Game of Thrones säsong 8

Efter att ha sett om avsnittet igen så la jag märke till saker som jag tycker om, även om jag fortfarande tycker att de knappt fått till en enda dialog i den här säsongen. Men de lyckas ändå ganska fint med att illustrera att linjerna mellan vad som är "gott" och "ont" suddas ut i krig. Grey Worm som väl är den första att döda en Lannister som lagt ifrån sig sitt vapen, Jon Snows män som börjar ge sig på kvinnor och barn medans en Lannistersoldat försöker hjälpa oskyldiga att ta skydd. Sedan sluts cirkeln när eldhavet som Dany skapat ackompanjeras av gröna lågor med wildfire, som man får anta att hennes far lät placera ut och gömma i staden back in the days.
 
Ang Arya och hästen så bombar google mig med artiklar med olika teorier om att hästen visar att hon är död osv. Jag ser också att det är samma häst som tydligt visades dö i början av avsnittet, att den tom har samma bett... Men den har ju ett annat träns? Antingen tror de inte att vi känner igen hästen, eller så har de gjort en kontinuitetsmiss med tränset!
Skulle ju inte vara konstigt om dom kör på att vi inte känner igen den. Med tanke på att i vissa filmer så bryr dom sig ju inte ens om att fixa med tecken eller byter från varmblod till kallblod
 
Skulle ju inte vara konstigt om dom kör på att vi inte känner igen den. Med tanke på att i vissa filmer så bryr dom sig ju inte ens om att fixa med tecken eller byter från varmblod till kallblod
Jag ser ingen skillnad. Knappt jag noterar om det är en brun eller vit häst.
Noterade visserligen att the hound satt på en extra stor häst. Men har ingen aning om ras eller nåt.
 
Jag ser ingen skillnad. Knappt jag noterar om det är en brun eller vit häst.
Noterade visserligen att the hound satt på en extra stor häst. Men har ingen aning om ras eller nåt.
Det har ju med detaljer att göra. Jag är en sån människa som letar detaljer och uppenbara skillnader.
 
Jag förstår faktiskt inte hur folk kan vara så förvånande? Det känns som en rimlig utveckling för karaktären och knappast en "helvändning". Det är ju långt mellan säsongerna så det är ju lätt att glömma men Dany har liksom pratat om att bränna städer sedan typ.. säsong 2? Men alltid haft flera advisors (vad heter det?) som liksom fint fått påpeka att nja vi kanske ska ha en liten mjukare framtoning om vi vill vara en motpol till tyranniet..
ja, jag tycker dessutom att alla tecken som funnits där hela tiden blir ännu tydligare nu när hon faktiskt agerat ut det som varit på gång.
 
Har det inte med intressen att göra också ?
Jag kan notera vad nån har för stereo anläggning i en tv-serie. Som andra kanske inte alls skulle lägga märke till ?
Lite OT kanske...
Men noterade tex att Alan i sharp objects hade en väldigt lyxig stereo.
https://www.vulture.com/article/sharp-objects-home-stereo-system.html
Delvis intresse. Men jag lägger liksom märke till de flesta detaljer. Jag ser inte alltid helheten för jag måste söka detaljerna. Går jag in i ett rum så börjar jag titta efter mönster på väggen, färger som matchar, saker som sticker ut med mera.
 
Har det inte med intressen att göra också ?
Jag kan notera vad nån har för stereo anläggning i en tv-serie. Som andra kanske inte alls skulle lägga märke till ?
Lite OT kanske...
Men noterade tex att Alan i sharp objects hade en väldigt lyxig stereo.
https://www.vulture.com/article/sharp-objects-home-stereo-system.html
Fast både ja och nej, det är väl naturligt att jämföra om tex hästen verkligen var den som visade i början av slaget. Lite på samma vis som folk spottat en Starbucks-mugg och två riktiga händer på Jamie.
 
Fast både ja och nej, det är väl naturligt att jämföra om tex hästen verkligen var den som visade i början av slaget. Lite på samma vis som folk spottat en Starbucks-mugg och två riktiga händer på Jamie.
Jag tror faktiskt inte att man riktigt tänker på om det är samma häst eller inte om man inte har ett hästintresse utan det är en vit häst bara. De flesta vet ju ingenting om olika raser osv utan det är stor eller liten häst, brun, vit eller svart typ.
 
Jag tror faktiskt inte att man riktigt tänker på om det är samma häst eller inte om man inte har ett hästintresse utan det är en vit häst bara. De flesta vet ju ingenting om olika raser osv utan det är stor eller liten häst, brun, vit eller svart typ.
Men tänker att detaljer som träns, som ofta är rätt utsmyckade, borde vara lika mycket i blickfånget som ett svärd? Man behöver ju inte ha några kunskaper om olika hästraser för det. Uppenbarligen florerar det många teorier om hästen online, tvivlar på att majoriteten av dessa är spunna ur ett hästintresse :)
 
Jag kan se Jon döda Dany om hon blivit sin far Mad King Aerys. Aerys brände Jons morfar Richard levande och hans morbror Brandon dog i försöket att rädda sin far. Han är uppväxt med berättelser om de galna Targaryens. The North Remembers. Jon är en Stark vad än det är för blod som rinner i hans ådror. Han avskyr södern och vill inte ha makt, även om han hamnar där vare sig han vill eller inte ;) Night Watch Commander, King in the North osv.

Vad som slog mig var att när han säger adjö till Torumund, Sam och Gilly så säger han att han skulle vilja rida med dem, han lämnar Ghost med dem och Tormund när Jon säger att de aldrig kommer ses mer svarar, man vet aldrig. Jag kan se Jon bara säga to hell with Targaryens and the Iron Throne och rida norr och börja bygga upp the Wall igen.

Visst vinter har kommit och gått, men som Starks säger, Winter is Coming och den nya cykeln har börjat även om nattkungen är besegrad den här gången kommer han tillbaka om en sådär tusen år och då behövs det en ny mur för att stoppa honom och en Night Watch att bemanna dem. Har en stark känsla av att Jon inte direkt gråter om han måste svära Night Watch celibatsed. Hans kärleksliv (Ygritte och Dany) har inte direkt varit en succé.

Med Dany död och Jon i norr så är nästa kandidat... Gendry. Han är nu legitimerad som en Baratheon, den äldsta sonen till den förra legitima kungen - glöm inte att Robert blev kung inte bara pga erövring utan att han också hade Targaryen blod. Blood and conquest.

Jag gissar att Tyrion överlever men som den sista Lannister, och vi vet hur viktig hans familj var/är för honom är han den enda kvar och behöver söner för att föra namnet vidare och återvänder till Castle Rock.

Sansa blir drottning i ett oberoende Norr, gifter sig med en man som tar hennes namn och föder upp en ny kull Starks. Bran gör, vad nu Bran gör, kanske skriver han ner allt, a la Frodo i LOTR.

Och Brienne är gravid och föder tvillingar. Först kommer en guldlockig flicka och efter henne, med handen om hennes häl, en lika guldlockig pojke, och historien fortsätter ...
 
Och Brienne är gravid och föder tvillingar. Först kommer en guldlockig flicka och efter henne, med handen om hennes häl, en lika guldlockig pojke, och historien fortsätter ...

Vilket är hela idén, ingenting kan 'break the wheel' precis som i vår världs historia. Vilket var vad jag älskar/älskade med ASOIAF och hur nära den är byggd på europeisk medeltidshistoria. Ingenting slutar snyggt och prydligt.
 
Skulle ju inte vara konstigt om dom kör på att vi inte känner igen den. Med tanke på att i vissa filmer så bryr dom sig ju inte ens om att fixa med tecken eller byter från varmblod till kallblod
Jag är dålig på det där (med att känna igen djur) men vet TV-serier där samma par friesers dykt upp igen och igen. De drar en vagn hit och kommer tillbaka med en annan vagn dit och så dyker en av dem upp kånkandes på en helt orelaterad ryttare :D. Tror vältränade djur är dyra att hyra och sällsynta (var en gång på ett besök på en gård i England som hyrde ut djur till filminspelningar, de hade ju inte direkt horder av extremt väldresserade, utan mer en av varje. Och jag fick inte direkt uppfattningen om att det vimlade av gårdar som hyrde ut specialtränade djur heller.).

Det är ju jättesannolikt att samma vita häst är lärd att dö snyggt (det var riktigt snyggt!) och stå stilla snyggt och vänta på kommando, men verka lite lite nervös. Mer sannolikt än att man kan hitta två? I det här fallet kanske de till och med gärna tagit en brun häst att dö snyggt om en hade funnits? En vit häst till Arya var nog nödvändigt.

Samma klänning kan också dyka upp på olika personer i bakgrunden i TV-serier.
 
Senast ändrad:
Men tänker att detaljer som träns, som ofta är rätt utsmyckade, borde vara lika mycket i blickfånget som ett svärd? Man behöver ju inte ha några kunskaper om olika hästraser för det. Uppenbarligen florerar det många teorier om hästen online, tvivlar på att majoriteten av dessa är spunna ur ett hästintresse :)
I just det här fallet tror jag det har mer att göra med att serien är så populär och ALLT diskuteras ner på detaljnivå.

Jag har ju själv ett hästintresse och viss kunskap och kan meddela att iaf min reaktion var att jag nog tyckte det såg ut som samma häst? Jag tänkte att det kanske var ett continuation error och att det helt enkelt skulle vara hästen vi såg i början men att de liksom i produktionen glömt av att den innan dött. Vad den hde för träns lade jag faktiskt inte märke till vid den första scenen och kunde vid den andra inte bestämt säga om det var samma utan det var mest själva helhetsintrycket jag reagerade på :)
 
ja, jag tycker dessutom att alla tecken som funnits där hela tiden blir ännu tydligare nu när hon faktiskt agerat ut det som varit på gång.
Exakt hur tydligt ska man behöva göra det? Vissa som klagar tycker jag verkar anse att man skulle skrivit det på näsan praktiskt taget. Och hur kul hade det varit?
 
Jag tror faktiskt inte att man riktigt tänker på om det är samma häst eller inte om man inte har ett hästintresse utan det är en vit häst bara. De flesta vet ju ingenting om olika raser osv utan det är stor eller liten häst, brun, vit eller svart typ.
Ja jag brukar missa samma klänningar och samma hästar helt om det inte är meningen att man ska tycka det är desamma. Missade även muggen trots att jag visste att den borde finnas där. Jag är ändå lite glad åt det för det gör att jag slipper åka ur storyn. (jag har vänner som vänligt påpekar ;) )
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 841
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 691
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 773
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp