Fysiologisk verkning/skoning

coari

Trådstartare
Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning. Vi tar utår ifån v.f.
20070605077.jpg


Benets dynamiska obalans sett från utsida sidan, v.f.

20070605078.jpg


Benets dynamiska belastning och skons slitage på obelastat ben fritt hängande utan ledernas inverkan.

Hovar_2006_260.jpg


Skon är avtagen och ny kontroll görs utifrån hovens tillväxt och skon påverkan på hornkappsen.

Hovar_2006_261.jpg


Sula,stråle,hörnstöd renskärs från gammalt dött horn för att lokalisera hovbenent possition och läge i hornkappseln.

Hovar_2006_263.jpg
[/IMG]

Övervuxen bärrand verkas ner till exakt nivå med friskt sulhorn, även i traktsidodel/traktdel för att uppnå fysiologisk korrekt verkning. Tåväggen kortas av till vita linjen och vägghornet på tåsidodel,sidodel,traktsidodel,traktdel bearbetas i symetri utifrån samma anstånd från vita linjen. Vid skoning är ett lämpligt mått samma avstånd som skons sömhål har. (I detta fall är skons sömhål 8mm in i från skons yttre sida. Tyvärr lyckades detta inte riktigt eftersom hovens innre sidodels vägghorn va sprucket med det löser vi benom skons senare balans på hoven.

Hovar_2006_264-1.jpg


Skon riktas efter hoven och med tanke på hur den ska uppnå det fullständiga fysiologiska statiska/dynamiska belastningsförhållanden som understöd för den hovvägg som genom sprickbildning saknar ett naturligt korrekt understöd.

Hovar_2006_268.jpg


Skons balans mot hoven kontrolleras före den spikas dit.

Hovar_2006_269.jpg
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Det är av yttersta vikt för skons balans med hoven att avståndet mellan varje trakt del på skon är lika långt ifrån avståndet som mittstrålfåran.

Hovar_2006_272.jpg


Ännu viktigare är att skons centrerade tådel är i exakt linje med strålens lokalicering i hoven och att traktdelarna har samma avstånd ifrån mittstrålföran på strålen i strålens bakre del. I detta fall har man uppnått en sk. triangel där hoven tar upp sin belastning på tre punkter, tå innertrakt och yttertrakt helt centrerat. Precis som en hov utan sko tar upp sin styvaste belastning.

Man kan lätt kontrollera detta genom denna enkla kontroll.

Hovar_2006_278.jpg


Skon fästs med två söm och kontroll görs på statiskt belastad hov.

Hovar_2006_270.jpg


Är vi nöjda med den statiska och även dynamiska belastningen så slutförs skoningen.
Hovar_2006_279.jpg


Här har vi nu en fysiologisk skoning där benet tar upp belastningen i benets styvaste riktning med en symetrisk hovform och en så fri centrerad överrullning över själva hovleden som fysiologiskt går att uppnå.

Plättlätt,, tänk nu på att detta exempel är en helt vanlig traditionell standardskoning. Inte ngt specialskoning eller avart.

20070605080.jpg
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Du är fantastisk! Tack för att du delar med dig!!:bow:

Vilken skillnad det blev på framhovarna på sista bilden där man ser en färdig och en ej färdig skoning!

När tänker du börja resa runt i hela Sverige och sko? Du är välkommen till västkusten när du vill!

Det första man tänker när man ser skillnaden är att det ser så "bekvämt" ut för hästen med din verkning/skoning jämförelse med tidigare resultat där man verkar ha anpassat hoven efter skon.
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Nu är båda fram i statisk/dynamisk balans.
20070605086.jpg


V.B. före.
20070605079.jpg


V.B. efter.

20070605090.jpg


20070605089.jpg


Ursäkta min stavning men jag är jättetrött i skrivandets stund.
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

:bow:

jag håller med föregående. Tack för att du delar med dig.

Jag har dock ett par nyfikna frågor.

Har fått lära mig att strålen mår bra av att få "arbeta" är det nåt som ingår i fysiologisk verkning eller är det specialskoning?

Har en bok om hovvård/verkning där det bla står med under åtgärd för strålröta att man då omedelbart ska se till att strålen får arbeta OCH sätta tjärdrev.

Sen det här med hörnstöden... barfotatalibanerna vill ju ha dem jämns med sulan. Många hästar har ju böjda/svängda/tjocka (vet inte hur jag ska förklara det) efter verkningg, som liksom veckar sig emot strålen. Hur ser du på det, och tillhör det fysiologisk verkning att det ska se ut så?
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Har fått lära mig att strålen mår bra av att få "arbeta" är det nåt som ingår i fysiologisk verkning eller är det specialskoning?


Naturligtvis igår det i fysiologisk verkning att strålen ska "arbeta" därmed inte sagt att strålen ska ta upp den primära belastningen som ofta misstolkas.

Strålen är som bekant ett sk mjukt hornstruktur och vägghornet/sulan av en mer bärande struktur. Kort sagt, den primära belastningen ska tas upp över hornets bärande strukturer, den secundära belastningen OCH stötupptaget sker genom hovens mjukdelar. I begreppet mjukdelar ingår stråle,elastiska putan, hovbrosket,hovens senapparatur, kronbenet och kronledens infästningar och inte minst kotans stödjeapparatur. Går vi högre upp så startar redan hästens belastnings förhållande i individens bogparti, bogen är som bekant den enda skelletdel som inte är förankrad i resterande skellett.. Det finns en poäng med det.

Avgörande faktorer för strålens sk arbete är förhållande mellan traktdel/stråle, verkning,beslag,skärpningsmedel, underlag,hastighet,bruk och yttre övrig påverkan.

Glöm inte heller att stålen belastas av kraften från underlaget men ännu mera från den motkraft som benet utsätts för genom hästens motriktade kraft ner genom benaxeln. Ju högre trakt och ju mindre stimulerad stråle, ju mera kommer hovbent i belastningsfasen att uppvisa ett negativt tryck i hornkapseln. Med andra ord,, ju hårdare underlaget är och ju större icke fysiologiska förhållande mellan stråle och trakt i förhållande till bruk,gångart,hastighet och exteriör, ju större påfrestningar leder det till hovens bakre senapparatur.

Vänder vi på det och har en för låg trakt i förhållande till strålens posittion och leker med samma förutsättningar så kommer det ofelbart leda till skador i främst strålben,djupa böjsenan,övre delen av gaffelbandet och hovbrosket. (sk hovbroskförbening)

Strålröta är antingen bakteriellt eller orsakat av svamp. I båda fallen är uppkomsten, icke renskuren stråle vid hovvård, eftersatt daglig hovvård, otjänlig närmiljö, eller felaktig foderstat som stör hovproduktionen.
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Här har du hittat ditt forum! Impressed.
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Tack för att vi får se bilder och läsa teorin bakom skoningen!
Det för verkligen debatten ett par steg vidare!
Har dock några detaljer jag vill få tydliggjorda:
Uttåad: vill du inte försöka korrigera framhovarna till att bli rakare / mer i balans, innan skoning?
Belastad kronrand: reagerar du inte på den belastade/ upptryckta kronranden på hovkapseln - såväl medialt som lateralt?
För mig tyder det på obalans.
Jag förvånas över att du tar upp att den "secundära belastningen OCH stötupptaget sker genom hovens mjukdelar. I begreppet mjukdelar ingår stråle,elastiska putan, hovbrosket,hovens senapparatur, kronbenet och kronledens infästningar och inte minst kotans stödjeapparatur."
Hur menar du då att belastningen fördelas? Är "hårdhorns" belastningen (hovkapsel och skelett - via leder) överodnad ovanstående påstående?
Dessutom förvirrar du mig ytterligare med att "avgörande faktorer för strålens sk arbete är förhållande mellan traktdel/stråle, verkning,beslag,skärpningsmedel, underlag,hastighet,bruk och yttre övrig påverkan."
Hur menar du att strålens "sk" arbete är påverkat av förhållandet mellan traktdel/stråle, verkning,beslag,skärpningsmedel, underlag,hastighet,bruk och yttre övrig påverkan.? -Har inte strålens arbete inte någon betydelse? Vilka parametrar använder du i förhållandet mellan srtråle/ traktdel? Bredd, höjd, längd, mm., farenheit?

Tycker verkligen om det seriösa anslaget i denna tråd!
-Låt oss räta ut de tidigare frågetecknen!
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Vansinnigt intressant! Jag får massor av frågor i huvudet angående belastning och följder av detta i hästens kropp och så vidare. Många hästar har någon liten skevhet.

Denna häst till exempel, hur har den påverkats av sin benställning skulle du säga? Har andra ben/hovar också belastats skevt på grund av detta?

Hur blir det med din skoning, nu, kommer den genom sin benställning att återgå till att belasta (inner?) mer? Eller kan man så att säga motverka denna skevhet genom hela skoperioden, även när hoven växer ut?


Går vi högre upp så startar redan hästens belastnings förhållande i individens bogparti, bogen är som bekant den enda skelletdel som inte är förankrad i resterande skellett.. Det finns en poäng med det.

(åh, jag klarade att citera! - ett framsteg!)

Betyder det att hela bogen påverkas, och hur i så fall? Jag har sett ett exempel på en häst som hade mycket större bogblad, eller kanske rättare sagt att bogbladet såg ut att liksom stå ut mera på ena sidan vid manken. Den hästen har en skevhet bak såvitt jag har förstått det, samt på samma framben som bogbladet ser större ut. Naturligtvis förstår jag att du inte kan svara via nätet om sånt, men det är lite intressant för ägaren som försöker och försöker med behandlingar, men bland annat intermittent hälta fram återkommer ständigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Nu jobbar C. så jag skriver som jag har fattat det:cool:

Hoven inte är en hård klump, utan har mjukdelar som expanderar vid tryck.

Hästens egen vikt gentemot underlag som ej sviktar- gör att strålen trycks ner - den sekundära belastningen. Om man tittar på en hov där strålen inte sticker upp ovanför skon- som sig bör- blir det ändå avtryck av den om du rider på ett hårt underlag med lite sand ovanpå. Den får kontakt.
Ju högre hastighet=mer belastning på hela övriga kusen.
Strålen ingår ju sen i hela övriga stötdämparmekanismen- elastiska putan mm.

Prova att lägga lite mjöl på asfalt så ser du sen en vit stråle.
Jag har en mkt tung häst med plattfotstendens. Där kan man tydligt se hur strålen trycks ner o får kontakt.

Tycker att man kan hårddra det o jämföra med en bils fjädring:angel: Den har övre o nedre fästen, men i hästens fall många fler sektioner.
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Har dock några detaljer jag vill få tydliggjorda:
Uttåad: vill du inte försöka korrigera framhovarna till att bli rakare / mer i balans, innan skoning?
Belastad kronrand: reagerar du inte på den belastade/ upptryckta kronranden på hovkapseln - såväl medialt som lateralt?
För mig tyder det på obalans.

-Låt oss räta ut de tidigare frågetecknen!


Vad jag kanske redan i första meningen borde skrivit är att detta va första gången jag skodde denna häst, jag är ingen trollkarl.

Jag måste utgå ifrån individens fysiologiska förutsättningar och tittar du noga på bilden fram före skoning så ser du den statiska obalansen. Individens benaxel är svagt uttåt roterad, trots det så är den innåt tåad i hoven??? Här har vi den största bidragande orsaken till att den är ur balans statiskt och dynamiskt. Om det beror på att den tidigare skoddes med lägre utsidor eller om den genom sin tillväxt under skoperioden växer så kunde jag omöjligt veta innan jag nästa gång skodde om det.

Det enda man med säkerhet kan se är att detta har skett under en längre tid, därav din korrekta obervation i kronrandes mediala och laterala sida. Själv reagerade jag även på obalansen i ballarna och ballförskjutningarna.

Alltså individens fysiologiska förutsättningar är, svagt uttåt roterad benaxel ända i från bogen (vilket inte syns så tydligt) men väl synligt från carpus (framknät) och ner benom resterande benaxel ända mer till hovleden. Där helt plötsligt viker sig hoven innåt och uppvisar en innåt tåad individ. Nä Nä en fysiologisk rak benaxel ska även återspegla sig i hoven, alltså denna individ ska vara svagt uttåad. Alla hästar är för övrigt bak svagt uttåade och det beror på hasens nedre glidleds infärsning i skenbenet, den infästningen är svagt uttåt roterad.
Det finns t.o.m. forkning som styrker att om man försöker sko en häst bak med rak eller innåt tåad hovform så kommer detta på sikt leda till förslitnings skador hasens mediala mellersta led. Men andra ord, det går som hovis att sko fram spatt.

Nå väl, just detta exempel skodde jag om fyra gånger och den va vid varje omskonings tillfälle i samma fysiologiska balans innan skoning som efter,, kronranden började uppvisa symetri, även ballarna och ballförskjutningarna.

Jag beslöt mig för att dokumentera om den vid nästa skoning men tyvärr blev det aldrig så eftersom den såldes utomlans två veckor tidigare.

Det övriga du undrar över vill jag tacka Axel för sitt eminenta svar, (Axel jag är imponerad) men för att nu föra just den delen vidare trots att det igentligen inte har med tråden att göra så måste du själv förklara ditt synsett på saken.

-Sedan kan vi reda ut dom tidigare frågetecknen!
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Betyder det att hela bogen påverkas, och hur i så fall? Jag har sett ett exempel på en häst som hade mycket större bogblad, eller kanske rättare sagt att bogbladet såg ut att liksom stå ut mera på ena sidan vid manken. Den hästen har en skevhet bak såvitt jag har förstått det, samt på samma framben som bogbladet ser större ut. Naturligtvis förstår jag att du inte kan svara via nätet om sånt, men det är lite intressant för ägaren som försöker och försöker med behandlingar, men bland annat intermittent hälta fram återkommer ständigt.

Jag gissar, den återkommande hältan fram är större i det frambenet med det sk utstående bogladet, det bakbenet som är skeft är det diagonala bakbenet sett mot frambenet med det sk utstående bogbladet. (ex. v.b. är skeft och höger fram har ett mera utstående bogblad och mera hältproblem)

Är det så??
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Det är en god väns häst så att jag är inte helt hundra, men som jag hört det:
Enligt uppfödaren född med bakbenen först och i samband med den svåra fölningen troligen fått en skada höger sida korset där den varit skev, vilket återkommit trots behandlingar. Det här fick ägaren veta nyligen.

Bogbladet som ser ut att vara lite utåtvridet (en aning) är diagonalt, ja! Den belastar som det ser ut utsidan mer? Jag vet inte om deras hovis försökt rätta till men det kan jag fråga. Den har promenadridits och tränats i dressyr, inte hårt arbete, snarast promenadhäst, men alltid varit mer än normalt skev och svår i ena sidan. Nu sista åren många Et behandlingar, samt "återfall" och denna återkommande hälta på det framben som verkar "vridet". Det är inte så mycket att man omedelbart ser det om man inte tittar noga på hästen från alla håll.
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Den har promenadridits och tränats i dressyr, inte hårt arbete, snarast promenadhäst, men alltid varit mer än normalt skev och svår i ena sidan.


Svårare att rida på böjt spår i vänstervarv, svårare för höger galopp.??
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Ja precis så har jag uppfattat det, vi rider inte samtidigt, jag ser dom sällan, men ja jag är säker på att det är så det är!!
Jag tror att hon sa att den gärna vill åt vänster och hänger på högertygeln ganska hårt, jag vet att hon dumt nog råddes av en tränare att rida på graman på grund av det här, men då blev hästen sämre, efter en tid. Den såg bättre musklad ut, MEN hältan och känningar i bakkärra/rygg kom med jämna mellanrum.

Jag har avrått från gramanen och nu används den inte Ja just nu tror jag inte att hon rider alls, utan har gett vintervila eftersom den var så knackig runt jul.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Jag tackar och bockar för att du tar dig tid att utbilda mig/oss som har kunskapsluckor. Bilderna och förklaringarna gav mig tankar om min egen kuse som dras med hovsprickor i en framhov.
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Ja jag bockar och bugar jag också!:bow:
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Har haft lite svårt att hänga med dit proffesor terminolgi men med dessa bilder har det hjälp mig att förstå lite bättre.
Bra skorning, en frågar:
Värför har du skort hästen kort i träkten? har den en tendens att trampa av sig skorn?
Az
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Värför har du skort hästen kort i träkten? har den en tendens att trampa av sig skorn?
Az


Större utlägg och även ökat understöd i trakterna hade varit önskvärt, men en häst som sätter under sig så mkt som denna häst gjorde (övertramp 25 cm med bakhovarna framför framhovarnas nedtramp) så fegade jag helt enkelt ur från min första tanke.

Jag resonerade helt enkelt att det är bättre att vid första skoningen försöka få alla skor att sitta kvar under en hel skoperiod för att vid omskoning se hur den belastat sig än att få antal tappskor som vid omskoning inte kan ge en rättvis bild.
 
Sv: Fysiologisk verkning/skoning

Jag har avrått från gramanen och nu används den inte Ja just nu tror jag inte att hon rider alls, utan har gett vintervila eftersom den var så knackig runt jul.

Graman på en sådan individ med en kronisk skada sedan födseln är ju rent vansinnigt att rekomendera.

Det primär felet (grundfelet) befinner sig helt klart i det skeva bakbenet h.b. och ger en secundärd (påföljande) överbelastning i det diagonala frambenet. Här har du ocå förklaringen till den sk utpekande bogen som förmodligen även är uppskjuten (högre upp mot manken).

Din vän och denna individ har helt klar problem,, mkt stora problem och min enda rekomendation är att den tas in för en extremt noggran undersökning av h.b. länd,kors,bäcken och skank. Tyvärr låter inte detta hoppfullt och vila kommer aldrig enbart få den frisk. Heller ingen typ av skoning även om jag har några tankar som är helt vansinniga.
 

Liknande trådar

Hästvård Som jag nämde i en annan tråd så lovade jag att återkomma i en ny tråd om fysiologisk skoning med E.L. Bakgrunden är en en (har jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
18 267
Senast: grimman
·
Hästvård Statisk obalans fram före verkning. Statisk obalans v.f. före verkning, inåt roterad kota,svagt inåttåad. Obalans i hoven v.f...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 940
Hästvård Jag skulle vilja ha teorierna förklarat för mig angående korrigeringar/fysiologiskt korrekta verkningar och effekter av felaktig...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp