Bukefalos 28 år!

Gå och rösta i kyrkovalet!

Kollade röstlokalerna eftersom jag fortfarande är skriven i Stockholm finns det inga förtryckta valsedlar. Får väl kolla upp vilka som kandiderar för partiet jag tänker rösta på.

Edit: Äsch, röst/vallokalen ligger en bra bit från där jag bor. :down:

Edit 2: Ah glömt att jag inte behöver personrösta. Bra.
 
Jag tycker det är lite märkligt att politiska partier kandiderar. Men samtidigt skulle det kanske vara svårare för folk att ha koll och få reda på vad de olika kandidaterna vill om det inte var det.

Varför är det märkligt, egentligen? Kyrkan skulle kunna välja att bli som vilken förening som helst. Nu är kyrkan större än så, och väljer att fortsätta vara det. De väljer dessutom att fortsätta vara en kristen kyrka.
Imo känns kyrkan som en mossig struktur, och det tror inte jag fixas av kyrkofrälsta.
 
Varför är det märkligt, egentligen? Kyrkan skulle kunna välja att bli som vilken förening som helst. Nu är kyrkan större än så, och väljer att fortsätta vara det. De väljer dessutom att fortsätta vara en kristen kyrka.
Imo känns kyrkan som en mossig struktur, och det tror inte jag fixas av kyrkofrälsta.
Vad har politik med religion att göra dvs jag förstår faktiskt egentligen inte varför det är politiska partier. I andra föreningar kandiderar man inte utifrån politiskt parti.
 
Har gått ur svenska kyrkan, men gick in på sidan för att kolla vad man kan rösta på. SD hade överlägset flest kandidater (utom då borgerliga alternativet som hade några fler), dom delade även ut sin tidning här om dagen, där man uppmanades att rösta. Sossarna hade ungefär hälften, vänstern bara en handfull och samma gäller andra partier. Blev väldigt förvånad över att man hade partier uppdelade hela vägen in i kyrkan. Nu är och har ifs kyrkan alltid styrt folks sätt att leva, men idag borde det kanske inte vara lika tydligt? Ångrar inte att jag lämnat kyrkan.
 
Vad har politik med religion att göra dvs jag förstår faktiskt egentligen inte varför det är politiska partier. I andra föreningar kandiderar man inte utifrån politiskt parti.

Andra föreningar är heller inte skattefinansierade i närheten av på samma sätt.
Politik har inte med religion att göra, nej jag håller med, men jag tycker att religionen heller inte får styra fritt. Religion (alla) är bland annat ett maktmedel, som jag tycker borde bli fråntagen sin makt. Kyrkan finns för att sprida kärlek, inte för att konvertera personer, inte för att förtrycka kvinnor, inte för att hata ickebinära, etc etc.
 
Jag hade inte alls någon tanke om att rösta tills jag läste på aftonbladet om just detta och fick snabbt ställa mig om. Funderar just nu på att rösta på Öppen Kyrka. Antingen dem eller POSK.
 
Är förbannad på mig själv att jag inte kollade upp tiderna för vallokalen bättre. Trodde aldrig att den bara skulle vara öppen från 13-15 på valdagen. Poströstning hade varit det naturliga men det glömde jag tills det var för sent.
 
Ska rösta idag. Här finns ingen från SD med på listan då vi röstar på namn och inga partier . Om man nu ska uppmana folk att stänga ute SD så bör man nog titta på ett annat parti som får SDS företrädare att likna lekisledare
 
Man pratAr om att folk inte bryr sig om valet.
Men - nu har jag googlat en hel del senaste dagarna för att få info om de som kandiderar i mitt område/ de partierna/ grupperna.
Och det var svårt att få ordentlig info om alla. Inte konstigt då att folk inte orkar bry sig om att rösta

Jag håller verkligen med! Hittar väldigt lite information och speciellt omöjligt verkar det vara att hitta de som ska bestämma här i församlingen. Det borde framgå betydligt bättre vad partierna står för oavsett om det är stora partier eller små.
 
Själv är jag irriterad. Hade lagt röstkortet på byrån i hallen för att lätt hitta det.
Men nu ligger det inte där.
Men det verkar funka ändå om man går till stället där man ska rösta
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp