Bukefalos 28 år!

Gäller en förening regler över Jordbruksverkets regler???

N

ninni_

På jordbruksverkets hemsida står det att man inte får transportera djur i bagegeluckor. Detta har vållat en del problem i sveriges kaninhoppares riksförbund, och styrelsen har kommit fram till att eftersom de är en "egen" förening behöver inte de reglerna gälla förbundets medlemmar. Men j.bruksverket är väl ett statligt verk eller har jag fel?? Stämmer detta som styrelsen gör? Det står väl knappast med i lagboken och om det är en dispositv "lag" har jag ingen aning om... nån som vill reda ut??
 
Jag vet inte vad som gäller när man transporterar kaniner men ett förbund kan inte sätta sig över de lagar som finns. Kanske de sökt någon slags dispens?
 
Var står det? De flesta av reglerna gäller endast för kommersiella transporter och för resor över 30 minuter. Om man inte skulle få ha djur i bagaget borde ju alla hundburar vara olagliga...
 
Nu har jag tittat i jordbruksverkets föreskrifter för transport av levande djur, SJVFS 2000:133, och där står:

1 kap. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
1 § Dessa föreskrifter skall tillämpas vid transport av däggdjur, fåglar och
övriga ryggradsdjur.
2 § Bestämmelserna i dessa föreskrifter gäller inte
1. transport som sker i icke-kommersiellt syfte i utrymme som är avsett
för personbefordran, av enstaka sällskapsdjur ledsagade av fysisk person,
som ansvarar för djuren under transporten,
2. tillfälliga nationella transporter som sker kortare sträckor, då
transporttiden inklusive i- och urlastning inte överstiger 30 minuter,
3. transporter till eller från andra länder som genomförs över ett
avstånd på högst 50 km räknat från den plats där transporten av djuren
börjar till bestämmelseorten, samt
4. brådskande transporter av ett skadat eller sjukt djur till veterinär.

vilka föreskrifter som gäller för "1. transport som sker i icke-kommersiellt syfte i utrymme som är avsett för personbefordran, av enstaka sällskapsdjur ledsagade av fysisk person, som ansvarar för djuren under transporten" däremot har jag inte lyckats lista ut...

kan inte trådskaparen lägga ut länken till sidan det står att man inte får transportera djur i bagageluckor?
 
Det där med icke-kommersiellt syfte förstår jag inte, i detta fallet gäller transport till och från tävlingar.
Adressen till sidan där denna diskussion pågått är
www.skhrf.com
Först stod det under SKHRF informerar, därefter har en diskussion pågått på Anslagstavlan (gå först in på forum och klicka er vidare), bläddra till sida två kanske. De inlägg ni ska läsa är skrivna av Maria Ringberger och Lisbeth Jansson. Texten på skhrf informerar har blivit ändrad i efterhand, men i ett av Marias inlägg är den ursprungliga texten direkt citerad.
Behöver klarhet i detta!! :confused:
 
tja, i princip står det i föreskriften att du får transportera djur även i ett sedan-bagage om det bara uppfyller de krav som står i den föreskriften (vilket det antagligen inte gör bland annat av lufttillförselskäl), och att så länge du inte tar betalt för att köra djuret och restiden är kortare 30 min så behöver du inte uppfylla föreskrifterna heller (bara du ser till att djuret inte far illa, naturligtvis). ska kolla på länken du postade.
 
okej... men oftast är restiden längre än 30 minuter till tävlingar, och då får man alltså INTE transportera kaniner i "stängd" bagagelucka? Det berör inte mig så mycket, vi har kombibil, men jag blir så irriterad på styrelsen som sluddrar så mycket!
 
kan inte kolla inläggen du refererar till, eftersom jag inte är medlem.

och ja, ska du frakta kaninen längre än 30 minuter måste du uppfylla förordningen för transport av levande djur, och vad som gäller då kan du läsa här: (här finns länkar).

dock är det möjligt att kaninhopparförbundet har fått en dispens, men då ska de tydligt redovisa detta.
 
Jag kan inte tänka mig att de fått dispens! Det skulle de skriva hej vilt om i såna fall :smirk:
 
Går det alltså inte att kolla inläggen? Det borde gå att läsa dem i alla fall..?

Men de här reglerna, de gäller alltså ALLA såvida ingen fått dispans?
 
De gäller alla om man inte transporterar i icke-komersiellt syfte (dvs mot betalning) och djuret åker i samma utrymme som den som transporterar det. Om det är så finns inga regler för transporten.

Tex gäller olika regler för en häst som åker med en transportör och chaufförens hund som åker i hytten.
 
Det gäller "stängd" bagagelucka, som på en sedan.
Kombibilar går bra, eftersom djuret fraktas i samma utrymme som passagerarna.
 
japp det gäller ALLA som fraktar sina kaniner i ett sedan-bagage längre än 30 min. fraktar man kaniner och tjänar pengar på det gäller ännu skarpare regler.

fraktar man kaninerna i ett kombi-bagage eller inne i bilen finns inga andra regler än allmänna regler (den ska kunna ligga ned om den vill, få mat och vatten tillräckligt ofta om det är en såpass lång transport, och den får naturligtvis inte fara illa, etc).
 
Alltså kan jag säga till styrelsen att alla som transporterar kaninerna i bagageutrymmet som ej är "kopplat" till bilen bryter mot den lagen, SÅVIDA inte styrelsen har dispens för sina medlemmar...(?) :idea:
 
om deras bagageutrymmen inte uppfyller SJVFS 2000:133 med uppdateringar. fast de bryter inte mot lagen, utan mot jordbruksverkets förordningar (vilket i princip är straffbart).
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 755
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 316
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 039
Senast: kryddelydd
·
Trav Angående de nya Transporteringsbestämmelserna... Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,. Jag vet att sådana här...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 767
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp