Bukefalos 28 år!

galoppera tävlingstravare

inamarina

Trådstartare
hej, tänkte höra om om någon här rider aktiv tävlingstravare, och i så fall, galopperar ni med dem eller inte under vanlig dressyr?
 
Sv: galoppera tävlingstravare

Tidigare red jag några travare som tävlades. Jag gjorde som deras ägare/tränare ville, men samtliga ville faktiskt att jag skulle galoppera för att variera arbetet mer och bygga olika muskler. Men galopp fattades alltid från samlad trav och fick inte "springas" igång, just för att få en skillnad från travarbetet. De galopperade inte på banan sen ändå :)
 
Sv: galoppera tävlingstravare

okej:)
ja för jag rider två aktiva travare, eller ena har bara sprungit provlopp änsålänge, men den andra tävlas för fullt och den först nämnde galopperar mer än gärna både i skogen och på banan men går bra på travet ändå. den andra galopperar gärna i skogen (låter henne inte spring in i det) men har inte riktigt vågat prova på banan. vet att en annan som ridit henne innan har galopperat henne även på banan, men jag kan inte riktigt avgöra om det är bra eller inte.
tack för ett bra svar, känns ju som att varierad träning borde vara det bästa.
 
Sv: galoppera tävlingstravare

Att rida över bommar tyckte då de jag red var roligt också :D Men fråga tränaren eller ägaren vad de tycker? Så man inte stöter sig med dom!
 
Sv: galoppera tävlingstravare

KL

På min praktik som jag hade på travet så galoppintervallades hästarna då och då, några
en gång i veckan.
Travtränaren jag var hos höll stenhårt på varierad träning så även ridning av hästarna ingick.

De lärde sig inte att galoppera på banan sen..De lär sig skillnad i arbetena väldigt lätt och vad som förväntas av dem och inte :)
 
Sv: galoppera tävlingstravare

Galoppera på! Det är absolut inget för deras karriär på banan, det är bara bra för dom med allsidig träning och det är flera framgångsrika tränare som tränar galoppintervaller med deras hästar. :)
 
Sv: galoppera tävlingstravare

När jag jobbade i travet så hade vi en häst som enbart gjorde galopp intervaller mellan loppen.
Inte galopperade han i löpen för det.
 
Sv: galoppera tävlingstravare

Det bästa är ju att fråga tränaren hur hen vill ha de flesta nu för tiden låter ju sina galoppträna men det finns ju dom som inte tror på galopp också.
 
Sv: galoppera tävlingstravare

Hästar är duktiga på att veta skillnad på träning och tävling. Har aldrig hört om en tävlingstravare som presterat sämre på banan pga att man låtit den galoppera vid träning. Tror personligen att det däremot bara är stärkande att hästen får röra sig på olika sätt.
 
Sv: galoppera tävlingstravare

hej, tänkte höra om om någon här rider aktiv tävlingstravare, och i så fall, galopperar ni med dem eller inte under vanlig dressyr?

Hänger inte riktigt med på vad du avser med "under vanlig dressyr". Men precis som flera här har svarat har jag galopptränat travare för att de skall få mer allround träning under sin aktiva karriär som travhästar. Har ridit som arbetsryttare inom galoppen så det har inte varit någon svår omställning att galoppträna travhästar. Det en del tränare mest har vart noga med är var man tränat någonstans. Man får akta sig för att galoppera på för hårt underlag. Galopbanor är i allmänhet ok men travbanor bedöms ofta som för hårda. Och det är något man känner uppe på hästryggen med...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
978
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor och icke hästmänniskor! Väldigt många har nog undrat, funderat och tänkt på varför man inte ska galoppera...
Svar
15
· Visningar
1 722
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp