grundade utveckling.

Vårt mål här är att ni ska få större kunskap och mer erfarenhet,,,

Vi kan inte påverka varje enskild hovis utövande om det faller "utanför ramen" Er egen kunskap kan bara påverka varje enskild hovvårdare/hovis utförande genom större kunskap.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Är det ALLTID så att trakterna skall tas ner? Finns det hästar/hästraser som skall ha trakterna "kvar"? Vad säger du/ni?

/Lewina

Självklar är regeln inte att trakten alltid ska sänkas utan det beror helt på individens fysiologiska förutsättningar/tidigare trauma och framför allt den enskilda individens benaxel

Det gäller som sagt att återskapa en naturlig rak benaxel för den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Du skrev att hovväggen utanför vita linjen ska vara lika tjock hela vägen runt hoven.

Vad händer om den görs tunnare i, säg, den främre halvan och tjockare längre bak? Hur påverkar det hoven och hästen?

Det beror helt på strålens possition mot trakterna och den enskilda individens fysiologiska benställning. En försvagad struktur i hornkapseln leder ofelbart till en förskörning och avlastning i det överbelastade området.
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning.

Alla kan ta del av våran erfarenhet,kunskap utifrån traditionell lärdom samt dagens forsknings grundade utveckling.

Vårt mål här är att ni ska få större kunskap och mer erfarenhet,,,
.


Det krävs bara ett öppet sinne och inte att man redan från början bestämt sig för att vi har fel...vilket några verkar ha gjort.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag ville bara berömma för en i mitt tycke mkt bra verkning av hästen!:bow: Roligt att ni delar med er! Det skulle också vara värdefullt att se fler hovar med väl beskrivna problem (typ inåtroterad kota etc), lösningar och slutresultat samt vad som i framtiden behöver hållas koll på verkningsmässigt (alla problem löses sällan på en verkning).
Ser fram emot en fortsättning!
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag tycker också att denna verkning ser väldigt fin ut.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

De flesta som är mot barfotametoderna är det mest pga denna hallelujaattityd som brukar komma från barfotahållet!

Jo, det är jobbigt med folk som inte har ett öppet sinne. Det är väl det jag retar upp mig på. Har sagt det tusen ggr- barfotagående hästar är väl jättebra, så länge hästne mår bra. Enough said.

Coari- trevlig tråd och bra bilder! Det ser jättefint ut. Så lärde jag mig i skolan att det skulle se ut, och så verkar min hovis... tyvärr gör inte alla det. Men man får sålla lite :angel:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag tycker också att denna verkning ser väldigt fin ut.


:eek: Det va inte illa att få beröm från det hållet på en vanligt sketen traditionell verkning.:p

Så då kanske äntligen myten om hur dåliga vi utbildade hovisar är på att verka hovar i fysiologisk balans kan dö ut.

Denna utförda verkning är helt i linje med vad som lärs ut på skolorna, om sedan våra medlemmar i verkligheten inte utför verkningen på det sätt som lärs ut kan vi tyvärr inte göra mkt åt så vida det inte kommer till vår kännedom.

Ni däremot ser ju resultatet när hovisen verkar Era hästar, är det väldigt stora avvikelser så påpeka det och vilka avvikelserna är så kommer hovis förstå att det inte lönar sig att stå där och fuska.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

:
Ni däremot ser ju resultatet när hovisen verkar Era hästar, är det väldigt stora avvikelser så påpeka det och vilka avvikelserna är så kommer hovis förstå att det inte lönar sig att stå där och fuska.

Jag blev jätteglad när jag såg den här tråden och jag tycker att alla som är medvetna om att era hovisar "fuskar" att skriva ut bilderna på den här verkningen, plasta in och häng dom i stallet nästa gång hovslagaren kommer. Fråga sen varför de inte verkar så hovarna mer liknar dessa bilder. Det kan ju finnas en orsak, men grunden är precis så som dessa bilder beskriver enligt min mening.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

På din sista fråga så är mitt svar att om en häst har endast hög innertrakt på v.f. så har den garanterat en överbelastning i det benet och då på den hovens ytter trakt. Det man ser här är det fysioligiska secundära belastnings förhållandet och den primära skadad sitter i 9 fall av 10 diagonalt bak, d.v.s. i h.b.

Jaha där ser man! :idea:

Denna häst jag berättade om som alltid får högre trakt på h.f har faktiskt lite problem på v.b!

Detta var ju intressant - så då kanske ägaren inte ska titta sig blind på problemet med framhovens höga trakt utan i stället börja forska i vad som är fel på v.b?

Lite synd att inte hennes hovslagare upplyst om detta när hon frågat.

Han sa bara att det kan bero på att hästen haft bockhov eller tendens till det.

Han säger ingenting speciellt om att den diagonala bakhoven är mer utåt-tåad än den andra bakhoven och att den alltid slits mycket mer på insidan än utsidan och att utsidan flyter ut ganska mycket.

Ok, men jag ska tala om vad du tipsat om här så kan hon fråga lite mer ingående nästa gång. Thank You! :)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jaha där ser man! :idea:

Denna häst jag berättade om som alltid får högre trakt på h.f har faktiskt lite problem på v.b!

Detta var ju intressant - så då kanske ägaren inte ska titta sig blind på problemet med framhovens höga trakt utan i stället börja forska i vad som är fel på v.b?

Eller börja med att utreda det primära traumat i stället för att se sig blind på det synliga secundära. Är jag förvånad???? NEJ!!
 
Sv: Fysiologisk verkning.

3. Nej, titta noga på dom övriga benaxlarna och förhållande mellan ytter/inner trakt så ser du att den har före verkning samma obalans i alla fyra benaxlarna med hög innertrakt och innåt roterad kota samt svagt innåttåad. Eftersom den har exakt samma fysiologiska förutsättningar på dom övriga tre benen så tyckte vi att det va onödigt att upprepa samma text.

Jag såg det, jag SÅG DET!!! Ursäkta men jag blir bara så glad att jag faktiskt SÅG obalansen! :D

Sen ett litet knapplån ang inläggen om att denna verkning skulle vara ovanlig bland traditionella hovslagare - jag är van att se hästar verkade så här, jag strävar själv efter att verka så här och jag är ju för tusan upplärd av en icke-utbildad travhästhovslagare!!

SÅ nu undrar jag om inte alla dessa diskussioner barfota vs. traditionellt verkade hästar baseras på att man har olika kunskap om hur traditionellt verkade barfotahästar egentligen ska se ut utan man har bara sett något som är utanför ordinarie verkningsmetod och då inte gillat det, vilket man ju kan förstå, då. Inte första gången som motstridigheter baseras på olika syn på verkligheten pga olika erfarenheter.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning.

Ja det här ser verkligen inte ut som en traditionell verkning gjord av en hovslagare.
Jag har en fråga: Strålen på v.f. ser ganska ihoptryckt ut och stålen är ganska utdragen, har hästen tidigare varit skodd?

Mirja
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 077
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp