Galoppinfo

Sv: Galoppinfo

Jag har sett Seabiscuit, Svarta Hingsten-filmerna och serien, läst böckerna om Wonder och andra i den serien, Dopad av Dick Francis.
Jag ska försöka hålla mig till fakta så gott det går, jag är inte insatt i galoppvärlden, men har hållit på med hästar i felra år, så just den biten kan jag ju ganska bra. Jag tror på historien, även om jag inte kan något om galopp. Då jag aldrig varit i USA, eller vet nåt om banor osv där, så försöker jag skriva så "luddigt" det går. Det är egentligen inge bok det handlar om, utan en filmidé, så förhoppningsvis behöver jag inte vara alltför detaljerad. Det emsta jag skrivit nu utspelar sig på en gård med kapplöpsningshästar, där det är träning, tjejens jobb utöver hästarna, en kärlekshistoria. Det handlar också om löp, men just den biten är egentligen inte det viktiga, utan vägen dit. I slutet ska det vara ett stort lopp som hon vinner och bevisar för alla att hon kan träna hästar. vad det ska vara vet jag inte, då jag inte vet vilka löp som är dom största.
Om någon här kan nåt om galoppsporten i USA får ni gärna säga vilka lopp det brukar vara och vilka soom får tävla i respektive lopp/tävling.
Finns det någon lista man kan kolla i USA/Kanada/Mexico eller vad man kan tänkas behöva kolla för länder för hästnamn i USA, som det gör här för galopphästar och ravhästar?

Creetown: Du menar att om jag srkiver ut namnen här så kan ni säga om ni vet om dom är tillgängliga?



Det fanns i alla fall förr en sida där man kunde kolla om namn var upptagna, via amerikanska jockeyklubben
hittade denna när jag sanbbt letade nu:

http://registry.jockeyclub.com/registry.cfm?page=namesrch&rand=813

Här är huvudsidan:

http://www.jockeyclub.com/default.asp

Vill du ha bra svar om amerikansk galopp så läs på denna sidas forum

http://www.pedigreequery.com/forum/

Där finns massor av kunnigt folk som kan hjälpa dej:idea:

(Inte för att du inte får hjälp här, men som extra hjälp:D)

Kanske du hade länkarna tidigare, har inte läst hela tråden alls, utan bara hoppar in....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppinfo

Tack så mycket! Ska ta en ordentlig titt på dom där länkarna.
Även om man lär sig lite om galopp här så finns det säkert en hel del skillnader jämfört med USA.
Kan säkert ha bra nytta av dom där sidorna.


Kan man förresten använda ett namn som är likt ett annat? Tex finns det en häst som heter Angel Eyed och jag vill ha Angel Eyes. Det blir för likt va?
 
Senast ändrad:
Sv: Galoppinfo

finns en ganska nygjord film som heter Dreamer som handlar om en galopphäst från en ganska okänd tränare som vinner ett stort lopp.
 
Sv: Galoppinfo

Ruffian är en hyfsad film där jag känner igen vardagen i amerikanska galoppstall.
Kan inte uttala mig om hur det är i sverige, då jag bara ridit galoppörer i staterna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver hjälp med en boktitel, har helt glömt vad den heter... Boken är skriven av mamman till en tjej som i unga tonåren blir...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: Milene
·
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 466
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp