Bukefalos 28 år!

Gallor på bakhöften

N

Nightrider

Är det nån som har erfarenhet av det? Jag har köpt en Back on track pad och sytt på kardborreband, men det är svårt att få den att sitta. Har hört att Johannesört kan hjälpa, nån som har prövat? :bump:
 
på bakhöften???
VAR menar du att gallorna sitter då?? Beskriv närmare!

Du kan nog INTE palpera (hitta med fingrarna) några gallor som hör till höftleden, den sitter såpass djupt inbäddad i muskulaturen. (jag har sett jättekanylen som används när man ska försöka bedöva höftleden... :crazy:)
Så jag undrar naturligtvis hur du vet att det FINNS en galla där???
 
Massören hittade gallan, den sitter högst upp på bakbenet, framåt. Eller heter den leden nåt annat, pratar du om höftbenen som sticker ut på sidorna? :confused:
 
Det är inte KNÄLEDEN du menar? Som sitter uppe vid ljumsken ungefär...
DÄR har de ofta gallor...

Nej, jag menar inte höftBENET. Höftleden sitter högre upp och längre bak än knäleden... Och DJUPT inne i muskulaturen...
*ska försöka hitta en bild på ett hästskelett nånstans*
 
Galla i knäleden, alltså, jag har följt lokalisationstråden! :)Ska du alltså försöka linda in hästens bakknä med en pad? Jag förstår tyvärr inte poängen med detta, om nu hästen har en galla i leden kan du inte påverka den med någon form av bandagering. Bättre att ta kontakt med veterinärklinik som får undersöka benet och leden för att finna en eventuell orsak till det hela. Orsaken till en fyllnad i knäleden kan variera, allt från skador på knäskål, ledbrosk, övertänjning av ledkapsel, korsbandsskador till ledinfektion (mm!)kan ge detta symptom. Har hästen problem med hälta?

Johannesörts effekt vet jag inget om, det må vara hur bra som helst men jag anser ändå att man ska ha en korrekt diagnos innan man börjar behandla på måfå, vare sig man väljer "skolmedicin-medicin" eller alternativa preparat.
 
Nej, han är inte halt. Tyvärr har jag ingen bra erfarenhet av skolveterinärer, de sprutar alltför ofta med tuppkam och kortison och tar inte reda på orsaken. Jag har hört mycket gott om Back on track paddar på gallor, därför tänkte jag prova det i första hand, det kan ju inte skada. Vet inte om jag talat om att det är en islandshäst, och tölten gäller på bakdelen. Har funderat på blodblistring om detta inte blir bättre, har ni nån erfarenhet av det? :bump:
 
Ska också säga att han har haft problem med höger höftsträckare efter att han gått omkull, höger har varit stelare än vänster i 1½ år men med hjälp av massage och främst akupunktur och laser är höftsträckarna lika spänstiga. Han kanske överansträngt knäleden för att avlasta höftsträckaren? :confused:
 
BÖRJA med att låta en veterinär kolla upp knäleden!!!
För OAVSETT orsaken till gallan så MÅSTE det åtgärdas! Det KAN var en inflammation där och utan att behandla inflammationen lokalt kommer du inte bli av med den! När sen inflammationen är borta så kan du behandla "alternativt" också, för att bli av med orsaken OM den är behandlingsbar med alternativmetoder.
Värt att veta är att en VANLIG orsak till knäledsgallor är osteochondros där! :crazy:

Och, tyvärr, generellt sett är det ganska dålig prognos på knäledsproblem. MEN det behöver inte vara kört för din häst, OM du bara tar tag i problemet NU! Och låt en veterinär göra det!
 
Instämmer helt i det Ameo säger!

Vidare; problem med muskulaturen kan mycket väl ge överansträngningssymptom från en led, men det kan å andra sida vara tvärtom - att en problematisk led ger spänningar och med tiden överansträngning i muskulaturen. Ägget och fjädern och hönan och allt vad det heter.

Kortisoninjektion i en inflammerad led (där ingen annan patologisk process som tex OCD eller infektion föreligger) behöver inte alls vara fel, det får snabbt inflammationen att lägga sig och rörligheten i leden återgår till det normala. Detta kan i sin tur verka läkande eftersom inaktivitet varken är bra för skelett eller ledbrosk. En inflammation som lämnas obehandlad leder med tiden till permanenta förändringar, bla artros (benpålagringar).
 
P har nästan hela tiden gallor i knäna, nu vet jag inte vilken led det är som är fylld men iaf. Hon är däremot inte halt, vare sig direkt på backen eller vid böjprov och det syns ingenting på röntgen, det händer heller ingenting när man ger butta etc.

Så "vi" får leva med det.

Konstigt värre.
 
Och, tyvärr, generellt sett är det ganska dålig prognos på knäledsproblem.

Ameo; kan man verkligen generalisera så?
Är det inte så att det är mycket svårare att hitta en knäledsinflammation än inflammation i kota och karpus - och därmed har hästen ofta haft knäproblemet en längre tid och därför är det mer svårbehandlat?

Om man hittar inflammationen tidigt och behandlar den borde prognosen vara likadan för samtliga leder, antar jag.

/P
 
Osteochondros är mig veterligen ovanligt på islandshästar, därmed inte sagt att det inte förekommer. Jag får försöka hitta en veterinär som är intressserad av orsaken bakom problemet, jag accepterar inte att få honom sprutad och bli hemskickad utan att veta vad gallan beror på. :smirk:
 
Jag har haft ett russto som 5 år gammal blev utdömd pga inflammation i knän och kotor. Hennes räddning blev en känd alternativbehandlare, hon fungerade bra som ridhäst i flera år men däremot kunde hon inte gå tillbaka till ponnytravet. Och kortisonen hjälpte henne inte ett dugg, då borde hon blivit ohalt så många behandlingar som hon fick. Det enda hon fick var en stor skräck för veterinärer. Att behandla en inflammerad led med främmande materia tror jag inte på.
 
Nähä...
Nej, jag är eg inte heller så glad för att spruta leder och tycker väl också att det görs lite i tid och otid.

Dock har jag själv haft problem med en kraftig inflammation i en käkled (helkul, jag har inte kunnat gapa sen i somras) men fick den sprutad med kortison för ett par dagar sedan. Och det var den bästa julklapp jag kunde få. Jag menar att man genom att bli kvitt inflammationen ger leden en chans att läka ut (ökad genomblödning i subkondralt ben, starkare ledbrosk pga fungerande diffusion etc). Kortisonet kan naturligtvis aldrig bota orsaken till inflammationen, så länge den finns kvar kommer leden ånyo att bli inflammerad så snart kortisonets verkan klingat av.

Om din häst inte är halt eller reagerar på böjprov tycker jag inte att du ska göra något alls. Inte för att jag vet hur den där padden ser ut, men allt som stör ledens rörelse tror jag är av ondo (om man inte har en uttalad instabiliet). Behandla en led som inte uppvisar några andra tecken på inflammation än ledfyllnad är också dumt. Möjligen kan man ju tänka sig en behandling med NSAID parenteralt i kombination med vila.
 
Nej, det är svårt att veta vad man ska göra.. jag vill inte göra fel igen. Padden (om jag nu får fast den) ska i så fall sitta nån timme efter träning för att se om det hjälper. Vad vet du om NSAID, jag läste om det i "Förstå din islandshäst" av Rikke Schultz. Non- steroid antiinflammatorisk medicin, kan det hjälpa? Känns som vi är där igen, symtomen blir kanske bätte men knappast orsaken.

Å andra sidan vill jag naturligtvis få bort gallan.

Fortsättning följer!
 
Både finadyne och fenylbutazon ingår i gruppen NSAID. De har alltså en antiinflammatorisk effekt jämte den smärtstillande. På humansidan ingår såväl magnecyl som voltaren (m fl!)i gruppen, på hund metacam och rimadyl.

Det smärtlindrande effekten maskerar bara symptomen, medan den antiinflammatoriska kan bidra till att bla ledinflammationer lägger sig.

Lycka till! (Och jag trodde att du skulle ha padden på i arbete... så dum är tydligen jag)!!
 
Jo, tyvärr kan man generalisera. :crazy:
Det ÄR skillnad i prognos beroende på vilken led som är inflammerad.
Några exempel:
Knäledsproblem är inte kul.
Carpus-problem (framknä) ska man vara noga med att behandla bort ordentligt, de spontanläker SÄLLAN.
osv osv...
 
Aj då!
Kan man generalisera och säga att prognosen är bättre ju längre ned leden sitter, det låter ungefär så på ditt svar?

Hälsning P.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 981
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 644
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp