Gå själv på shoppingcenter

Jag började i förskoleklassen som jag tror att det kallades 1995, då gick alla sexåringar där, det var då vi började skolan. Min morbror som är född -73 tror jag var första årgången på vår skola som började redan som sexåring. Så det måste definitivt ha funnits på en del ställen redan på 80-talet? Däremot har jag ett svagt minne av att det inte fanns fritids när jag började. Min lillebror föddes ett par veckor efter skolstarten och eftersom mamma har/hade ett fysiskt tungt jobb hade hon redan gått hem på föräldraledighet så jag gick bara i skolan och min fyraåriga bror var hemma på heltid. Mina klasskamrater som hade barnomsorg gick kvar hos sina dagmammor, men det var ganska vanligt att man var hos mormor/farmor också på eftermiddagarna eller gick hem med ett äldre syskon.

När mamma började jobba igen efter sista mammaledigheten var jag åtta och ett halvt, och då var jag ungefär ett halvår på fritids innan vi fick börja vara hemma själva. Alla mina kompisar slutade på fritids ungefär då, det var liksom det som var största anledningen till att jag inte ville gå kvar där.

1995 fanns fritids på min skola.
 
Men man kanske behöver handla på vägen? Jag har på riktigt kört bil 1 km till jobbet nästan dagligen i många år, eftersom det var mest praktiskt. Nu gör jag aldrig det längre och på den tiden hade jag inga barn heller. Jag sparade inte så mycket tid på det, men på helheten var jag hemma kl 20.30 istället för 21.30.

Handla mat varje dag, låter som förälder ganska opraktiskt.
Sen är jag nyfiken på hur du kunde vara hemma en timme tidigare när sträckan är något man promenerar på 10-15 min och cyklar snabbare än så.
 
Handla mat varje dag, låter som förälder ganska opraktiskt.
Sen är jag nyfiken på hur du kunde vara hemma en timme tidigare när sträckan är något man promenerar på 10-15 min och cyklar snabbare än så.
För att jag körde direkt till stallet och jobbet låg åt helt rätt håll för det förhållande till rusningstrafik. Jag skrev nog oxå att jag inte var förälder då, det var mest en reflektion kring någon som hade kollegor som tog bilen till jobbet trots kort avstånd. Det var oxå en ekonomisk fråga då jag slapp betala parkering på gatan hemma i veckorna.
 
För att jag körde direkt till stallet och jobbet låg åt helt rätt håll för det förhållande till rusningstrafik. Jag skrev nog oxå att jag inte var förälder då, det var mest en reflektion kring någon som hade kollegor som tog bilen till jobbet trots kort avstånd. Det var oxå en ekonomisk fråga då jag slapp betala parkering på gatan hemma i veckorna.

Att du var i stallet i samband med hemfärd från jobbet hade ju kanske varit relevant att nämna.
 
Ja kanske, poängen var att det ibland kan finnas anledningar till att folk tar bil till jobbet.
Men det är det väl egentligen ingen som tjafsar emot? Men bara för att du kör bil till jobbet är det en del, jag bland annat, som inte förstår varför det automatiskt behöver leda till att stora barn som mer eller mindre är tonåringar inte kan cykla till skolan. Jag fattar att man inte släpper ut en fyraåring i trafiken på cykel. Jag fattar också att om man redan kör förbi skolan precis den tiden skolan börjar är det smidigt att barnet åker med.

Men inte att flexa och senarelägga hela dagen (hade jag gjort så hade jag varit tvungen att vara kvar på jobbet till halv sex och inte hemma förrän efter sex) bara för att köra ungen till skolan när det går att ta sig dit och därifrån själv hade varit helt otänkbart för mig. Och ändå är jag en sån som tar bilen typ till brevlådan, jag passar alltid på att handla eller köpa spån eller nått när jag ändå kör.
 
Men det är det väl egentligen ingen som tjafsar emot? Men bara för att du kör bil till jobbet är det en del, jag bland annat, som inte förstår varför det automatiskt behöver leda till att stora barn som mer eller mindre är tonåringar inte kan cykla till skolan. Jag fattar att man inte släpper ut en fyraåring i trafiken på cykel. Jag fattar också att om man redan kör förbi skolan precis den tiden skolan börjar är det smidigt att barnet åker med.

Men inte att flexa och senarelägga hela dagen (hade jag gjort så hade jag varit tvungen att vara kvar på jobbet till halv sex och inte hemma förrän efter sex) bara för att köra ungen till skolan när det går att ta sig dit och därifrån själv hade varit helt otänkbart för mig. Och ändå är jag en sån som tar bilen typ till brevlådan, jag passar alltid på att handla eller köpa spån eller nått när jag ändå kör.
Nä det var en spinoff på ett inlägg där någon inte förstod varför kollegor tog bilen 2-3 km. Jag kör aldrig bil till jobbet längre då jag inte tjänar någon somhelst tid på det. Och jag har inga ambitioner att skjutsa mitt barn till skolan när den tiden kommer heller (bor vi kvar där vi bor nu tar det längre tid att sätta sig i bilen än att ta sig till skolan till fots så det är liksom ett icke-problem).
Jag tycker barn absolut kan och ska gå/cykla till skolan om möjligt och min inte ens tre-åring springcyklar eller går redan till förskolan (knapp kilometer) även om hon såklart måste ha vuxen med sig.
 
Framför allt så minns jag känslan av frihet när man bedömdes vara så stor att man fick cykla till och från skolan, eller till och från kompisar, själv. Det var liksom light-versionen av att ta körkort. Plötsligt kunde man röra sig fritt, och inte vänta på att mamma och pappa skulle komma och hämta eller ha tid att köra eller att skolbussen gick en viss tid, oavsett om vi slutade tidigare eller inte. Det hade jag absolut inte velat beröva mitt barn för att det är några andra föräldrar på skolan som hade fått för sig att inget barn får cykla. Eller för att den allmänna åsikten i föräldrar-gruppen är att barnen ska skjutsas överallt.

Sen förstår jag också att det givetvis måste individanpassas. Barn i samma syskonskara behöver ju inte ens vara mogna samtidigt. Min ena bror fick cykla själv redan som sjuåring för att våra föräldrar bedömde honom som så mogen, medan min andra bror först fick göra det vid nio års ålder och då bara i sällskap med oss som var äldre (jag var femton och vår andra bror tretton).
 
Visst kunde sexåringar gå i skolan på nittiotalet, jag började skolan som sexåring i mitten av nittotalet
Ja det det är väl klart att det finns undantag, barn som ansågs extra mogna och började tidigare, och att folk dessutom fyller år vid olika tider på året.
 
I stan eventuellt. Ute på landet - nej.
Jag säger inte att man inte ska cykla, men det är klart att bilen på landsväg är snabbare än cykeln på dito. :)
Självklart, jag tycker ju absolut att man ska bygga cykelvägar på landet men anser såklart att det är viktigare att stadsbefolkning börjar cykla så det blir koldioxidutsläpp över för personer på landet att använda.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja det hade jag ju såklart också gjort om det var förutsättningarna. Vad jag menade var ifall sannolikheten var större att föräldern skjutsar samma sträcka idag jämfört med 1995 om alla förutsättningar var lika.
Ja jag tror att sannolikheten att föräldern skjutsar är väldigt mycket större idag, allt annat lika.
 
Jodå. Det gjorde de visst. Jag är född -72, mitt ena syskon -70, nästa -75 och sista -80 och vi gick alla på förskola (=nuvarande sexårsverksamhet) som då kallades lekis eller lekskola men hette förskola. De som gick på dagis gick över till förskolan de tre timmarna förskolan pågick (9-12 eller 13-16) och sedan gick de tillbaka till dagis. Jag åkte skolbuss till lekis från jag var fem år. Bodde man på landet ansågs man inte ha några sociala kontakter och man fick då om man inte gick på dagis börja på lekis ett år tidigare.
Ok så du började i skolan när du var 6. Jag håller med om att det hände men det vanliga var 7 års ålder för det.
 
Exakt! Jag gick på lekis på 80-talet. Då var jag 6 år. Men jag tog mig inte dit på egen hand. Mamma var hemma och cyklade med mig.
Ok jag har säkert använt fel ord någonstans.

Jag menade att man oftast började första klass när man var 7 och då kunde gå till skolan själv. Och att det är den åldern folk brukar mena när folk pratar om att gå till skolan själv. Dvs inte 6 års ålder gå till första klass själv, utan sju års ålder.
 
Ok så du började i skolan när du var 6. Jag håller med om att det hände men det vanliga var 7 års ålder för det.

Nä, alltså, lekis var inte skola på samma sätt som förskoleklass är skola. Sen fanns det självklart barn som började ettan vid 6 års ålder men det vanliga då var att man började skolan (ettan) när man var 7år. Lekis var en 6-årsverksamhet. Inte skola.
 
Jag tror skjutsandet satte fart när man fick välja vilken skola man ville. Innan dess bodde alla närmre sin skola än de gör idag.
Det vet jag inget om, jag har fått intrycket av att folk som går i kommunal skola försöker få en skola nära.

Att man sedan kanske idag mer sällan får det när kommunen delar ut platser är ju iofs också ett faktum, men de ska normalt dela ut platser enligt närhetsprincipen. (vilket iofs inte fungerar i många kommuner)
 
Det vet jag inget om, jag har fått intrycket av att folk som går i kommunal skola försöker få en skola nära.

Att man sedan kanske idag mer sällan får det när kommunen delar ut platser är ju iofs också ett faktum, men de ska normalt dela ut platser enligt närhetsprincipen. (vilket iofs inte fungerar i många kommuner)

Alla går inte i kommunal skola och alla kommunala skolor är inte likvärdiga så det finns nog en del som väljer en annan skola för att den har bättre rykte. Men helt klart finns det en stor del som går på den närmsta skolan om inte annat för att alla inte kan gå på stans bästa skola.
 
Nä, alltså, lekis var inte skola på samma sätt som förskoleklass är skola. Sen fanns det självklart barn som började ettan vid 6 års ålder men det vanliga då var att man började skolan (ettan) när man var 7år. Lekis var en 6-årsverksamhet. Inte skola.
Ok jag har nu förstått att vissa barn åkte från dagis eller lekis eller förskola till skolan de timmar det var sexårsverksamhet. Den tid då vi bara gick till ett annat rum på dagis, några timmar i veckan.
 
Ok jag har nu förstått att vissa barn åkte från dagis eller lekis eller förskola till skolan de timmar det var sexårsverksamhet. Den tid då vi bara gick till ett annat rum på dagis, några timmar i veckan.

Jag gick aldrig på dagis för min mamma var hemma. Men jag gick på lekis när jag var 6 år. Det låg vid/på ett dagis och inte på en skola. Det hade liksom inget att göra med skolan. Vi spelade teater, sjöng , pysslade, lärde oss att samarbeta och vara snälla mot varandra och lekte.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
921
Senast: GoLightly
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 197
Senast: lingonben
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp