Gästkrönikören: Varför kan vi inte prata om pengar?

Inom travet är det en självklarhet att prata om pengar, och där är det en självklarhet att tränare presenteras med hur många miljoner de tjänat. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar på varför det inte är så inom ridsporten, där inte ens toppryttarna vill diskutera pengar.
 
Inom travet är det en självklarhet att prata om pengar, och där är det en självklarhet att tränare presenteras med hur många miljoner de tjänat. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar på varför det inte är så inom ridsporten, där inte ens toppryttarna vill diskutera pengar.
Ja, klokt formulerat av henne (som alltid).
Varför är det så?
Har det med genus att göra? Att travet är mansdominerat och ridsporten kvinnodito? Eller inte alls.
tål att fundera på.
 
Jag tänker att det skulle kunna ha att göra med att travsporten satsar man pengar på, det gör man inte på tävlingarna i Doha liksom. Drar samma paralleller till fotbollen, även där kan de som inte själva spelar fotboll satsa pengar och där kan man prata om hur många miljoner klubb x köpt spelare y för. Överlag är det färre inom ridsporten som bara åker runt och kollar på tävlingar, de flesta är nog själva involverade i sporten på ett eller annat sätt.
 
Inkörda pengar per tränare finns ju i ST centrala system för vem som helst att kolla upp, det är ingen hemlighet.
Men sen är det ju också så att vad jag vet så har många tränare som mål att vara lite bättre en året innan inkörda pengar, man talar öppet om det på sociala medier och liknande. Skulle väl kunna säga att det är något sorts kvitto på din verksamhet och dess framgång.
 
Merparten av intäkterna i ridsporten dras väl in svart så det vill man kanske inte skylta alltför vidlyftigt med, men jag gissar vilt där.
Det är naturligtvis en möjlighet!;)

Nedan citerar jag mig själv från Juni 2015:
"Svensk ridsport och avel har fortfarande ingen tillförlitlig tävlingsstatistik, jämför med Tyskland där det finns siffror på allt.
Varför kan man inte få veta vilken hingst har de framgångsrikaste avkommorna? Vems avkommor tjänar mest pengar, totalt, %, genomsnitt, disciplin, you name it?
Framgångsrikaste uppfödare, mm, mm.?
Det gjordes ett försök på 90-talet att i Hingstkalendrarna ange avkommornas totala prissumma, ex från 1994: MARATON 600
Avkommornas totala prissumma: 598.600 SEK.

Tävlingsresultaten ingår i BLUPen, men skulle mycket hellre vilja se en självständig tävlingsstatistik.
Så mycket bättre om de tidiga BLUP indexen som främst baseras på unghästbedömningar kunde senare bekräftas med en omfattande tävlingstatistik."

Ingenting har hänt sedan dess, uppgifterna finns ju i systemet men redovisas aldrig.
Mycket konstigt att inte Avelsförbunden kräver mer öppenhet. Uppgifter som man kunde gräva fram för 50-40-30 år sedan är nu omöjliga att komma åt.

Här är ju travet (och galoppen) ett föredöme.
 
Jag tror det har att göra med att ridsporten på lägre nivå handlar väldigt mycket om ideellt arbete och kretsar mycket kring kärleken till djuren. Det skapar en kultur av att pengar inte är viktiga förutom för att ge djuren det de behöver. Det här lyser igenom i väldigt mycket. Ett exempel är trådar där folk skapat arbetsbesparande system eller köper en tjänst, typ helinackordering, där det genast, i alla fall tidigare, kommit kommentarer som att "du älskar inte din häst".
Dålig förklaring tror jag men någon kanske greppar vad jag menar.
 
Jag tror det har att göra med att ridsporten på lägre nivå handlar väldigt mycket om ideellt arbete och kretsar mycket kring kärleken till djuren. Det skapar en kultur av att pengar inte är viktiga förutom för att ge djuren det de behöver. Det här lyser igenom i väldigt mycket. Ett exempel är trådar där folk skapat arbetsbesparande system eller köper en tjänst, typ helinackordering, där det genast, i alla fall tidigare, kommit kommentarer som att "du älskar inte din häst".
Dålig förklaring tror jag men någon kanske greppar vad jag menar.
Fast så är det i ganska hög utsträckning även i travet.

Jag tror på förklaringen bakgrund (arbetare vs rikemanssport) och kanske ännu mer genus.
 
Fast så är det i ganska hög utsträckning även i travet.

Jag tror på förklaringen bakgrund (arbetare vs rikemanssport) och kanske ännu mer genus.
Fast inom travet är tanken att tjäna pengar, öppet. Jag minns när jag var på trav första gången och en person jag var där med sa "det här är inte en sport, det är ett spel". Inom ridsporten fick jag när jag var barn höra att det inte fanns några pengar (och nej jag förstod aldrig hur eliten kunde hålla på när inga pengar fanns där)
 
Fast inom travet är tanken att tjäna pengar, öppet. Jag minns när jag var på trav första gången och en person jag var där med sa "det här är inte en sport, det är ett spel". Inom ridsporten fick jag när jag var barn höra att det inte fanns några pengar (och nej jag förstod aldrig hur eliten kunde hålla på när inga pengar fanns där)
Ja fast frågan är väl mer VARFÖR det är så. Det finns ju sjuka mängder pengar i ridsporten också men de kommer inte från spelet (eller det gör ju delar av dem också men ni fattar). Vi pratar bara inte om det på samma sätt. Jag håller helt med krönikören om att detta inte är till gagn för ridsporten.
 
Det är väl inte så konstigt att det inte talas om pengar när man först och främst inte ens via FEIs databas enkelt kan få ut info om vad hästar och ryttare tjänat ihop. Har man inte all tid i världen att ta reda på det själv får man ju aldrig veta det via det officiella organet!

Utan privata sidan Hippomundo som bland annat SWB arbetar med sedan förra året hade jag inte vetat att King Edward hoppat ihop cirka €945.000 det senaste året.

Att det är knökigt att hitta hos FEI beror dels på att deras databas är extremt dåligt uppdaterad (dagens tips, lägg inget krut på att välja hingst baserat på WBFSHs världsranking liksom, framförallt inte i fälttävlan) och bergis på att privata serier och alternativ kastar pengar efter ryttarna på ett sätt deras egna sponsoravtal inte gör. Då blir det ju kanske lite pinsamt att redovisa prispengar liksom. Vad vet jag?

Sist men inte minst och som går hand i hand med @Dark Ronald s kommentar. Info som tidigare fanns tillgänglig försvann* när SvRF och ASVH gav equipe monopol på tdb och blup. Medan man hos Tyska FN kan spåra det mesta långt tillbaka i tiden med en knapptryckning är det (inte helt otippat**) long gone hos SvRF.

Sedan att en enskild svensk ryttare, som rent krasst precis som ett antal andra svenskar på den nivån gift sig rikt in i sporten, inte vill tala om pengar sitter ju dessutom i den svenska ryggraden mer än någonting annat.

Detta är dessutom djupt rotat även i svensk ridsport där man knappt kan få reda på vad en häst som är till salu har för faktisk prislapp.

* tror exakta citatet var att man inte kunde översätta resulaten från den tidigare privata(?) databasen som fanns tillgänglig.. 🙄

** hittade ett styrelseprotokoll online en gång någonstans vid brytpunkten för en gammal version av hemsidan och den man hade innan den nuvarande där man beklagade sig över vilket skitgöra det var att knappa in tävlingsresultaten i den egna databasen och man typ indirekt ifrågasatte om det verkligen var något man behövde ödsla tid på 😱😡
 
Lite halvt OT kanske, men jag tycker att hästvärlden är väldigt knepig när det gäller pengar även på hobbynivå. Det upplevs nästan liksom som fult när man pratar om att vara sparsam, om att jag som person inte borde ha häst om jag letar efter billiga lösningar och att dyrast alltid minsann är bäst. Konsensus är att det går inte att få en bra häst under 100k, dyra saker ifrågasätter man inte och substitut är förkastliga.
 
Jag tror att det är tabu att prata om pengar inom ridsporten faktiskt, iaf när det kommer till prispengar. Jag tycker att det fortfarande är rätt vanligt att man baschar trav- och galoppsporten för att utnyttja hästarna till att tjäna pengar utan att bry sig om hästarnas hälsa vilket i sin tur gör att man riskerar samma anklagelser om man som ryttare går ut med vad man tjänat in inom andra hästsporter. Det är ju inte helt ovanligt att framgångsrika ryttare får utstå en hel del direkta och indirekta anklagelser om djurplågeri i olika former där man insinuerar att ryttaren är beredd att utsätta sina hästar för allt möjligt lidande bara för att nå framgång på tävlingar. Det blir liksom lite extra "fult" att mäta framgång i summan prispengar man ridit ihop och man vill inte förknippas med eller buntas ihop med "de där trav- och galoppmänniskorna som bara är ute efter att tjäna pengar och skiter i hästarnas välmående".
 
Vilket känns sjukt ironiskt med tanke på att travhästar ofta får gå i hage med kompisar vilket är något slags basic behov många tävlingsmänniskor struntar i..
Precis. Deras hagar är dessutom ofta utformade för att uppmuntra hästarna att röra sig mycket (långsmala istället för fyrkantiga). Jag kör ganska ofta förbi en av Sveriges största och mest framgångsrika travtränare och den anläggningen är rena drömmen för hästarna...
 
Jag tror att det är tabu att prata om pengar inom ridsporten faktiskt, iaf när det kommer till prispengar. Jag tycker att det fortfarande är rätt vanligt att man baschar trav- och galoppsporten för att utnyttja hästarna till att tjäna pengar utan att bry sig om hästarnas hälsa vilket i sin tur gör att man riskerar samma anklagelser om man som ryttare går ut med vad man tjänat in inom andra hästsporter. Det är ju inte helt ovanligt att framgångsrika ryttare får utstå en hel del direkta och indirekta anklagelser om djurplågeri i olika former där man insinuerar att ryttaren är beredd att utsätta sina hästar för allt möjligt lidande bara för att nå framgång på tävlingar. Det blir liksom lite extra "fult" att mäta framgång i summan prispengar man ridit ihop och man vill inte förknippas med eller buntas ihop med "de där trav- och galoppmänniskorna som bara är ute efter att tjäna pengar och skiter i hästarnas välmående".

Jag tror det här kommer väldigt nära sanningen och det är synd för att jag tror att man måste vara tillfreds med att man både kan tjäna pengar och vara mån om "redskapens" välfärd. För nog katten gör ryttare fel val pga av pengar likväl som travtränare gör det. Men att smussla med att pengar är inblandade gör en nog mer blind för de felen. Då intalar man sig själv också att det inte handlar om pengar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Jag önskar att en filantrop ska upptäcka den unika ledarskaps- och entrepenörskapsakademi som den svenska ridskolemodellen utgör"...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports gästkrönikör Fredrik Jönsson funderar över den kommande generationen av toppryttare - där en del ryttare tar instruktioner och...
Svar
19
· Visningar
1 559
Senast: Ray
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 817
Senast: Fazeem
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp