Gallstensanfall

Nu har jag ännu mer ont i ryggen.
Hur ofta kan man ta Diklofenak? Jag tog senast kl 16. Sen behövde jag gå på toa en timme efter (vet inte om den åkte ut då...?).
 
I fass fattar jag ändå inget. 1177... Dom säger bara att man ska åka in. Jag vägrar sitta på en stol i ett väntrum flera timmar bland folk som spyr.
 
Jobbigt. Hoppas du mår bättre snart.
Men jag säger som @_FiA_ - jag har under ALLA mina år och OTALIGA besök på akuten aldrig stött på någon som spyr i väntrummet.
Om du låter det hindra dig så lär det ju inte vara aktuellt att åka in ändå så.
 
Bland folk som spyr? Jag kan du säga att jag varit på akuten närmare 50 ggr på ett par års tid, och aldrig har någon spytt i väntrummet där jag befunnit mig oändliga timmar.
 
I fass fattar jag ändå inget. 1177... Dom säger bara att man ska åka in. Jag vägrar sitta på en stol i ett väntrum flera timmar bland folk som spyr.
Otroligt svårt att förstå: "Observera att den sammanlagda dosen under ett dygn bör inte överstiga 6 tabletter à 25 mg eller 3 tabletter à 50 mg."

Sen brukar det ju stå på etiketten hur mycket läkaren ordinerat.
 
Att ha ont bak i ryggen är mer regel än undantag vid gallproblem. Hur den mensvärksliknande smärtan spelar in vet jag inte, kan vara något så enkelt som att matsmältningen inte är så glad eftersom du inte kunnat äta ordentligt.

Avvakta kan du, att ha gallbesvär är i regel inte farligt (om man inte får en ordentlig inflammation eller om en sten skulle orsaka ett totalt stopp) utan bara jävligt besvärligt. Tyvärr är det bara att försöka hantera det så gott det går och leta sig fram till vad som funkar vad gäller kosten. Vad gäller mediciner så finns det kramplösande medicin som funkar bra för vissa (minns inte vad den jag hade hette, tyvärr) och det kan vara skönt att ha starkare smärtstillande i suppform (i mitt fall Spasmofen) om man får nya anfall.

Jag minns inte om du redan skrivit det och jag orkar inte leta, men hade det gjorts någon undersökning (typ ultraljud) för att konstatera att det är gallblåsan?
Då är jag undantaget :D Jag har aldrig känt något i ryggen under min anfall bara fruktansvärt kramp/smärta i solaplexus, med förhöjda levervärden
 
@_FiA_ När jag var in i söndags så var det en som tydligen satt och spydde som fan i väntrummet. Hörde det från personalen som pratade om det...
 
Otroligt svårt att förstå: "Observera att den sammanlagda dosen under ett dygn bör inte överstiga 6 tabletter à 25 mg eller 3 tabletter à 50 mg."

Sen brukar det ju stå på etiketten hur mycket läkaren ordinerat.

Det står 3 om dagen. Jag har 50mg stolpiller. Men frågan är hur snabbt inpå jag kan ta. Tog ju senaste vid 16.
 
Åkte in akut igår med världens smärtor i magen/ryggen vilket visade sig vara gallstensanfall. Jag ska göra ett ultraljud inom förhoppningsvis inte allt för länge, för att se om det är stenar där. NERVÖST!

Någon här som haft gallsten? Hur mådde ni efter anfallet?
Det här blev lite som ett uppvaknande. Nu måste jag lägga om kosten och tänka på vad jag äter.
För den där smärtan önskar jag inte att någon (!) får uppleva. Jag trodde jag skulle dö.

MEN. Det är så svårt att hitta tips på bra mat. Alla sidor säger olika och jag vet inte vad som är bra. Det är säkert lite individuellt också. Men... Vad funkar för er som har gallstensbesvär?

Jag har laktosfri lättyoghurt, proviva och ljust bröd hemma. Kyckling, korv och frysta grönsaker. Kan jag äta detta? Hur ska det tillagas isåfall? Jag förstår att stekt mat inte är att föredra, men hur pass noga är det? Gräddstuvad pyttipanna, funkar det att äta? Soppa (inte gräddbaserad)?

Kryddor undviker jag redan då jag inte är ett stort fan av varken stark eller kryddig mat.


Jag har haft så många att jag tillslut fick min gallblåsa bortopererad, för mig var det så illa att jag t om hade förändrade levervärden. Gallsten är inget som jag önskar min värsta fiende jag har svårt med allt som är stekt och starkt kryddat. Men även hostmedicin som innehåller cocillana (stavning?) har gett mej många svåra anfall även efter min op.
 
Jag har haft så många att jag tillslut fick min gallblåsa bortopererad, för mig var det så illa att jag t om hade förändrade levervärden. Gallsten är inget som jag önskar min värsta fiende jag har svårt med allt som är stekt och starkt kryddat. Men även hostmedicin som innehåller cocillana (stavning?) har gett mej många svåra anfall även efter min op.
Mina levervärden var inte heller bra efter anfallen. Tyvärr får jag också anfall efter operationen. Cociliana innehåller morfin och det är morfin som kan utlösa anfall har jag förstått det som :)
 
Cociliana innehåller morfin och det är morfin som kan utlösa anfall har jag förstått det som :)[/QUOTE]

Aha ja ok det har jag inte tänkt på, jag har undvikit all typ av hostmedicin i rädsla för att få ONT.
 
Cociliana innehåller morfin och det är morfin som kan utlösa anfall har jag förstått det som :)

Aha ja ok det har jag inte tänkt på, jag har undvikit all typ av hostmedicin i rädsla för att få ONT.[/QUOTE]
Okej, nej det är just morfin som är problemet, så kom ihåg att akta dig för många värkmediciner som är "Morfinbesläktade"för jag har fått anfall av sådana också !
 
Nu när du säjer det så stämmer det när jag tänker efter, jag har ju fått anfall när jag tagit smärtstillande som är morfinbesläktade.
 
Men vad märkligt. Om det är så att morfin/morfinliknande preparat kan ge anfall, varför är då Spasmofen rätt vanlig när man har problem med gallan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp