Gå själv på shoppingcenter

Verkligen. Det pratas så mycket om att barn rör sig mindre och mindre och är så stillasittande osv. Helt sant! Men sen görs kopplingen till curlingföräldrar. När jag istället tror att det till större del handlar som stillasittande föräldrar som får mindre och mindre vardagsmotion.
Båda kanske?
 
Vet inte riktigt på vilket sätt de kommer in. Gissar att de beror på om de var kommunala dagmammor eller om det arrangerades privat? Jag djupdök inte i statistiken så.

Men jag var inte ute efter att argumentera om hur många som arbetade heltid eller inte egentligen. Utan som del av anledningen till att skjutsandet ökat. Jag har svårt att tro att allt annat lika så 1995 lät en förälder som tog bilen till jobbet barnet samtidigt gå, medan idag får barnet åka med i bilen?
Fanns väldigt mycket ... svart dagmamma... de lär inte vara i statistiken.
 
Vet inte riktigt på vilket sätt de kommer in. Gissar att de beror på om de var kommunala dagmammor eller om det arrangerades privat? Jag djupdök inte i statistiken så.

Men jag var inte ute efter att argumentera om hur många som arbetade heltid eller inte egentligen. Utan som del av anledningen till att skjutsandet ökat. Jag har svårt att tro att allt annat lika så 1995 lät en förälder som tog bilen till jobbet barnet samtidigt gå, medan idag får barnet åka med i bilen?
Jag skulle ju lätt ta bilen till jobbet och låter barnet cykla. Det är ju åt totalt olika håll, tar nog absolut lika lång tid för mig att köra fram och tillbaka som det tar honom att cykla dit. (även om jag dock om jag åker bil åker en timma tidigare än barnet går men)
 
6 åringar gick inte i skolan på 80- och 90-talet, de gick på dagis. Dagis kunde vara öppet till 18:30.
Dagis hade däremot några timmar med skolförberedande verksamhet för 6 åringar som att titta lite på bokstäver och siffror.
Visst kunde sexåringar gå i skolan på nittiotalet, jag började skolan som sexåring i mitten av nittotalet
 
Jag skulle ju lätt ta bilen till jobbet och låter barnet cykla. Det är ju åt totalt olika håll, tar nog absolut lika lång tid för mig att köra fram och tillbaka som det tar honom att cykla dit. (även om jag dock om jag åker bil åker en timma tidigare än barnet går men)

Ja det hade jag ju såklart också gjort om det var förutsättningarna. Vad jag menade var ifall sannolikheten var större att föräldern skjutsar samma sträcka idag jämfört med 1995 om alla förutsättningar var lika.
 
6 åringar gick inte i skolan på 80- och 90-talet, de gick på dagis. Dagis kunde vara öppet till 18:30.
Dagis hade däremot några timmar med skolförberedande verksamhet för 6 åringar som att titta lite på bokstäver och siffror.
Jodå. Det gjorde de visst. Jag är född -72, mitt ena syskon -70, nästa -75 och sista -80 och vi gick alla på förskola (=nuvarande sexårsverksamhet) som då kallades lekis eller lekskola men hette förskola. De som gick på dagis gick över till förskolan de tre timmarna förskolan pågick (9-12 eller 13-16) och sedan gick de tillbaka till dagis. Jag åkte skolbuss till lekis från jag var fem år. Bodde man på landet ansågs man inte ha några sociala kontakter och man fick då om man inte gick på dagis börja på lekis ett år tidigare.
 
Jodå. Det gjorde de visst. Jag är född -72, mitt ena syskon -70, nästa -75 och sista -80 och vi gick alla på förskola (=nuvarande sexårsverksamhet) som då kallades lekis eller lekskola men hette förskola. De som gick på dagis gick över till förskolan de tre timmarna förskolan pågick (9-12 eller 13-16) och sedan gick de tillbaka till dagis. Jag åkte skolbuss till lekis från jag var fem år. Bodde man på landet ansågs man inte ha några sociala kontakter och man fick då om man inte gick på dagis börja på lekis ett år tidigare.

Exakt! Jag gick på lekis på 80-talet. Då var jag 6 år. Men jag tog mig inte dit på egen hand. Mamma var hemma och cyklade med mig.
 
Jodå. Det gjorde de visst. Jag är född -72, mitt ena syskon -70, nästa -75 och sista -80 och vi gick alla på förskola (=nuvarande sexårsverksamhet) som då kallades lekis eller lekskola men hette förskola. De som gick på dagis gick över till förskolan de tre timmarna förskolan pågick (9-12 eller 13-16) och sedan gick de tillbaka till dagis. Jag åkte skolbuss till lekis från jag var fem år. Bodde man på landet ansågs man inte ha några sociala kontakter och man fick då om man inte gick på dagis börja på lekis ett år tidigare.

Sexårsverksamhet är inte det nuvarande namnet, det är äldre. Nu heter det förskoleklass.

Tidigare fanns ingen skyldighet för kommunerna att erbjuda 6-årsverksamheten (eller annat det tidigare hetat) på skolorna. Jag började årskurs 1 1992. Året innan gick jag på dagis där det några timmar per dag var 6-årsverksamhet (eller vad det nu kallades just då). Men rent fysiskt var vi på dagis.

Sen i det här sammanhanget (mognad att gå själv till skolan) spelar det ju inte så stor roll. Många barn är ju 6 år även när de går i årskurs 1 om de fyller år senare på året.
 
Jag är född 89 och jag kan nog inte minnas en enda klasskompis med hemmavarande föräldrar? Möjligen om de var föräldralediga med småsyskon isf.
Och för mig och mina kompisar var det nog mer regel än undantag att en förälder (mamman) jobbade deltid. Det har fortfarande varit norm på mina arbetsplatser iofs, förutom där jag är ni där flexibiliteten möjliggör heltid men ändå kortare dagar (årsarbetstid).
Sen beror det nog mycket på var man växte upp, många av mina klasskompisar kom från lantbrukarfamiljer tex, och det är ju lite speciella tider.
Nu minns man ju såklart inte allt, men av det jag minns fick väldigt få skjuts till min låg/mellanstadie skola, medan när jag en kort period jobbade på samma skola när jag var runt 20 var det bilkö och mycket debatt i lärarrummet kring bilproblemet. Jag slutade 6:an 1998 och jobbade där 2006-2007, så nåt ändrades kanske då?
Tänker oxå att få som bodde i ett samhälle med kommunikationer hade två bilar då. Vi hade det gott ställt och häst så vi hade alltid två bilar men en var alltid riktigt skruttig/ärvd. Det var nog inte förrän jag var runt 18 och hade köpt en egen bil som mina föräldrar hade två bilar som man behövde åka till märkesverkstad med.
Bland mina vänner i villaförort idag har de flesta varsin bil. Och vi har en bil som knappt rullar, fast vi inte behöver det utan bara tycker det är bekvämt. Nu förlorar jag tid på att ta bilen både till jobb och förskola pga två enkelriktade gator som gör att jag måste runt ”hela stan”, så vi går eller cyklar, men hade jag bott mindre centralt hade jag troligen kört ibland för att göra ärenden osv på vägen, eller spara tid.
 
Jag började i förskoleklassen som jag tror att det kallades 1995, då gick alla sexåringar där, det var då vi började skolan. Min morbror som är född -73 tror jag var första årgången på vår skola som började redan som sexåring. Så det måste definitivt ha funnits på en del ställen redan på 80-talet? Däremot har jag ett svagt minne av att det inte fanns fritids när jag började. Min lillebror föddes ett par veckor efter skolstarten och eftersom mamma har/hade ett fysiskt tungt jobb hade hon redan gått hem på föräldraledighet så jag gick bara i skolan och min fyraåriga bror var hemma på heltid. Mina klasskamrater som hade barnomsorg gick kvar hos sina dagmammor, men det var ganska vanligt att man var hos mormor/farmor också på eftermiddagarna eller gick hem med ett äldre syskon.

När mamma började jobba igen efter sista mammaledigheten var jag åtta och ett halvt, och då var jag ungefär ett halvår på fritids innan vi fick börja vara hemma själva. Alla mina kompisar slutade på fritids ungefär då, det var liksom det som var största anledningen till att jag inte ville gå kvar där.
 
1. Det är väldigt mycket vanligare nu än för 30-40 år sen att båda föräldrarna jobbar. Då finns det dels ingen som tycker sig ha tid att gå eller cykla med barnen till skolan om det gäller mindre barn som behöver sällskap. För större barn som kan gå själva finns möjligheten till skjuts eftersom föräldrarna ändå ska iväg med bilen.
Nej det tror jag faktiskt inte.
30 år sen var tidigt 90-tal och 40 tidigt 80-tal.
Jag skulle säga att hemmafruarna började avskaffas på 70-talet, det är därför dagis kom så starkt då.
 
Fast om vi pratar om 2-3 km så kan det ju inte finnas någon som måste ta bilen av snabbhetsskäl. Även om cykeln tar lite längre tid än bilen pratar vi ju ändå om Max 10 min på cykel.
Men man kanske behöver handla på vägen? Jag har på riktigt kört bil 1 km till jobbet nästan dagligen i många år, eftersom det var mest praktiskt. Nu gör jag aldrig det längre och på den tiden hade jag inga barn heller. Jag sparade inte så mycket tid på det, men på helheten var jag hemma kl 20.30 istället för 21.30.
 
Nej det tror jag faktiskt inte.
30 år sen var tidigt 90-tal och 40 tidigt 80-tal.
Jag skulle säga att hemmafruarna började avskaffas på 70-talet, det är därför dagis kom så starkt då.
Fast hur många jobbade heltid? Det tror jag är vanligare nu. Jag hade aldrig pallat heltid utan städhjälp och matkasse. Det fanns inte heller då..
 
Fast hur många jobbade heltid? Det tror jag är vanligare nu. Jag hade aldrig pallat heltid utan städhjälp och matkasse. Det fanns inte heller då..
Det kan nog skilja sig åt var i landet man bor men där jag växte upp (Stockholmsförort) så jobbade båda föräldrarna, jag kan inte exakt säga hur många timmar de jobbade men ingen i min klass hade någon förälder hemma (utom Mange för hans mamma jobbade natt så vi fick inte leka hemma hos honom :rofl: )
 
Fast om vi pratar om 2-3 km så kan det ju inte finnas någon som måste ta bilen av snabbhetsskäl. Även om cykeln tar lite längre tid än bilen pratar vi ju ändå om Max 10 min på cykel.
Det ssa jag ingenting om, jag protesterade bara mot att cykeln skulle vara snabbare än bilen. Sedan är jag ju uppvuxen i norrland och där är det definitivt legit att ta bilen till jobbet vintertid, även om det bara är två kilometer.
Eventuellt kan man ju ta sparken men då gäller det att inte sandbilen varit ute först. :D
Jag är uppvuxen med att mor och far tog bilen till sina jobb medan vi ungar fick cykla/sparka/gå dock. 😅 Ganska precis 2km till skolan.
 
Fast hur många jobbade heltid? Det tror jag är vanligare nu. Jag hade aldrig pallat heltid utan städhjälp och matkasse. Det fanns inte heller då..
Båda mina föräldrar arbetade heltid, vi hade dagmamma och senare fritids tills jag blev less, då fick vi vara hemma själva istället. Gick utmärkt. (tycker jag som barn då. Mamma var nog trött. :heart )
 
Men man kanske behöver handla på vägen? Jag har på riktigt kört bil 1 km till jobbet nästan dagligen i många år, eftersom det var mest praktiskt. Nu gör jag aldrig det längre och på den tiden hade jag inga barn heller. Jag sparade inte så mycket tid på det, men på helheten var jag hemma kl 20.30 istället för 21.30.

Jo det kanske man behöver. Fast det är väl rätt ovanligt att man behöver handla så mycket att man inte kan ta med det på cykel varje dag?

Fast det är väl lite så. Alla har ju en anledning till varför de ”måste” ta bilen. Och även om vissa har väldigt bra anledningar så är det ju totalen som gör att det blir trafikkaos…
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
921
Senast: GoLightly
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 197
Senast: lingonben
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp