Gallstensanfall

Men vad märkligt. Om det är så att morfin/morfinliknande preparat kan ge anfall, varför är då Spasmofen rätt vanlig när man har problem med gallan?

För att det är mycket vanligare att det hjälper än att det ger mer kramper. Jag hade kunnat gå i döden för mina Spamofensuppar när jag hade anfall, det var det enda som hjälpte.
 
Men vad märkligt. Om det är så att morfin/morfinliknande preparat kan ge anfall, varför är då Spasmofen rätt vanlig när man har problem med gallan?
för att när man har sådanasmärtor så är det liksom morfin som gäller ofta, och har man redan anfall så får man chansa på det ändå
 
@Tassetass @_FiA_ Aha okej. Då kanske det inte är så vanligt att morfin ger anfall, om man får morfin mot anfall. Låter riktigt märkligt annars. Men jobbigt för er att ni måste ha så stark medicin för att bli hjälpta.
 
@Tassetass @_FiA_ Aha okej. Då kanske det inte är så vanligt att morfin ger anfall, om man får morfin mot anfall. Låter riktigt märkligt annars. Men jobbigt för er att ni måste ha så stark medicin för att bli hjälpta.
Jag skulle säga att det är skapligt vanligt, om jag mins vad min läkare sa. Men som sagt så har man redan ett anfall så finns inte inte så många andra alternativ än morfinpreparat.
 
Jag skulle säga att det är skapligt vanligt, om jag mins vad min läkare sa. Men som sagt så har man redan ett anfall så finns inte inte så många andra alternativ än morfinpreparat.

Hm okej. Jag blev hjälpt av diklofenak iallafall :)
 
Jag skulle säga att det är skapligt vanligt, om jag mins vad min läkare sa. Men som sagt så har man redan ett anfall så finns inte inte så många andra alternativ än morfinpreparat.

Precis, och åtminstone för min del hade jag aldrig kunnat märka mitt i ett anfall om medicinen gett ytterligare kramper, ett pågående anfall är ju ungefär så illa det kan bli. :p
 
Men gud så onödigt. Att man kan kräkas av smärta känner de flesta till, men varför skrämma upp TS som uppenbarligen redan är orolig?

Att man kan kräkas av smärta vet alla, men att det är vanligt att kräkas vid gallproblem kanske inte alla vet. Eftersom ts har kräkfobi kan det vara värt att veta att risken att kräkas under ett anfall är rätt stor och det kan ju göra att tex använda ett läkemedel där illamående är mindre vanlig biverkning ändå är värt risken.
 
Opererade bort min gallblåsa igår som var 4 gånger så stor som en vanlig, kirurgen sade att det var den näst största gallblåsa han sett. Nu äter jag morfintabletter mot smärtan i alla fall.
 
Nu har jag ännu mer ont i ryggen.
Hur ofta kan man ta Diklofenak? Jag tog senast kl 16. Sen behövde jag gå på toa en timme efter (vet inte om den åkte ut då...?).

Åkt in 2 ggr med ambulans, sista gången hade jag inte sovit på 4 dygn. Blev undersökt och morgonen efter opererades den bort. Som andra skrivit så är det den värsta smärtan jag kan tänka mig. Och då var det första anfallet 2 veckor efter förlossning med End lustgas...
Jag säger så här, åk in akut och se till att du får den bortopererad, jag var också livrädd för operation men när jag fick besked att den skulle bort så blev jag så lugn över att få slippa smärtan.
I efterhand har jag känt av en gång, en obehagskänsla men inget anfall, men det var ca 1 månad efter op och jag hade ätit pommes ett par dagar på rad och sen en pizza nästa dag.. nu äter jag som vanligt men försöker undvika ex pommes o pizza dagarna på rad och inte flera gånger i veckan.
Känns som jag fick mitt liv tillbaka efter op.

Många pratade om viktuppgång efter op, är det något ni andra märkt av något eller funkar ni som vanligt?
 
Många pratade om viktuppgång efter op, är det något ni andra märkt av något eller funkar ni som vanligt?[/QUOTE]

Jag har inte märkt av viktökning pga. av min galloperation utan för mig har det varit som vanligt.
På tal om smärta måste berätta om en av de första gångerna jag fick anfall o hamnade på akuten, hade riktigt riktigt ont, iaf så skulle min snälla sambo trösta. Hans tröst va ja men du har ju iaf inte njursten det är värre. Kan ju säga att jag INTE blev speciellt uppiggad.
 
Jag fick också ta bort den till slut. Jag åkte in och ut på sjukhuset en hel sommar och till slut tog de bort den trots att jag inte hade några stenar direkt, eller att den var inflammerad. Jag hade mycket måttligt förhöjda lever och gallvärden. De opererade bort en helt frisk gallblåsan och det var 50% chans att jag skulle bli frisk. Och det blev jag! Kan äta allting och inget anfall sen dess. Helt undebart.
Smärtan var ju helt obeskrivlig, jag fick sprutor i magen med smärtstillande som jag blev hög av men helt underbart för smärtan släppte. Gillar inte att bli sådär hög men hade inget val. Gallbevär är verkligen helt outstandig vidrig. Jag föder hellre barn många gånger om.
 
Intressant tråd. Hade ett antal kraftiga gallstensanfall för en åtta år sedan, instämmer att det är ngt som du inte ens önskar din värsta fiende. De kollade upp gallan och det konstaterades att den var full, överfull med stenar. De satte upp mig i operationskön och glömde bort mig. Och det hade jag med när jag förvånat svarade nej på om jag ff ville operera mig när de ringde upp mig efter två år. Har aldrig haft problem efter den perioden och tänker aldrig på vad jag stoppar i mig. Men inser att när som helst att det kan det braka loss om det vill sig illa.
 
Jag lånar en gammal tråd och frågar här. Ni som opererat bort gallan, hur lång tid efteråt var ni fit for fight? Kirurgen säger att allt ska vara som vanligt efter cirka en vecka. Är det så i verkligheten? Jag har fått en operationstid, och den ligger exakt åtta dagar före en planerad resa till Paris. Är det rimligt tror ni att hålla fast vid resan? Jag vill väldigt gärna åka såklart, och är också tacksam för en snabb operationstid och vill inte börja krångla med den.
 
Jag lånar en gammal tråd och frågar här. Ni som opererat bort gallan, hur lång tid efteråt var ni fit for fight? Kirurgen säger att allt ska vara som vanligt efter cirka en vecka. Är det så i verkligheten? Jag har fått en operationstid, och den ligger exakt åtta dagar före en planerad resa till Paris. Är det rimligt tror ni att hålla fast vid resan? Jag vill väldigt gärna åka såklart, och är också tacksam för en snabb operationstid och vill inte börja krångla med den.
Om det funkar med titthålsoperation så är det nog ingen fara. På mig fick de öppna ordentligt och jag var sjukskriven i sex veckor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp