Galopp-skritt övergångar (utbruten från Dressyrsnack 15)

Bästa övningarna för galopp-skritt övergångar? Vi får inte riktigt till dem...
Det har vi kämpat med i typ ett år, blir sakta bättre men så sjukt svårt när samlingen inte kommer helt naturligt!
För vår del blir det väldigt tydligt att det blir bättre ju mer vi kan samla galoppen innan. Minsta lilla att hon blir lång så blir det direkt skit🤪
 
Det har vi kämpat med i typ ett år, blir sakta bättre men så sjukt svårt när samlingen inte kommer helt naturligt!
För vår del blir det väldigt tydligt att det blir bättre ju mer vi kan samla galoppen innan. Minsta lilla att hon blir lång så blir det direkt skit🤪
Jag tycker vi kan samla ok men såklart saknas där säkert en del styrka med. Upplever att det är en kombination av att hon inte helt förstår att man "kan"/får gå från galopp till skritt. (Kan kan hon iof väldigt bra ifall där dyker upp något farligt i skogen... :meh:) samt att jag måste bli bättre på att rida in i skritten, inte släppa med benen osv..
 
Vi brukar få göra 10 m volter i galopp på långsidan och så göra övergången när man kommer ut på spåret igen för att få hjälp av väggen/staketet. Men vill gärna ha tips på fler övningar. Hon har också svårt för att fortsätta att skritta avslappnat efter avbrotten innan ny galoppfattning kommer eftersom hon vet vad som väntar. Korta galoppsekvenser generellt är något som lätt får damens huvud att koka över. Hon tror att jag korrigerar henne om jag bryter av igen kort efter fattning.
 
Brukar jobba minskning av volten i galoppen och göra avbrottet i böjning med lite lätt sidförande. Tänk inner bakben in under kroppen. Gör inte övergången varje gång utan variera med att rida framåt ur samlingen för att bibehålla bjudningen framåt.
 
Brukar jobba minskning av volten i galoppen och göra avbrottet i böjning med lite lätt sidförande. Tänk inner bakben in under kroppen. Gör inte övergången varje gång utan variera med att rida framåt ur samlingen för att bibehålla bjudningen framåt.
Det är det jag försöker nu, får traggla vidare helt enkelt! :)
 
Jag rider ju mest ute och brukar använda uppförsbackar för galopp - skritt-övergångar. Ju brantare backe desto lättare att korta upp galoppen och sen komma ner till skritt utan att falla framåt i trav. Ger även hästen en idé om vad det är jag vill åstadkomma. Bra styrketräning med galoppfattning i backen dessutom.
 
Jag rider ju mest ute och brukar använda uppförsbackar för galopp - skritt-övergångar. Ju brantare backe desto lättare att korta upp galoppen och sen komma ner till skritt utan att falla framåt i trav. Ger även hästen en idé om vad det är jag vill åstadkomma. Bra styrketräning med galoppfattning i backen dessutom.
Bra tips, vi har dock inte några tillräckligt branta backar i närområdet. 😔
 
Jag samlar till skrittempo och tänker ändra fotförflyttning och inte tempo. Samma när jag tex fattar galopp. Det behöver inte vara högre tempo. Utan bara annan fotförflyttning.

Att använda sig av sidvärts plockar bort samlingen. Det gör jag bara på gröna hästar som kräver någon slags nödbroms. De slutar galoppera IOM att man sätter dem i ett läge där det blir svårare att galoppera. Men kvaliteten på övergången blir lidande.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar upp del 15 av Dressyrsnack-trådarna :)
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
230 723
Senast: lizan
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 661
Senast: nexxa
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
887
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 044
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp