Bukefalos 28 år!

Gå långsamt eller bära sig?

A

aker

Behöver hjälp med rätt känsla. Tycker det är svårt att veta om min häst bär sig rätt eller bara går långsamt när jag försöker "samla" ihop honom. Försöker rida honom framåt nedåt i öppna för att sen succesivt höja honom fram med kontakt i munnen via tyglen och fortsätta med öppnor för att sedan rida rakt böjd. Försöker därefter att trava när han känns bärig. Men det är SVÅRT !!! Blir osäker på om det är rätt. Fick lära mig att göra så här på kurs som jag var på i helgen. Hästen känns mera mjuk och gungig och jag är noga med att kunna länga ut honom framåt nedåt med jämna mellanrum. (Svårt att förklara...) Någon som har bra tips?
Aker
 
Är ingen expert på AR men att samla mer genom att joxa med tygeln eller höja handen är inte att rekommendera inom ngn ridgren. Samlingen kommer genom mer drivning så att hästen får med sej rumpan, sedan får du se till att halvhalterna går igenom så att kraften inte försinner i väg framåt. Halvhalterna bör ske genom så mkt sits och så lite inverkan i tygeln somo möjligt. Nu påstår jag inte att detta är lätt, men om du vill få en korrekt samling så är det rätt väg att gå.
 
Lite tillägg ...att han går långsamt är nog inget problem i sej, så länge han är lyhörd och tänker framåt. Jag tycker att jag känner skillnad på när min häst bara segar sej eller när hon verkligen jobbar rätt, då går hon vissrligen ganska långsamt , men det känns om hon blir bredare på sidorna, och hon blir lättare att forma med skänklarna, det känns om om jag sitter mer mitt på hästen och kan hålla om henne mellan skänklarna på ett annat sätt, hon blir också mer lösgjord i nacken och sänker sej nedåt framåt och tygeln blir längre-inte kortare. Tänk också på att det kan ta tid innnan han verklegn klarar att bära sej korrekt och verkligen lyfter upp sej själv genom att bära vikt på bakdelen, innna det händer så måste han bygga upp överlinjen. Sedan har det ju också med exteriör att göra vissa hästar har en högre resning än andra när de är samlade.
 
min häst kan gå lång och låg med lätt kontakt och det jag fick lära mig var att om jag kan "höja" honom framåt uppåt och sedan länga ut honom framåt nedåt med denna lätta kontakt då har han ryggen med sig...... det är finlir på högsta nivå (för mig iallafall) för det handlar om microkänsla....men hästen gick iallafall med svikt och gungig steg i ca 3/4 volt igår !!!! Och jag var helt salig ända tills jag började fundera på om det verkligen var så HÄR det skulle kännas :confused: Har också alltid fått lära mig att ett uppresande tygeltag bara är tillfälligt....fast här skulle jag utifrån det sedan länga ut framåt nedåt under samma lätta kontakt. Dessutom skulle jag rida långsamt och då blir jag osäker....bar han sig eller gick han bara långsamt... :confused: (givetvis har jag drivning också....)

Aker
PS ja jag tycker att han tänker framåt faktiskt..jo det gör han fast samtidigt liksom väntar lite på mig...hm svårt att förklara DS
 
Jag tycker inte uppresande tygeltag är bra. När hästen är redo så kommer den automatisk höja hals och huvud i o m att du kortar tygeln. Gör den inte det så har du lite mer grundarbete (framåt/nedåt sökning) att träna på.

Känn efter vad som händer när du vill korta tygeln. Följer hästen med och samlar sig så är du på rätt väg. Arbetar den emot tygeln så har du antagligen inte bakkärran med och då är det bara att fortsätta med öppna och sluta och kanske ställa lite högre krav där. Det är ofta lättare att "trixa" med tygeltag och eftergifter i öppnan för då påverkar du ett bakben i taget och då blir hästen inte lika stark.

När sökningen framåt/nedåt fungerar rakt fram så kan det, enligt mig, vara idé att få fram samma känsla i öppna och sluta. Det är verkligt lösgörande och därigenom samlande.

mvh Jessica
 
"Känn efter vad som händer när du vill korta tygeln. Följer hästen med och samlar sig så är du på rätt väg. Arbetar den emot tygeln så har du antagligen inte bakkärran med och då är det bara att fortsätta med öppna och sluta och kanske ställa lite högre krav där."

Om jag försöker korta tyglen bara rakt av då vill han gå emot men om jag böjer lite, rider lite öppna då svarar han mjukt men det tar kanske en liten stund innan dess och han orkar inga långa stunder. Brukar tänka att om han hänger i bettet då tappade han baken... :confused: Rätt tänkt???
Aker
 
Ja, jag tycker att det låter rätt. Det är ju du som känner din häst bäst så det är egentligen bara du som vet om du kräver på rätt nivå för din häst.

Det är mycket svårare för både häst och ryttare att rida rakt fram för då måste båda bakbenen på hästen var "(färdig)skolade". Gör man samma övning i öppna så kan man koncentrera sig på ett bakben i taget, så fortsätt med det tills det känns bra.

mvh Jessica
 
Höj hästen fram (eller sänk bak rättare sagt) genom öppna och sluta. Då får du upp hästen ur framåt-nedåt. Hur lågt med huvudet går hästen? Utan att utföra några samlande rörelser skulle då jag inte höja huvudet med bara tygeln.

Det du har i handen är det hästen skjuter bakåt med bakbenen (inte bär sig). Så rätt tänkt!
 
Han går i ungefär en "normal" framåt nedåt form i vänster varv och vill gärna "dyka" lite i höger. Är svag i höger bak. Får oftare ett häng i bettet i höger varv och då tolkar jag det som att han tappade bärigheten bak. Vänster går betydligt bättre och där kan han få riktigt bra svikt i baken emellanåt.
Igår provade jag att rida honom omväxlande framåt/nedåt och framåt/uppåt under tempoväxlingar. Han söker sig fint framåt/nedåt tycker jag under lätt kontakt med tyglen. Han orkar inte så länge och jag tycker att det är ganska svårt..... :crazy:
För mig känns det som vanliga halvhalter fast med en stark fokusering på hästens förmåga att söka nedåt/framåt med "gummibandskänsla" i tyglen och att han känns mera stabil på nåt sätt. Det är svårt att förklara i ord....
Någon som har bättre ord på "rätt känsla"????
Aker
 
Testa om framåtbjudningen finns där. Om det är äkta samling är hästen beredd att balanserat gå fram - eller vartsom helst./T_B
 
Varför öva lång och låg i öppnan just? Personligen skulle jag välja att rida lång/låg i andra moment som tex på volt istället för öppnan. Skolorna är ju till för att sänka/höja men visst, teoretiskt sett så ska du ju kunna rida skolorna i vilken form som helst, men jag tycker det är dumt att använda rörelsen åt "motsatt" håll om du förstår vad jag menar...

Förövrigt så tror jag att du är helt rätt på det... Det låter iallafall så... Skilj bara på om du är ute efter att rida en "stor, luftig trav" eller om du är ute efter att "samla upp" hästen.

För att få fram den "stora" traven så är det 1000ggr lättare att få fram den ur den riktigt långsamma traven. Kontakten med handen skall hela tiden vara mkt lätt och lättast är att börja med att bara sänka tempot.
Små förhållningar och stilla sits som inte driver. Vänta tills ni är i gränslandet mellan skritt och trav. (Det känns "slött")
Ligg och "jogga" där ett tag.
Förvånandsvärt snabbt kommer hästen att hitta balansen och då kan du börja driva lite, lite grann igen.
Ganska så snabbt kommer gunget i steget och du kan driva på lite till och hästen kommer att "dansa".

Tappar ni känslan så gå tillbaka till den riktigt långsamma traven igen utan drivning. Ligg kvar där tills balansen och lättheten kommer, då ökar du drivningen igen.

När man behärskar det till fullo så kan man rida in en jättestor, flott trav ur detta. MEN detta är inget som "samlar upp" hästen. Det går att rida i en låg form också. Att tänka på också är att det i början kan bli lite mer "häst i handen". Men det är ingen fara...! Samma fina lätthet som du hade i handen innan kommer att komma tillbaks när hästen blir lite starkare. Den får däremot inte börja hänga i handen och stödja sig, för då är det fel... men lite mer i handen blir det i början.

Vill du däremot öva på att "höja/samla upp" hästen så är det bättre att rida mkt skolor. I traven så rider du med MGA riktiga halvhalter som verkligen går igenom. Samla med sitsen och räta på dig. Var noga så att inte ditt bäcken driver framåt. Samla inte ihop för långa stunder och rid friskare framåt efteråt.

Att rida med en hög hand är inte farligt så länge du inte sitter och reser hästen med handen, för det gör ändå ingen nytta.
 
Hej! Vad bra du utrycker dig !! Precis så "känner" jag och försöker tänka ! Tycker att det känns "slött" och att hästen knappt går fram men kan ur detta slöa rida fram en väldigt gungig och balanserad avspänd trav. Inte så långa sträckor men ändå, det känns rätt. Men det är ett finlir för det är lätt att "tappa" hästen i den funna balansen känns det som. Sen har man ju åratal av "du får inte tappa framåtbjudningen..." med sig i bakhuvudet och blir rädd för att det går för sakta... :crazy: Jag ska prova som du tipsar, verkar vettigt. Tack!
Mvh Aker
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 029
Senast: Juli0a
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 970
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp