Galoppinfo

Sv: Galoppinfo

1.
2. Om du är proffs eller lärling får du rida alla hästar i de "vanliga" löp (ej amatörlöp) och alla hinderlöp, ja tror det är så att lärlingarna inte får rida i storalöp tex derbyt oavsett vem som äger hästen. Amatörerna får rida i amatörlöp och hinder, men om man har över 10segrar får man rida sin egen/delägda häst i proffslöp (som ej överstiger en viss prissumma tror det är 50.000)

Kan ha fel men lärlingarna får rida storlopp men inte utnyttja sin viktlättnad som de normalt har under sin lärlingstid, därför ser de flesta inte någon spec anledning att utnyttja lärlingarna eftersom de hellre vill ha de rutinerade jockeysarna.
Enl http://www.galoppsport.se/sinfo?kommando=visaInfo&valtId=303630
Ryttare är den, som innehar licens som amatörryttare, jockey eller lärling. För att få delta i löpning, måste jockey ha uppnått en ålder av 18 år, lärling 15 år och amatörryttare 15 år.

www.galoppsport.se hittar du många bra svar om du surfar runt lite bland sportinfo, info&regler, fråga förbundet tex..
 
Sv: Galoppinfo

Lättnad får inte utnyttjas om prissumman överstiger 30.000kr, men har även för mig att lälingar får inte rida i derbyt oavsett lättnaden
 
Sv: Galoppinfo

våra tappraste hästar kan gå ut ca varannan vecka under vissa perioder, ibland startar dom även vecka-vecka men då oftast ej fler än två veckor i rad. Skulle tippa att var tredje vecka är ungefär ett genomsnitt (beror om tränaren hittar löp som passar) Medans klass hästarna för det mesta sparas mer på och endast startar i storlöp under sommar halvåret (enstaka förlöp, för den ultimata matchningen)

Ojojoj, det var annorlunda från hur det går till här, där de tävlingsdugliga hästarna tävlar varje vecka (ibland både lördag och söndag) + vissa träningslopp däremellan... Tur för Arwen (min häst) att folk varit så rädda för henne att de inte velat tävla mot henne, för hon har nog varit närmare tre-vecko schemat...
 
Sv: Galoppinfo

Det är jag inte riktigt säker på om jag förstår...

Ryttare får i offentligqa galopptävlingar inte rida
- annan tillhörig häst mot hel- eller delägd häst

Man får alltså inte ha med två tex egenägda hästar i samma lopp?

- av annan tränad häst mot häst som ryttaren själv tränar
Man får inte träna en häst och tävla en annan häst som är med i samma lopp?
 
Sv: Galoppinfo

Det är jag inte riktigt säker på om jag förstår...

Ryttare får i offentligqa galopptävlingar inte rida
- annan tillhörig häst mot hel- eller delägd häst

Man får alltså inte ha med två tex egenägda hästar i samma lopp?

- av annan tränad häst mot häst som ryttaren själv tränar
Man får inte träna en häst och tävla en annan häst som är med i samma lopp?

Vad är "rekomenderad" längd och vikt för tävlingsjockey?

Jo du får ha två hästar som du äger med i samma lopp och rida den ena, men då måste du rida den du har störst andel i dvs. om du är delägare, men äger du båda 100% är det frittfram att välja vilken du vill rida.

Nej om du är både tränare och jockey och har en häst med i loppet måste du alltså rida den.

Det finns ingen direkt rekomenderad vikt för en jockey, men mellan 50-55 är normalt. Längden har ingen betydelse finns allt mellan 150-178cm långa, fördel är ju att vara kort för då kan du ju ha mkt mer muskler utan att väga mer än tex en lång o smal.
 
Sv: Galoppinfo

Tack så mycket för alla svar!
Ska säkert återkomma med fler frågor, men jag känner att jag kan börja komma igång i alla fall :)
 
Sv: Galoppinfo

Innan en häst för starta i en "vanlig" löpning måste den visa att den klarar av själva tävlingssituationen (med startboxar, ledvolt, inte vingla för mycket osv), detta gör den i ett kval. Tvååringarna ska springa 800 m inom en viss tid och treåringar och äldre springer 1000m. Tiden är dock väl tilltagen!
 
Sv: Galoppinfo

Vill bara tillägga att om hästen haft ett långt tävlingsuppehåll, skada osv och inte startat under 2år (förut var det 1år) måste den kvala om!
 
Sv: Galoppinfo

Okej. För i en av böckern jag läste i Fullblodsserien skulle en tjej vara med i ett kvallopp, då både hon och hästen var ny, men skulle tävla mot en jockey och häst som varit med tidigare.
 
Sv: Galoppinfo

Okej. För i en av böckern jag läste i Fullblodsserien skulle en tjej vara med i ett kvallopp, då både hon och hästen var ny, men skulle tävla mot en jockey och häst som varit med tidigare.

Oftast kvalar "kvalhästar" mot varandra men vid brist på andra kan tränaren få skicka ut en veteran som sällskap till sin häst.
Ryttare som rider i kval måste vara proffs/lärlingar eller amatörer som äger en del av hästen och har mer än 10segrar. Men visst kan du skriva lärlingskontrakt med en tränare och börja med att rida i ett kvallopp, inte det vanligaste, men inget är omöjligt i böckernas värld;)
 
Sv: Galoppinfo

Nån som kan ge förslag på bra tide på dom olika distanserna?
Måste en häst vara renrasigt fullblod för att få vara med i löp? (USA/Sverige)
 
Sv: Galoppinfo

Tiderna varierar beroende på banunderlag, klass osv. I Sverige tävlar vi med engelska och arabiska fullblod dessa skall vara renrasiga. I USA vet jag att de även tävlar med quarterhästar på sprint distanser. Mitt tips är att kolla gamla resultat för att få en bättre översikt kring tiderna
 
Sv: Galoppinfo

Okej. För i en av böckern jag läste i Fullblodsserien skulle en tjej vara med i ett kvallopp, då både hon och hästen var ny, men skulle tävla mot en jockey och häst som varit med tidigare.

Tror jag läst samma bok, menar du Cindy? Tror inte det va ett kvallöp för hästen utan bara ryttaren som skulle rida upp "kvala"
 
Sv: Galoppinfo

Tror jag läst samma bok, menar du Cindy? Tror inte det va ett kvallöp för hästen utan bara ryttaren som skulle rida upp "kvala"

Jo det var henne jag menade. Men hon red ju Glory då. Fast jag kan ju komma ihåg fel fast jag ganska nyligen läst boken. Men jag har för mig båda skulle kvala..

Var kan jag hitta gamla resultat?
 
Sv: Galoppinfo

ne cindy red aldrig glory i löp, han blev avelshingst innan hon börja tävla (jag vet att jag är såå töntig som kan serien utantill)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver hjälp med en boktitel, har helt glömt vad den heter... Boken är skriven av mamman till en tjej som i unga tonåren blir...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: Milene
·
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 470
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp