Gå på lunch

Det skulle ju ha kunnat vara så att du faktiskt aldrig vänt på visitkortet och sett texten.... och kastat visitkortet oläst.....
Då behöver du inte svara.....
Det hade kunnat hänt och då hade jag ju inte svarat eftersom jag då aldrig hade sett baksidan
 
Nej det skulle jag aldrig känna bara för att man får ett förfrågan på ett litet kort.
Och om det hände hela tiden, på vårdcentralen, på restaurang, på barnens skola, du skulle aldrig tröttna på den konstanta objektifieringen från människor som är där i en yrkesroll?

Jag tror ärligt talat att om man har varit med om detta några gånger så är man betydligt mindre road av det än om det kanske händer första gången, vilket det låter som att det gjort här. Om det skulle bli allmänt accepterat och vanligt för människor att ragga till höger och vänster i sin yrkesroll så låter det för mig som ett absolut mardrömsscenario faktiskt. Det räcker gott med att folk kan göra det på sin fritid, någonstans kan man väl få vara fredad från den sortens uppmärksamhet.
 
Vi är såklart olika personer allihopa, men i en yrkesroll måste det väl ändå vara ganska allmänt betingat att man inte flirtar/raggar? Och tvärtom förstås - man flirtar/raggar inte på folk som kund heller.
Flirta är en sak, ragga en annan. Jag har blivit beskylld för att flirta när jag bara varit trevlig men ser inget fel i det.
 
Och om det hände hela tiden, på vårdcentralen, på restaurang, på barnens skola, du skulle aldrig tröttna på den konstanta objektifieringen?

Jag tror ärligt talat att om man har varit med om detta några gånger så är man betydligt mindre road av det än om det kanske händer första gången, vilket det låter som att det gjort här. Om det skulle bli allmänt accepterat och vanligt för människor att ragga till höger och vänster i sin yrkesroll så låter det för mig som ett absolut mardrömsscenario faktiskt. Det räcker gott med att folk kan göra det på sin fritid, någonstans kan man väl få vara fredad från den sortens uppmärksamhet.
Det blir väl lite samma sak som med typ tiggarbrev o dylikt. Man tröttnar.

Sen kan man ju inte förbjuda känslor eller inviter på en arbetsplats. Var o en får ju ta sitt ansvar och går det överstyr så får man ju såklart utreda och årgärda.
 
Jag tycker det är viktigt att vi fortsätter diskutera vad som är okej och inte i olika siituationer, och ibland att man markerar när det går för långt. Hur ska folk annars veta att det de gjort är fel/kan anses stötande eller obehagligt?

Diskuterar saken gör jag ju på dylika forum som detta, samt med mina vänner. Markera tycker jag definitivt är viktigt när det gäller barn och ungdomar men att fostra andra vuxna människor lägger jag ingen energi på, jag ignorerar beteenden jag ogillar men som inte gör mig heligt förbannad (och detta scenario hade hamnat i ignore-facket).
 
Det blir väl lite samma sak som med typ tiggarbrev o dylikt. Man tröttnar.

Sen kan man ju inte förbjuda känslor eller inviter på en arbetsplats. Var o en får ju ta sitt ansvar och går det överstyr så får man ju såklart utreda och årgärda.
Inte förbjuda känslor, men ett företag kan absolut ha en policy av proffessionellt bemötande. På vissa arbetsplatser (i vård och läraryrken till exempel) är det extra viktigt.
 
Jag hade känt mig smickrad, tagit hem lappen och visat sambon sen inte gjort mer åt saken. Kanske skickat "Tack för erbjudandet men jag är inte intresserad" Om sambon tyckt att det var ok, annars bara struntat i det.
Men jag hade inte gått på en lunch med killen i fråga så länge jag har sambon. :)
 
Diskuterar saken gör jag ju på dylika forum som detta, samt med mina vänner. Markera tycker jag definitivt är viktigt när det gäller barn och ungdomar men att fostra andra vuxna människor lägger jag ingen energi på, jag ignorerar beteenden jag ogillar men som inte gör mig heligt förbannad (och detta scenario hade hamnat i ignore-facket).
De flesta hade nog slängt kortet kan jag tänka mig, men det betyder inte att det var okej av personen på verstaden att ta kontakt på det viset. Att inte besvara kontakten är väl också en typ av markering.
 
Inte förbjuda känslor, men ett företag kan absolut ha en policy av proffessionellt bemötande. På vissa arbetsplatser (i vård och läraryrken till exempel) är det extra viktigt.
Ändå så råkar dom träffas och kanske bli ihop med tiden i vissa fall. Då har ju policyn misslyckas
 
De flesta hade nog slängt kortet kan jag tänka mig, men det betyder inte att det var okej av personen på verstaden att ta kontakt på det viset. Att inte besvara kontakten är väl också en typ av markering.

Jag kan tänka tanken att det är olämpligt ut ett arbetsgivarperspektiv, i vissa yrken värre än andra, men jag tänker inte att det är ett stort samhällsproblem att folk stöter på andra i sin yrkesroll.. De flesta är i sina yrkesroller ganska stor del av sin vakna tid, och saker händer. Möjligen så är jag ovanligt svårkränkt.
 
Ändå så råkar dom träffas och kanske bli ihop med tiden i vissa fall. Då har ju policyn misslyckas
Betyder det att policyn inte ska finnas? Tycker du att lärare ska ha fritt fram att ragga på sina elever, läkare på sina patienter?

Det har hänt att jag inlett något med någon jag träffat via hens yrkesroll och det var väl inte helt smart med tanke på att det sedan inte gick att gå tillbaka till den professionella relationen när jag kanske objektivt sett hade behövt det. Sådan policy finns trots allt av en anledning.
 
Jag kan tänka tanken att det är olämpligt ut ett arbetsgivarperspektiv, i vissa yrken värre än andra, men jag tänker inte att det är ett stort samhällsproblem att folk stöter på andra i sin yrkesroll.. De flesta är i sina yrkesroller ganska stor del av sin vakna tid, och saker händer. Möjligen så är jag ovanligt svårkränkt.
Det beror förstås både på yrkesroll och individ. Det finns ett Jätteproblem med att personer (särskilt kvinnor) blir raggade på/flirtade med/antastade/etc etc ständigt och jämt inom serviceyrken bara för att de gör sitt jobb, ler och är trevliga i sitt kundbemötande. Jag tycker också det finns ett stort problemområde i just sådana situationer som TS beskriver; när någon som kvinna besöker en mansdominerad arbetsplats.
Du som individ blir kanske inte kränkt, men problemet finns ändå.
 
Betyder det att policyn inte ska finnas? Tycker du att lärare ska ha fritt fram att ragga på sina elever, läkare på sina patienter?

Det har hänt att jag inlett något med någon jag träffat via hens yrkesroll och det var väl inte helt smart med tanke på att det sedan inte gick att gå tillbaka till den professionella relationen när jag kanske objektivt sett hade behövt det. Sådan policy finns trots allt av en anledning.
Som jag skrivit förut får var och en ta sitt ansvar som vuxna människor. I övrigt tror jag att arbetsgivare ser positivt på kärlek på jobbet så länge som jobbet sköts som det är tänkt och ingen klagar
 
Som jag skrivit förut får var och en ta sitt ansvar som vuxna människor. I övrigt tror jag att arbetsgivare ser positivt på kärlek på jobbet så länge som jobbet sköts som det är tänkt och ingen klagar
Det beror väl i allra högsta grad på vad man menar med "kärlek på jobbet". Om det innebär att ens anställda smugglar hemliga lappar till kunderna skulle jag inte tro att det är särskilt poppis hos arbetsgivaren.
 
Det beror väl i allra högsta grad på vad man menar med "kärlek på jobbet". Om det innebär att ens anställda smugglar hemliga lappar till kunderna skulle jag inte tro att det är särskilt poppis hos arbetsgivaren.
Varför skulle dom smuggla hemliga lappar. I mitt fall var det ett litet kort som låg på framsätet helt öppet
 
Med skrift på baksidan. Inte någonting som öppet gavs till dig eller som arbetsgivaren är medveten om (vågar jag anta).
Ingen aning om arbetsgivaren vet nått. Tänk om det är arbetsgivaren själv som lagt lilla kortet där?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 382
Senast: Gnist
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
942
Senast: cassiopeja
·
Relationer Så här är läget... För många år sedan köpte en kompis en husvagn ( avställd och obesiktigad) de hade ingen stans att ställa den (...
2
Svar
20
· Visningar
2 986
Senast: Snurrfian
·
N
Relationer Känner att jag måste få kasta av mig en och annan börda som tynger mina axlar. Jag är gift sedan 17år tillbaka och livet har väl varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 881
Senast: RubinNovak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp