Galoppinfo

Sv: Galoppinfo

Har inte blivit så mycket skrivande, då jag även skriver på annat, och man ju inte alltid har tid att skriva... Men nån kanske kan tänka sig att läsa så det verkar någorlunda vettigt?
 
Sv: Galoppinfo

Vad för sorts bok skriver du? Typ barnbok eller vuxen?
 
Sv: Galoppinfo

Många vettiga svar här! :)

Har ett tips på en bra bok du kan få mycket fakta ifrån:
Seabiscuit! Se även filmen den kan ge mycket bra galoppinspiration!

Du får gärna skicka text du skrivit till mej, vore hemskt kul att läsa!

Kram från Kimman
 
Sv: Galoppinfo

Jag skakar liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.

Har börjat på en ny historia som också utspelar sig i galoppvärlden. Fastnade på den förra och har inte skrivit så mycket.

Skiljer sig distanserna beroende på länder? Tex, Sverige, USA, England.

Hur noga måste man vara när man ska bestämma namn? Räcker det att kolla internationella spärrlistan över namn? Jag kollade på den, sökte sen på ett namn som inte fanns med på listan, på galoppsort.se där namnet fanns med.
 
Sv: Galoppinfo

Skiljer sig distanserna beroende på länder? Tex, Sverige, USA, England.

Hur noga måste man vara när man ska bestämma namn? Räcker det att kolla internationella spärrlistan över namn? Jag kollade på den, sökte sen på ett namn som inte fanns med på listan, på galoppsort.se där namnet fanns med.

Distanserna kan du nog kolla genom att läsa galopptidningar. Racing Post, BloodHorse och Thoroughbred Times har alla websidor med resultat från en rad länder.

Internationella spärrlistan täcker endast de stora, RIKTIGT KÄNDA hästarna. Annars är det från land till land. I Skandinavien brukade man kolla med varandra och jag tror att det forfarande görs. Det brukade vara att en häst skulle ha varit död i 10 år och inte förekomma i några aktuella härstamningar för att man skulle kunna använda namnet igen. Du kan säkert hitta information om svenska namnregler på galoppsport.se. Leta under Regler!

Lycka till!:laugh:
 
Sv: Galoppinfo

Jag har kollat där, men tyckte det kändes lite smått förvirrande faktiskt.

Men om en häst inte får ha samma namn som någon annan måste man kolla alla register? Eller hur gör man på enklaste sätt för att se om namnet går att använda?
Även om jag skriver på en historia, så måste jag väl ha namn som inte redan finns...
 
Sv: Galoppinfo

Om du är i Sverige räcker det att du kolla med Sverige, Danmark och Norge förutom den internationella spärrlistan.

Hur du ska gå till väga vet jag inte - du får väl köpa en odöpt häst och försöka få igenom namnet!
 
Sv: Galoppinfo

Nu gäller det egentligen USA, men nån annan kanske vet? Annars får man försöka få tag på någon tränare.... eller nåt....

Dock kan jag inte köpa en häst, för att försöka få igenom olika namn jag vill ha till historien.... :)
 
Sv: Galoppinfo

Kolla filmen "Seabiscuit"...Den handlar om fullblodshästen Seabiscuits liv. En av världens kändaste kapplöpningshästar. Sen kan du ju också försöka få tag på de gamla "svarta hingsten" tv-serien. (handlar om Alec som blir jockey)....Finns flera stycken filmer om ämnet, kan dock inte komma på någon på plats...Kan dock inte garantera att allt i filmer är sant men när det handlar om något som faktiskt finns så brukar de ju ha rätt bra koll på saker och ting...
 
Sv: Galoppinfo

Seabiscuit är väldigt välgjord och många aktiva figurerar i filmen, bland annat har föredetta championjockeyn Gary Stevens en ganska stor roll. Men den skildrar galoppen som den var på 30-talet, alltså nästan för 80 år sedan, så den ger inte någon vidare vägledning till hur det ser ut idag.
 
Sv: Galoppinfo

Nu gäller det egentligen USA ...

Jamen, det skrev du inte att det gjorde.
Först och främst bör du veta, att jänkarna löper sitt Kentucky Derby (deras huvudderby) över kortare distans än den traditionella. Skall man skriva om något, man inte är säskillt insatt i (t.ex. kapplöpningar), bör man nog avhålla sig från att vara särskillt specifik i ämnet, men förlägga plottet till en miljö man är mera hemma i. Exempelvis stallmiljö. Där finns det förvisso också en uppsjö av facktermer så man faller lätt i vattnet om man inte har torrt om fötterna ;-).
Det finns - och har funnits - så många galopphästar, att det är svårt att hitta på namn, som inte har används förut. När du hittar på ett namn till en av dina bokhästar, kan du ju vända det här på forummet, men jag vet att Shortarse inte finns. Det blev inte godkänd, när någon försökte döpa en häst till det för några år sedan.
Rekommenderat lektyr kan vara Dick Francis (speciellt de tidiga), John Francome eller John Welcome's bok Grand National. De handlar dock om hinderhopplöpningar i England, men ingen kan säga, att de inte vet, vad de skrivar om.
 
Sv: Galoppinfo

En bok du kan läsa som har "rätt snack" i Sverige är Pistolero.
 
Sv: Galoppinfo

Jag har sett Seabiscuit, Svarta Hingsten-filmerna och serien, läst böckerna om Wonder och andra i den serien, Dopad av Dick Francis.
Jag ska försöka hålla mig till fakta så gott det går, jag är inte insatt i galoppvärlden, men har hållit på med hästar i felra år, så just den biten kan jag ju ganska bra. Jag tror på historien, även om jag inte kan något om galopp. Då jag aldrig varit i USA, eller vet nåt om banor osv där, så försöker jag skriva så "luddigt" det går. Det är egentligen inge bok det handlar om, utan en filmidé, så förhoppningsvis behöver jag inte vara alltför detaljerad. Det emsta jag skrivit nu utspelar sig på en gård med kapplöpsningshästar, där det är träning, tjejens jobb utöver hästarna, en kärlekshistoria. Det handlar också om löp, men just den biten är egentligen inte det viktiga, utan vägen dit. I slutet ska det vara ett stort lopp som hon vinner och bevisar för alla att hon kan träna hästar. vad det ska vara vet jag inte, då jag inte vet vilka löp som är dom största.
Om någon här kan nåt om galoppsporten i USA får ni gärna säga vilka lopp det brukar vara och vilka soom får tävla i respektive lopp/tävling.
Finns det någon lista man kan kolla i USA/Kanada/Mexico eller vad man kan tänkas behöva kolla för länder för hästnamn i USA, som det gör här för galopphästar och ravhästar?

Creetown: Du menar att om jag srkiver ut namnen här så kan ni säga om ni vet om dom är tillgängliga?
 
Sv: Galoppinfo

Creetown: Du menar att om jag srkiver ut namnen här så kan ni säga om ni vet om dom är tillgängliga?

Yup, så långt det samlade vetande räcker.

Det skulle inte vara fel, att vinna ett av loppen på Breeder's dagen. Amerikanerna tycker nog själva, att Classic är det finaste. Det kan du googla.
Annars kunne det vara fräckt om exempelvis Far King Hell hade vunnit de två första avdelingarna av Triple Crown (googla) och var storfavorit till Belmont Stakes, där vår hjältinnas adept nosar ut honom. Åt andra sidan kan det resa tvivel om FKH verkligen stod de sista metrarna eller om han var over the top då, så kanske du bör vinna Kentucky Derby eller Breeder's Classic istället.
 
Sv: Galoppinfo

Jag hade tänkt att det skulle vara ett stort lopp där hon både visar att hon kalrar att träna galopphästar och vinner en stor summa pengar, så att hon kan jobba med galopphästar = leva på det.
Jag ska titta lite närmare på dom där loppen.
Vet heller inte riktigt hur mycket man kan ha med hästar som redan finns...
Jag kan ju alltid prova att skriva nåt namn jag har tänkt använda, nån anna nlär ju förhoppningsvis inte använda dom, men om nån vet nåt typ av register så skulle det uppskattas.
 
Sv: Galoppinfo

Måste man tänka på travhästars namn, även om det är en annan sport, när man bestämmer namn, eller räcker det med att kolla andra galopphästar?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver hjälp med en boktitel, har helt glömt vad den heter... Boken är skriven av mamman till en tjej som i unga tonåren blir...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: Milene
·
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 469
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp