Gamla ord och uttryck på utdöende...

Roliga ord som knappt används längre, men borde återupplivas!
:D

Jönsig
Raffig
Maläten
Fräsig

... fler?
Åååå! :love: En tråd för mig! Jag älskar sådana ord och använder dem så frekvent jag kan. Det har till och med blivit så att de är vardagsmat för mig numera och att jag faktiskt inte uppfattar dem som utrotningshotade :)

Bara för det kommer jag bara på två stycken nu:
bussig
tjusig
 
Vet inte om dessa är sådana. Men mina jämnåriga kompisar tycker att jag är omodern när jag säger dessa ord: tokig, galen, alert (finns fler som jag inte kommer ihåg).
 
"Vad i fridens dagar?!"
"Men dra på trissor!"
"Jösses!"
Dom 3 uttrycken du har nämnt ovan och även andra som nämns i tråden är uttryck som min 8 åriga bonus använder sig av -dagligen :p.
Vi är alla lika förvånade, för det är ingen som vet vart hon fått dom ifrån och frågar man henne så får man till svar "Det ploppa upp i huvudet" O_o:confused:
Vårt svar brukar oftast vara "1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina uttryck" :p
Hennes värsta svordom är "Herre jössens!" och nådde den som drar till med en riktig svordom, det får man höra, länge... :p
 
Dom 3 uttrycken du har nämnt ovan och även andra som nämns i tråden är uttryck som min 8 åriga bonus använder sig av -dagligen :p.
Vi är alla lika förvånade, för det är ingen som vet vart hon fått dom ifrån och frågar man henne så får man till svar "Det ploppa upp i huvudet" O_o:confused:
Vårt svar brukar oftast vara "1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina uttryck" :p
Hennes värsta svordom är "Herre jössens!" och nådde den som drar till med en riktig svordom, det får man höra, länge... :p
Har ni fullständigt fördärvat flickebarnet med videoband? :nailbiting: Får tösen se Emil och Pippi kanhända? Inte underligt hon far med liknande uttryck! Förgrymmade unge! ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 931
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Tjatter Såg i en facebookgrupp nån som skrev på svenska och använde uttrycket ”blängde surt”. En annan person, engelskspråkig, tyckte det var...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 733
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp