Gamla ord och uttryck på utdöende...

Men hjälp, jag är nog på utdöende jag med! Många av orden som nämns i tråden använder jag hela tiden, utan minsta lilla ironi.
Maläten, käck, bussig, tjusig, tokig, galen, alert, jösses, attans, fy tusan, fjantig, krevera, changera och barockt är väl helt normala ord? Eller är jag inofficiellt en tant nu? O_o
Du får slänga till dig med lite engelska uttryck, det har jag fått höra räddar mitt språk från att låta som om jag är en gammal farbror. :up: Eller så kan vi se oss som språkvårdare som kommer ihåg gamla uttryck och ord! Tror inte jag kan skylla på det dock med alla mina svordomar.. :cautious:
 
Jösses säger jag ofta.. :o

Fåntratt är ett riktigt bra ord jag brukar använda på djuren när de är knasiga.
Maläten finns väl fortfarande? ;)
Det var en något äldre granne 65+, som reagerade på att jag sa kvällsmat om middag (mat på kvällen). Hon tyckte det var kul för det hörde man aldrig nu för tiden? :)

Min mormor brukar säga lugn som en filbunke. Och Räligt (riktigt äckligt/otrevligt). Så de har jag ju med mig nånstans med..

Jag var något otroligt lillgammal som liten så det sitter nog i.
 
Nu är jag ju en liten plutt själv men till och med jag hör ord som jag tycker är lite ålderdomliga i till exempel låtar. Bandet Falconer kan komma med många enligt mig väldigt gamla ord.

Några andra ord som enligt mig är lite ur tiden är Fästmö/Fästman. Min granne använder de orden ofta. Men de orden kanske används ofta fortfarande. Men vad vet jag? Jag är bara en liten flicksnärta. ;)
Det är det inte ofta jag hör ungdomar i min egen ålder använda ordet ids. Ex. "Jag ids inte".

Jänta, flicksnärta, yngling och manschauvinist är ord som jag väldigt sällan eller aldrig hör.

Bäng hör jag fortfarande så det ordet skulle jag inte säga vara utdöende. Ibland bygger man på det ordet så att det blir bängsäck eller bängbula. :D
 
Raffig
Maläten
Fräsig

Jag säjer käckt eller klämmigt om sånt jag gillar.


tokig, galen, alert

Fjantig
Fåntratt
Bäng

Krevera - mitt absoluta favvoord
Störtkruka - kan med fördel även användas som skällsord
Changera - vet knappt ens hur det stavas men uttalas "Schangsera" och används med fördel när någonting rasar samman eller bara går åt fanders - som för övrigt också måste räknas till ett gammalt uttryck, haha!

Jag måste vara väldigt gammal, alla orden använder jag till vardags.
Jag tittade in på www.braord.se och var och vartannat ord använder jag.
Jag skummade en del av listan, och några som används ofta:
aber
allena
anser (hur kan det ens finnas med???)
avec
begeistrad
bestyr
bitig
bestyr
bleke
dock
däven
enkom
 
Jösses säger jag ofta.. :o

Fåntratt är ett riktigt bra ord jag brukar använda på djuren när de är knasiga.
Maläten finns väl fortfarande? ;)
Det var en något äldre granne 65+, som reagerade på att jag sa kvällsmat om middag (mat på kvällen). Hon tyckte det var kul för det hörde man aldrig nu för tiden? :)

Min mormor brukar säga lugn som en filbunke. Och Räligt (riktigt äckligt/otrevligt). Så de har jag ju med mig nånstans med..

Jag var något otroligt lillgammal som liten så det sitter nog i.

Alla orden som du nämnt används ofta här hemma. Förutom räligt, vi brukar säga nåk i stället. :)
 
Jag måste vara väldigt gammal, alla orden använder jag till vardags.
Jag tittade in på www.braord.se och var och vartannat ord använder jag.
Jag skummade en del av listan, och några som används ofta:
aber
allena
anser (hur kan det ens finnas med???)
avec
begeistrad
bestyr
bitig
bestyr
bleke
dock
däven
enkom
Alltså... Avec och bleke är de enda ord jag INTE använder på listan.:laugh:
 
Kikar på listan.

Väldigt många aber :rofl:
be= ger gud ett uppdrag :rofl:
behöver - alltså, det är väl inte utdöende?:confused::p
belamra är något jag är bra på att göra :p
blandare = blinkande ljus vid utryckning förr i tiden. Vi kallade dem juiceblandare, och gör fortfarande :p
bör = ska eh, nä? bör = bör, ska= ska.
chilla
facepalm
 
Kikar på listan.

Väldigt många aber :rofl:
be= ger gud ett uppdrag :rofl:
behöver - alltså, det är väl inte utdöende?:confused::p
belamra är något jag är bra på att göra :p
blandare = blinkande ljus vid utryckning förr i tiden. Vi kallade dem juiceblandare, och gör fortfarande :p
bör = ska eh, nä? bör = bör, ska= ska.
chilla
facepalm
Listan är inte kvalitetskontrollerad.
Abekalerisk = Ey len, abo
 
Ett ord som en arbetskamrat använder ofta är grabb. Hon pratar om grabben. Grabben sa, grabben hjälpte mig.
Det är hennes sambos son - enligt henne en snygg vältränad smart ung man.
För mig är det lite nedlåtande. Jmf grabbighet som verkligen inte är ett positivt ord.

Hon begrep inte vad jag menade när jag frågade om ordet. Är jag helt daterad?
 
Ett ord som en arbetskamrat använder ofta är grabb. Hon pratar om grabben. Grabben sa, grabben hjälpte mig.
Det är hennes sambos son - enligt henne en snygg vältränad smart ung man.
För mig är det lite nedlåtande. Jmf grabbighet som verkligen inte är ett positivt ord.

Hon begrep inte vad jag menade när jag frågade om ordet. Är jag helt daterad?

Grabb neutralt , grabbighet inte
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 034
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 014
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 205
Senast: jemeni
·
Tjatter Såg i en facebookgrupp nån som skrev på svenska och använde uttrycket ”blängde surt”. En annan person, engelskspråkig, tyckte det var...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 955
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp