Galopparbete

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare SuperSpringBoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 451
S

SuperSpringBoy

Nu har jag kollat runt lite på olika trådar men har inte fått något vettigt svar så nu startar jag en egen om galoppen.
Jag har en häst som inte vill ta höger galopp, även på böjt spår i höger varv tar han vänster galopp. När jag hoppar med han så kan han landa i höger galopp men han känns ostadig. Det är det här som jag tkr är mest konstigt, förstår han inte lr kör han bara med mej?! har ni några tips på övningar lr dyligt som får han att ta höger!!?
Tack på förhand

Sv: Galopparbete

När du har kollat med massör/kiropraktor/equiterapeut el.dyl. att det inte är något fysiskt hinder, kan man prova detta,

Rid i höger varv på dressyrbana.
När du är på vänstra långsidan börjar du förbereda hästen, genom att gå i en öppna.
När du närmar dig första hörnet, flytta in höger bak ordentligt, krama vänster tygel, håll god kontakt med den, öppna upp högersidan ordentligt, lossa inner tygel.
Yttertygel - innerskänkel.
Sitt på höger sittben, men luta dig INTE åt höger.
Luta dig heller inte framåt.
Sitt rakt över hästen, titta åt det håll du ska, vrid endast överkroppen något, och trampa lagom ner höger fot i stigbygeln.
När du kommer till sista hörnet på kortsidan, fatta galopp, gärna med röstkommando, så du kan koncentrera dig på att sitta rätt.
Galopp!
Hoppas det lyckas! :)

när jag har haft problem med detta så har det berott på att hästen varit ojämnt musklad och inte orkar bära sig i båda galopperna. Men med en tids arbete för att muskla upp hästen så har det löst sig självt. Naturligtvis finns det en hel hög andra möjliga anledningar till problemet.

Förmodligen skjuter hästen ut vänster bog lite grann och kommer inte fram med höger bog = fattar vänster istället för höger galopp.
Försök ha hästen lite mer rak, alltså ta med vänster bog mer så att den högre kan komma fram.

Jag hade detta problem med en tidigare häst. Fattade galopp på mittvolten vid det ögonblick då man INTE har en tendens att styra, tror att det var precis när man lämnar voltens kontakt med långsidan (eller var det före...?).

Var jättenoga med att inte hålla i innertygeln när du fattar galopp.

Solis skrev:
Förmodligen skjuter hästen ut vänster bog lite grann och kommer inte fram med höger bog = fattar vänster istället för höger galopp.
Försök ha hästen lite mer rak, alltså ta med vänster bog mer så att den högre kan komma fram.

Jag hade detta problem med en tidigare häst. Fattade galopp på mittvolten vid det ögonblick då man INTE har en tendens att styra, tror att det var precis när man lämnar voltens kontakt med långsidan (eller var det före...?).

Var jättenoga med att inte hålla i innertygeln när du fattar galopp.
ok tack för tipset! jag har provat att göra ungefär som du säger, att lossa lite på inner å få in bogen så att man släpper fram det höga benet men ibland så blir det vänster iaf:crazy:
Han kan även(när han tar vänster istället för höger) ha vänster galopp i höger varv, på böjt spår i en volt, är han onormalt stark i vänstergalopp då?

Nicke skrev:
När du har kollat med massör/kiropraktor/equiterapeut el.dyl. att det inte är något fysiskt hinder, kan man prova detta,

Rid i höger varv på dressyrbana.
När du är på vänstra långsidan börjar du förbereda hästen, genom att gå i en öppna.
När du närmar dig första hörnet, flytta in höger bak ordentligt, krama vänster tygel, håll god kontakt med den, öppna upp högersidan ordentligt, lossa inner tygel.
Yttertygel - innerskänkel.
Sitt på höger sittben, men luta dig INTE åt höger.
Luta dig heller inte framåt.
Sitt rakt över hästen, titta åt det håll du ska, vrid endast överkroppen något, och trampa lagom ner höger fot i stigbygeln.
När du kommer till sista hörnet på kortsidan, fatta galopp, gärna med röstkommando, så du kan koncentrera dig på att sitta rätt.
Galopp!
Hoppas det lyckas! :)
ok...men om hästen går i en öppna, är det inte lättare för den då att ta omvänd galopp?! men jag kan försöka, men är det ingen effekt om han inte går i en bra öppna? för han kan den någolunda i skritt men i trav är det en annan sak! men när han tar höger galopp så blir det fläng galopp, ska jag då bara berömma å sitta still eller försöka förhålla lite?!

holsa skrev:
när jag har haft problem med detta så har det berott på att hästen varit ojämnt musklad och inte orkar bära sig i båda galopperna. Men med en tids arbete för att muskla upp hästen så har det löst sig självt. Naturligtvis finns det en hel hög andra möjliga anledningar till problemet.
Vilka övningar kan man använda om man ska muskla dom jämn då?

Så länge du uteslutit att hästen inte har ngt fysiskt problem utan bara är svag i sidan - fatta in mot hörnet när du kommer på långsidan och kommer in i kortsidan. det brukar funka på den mest ovilliga, förutsatt att du själv är avslappnad, i balans och ger rätt hjälper.

Bara en tanke:
Om man fattar galopp när man är på väg IN mot hörnet borde det lätt bli så att man koncentrerar sig på att svänga och så tappas ytter bog och det blir fel galopp ialla fall. Men om man fattar UT från hörnet borde det vara lättare att släppa fram inner sidan och bara koncentrera sig på fattningen. Eller?

Solis skrev:
Bara en tanke:
Om man fattar galopp när man är på väg IN mot hörnet borde det lätt bli så att man koncentrerar sig på att svänga och så tappas ytter bog och det blir fel galopp ialla fall. Men om man fattar UT från hörnet borde det vara lättare att släppa fram inner sidan och bara koncentrera sig på fattningen. Eller?

Håller med. Råder till att fatta galopp på väg ut ur kortsidans sista hörn, på väg ut mot långsidan, när hästen fortfarande är rätt ställd.

Men det viktiga momentet,som jag ser det, är att knacka in höger bak under hästen ordentligt innan fattningen.

Och återigen, lossa innertygeln ordentligt.

Får kolla med högre ort. Det var det råd jag fick av min GP-tränare.
Och det funkade dessutom..:)

Solis skrev:
Bara en tanke:

ja - därför skrev jag, förutsatt att man själv är avslappnad och ger rätt hjälper. varför ska man vara koncentrerad på att svänga - hörnet svänger ju hästen av sig själv :angel:

in mot hörnet är det väldigt liten chans att hästen fattar fel galopp, blir nästan en omöjlighet för den....men visst - ut ur hörnet fungerar också - men då får du inte samma hjälp av hörnet.

Jo, om man fattar galopp när man är påväg mot hörn nr.2 på kortsidan.

Eftersom han både är ostadig och ovillig i ena sidan så jobba också mycket i skolorna, öppna och sluta, i skitt och trav så du får honom jämnstark i båda sidorna så blir det lättare för honom att galloppera i båda varven.

Ursäkta, missade att du utgick från att rätt hjälper gavs, läste för snabbt.:o

Jag utgick från att om man redan har problem med att ytter bog skjuter ut och hästen inte får fram innersida och fattar fel galopp så kan det problemet förstärkas när man rider genom hörnet och vill forma hästen. Därför skulle det kunna vara lättare om man fattar galopp när man rider ut från hörnet och ska ha hästen rak igen, innersidan kommer fram mer.

Det är så mycket man inte borde eller borde göra som ryttare. T.ex. så sitter öronen alltid kvar på min häst efter varje ridpass, förstår inte varför jag måste ha sådan järnkoll på dem… :angel:

Solis skrev:
Ursäkta, missade att du utgick från att rätt hjälper gavs, läste för snabbt.:o

Det är så mycket man inte borde eller borde göra som ryttare. T.ex. så sitter öronen alltid kvar på min häst efter varje ridpass, förstår inte varför jag måste ha sådan järnkoll på dem… :angel:

:rofl: sant sant! :D

Nicke skrev:
Jo, om man fattar galopp när man är påväg mot hörn nr.2 på kortsidan.

:crazy: du förstår väl vad jag menade, kanske inte nödvändigt att märka ord till ngt som har samma effekt/är samma princip eller?

Kolla upp med kotknackare att hästen är rak för det första, det är vanligare än man tror att hästar har slagit till bäckenet.
Vidare: kolla att din sadel är rak i bommen och jämn i stoppningen, en skev sadel kan lätt få den "effekten".
Kolla av att hästen är lösgjord och lydig när du rider. Longera och se vad som händer då, fattar han rätt galopp då?
Ta hjälp av en skciklig tränare, vi som inte sett hästen kan bara gissa vad som kan vara fel, man måste se hästen för att kunna ge vettiga tips!

mackan skrev:
Så länge du uteslutit att hästen inte har ngt fysiskt problem utan bara är svag i sidan - fatta in mot hörnet när du kommer på långsidan och kommer in i kortsidan. det brukar funka på den mest ovilliga, förutsatt att du själv är avslappnad, i balans och ger rätt hjälper.
En massör har sett när jag har ridit å såg bara att han hade ett försvagat vb (vänster bak) så jag har uteslutit det! Jag har funderat på om det är jag som är problemet!! Jag vill inte skylla ifrån mej på min häst, det är ändå mej han litar på! Men frågan är om han bara skiter i mej för ibland så kan högra galoppen bara komma medans andra ggr så är det omöjligt!! Det är det som är svårt att veta!!!:( :( :(

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 476
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 604
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 952
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31