Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Bukefalos 30 år!

Tyvärr verkar ju motståndet mot att ta emot hjälp från kommunen vara rätt utbrett. Jag förstår väl psykologin bakom (vi räknar bort demens), men jag tänker att det nog är bra för en själv att i mycket god tid börja göra upp med sitt eget sådana motstånd, om man har det i sig. Ålderdomen kommer att bli bättre om man klarar av att ta emot hjälp.
Ja och jag tror verkligen på att börja prata om det tidigt. Mina föräldrar var/är väldigt pigga men jag har ”skojat” och de har pratat om vikten av att ta hjälp och förändra boende och sånt tidigt. Det gör skillnad att prata om hur bra det är med hemtjänst, lägenhet, seniorboende osv tror jag. För många som fastnar i att det ska vara som det alltid har varit missar många av fördelarna med hemtjänst (som är en fantastisk möjlighet) men också seniorboenden och SÄBO. Det är möjligheter, inte hot.

Ja och jag tror verkligen på att börja prata om det tidigt. Mina föräldrar var/är väldigt pigga men jag har ”skojat” och de har pratat om vikten av att ta hjälp och förändra boende och sånt tidigt. Det gör skillnad att prata om hur bra det är med hemtjänst, lägenhet, seniorboende osv tror jag. För många som fastnar i att det ska vara som det alltid har varit missar många av fördelarna med hemtjänst (som är en fantastisk möjlighet) men också seniorboenden och SÄBO. Det är möjligheter, inte hot.
Och alternativet till alla de alternativen är ju antingen att den piggaste parten sliter ut sig, eller att barnen blir bundna till de gamla med händer och fötter. Båda är mycket sämre. Och egentligen innebär båda de mer kontrollförlust än vad hemtjänst etc innebär, men det är nog svårt att se om man sitter fast i sina inte så konstruktiva hanteringsstrategier. Så dags att säga då, att det här borde de ha tänkt på tidigare.

Senast ändrad:
När min pappa som hade alzheimers till slut flyttade till ett äldreboende så sa personalen att de inte förstod hur hon hade orkat ta hand om honom själv 😕 (men det hjälpte nog att hon var 20 år yngre än honom och därmed var fortfarande ganska pigg.)
Han levde bara i ungefär ett halvt år till efter det och begrep nog egentligen aldrig att han hade flyttat.

Det är så långt mycket vanligare att det blir ofta för sent än för tidigt.

Tack så mycket för alla svar och för reflektioner. Jag var där och hälsade på igår och just igår verkade allt vara riktigt bra så jag känner inte riktigt den paniken jag kände innan jag varit där, även om den nuvarande situationen inte är långsiktigt hållbar.

Jag ska ringa hemsjukvården och ev handläggaren på kommunen och prata med dem om olika alternativ. Kanske kan dagverksamhet fungera, eller att vi kan ha en långsiktig plan för växelboende.

Tack så mycket för alla svar och för reflektioner. Jag var där och hälsade på igår och just igår verkade allt vara riktigt bra så jag känner inte riktigt den paniken jag kände innan jag varit där, även om den nuvarande situationen inte är långsiktigt hållbar.

Jag ska ringa hemsjukvården och ev handläggaren på kommunen och prata med dem om olika alternativ. Kanske kan dagverksamhet fungera, eller att vi kan ha en långsiktig plan för växelboende.
Nu har det ju inte gått jättelänge, men hur går det för dig och dina föräldrar? ❤️

Nu har det ju inte gått jättelänge, men hur går det för dig och dina föräldrar? ❤️

Det är fortsatt okej men mamma får fortfarande inte sova mycket på nätterna. Igår när jag pratade med mamma så tog hon själv upp växelvård som ett alternativ längre fram, hon skulle prata med sjukgymnasten som de har bra kontakt med när hon är tillbaka från semestern. Det känns som att hon behöver lite tid att vänja sig vid tanken men jag tror det kommer bli bra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka