Funderingar, hundköp

Tilly_85

Trådstartare
Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå hur man ska behandla en hund, inte ha ansvaret för den ^^, det blir mitt.

Har en del tankar som jag tänker alla ni kloka folk här kan hjälpa mig med :)

Dels, det här med den ständiga frågan av ras, vill ha en lättlärd, pigg, glad, social liten sak som kan funka med barn. Storlek, måste vara hyfsat liten då vi gärna drar iväg på bilsemester. Svårt med en hund som tar upp hela bagagerummet då. Funderar på liten pudel eller nån form av terrier tex Norwich eller Yorkshire. Papillon eller liknande tror jag kanske blir för litet. Hunden kommer få bli med ut i skog och mark, jag ser för mig att jag vill träna agility eller lydnad och har lust att pröva nose work.

Är det någon här som reser mkt med sina hundar, vi har sommarstuga i Sverige men bor i Norge. Hur är det att ta med hund över gränsen, jag har försökt läsa mig till det men blir inte helt klok. Måste man avmaska med veterinärintyg varje gång man ska över gränsen? Är det något annat man måste göra, ska hunden ha pass? Om det blir för svårt att ta med hund på resa mellan länderna så kanske det ändå får bli med tanken att skaffa hund, för vi vill inte vara iväg hela somrar utan att kunna få med oss den. Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter här 🙏☺️
 
Om du kan tänka dig pälsvård så tipsar jag om Dvärgschnauzer.
Min första skaffade jag när sonen var 7 år. Kravet var en robust, fällfri småhund av frisk ras med bra mentalitet och var allround.
Valet har varit perfekt för oss. Nu 10 år senare har vi 2 st.
Våra har pass och reser med oss. Vi har dock bara rest inom Sverige och Danmark med våra ännu.
 
Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå hur man ska behandla en hund, inte ha ansvaret för den ^^, det blir mitt.

Har en del tankar som jag tänker alla ni kloka folk här kan hjälpa mig med :)

Dels, det här med den ständiga frågan av ras, vill ha en lättlärd, pigg, glad, social liten sak som kan funka med barn. Storlek, måste vara hyfsat liten då vi gärna drar iväg på bilsemester. Svårt med en hund som tar upp hela bagagerummet då. Funderar på liten pudel eller nån form av terrier tex Norwich eller Yorkshire. Papillon eller liknande tror jag kanske blir för litet. Hunden kommer få bli med ut i skog och mark, jag ser för mig att jag vill träna agility eller lydnad och har lust att pröva nose work.

Är det någon här som reser mkt med sina hundar, vi har sommarstuga i Sverige men bor i Norge. Hur är det att ta med hund över gränsen, jag har försökt läsa mig till det men blir inte helt klok. Måste man avmaska med veterinärintyg varje gång man ska över gränsen? Är det något annat man måste göra, ska hunden ha pass? Om det blir för svårt att ta med hund på resa mellan länderna så kanske det ändå får bli med tanken att skaffa hund, för vi vill inte vara iväg hela somrar utan att kunna få med oss den. Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter här 🙏☺️
Hur tänker du att Papillon är för litet men tycker Yorkie eller Norwich är lagom? De är ju i samma storlek ungefär, Yorkie kanske tom vanligare att de är mindre än Pappis.
För om de känns lagom stora låter ju annars en Pappis perfekt för er. De är alltid glada, vill och kan hänga med på allt, lättlärda, stor will to please, sociala etc. Passar ju för ert liv och de grenar du ev vill testa med.
 
Hur tänker du att Papillon är för litet men tycker Yorkie eller Norwich är lagom? De är ju i samma storlek ungefär, Yorkie kanske tom vanligare att de är mindre än Pappis.
För om de känns lagom stora låter ju annars en Pappis perfekt för er. De är alltid glada, vill och kan hänga med på allt, lättlärda, stor will to please, sociala etc. Passar ju för ert liv och de grenar du ev vill testa med.
Jag tänker att pappisen är så himla nätt. Det är i och för sig en del yorkies också, men en terrier har generellt mer "massa" i kroppen.
 
Om du kan tänka dig pälsvård så tipsar jag om Dvärgschnauzer.
Min första skaffade jag när sonen var 7 år. Kravet var en robust, fällfri småhund av frisk ras med bra mentalitet och var allround.
Valet har varit perfekt för oss. Nu 10 år senare har vi 2 st.
Våra har pass och reser med oss. Vi har dock bara rest inom Sverige och Danmark med våra ännu.
Ingen ras jag tänkt på, men efter att ha kollat upp lite tror jag att det kanske blir för mycket pälsvård.
 
Hur tänker du att Papillon är för litet men tycker Yorkie eller Norwich är lagom? De är ju i samma storlek ungefär, Yorkie kanske tom vanligare att de är mindre än Pappis.
För om de känns lagom stora låter ju annars en Pappis perfekt för er. De är alltid glada, vill och kan hänga med på allt, lättlärda, stor will to please, sociala etc. Passar ju för ert liv och de grenar du ev vill testa med.
Som ras, förutom kroppsbyggnad, håller jag med om att den skulle kunna passa oss. Men är lite inne på det som @Sel skriver, att terrier upplevs som mer robusta i kroppen. Jag är mest lite rädd för att papillon lr liknande ras har större risk för att skada sig om barna leker med den. Absolut ska dom inte få lov att vara oförsiktiga när dom leker men har två bekantskaper vars hundar (små nättare raser) som brutit benet när dom lekt med deras barn 😟 så jag tänkte det kanske vore klokt att ha med sig i tankarna
 
Ja ska man göra allt själv så är en trimmras mycket.
Jag ullkammar bara och lämnar bort för trimmet. Ullkamningen ta ca 15-20 min i veckan.
Jaha, det kanske inte är så illa. Blev lite stressad av vad jag läste, speciellt på en sida. Kommer inte trimma själv jag heller ^^ hur ofta lämnar du iväg dina? Skulle jag haft en tror jag jag hade velat hålla den ganska kort i pälsen.
 
Jaha, det kanske inte är så illa. Blev lite stressad av vad jag läste, speciellt på en sida. Kommer inte trimma själv jag heller ^^ hur ofta lämnar du iväg dina? Skulle jag haft en tror jag jag hade velat hålla den ganska kort i pälsen.
Allt hänger på hur perfekt päls du vill ha. I utställningsskick i flera lager var 6:e vecka. Men var 12:e räcker gott för den normala familjehunden.
 
Som ras, förutom kroppsbyggnad, håller jag med om att den skulle kunna passa oss. Men är lite inne på det som @Sel skriver, att terrier upplevs som mer robusta i kroppen. Jag är mest lite rädd för att papillon lr liknande ras har större risk för att skada sig om barna leker med den. Absolut ska dom inte få lov att vara oförsiktiga när dom leker men har två bekantskaper vars hundar (små nättare raser) som brutit benet när dom lekt med deras barn 😟 så jag tänkte det kanske vore klokt att ha med sig i tankarna
Min Torsten vägde 5 kg. Inte speciellt "skör" utan skapligt robust.
Tror man lurar sig på att den är så "söt". Varenda en som mötte honom sa -så söt. :banghead:
(det är en av anledningarna till att jag främst letar phalène nu. Inga fåniga söta öron.... :D )
 
Som ras, förutom kroppsbyggnad, håller jag med om att den skulle kunna passa oss. Men är lite inne på det som @Sel skriver, att terrier upplevs som mer robusta i kroppen. Jag är mest lite rädd för att papillon lr liknande ras har större risk för att skada sig om barna leker med den. Absolut ska dom inte få lov att vara oförsiktiga när dom leker men har två bekantskaper vars hundar (små nättare raser) som brutit benet när dom lekt med deras barn 😟 så jag tänkte det kanske vore klokt att ha med sig i tankarna
Oj, så hemskt! Då fattar jag mer hur du tänker.
Jag fick mina 2 första pappisar som 9-åring och det gick skadefritt. De är ju väldigt lätta och atletiska så att säga i kroppen. Det gör att de inte frestar på rörelseapparaten så väldigt i form av tyngd etc. Men visst ska de inte hoppa ner från allt för höga saker och man får ju passa så man inte råkar utsätta dem för yttre trauma i form av typ gå på dem, klämma dem i tung hissdörr etc. Men det måste man ju göra med yorkies, dvärgpudel etc också. Så därför undrade jag. :)
 
Fast du nämnde ju även pudel i din trådstart. :) Också jättefina små hundar tycker jag.
Absolut, men pälsvården där är en nackdel på min lista för den rasen. Vi har dock en i släkten, som jag är väldigt glad i så känner den måste få vara ett alternativ ☺️

Tid har jag (vi) på att vänta på rätt hund, jag tänkte mer på aveln men såklart något jag kan sätta mig in i. Har dock dålig koll på hur man ska veta vad som är bra linjer etc på hundraser, vilka tester som ska ha gjorts och liknande. Känner jag har en lång väg att gå här 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min Torsten vägde 5 kg. Inte speciellt "skör" utan skapligt robust.
Tror man lurar sig på att den är så "söt". Varenda en som mötte honom sa -så söt. :banghead:
(det är en av anledningarna till att jag främst letar phalène nu. Inga fåniga söta öron.... :D )
Uhum,.. var tvungen att googla phalene, är tveksam till om du får vara ifred men en sån med,... För dom var juh sååå söta!!! 😁😍
 
Jag har phalene och schipperke, båda är små hundar som hänger med på de mesta. Schipperken tränar och tävlar rallylydnad, lydnad, freestyle och htm. Aktiveras även med nw, spår och vad som faller mig in för tillfället. Phalenen är för ung för tävling än så länge men planen är väl typ samma med henne.

Min schiperkehane väger 7 kg, phalenetiken 3 kg.
 
Jag har phalene och schipperke, båda är små hundar som hänger med på de mesta. Schipperken tränar och tävlar rallylydnad, lydnad, freestyle och htm. Aktiveras även med nw, spår och vad som faller mig in för tillfället. Phalenen är för ung för tävling än så länge men planen är väl typ samma med henne.

Min schiperkehane väger 7 kg, phalenetiken 3 kg.
Shipperke har gått mig lite förbi, men på SKKs sida låter den väldigt trevlig.

Det här låter precis som vad vi skulle gjort med en hund

"Övrigt​

Skogspromenader är en form av motion som schipperken trivs med, den älskar att ströva i regn eller solsken, vinter som sommar och den tar sig fram praktiskt taget överallt där ägaren själv kan ta sig fram. Den ställer också mer än gärna upp på bil- och båtfärder. Detta gör den till en idealisk kamrat att ha med sig i stort sett överallt. Dessemellan förvandlas den till en liten kramgo knähund. Schipperke tävlar också med framgång i lydnads- och bruksprov samt är road av och är duktig i agility."

Står också att den är robust och bra med barn. Står dock att den vaktar. Kan det bli problematiskt om barnen har över kompisar på besök?
 
Shipperke har gått mig lite förbi, men på SKKs sida låter den väldigt trevlig.

Det här låter precis som vad vi skulle gjort med en hund

"Övrigt​

Skogspromenader är en form av motion som schipperken trivs med, den älskar att ströva i regn eller solsken, vinter som sommar och den tar sig fram praktiskt taget överallt där ägaren själv kan ta sig fram. Den ställer också mer än gärna upp på bil- och båtfärder. Detta gör den till en idealisk kamrat att ha med sig i stort sett överallt. Dessemellan förvandlas den till en liten kramgo knähund. Schipperke tävlar också med framgång i lydnads- och bruksprov samt är road av och är duktig i agility."

Står också att den är robust och bra med barn. Står dock att den vaktar. Kan det bli problematiskt om barnen har över kompisar på besök?
Jag har min 3:e schipperke, alla mina har vaktat när det kommer folk men blivit glada när de inser att det är folk de känner. Med vakt menar jag att de har skällt. Min nuvarande är jättefin med barn trots att han inte har någon större erfarenhet av dem.

Sen är de så klart individer så de går ju inte att säga att alla inom rasen är bra med barn men det gäller ju oavsett ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 536
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 346
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 715
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp