Gallstensanfall

@Laa tack :) kan jag ta en till diklofenak och försöka sova? Det blir min andra idag isåfall. Tror nog det är det bästa :) och jag tror nog mest att jag är orolig. Att det triggar igång allt.
 
Det kan du definitivt göra, och jag förstår att du är orolig. Sov och ta en ny Diklofenak imorgon bitti om du behöver. *håller tummarna för någotsånär vettig nattsömn*
 
Tusen tack för dina lugnande kommentarer :) så snällt av dig! Tusen tack.
Men du som verkar kunna det här. Hur är det med sömnmedicin? Lergigan, är det okej?
 
Så lite så (första dagen på semestern, jag har patientabstinens ;) ).
Lergigan ska gå bra, efter en snabbkoll på Fass.
 
Är det normalt att må illa och att det hugger till lite då och då i sidan av magen? Förlåt för mitt nojande. Men blir så himla rädd verkligen. Visst är det inget jag ska ringa/åka in för?
 
Ring 1177 (igen?) Så får du nog snabbare svar och lättare göra en bedömning. Självklart blir det jobbigare för kroppen on du stressar upp dig (vilket ju är fullt förståeligt att du gör!) och så blir det en ond cirkel.
Men ring och hör med dem.
 
Ja, du kan kombinera Alvedon och Diklofenak.

Eftersom jag har upplevt alla tre, så kan jag lätt gradera förlossningssmärta på plats nummer tre, värre är att bryta benet och värst av allt är gallsmärta. Jag hade önskat att jag kunde svimma av smärta...
 
Om du tycker "risken" för en operation är värre än en ooperation har du inte haft ett ordentligt gallstensanfall...
INGEN HÖJDARE kan man ju lätt säga...

Så mitt råd.. I stället för att ändra matvanor mm se till att få bort gallblåsan ! Önskar inte ens min värsta fiende de smärtorna som gallsten kan orsaka...
 
Visst är det normalt att det är ömt ett par dagar efter anfallet? Jag sov iallafall hela natten och kan vara uppe och gå lite samt vara ute med hunden.

Mitt urin luktar väldigt märkligt dessutom. Kan det ha att göra med diklofenaken?
 
Visst är det normalt att det är ömt ett par dagar efter anfallet? Jag sov iallafall hela natten och kan vara uppe och gå lite samt vara ute med hunden.

Mitt urin luktar väldigt märkligt dessutom. Kan det ha att göra med diklofenaken?
Det är normalt att man är öm ett par dagar efter ett kraftigt anfall
 
@_FiA_ okej! :) skönt att höra!

Jag mår fortfarande inte helt bra, men det är nog lite bättre vågar jag påstå. Dock öm och ibland hugger det till.
Är verkligen livrädd för att få ett till anfall. Men har tagit Diklofenak "regelbundet" och har kunnat sova.

Jag kan ju röra på mig, ut och gå med hundarna osv. Så då borde det väl inte vara någon fara?

Jag dricker däremot sjukt mycket, är konstant törstig på vatten och sveper i mig massor! Det finns inget stopp.

Har dessutom gått ner 3kg den här veckan (iofs rätt bra, även om jag kommer gå upp det lika fort igen haha) för jag knappt vågat äta något annat än laktorfri lättyoghurt och lite kokt korv.

Har ni några tips på annan bra mat? Typ torsk och något? Kyckling och något?
Jag äter ju det mesta även om jag är enormt kräsen.
 
Alltså... Jag har fortfarande ont! Speciellt i ryggen (på båda sidorna) i höjd med magsäcken.
Jag köpte Omeprazol mot magen och provade ta en. Nästan direkt kände jag hur magen inte längre var lika uppblåst vilket var underbart skönt. Från att inte ha kunnat dra in den alls, till att kunna spänna ut och dra in. Den var alltså väldigt uppblåst.

Ryggvärken är nog nästan värre än magvärken. Har också som någon slags mensvärk. Äter p-piller och tar hormontabletterna så det borde ju inte komma mens då. Har dock haft lite mensliknande flytningar från vad jag tror inte är från urinröret. Men är inte säker. Det är mörkslemmigt...

Tar ju fortfarande Diklo (den är snart slut!!!) + alvedon vilket tar bort den värsta smärtan i ryggen.
Jag kan ju röra mig och mår relativt okej bortsett från värken och magen.

Kan jag fortfarande avvakta tror ni?
 
Att ha ont bak i ryggen är mer regel än undantag vid gallproblem. Hur den mensvärksliknande smärtan spelar in vet jag inte, kan vara något så enkelt som att matsmältningen inte är så glad eftersom du inte kunnat äta ordentligt.

Avvakta kan du, att ha gallbesvär är i regel inte farligt (om man inte får en ordentlig inflammation eller om en sten skulle orsaka ett totalt stopp) utan bara jävligt besvärligt. Tyvärr är det bara att försöka hantera det så gott det går och leta sig fram till vad som funkar vad gäller kosten. Vad gäller mediciner så finns det kramplösande medicin som funkar bra för vissa (minns inte vad den jag hade hette, tyvärr) och det kan vara skönt att ha starkare smärtstillande i suppform (i mitt fall Spasmofen) om man får nya anfall.

Jag minns inte om du redan skrivit det och jag orkar inte leta, men hade det gjorts någon undersökning (typ ultraljud) för att konstatera att det är gallblåsan?
 
@Tassetass Okej men då låter det ju relativt lugnt. Kanske borde ringa VC för att få komma dit imorgon eller något, om dom inte hör av sig. Ingen mer undersökning har gjorts. Jag väntar på att få en kallelse till ultraljud. Läkaren skickade en remiss i måndags natt.

Spasmofen vågar jag inte ta då det är morfin och jag är så förbannat rädd för att spy att jag isåfall hellre dör :(
 
@Tassetass Okej men då låter det ju relativt lugnt. Kanske borde ringa VC för att få komma dit imorgon eller något, om dom inte hör av sig. Ingen mer undersökning har gjorts. Jag väntar på att få en kallelse till ultraljud. Läkaren skickade en remiss i måndags natt.

Spasmofen vågar jag inte ta då det är morfin och jag är så förbannat rädd för att spy att jag isåfall hellre dör :(

Då kanske jag inte ska berätta att jag flera gånger kräkts av smärtan när anfallen varit riktigt jävliga?
 
Näe, det är väl kanske inget jag känner att jag är i behov av att höra. Fast nu talade du ju om det...
Det gör mig bara mer rädd = mer illamående = ond cirkel.
 
Näe, det är väl kanske inget jag känner att jag är i behov av att höra. Fast nu talade du ju om det...
Det gör mig bara mer rädd = mer illamående = ond cirkel.

Jag funderade på om jag skulle skriva det överhuvudtaget, men samtidigt så är det en högst realistisk "bieffekt" av extrema magsmärtor och något du kanske bör ha i åtanke när du funderar på vilka åtgärder som ska vidtas och vilka risker som kan vara värda att ta.

De flesta jag känner som haft gallproblem har upplevt samma sak, det är nog en ganska naturlig reaktion att kroppen vill tömma magen när det gör väldigt ont i en förhoppning att det som orsakar smärtan ska följa med.
 
Såklart jag vet om det. Att spy är ju något som man gör för typ all smärta, och då speciellt i magen. Det förstår jag också. Men ingen risk är värd att ta som gör att man kan spy.

Men det är ändå ingenting som hjälper mig nu. Jag vet om det, och jag mår redan illa. Det räcker liksom. Jag behöver inte diskutera illamående för det blir bara värre då. Jag stressar upp mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp